Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Lisää tehoa pitäisi saada,ja tietenkin niin ettei katsastus-setä sitä huomaa...
Fin-turbolle laitoin kyselyä,jotta paljonko tulisi maksamaan tuollaisen ahtimen huolto+muokkaus,ja vastaus oli n.700-900€...
Elikkä onko tuollaisesta kuinka paljon hyötyä,vai meneekö rahat hukkaan...
Fin-turbolle laitoin kyselyä,jotta paljonko tulisi maksamaan tuollaisen ahtimen huolto+muokkaus,ja vastaus oli n.700-900€...
Elikkä onko tuollaisesta kuinka paljon hyötyä,vai meneekö rahat hukkaan...
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Varmasti on hyötyä, pakopaineet ainaki tippuu eikä ahda enää turhaan matka-ajossa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Sopiiko mikään eri turbo toisella laipalla suoraan tuohon vakio pakosarjaan?
Joku riisikuppi:(
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
EX
300TDT-94-(PPD)
W124 200D-90-(PPD)
W124 230E-90-
VW Golf-90-
Mazda 323-97-
mazda 626-95-
Mazda 626-90-
Mazda 626-88-
VW Jetta-86-
Toyota Carina-84-
W124 200D-89-
W123 240D-84-
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
miksi matka-ajossa muuten ei saisi ahtaaS202 kirjoitti:Varmasti on hyötyä, pakopaineet ainaki tippuu eikä ahda enää turhaan matka-ajossa.

kyllä minä ainakin tykkään, että oma ducato ahtaa sen 0.4-0.5 bar. tasakaasulla ajaessa matkaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Ahdettu polttomoottori on oikeaoppisesti suunniteltu ahdetuksi. Jos ylipaineistusta ei ole kaikilla osakuormilla, on suunnittelussa tapahtunut virhe. 

Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Schwitzer s2bteem085 kirjoitti:Sopiiko mikään eri turbo toisella laipalla suoraan tuohon vakio pakosarjaan?
Kysy Turbo-Eemeliltä:
http://www.lds-turbo.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbon vaihdon yhteydessä pumppu kannattaa säätää. Teho lisääntyy ja kulutus pienenee.
Moottori ei kärsi kohtuuttomasti, jos pysytään alle 20% syötön lisäyksissä.
Esim. PP-Diesel tai Münädiesel osaa homman.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Niin se ahtaminen vaatii energiaa ja polttoaineesta se energia otetaan....Miten mahtaa loppupeleissä käydä säästääkö ahtaminen polttoainetta vai meneekö enemmän jos puhutaan esim 300DT:stä ja mennään 80 nopeutta tasamaalla??
Finn Turbolla osataan tehdä ahdin laippaan sopivaksi. Kerrot tehotavoitteen sekä millaista luonnetta autolta haluat.
Finn Turbolla osataan tehdä ahdin laippaan sopivaksi. Kerrot tehotavoitteen sekä millaista luonnetta autolta haluat.
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Vaan jospa se turbon pyörittämiseen tarvittava energia on pakokaasujen liike-energiaa,
joka menee harakoille, ellei se pyöritä turboa. Pieni ahtaminen voi hyvinkin vähentää
pumppaushäviöitä tasakaasulla.
joka menee harakoille, ellei se pyöritä turboa. Pieni ahtaminen voi hyvinkin vähentää
pumppaushäviöitä tasakaasulla.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
300 D 120km/h matkavauhdissa tehtaan mukaan 7,9 l /100km ja
300 Dt samalla vauhdilla 8,1 l.
Johonkin sitä polttoainetta katoaa turbon kanssa.
300 Dt samalla vauhdilla 8,1 l.
Johonkin sitä polttoainetta katoaa turbon kanssa.
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Sitä katoaa siihen turhaan ahtamiseen. En nyt tarkoittanu että ei saisi yhtään ahtaa, tietenkin vähäsen ja pakkohan sen on. Eko td vento ei 80 vauhdissa ahda juuri yhtään vaikka turbo on kokokuokkaa honda monkey. Pieni kaasun painallus nostaa ahdot välittömästi 0,7 baariin 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
ja se ekotd vento ei kuluta juuri mitään. siis kenkää sille ei oikein voi antaa, mutta vaikka kuinka yrittäis ( muistaakseni jotakin 75 hepaa), niin siltikään kulutus lukemat ei nouse korkeiks. heittämällä pari litraa pienempi kulutus kun vastaavan ikäsessä mersussa.
mulla on pääasiallisesti 2 autoa ajossa. toinen farkku kakkosnelonen ja toinen tenavatähti. molemmissa sama moottori. isommassa, painavammassa farmarissa on iso puhallin ja pikkuautossa sitten pikkupuhallin. isossa autossa on jotakin 2-3 kertaset tehot ja pikkuauto on vakio. isolle autolle annetaan monoo, pikku autolla ajellaan suurimmaks osaks nätisti( lue: vaimo ajaa). silti molemmissa sama kulutus. voisko olla siitä kiinni, että farmari auto ahtaa 100km/h matkavayhdissa 0-0.2 baaria. ja toinen auto sitten arviolta jotakin muuta. en tiedä tarkasti, kun ei ole mittaria.
mulla on pääasiallisesti 2 autoa ajossa. toinen farkku kakkosnelonen ja toinen tenavatähti. molemmissa sama moottori. isommassa, painavammassa farmarissa on iso puhallin ja pikkuautossa sitten pikkupuhallin. isossa autossa on jotakin 2-3 kertaset tehot ja pikkuauto on vakio. isolle autolle annetaan monoo, pikku autolla ajellaan suurimmaks osaks nätisti( lue: vaimo ajaa). silti molemmissa sama kulutus. voisko olla siitä kiinni, että farmari auto ahtaa 100km/h matkavayhdissa 0-0.2 baaria. ja toinen auto sitten arviolta jotakin muuta. en tiedä tarkasti, kun ei ole mittaria.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
erittäin mielenkiintoinen topic, itseä kiinnostaa asia myös
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Re: Vähäpäästöisen 603:sen turbon muokkaaminen?
Nyt täytyy sanoa, että olen, vieläpä hyvin voimakkaasti, samaa mieltä.rumilus kirjoitti:Ahdettu polttomoottori on oikeaoppisesti suunniteltu ahdetuksi. Jos ylipaineistusta ei ole kaikilla osakuormilla, on suunnittelussa tapahtunut virhe.
En ole nollapaineiden ystävä.
Suorasuihkareissa(kin) siihen liittyy vielä tosiaan ihan toiminnalliset ja ohjelmalliset jutut.
Muita autoja ei tässä voi suoraan verrata, kun niissä syötönlisäys on siellä ohjelmassa toteutettu eri periaatteella.
Paine on mersuissa tärkeä juttu.
Hyvä moottorin toimivuus ja vaste kaasupolkimeen vaatii, mersuissa varsinkin, hyvin toimivan ja viiveettöman paineen ohjauksen (=ahtimen toiminta).
Jos kunnollisen toimivuuden haluaa uhrata mahdolliseen kulutussäästöön, joka on lähinnä marginaalinen ja vaatii toteutuakseen poikkeukselliset olosuhteet, niin ehken on valinnut väärän merkkisen ja kokoisen auton jo alunpitäen.
Käsittääkseni kunnossa oleva auto menee kyllä ihan kohtuullisella kulutuksella.
Hukkaporttiahtimella varustetuissa autoissa ahtimen ohjauksen aiheuttamat tekniset rajoitteet pakottaa kuitenkin monesti kompromisseihin.
Käytännössä niissä siis mitoitus tehdään max rasituksen ehdoilla.
Sopivan kokoisella VNT-ahtimella saadaan normaalisti kaikki hyvä käyttöön.
0,1-0,3bar ahdoilla matka-ajossa päästään jo tosi reiluun ilmaylimäärään, joka tietää varmasti savutonta matkan tekoa ja viiveetöntä vastetta kaasupolkimeen, kun sitä tarvitaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5