W123: bensapumppuko rikki?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123: bensapumppuko rikki?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pysähdyin kotipaikan pihaan eilen noin 700 km:n lenkin jälkeen, josta viimeksi yhtämittaista ajoa oli ollut n. 150 km. Käynnistäessäni autoa uudelleen se lupasi pari tahtia startin jälkeen ja palasi takaisin starttaukseen. Tarkemmin kuunneltuani, kun laitoin virrat päälle, bensapumppu ei pyörähtänytkään! Vain pelkkä rele tms. napsahti konehuoneessa.

Onko nyt käynyt niin, että Jakobsonin n. 346 tkm pyörinyt punppu kohtasi tiensä pään? Ei auttanut koputtelu kylkeenkään. Piuhojen pitäisi oleman kiinni, ainakin pumpun päästä. Kaikki sulakkeet ehjiä.

Mistä muualta vikaa voisi etsiä, vai onko suosiolla ostettava uusi pumppu (Motonet 139,90, KL 185,00)?

Vastaanotetaan myös toimintaohjeita pumpunvaihdossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kylmästi voisin todeta, että 346 tkm ja 22 v ovat bensapumpule kunnioitettava ikä. Toisaalta voisi vielä kokeilla ajaa suoraan 12V pumpulle, tyyliin "akun kanssa auton alle ja johdot pumppuun..." (ja en tarkoita edellisellä sitä, että ottaisit allekirjoittaneen mukaan rassaustalkoisiin :shock: ).
Vaan jos ei pumppu ulahda myöskään suoraan persiiseen sähköä annettaessa, on helppo päätellä että laite on kaputt. Toivottavasti W123:ssa vaan mahtuu operoimaan pumpun luona tämän verran...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Kylmästi voisin todeta, että 346 tkm ja 22 v ovat bensapumpule kunnioitettava ikä. Toisaalta voisi vielä kokeilla ajaa suoraan 12V pumpulle, tyyliin "akun kanssa auton alle ja johdot pumppuun..." (ja en tarkoita edellisellä sitä, että ottaisit allekirjoittaneen mukaan rassaustalkoisiin :shock: ).
Vaan jos ei pumppu ulahda myöskään suoraan persiiseen sähköä annettaessa, on helppo päätellä että laite on kaputt. Toivottavasti W123:ssa vaan mahtuu operoimaan pumpun luona tämän verran...
Juu, mahtuu kyllä, mutta kotiolosuhteissa pyrin pitämään kaikki mahdolliset kipinänlähteet pois bensatankin luota... kai se on kuitenkin koetettava.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tietty jos tarttumapintaa on (en ole nähnyt koskaan W123:n ruiskumallia näiltä osin), niin iskee johdot pumppuun ja vie kaapelit akulle, joka seisoo auton vierellä. Näin pitäisi kipinöidä hiukan kauempana. Märkä rätti tms. mukaan tietysti, jos karkaa vaikka heinikkoonkin.
Mites tuossa W123:ssa muuten on bensansuotimia? Ajattelin ontuvana vertauksena, että voisko pumppu jostain syystä olla tukkeutunut eikä jaksa pyöriä. Näin kävi ainakin meillä W111:ssa, jossa pumppu oli vaan ajan myötä imenyt sakkaa tankista ja oli lopulta niin pujussa että ei pyörinyt. Saisikohan tuota W123:n pumppua yleensäkään purettua?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Alkupäreinen suodatin on vaihdettu nyt puolen vuoden sisällä, en muista tarkkaan, milloin. Ei luulisi siten olevan tukossa.

Venetmäellä kysyivät ensin, että toimiiko rele. Rele on ilmeisesti se jarrutehostimen ja sulaketaulun luona, moottoritilan laidassa oleva nostettavalla muovisuojalla varustettu korkeahkonomainen mötikkä. Kannen avattua mötikässä on mainintoja kierrosluvuista ja "4 Zyl.". Se kyllä napsahtaa ajallisesti silloin, kun pumpun pyörimisen (virtalukon 2-asennossa) pitäisi loppua. Noh, tsiigaillaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sen siitä saa, kun käy vieraissa. :P

Kannattaa varmaan ensin hellästi koputella pumppua, jos se olisi vaan jotenkin jumiutunut. Ja vaikka sen saisi toimiin, kannattanee silti ostaa uusi noilla kilometreillä, ei välttämättä ole nimittäin enää kaikista toimintavarmin. Ja todennäköisesti suurin osa bensapumpun letkuista ja putkista on ihan valmista kamaa ja nekin menee vaihtoon, mikäli pumppukombinaatista haluaa vuotamattoman. Tai hyvä on, jos niitä ylipäätään saa ehjänä auki. Näyttää muuten 123:ssa olevan ihan prikulleen sama pumppu, kuin 126:ssakin.

Ps. Pumppua irrottaessa kantsii puristaa tankilta tuleva letku lukkopihdeillä kiinni ja väliin vaikka joku kumimaton kaikale, jos pihdit ovat terävät. Tällöin maahan ei valu kuin litra pari gasoliinia. Muuten vaihto sujuukin kuin sian kivitys. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti:Näyttää muuten 123:ssa olevan ihan prikulleen sama pumppu, kuin 126:ssakin.
Juu, sama pumppu lienee ollut jo armon vuodesta 1976, koska tietääkseni W123 280 E:ssä moinen on ollut jo alusta pitäen.
Pasi M. kirjoitti:Muuten vaihto sujuukin kuin sian kivitys. :wink:
:? Hmn, entä jos onkin vikkelä sika....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Pumpun toimivuuden voi koittaa myös ottamalla releen irti ja yhdistämällä
7 ja 8 reiät toisiinsa. Tällöin bensapumpun pitäisi pyörähtää, jos vain johdot ja pmppu on kunnossa.
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Nyt kun noita pumpunvaihto-ohjeita on tullut, niin jaanpa minäkin oman kokemukseni.

Polttoaineletkuja ei välttämättä kannata valita hienoimman mukaan. Isäpuolen entiseen Oldsiin vaihdettiin kaasarin letkut metallipunoskuorisiksi. Oli kyllä hienot.

Vaan sittenpä tuli kaasarin vaihto eteen. "Eihän kaasariin mene yhtään sähköjohtoa, eli voidaan jättää tuo akunkenkä kiinni". Tottakai letkuja irrotellessa lenteli bensaa vähän sinne sun tänne. Ja tietysti pakosarja oli polttanut jonkun sähköjohdon kuoren rikki. Pensaletkua kaasariin kiinnittäessä johto osui letkuun, jota pitkin kulki kipinä kaasariin asti. Auto oli tietysti parkkeerattu nokka alaspäin, ja 13mm pensaletku (joka putosi tottakai kädestä kun leimahti) puski 109 litran tankista bensaa ihan hyvää tahtia moottorin alle.

Saatiin sammumaan juuri ennen kun ensimmäinen paloauto tuli pihaan.

Eli ottakaapas akunkengät irti, ja suosikaa kumikuorisia p-a-letkuja.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minä tyhjensin tankin, ennenkun aloin vaihtelemaan suodatinta ja polttoaineputkia viime kesänä. Ei kyllä kaduttanut yhtään se tankin tyhjennys. Jotenkin oli mukavampaa operoida, eikä tarvinnut kipinöitäkään hirveesti pelätä.
Ensin porakoneeseen liitettävällä pumpulla tankki yläkautta tyhjiin ja loppulirut alakautta pääletkusta vatiin.

Tuli se tankki sitten huljuteltua puhtaaksikin samalla, kun homma valmistui. Lopuksi muutama litra bensaa tankkiin ja autoa heiluttelemaan...sitten alakautta pääletkusta tankki 100% tyhjäksi ja toistin saman homman muutaman kerran. Se tankista ulostullut bensa oli aika mielenkiintoisen väristä ja näköistä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JuhoK kirjoitti:Pumpun toimivuuden voi koittaa myös ottamalla releen irti ja yhdistämällä
7 ja 8 reiät toisiinsa. Tällöin bensapumpun pitäisi pyörähtää, jos vain johdot ja pmppu on kunnossa.
Tällöin tuskin tarvitsee olla samanaikaisesti virtalukko 2-asennossa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

En muista, mutta kyllä minun mielestäni virran pitää olla silloin päällä.
Ja ei kai se kauhea vaiva ole sitä laittaa päälle varmuuden vuoksi....:)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Isäukko tsekkasi jipon puolestani puhelimitse. Kun 7- ja 8-napa yhdistettiin, pumppu surahti, ja jotain kuului myös ilmanputsarin alta. Eli pumpussa lienee ainakin hieman vielä eloa. Nyt siis virtaa ei ollut kytketty lukon kautta, koska avaimet ovat taskussani 30 km:n päässä autosta :) .

Alkuperäinen impulssirele (001 545 67 05) maksaa Veholla 172 euroa, 160 euroon sen olisin saanut. Tarvikeosana sitä ei saa mistään, ei edes Bosch-liikkeestä. Taidan kallistua Venetmäen käytetyn relayn suuntaan, 75 e.

EDIT: Saksan "Vehon" hinta: A0015456705 RELAY
EUR 124.70
Viimeksi muokannut Timo L., To 28.10.2004 15:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

Harmi että on vähän liikaa etäisyyttä. Muutoin oli voinut tarkastaa releen josko se olisi ollut korjattavissa.
Koneella on koneen tahti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Timo K. kirjoitti:Harmi että on vähän liikaa etäisyyttä. Muutoin oli voinut tarkastaa releen josko se olisi ollut korjattavissa.
Hmn, no mitenkä sen voisi? Onnistuuko kotikonstein?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13290
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
Timo K. kirjoitti:Harmi että on vähän liikaa etäisyyttä. Muutoin oli voinut tarkastaa releen josko se olisi ollut korjattavissa.
Hmn, no mitenkä sen voisi? Onnistuuko kotikonstein?
Tuossa on lisää asian tiimoilta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jaaha, ei sitten muuta, kuin rele auki. Tsiigaillaan. Kiitoksia nopeista vinkeistä!

Tuossa toisessa linkissä mainitusta releen korvaamisesta kahdella tavallisessa releellä tuli mieleen, että Bosch-mies vertasi ruiskuautoa liikkuvaan bensapommiin. Eli tahtoi sanoa, että uusi (tai käytetty) rele kyllä on hintansa väärti. Pumpun toiminta perustuu jollain tapaa sytytyksen impulsseihin, ja on kuulemma esim. kolaritilanteissa turvallinen ratkaisu. Enemmän ymmärtävät selventäkööt.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Timo L. kirjoitti:Jaaha, ei sitten muuta, kuin rele auki. Tsiigaillaan. Kiitoksia nopeista vinkeistä!

Tuossa toisessa linkissä mainitusta releen korvaamisesta kahdella tavallisessa releellä tuli mieleen, että Bosch-mies vertasi ruiskuautoa liikkuvaan bensapommiin. Eli tahtoi sanoa, että uusi (tai käytetty) rele kyllä on hintansa väärti. Pumpun toiminta perustuu jollain tapaa sytytyksen impulsseihin, ja on kuulemma esim. kolaritilanteissa turvallinen ratkaisu. Enemmän ymmärtävät selventäkööt.
tuo turvallisuus tulee siitä että p-a pumpun rele haistelee sytytysimpulsseja ja kun auto sammuu niin impulssit loppuu ja rele sammuttaa pensapumpun. kolari tilanteeessa mahdollisesti katkenneesta p-a letkusta loppuu aineen tulo jolla saadaan eliminoitua mahdollinne palovaara. ja kierrostenrajoitinhan on samassa releessä.. ainaki mulla 126sessa.. sekään ei toimi jos rele rakennetaan kahdella tavallisella releellä...
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Siitä releen korjaamisesta, että itsellä oli kanssa joskus se rele rikki. Otin sen auki ja vetelin hiekkapaperilla ne pienet kosketuspinnat sieltä sisältä, kun ne oli niin hapettuneen näköiset. Ja ainakin mulla on sen jälkeen rele toiminut moitteetta jo pari vuotta....kop kop... :D :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hoplaa, nyt minulla on jälleen kulkeva W123. Aukaisin releen; sielläpä olikin yksi juotos "palanut" auki. Juotos, joka sijaitsee napojen 7 ja 8 yhteydessä :wink: . No, naapurissa tehtiin uusi juotos, ja nyt siis toimii. Tilasin kuitenkin käytetyn releen Venetmäeltä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

JuhoK kirjoitti:Pumpun toimivuuden voi koittaa myös ottamalla releen irti ja yhdistämällä
7 ja 8 reiät toisiinsa. Tällöin bensapumpun pitäisi pyörähtää, jos vain johdot ja pmppu on kunnossa.
Lainataas ketjua ja vinkkiä kun Gűnther jätti allekerjoittaneen tielle. Latasin tankin täyteen ja ritsa käynnistyi ja kuljetti 30 metriä. Siihen sitten sammahti, eikä enää käyntiin lähtenyt.

Pumppu ei kuulu hurisevan ja enkä uskaltanut ruveta testailemaan releen ohitusta, siinä kun oli vain 6 kpl pinnejä?

Mitkäs noista täytyisi yhdistää, että voisi testata toimivuuden?

w123 230E vm -81

tuomas
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tumppi kirjoitti:
JuhoK kirjoitti:Pumpun toimivuuden voi koittaa myös ottamalla releen irti ja yhdistämällä
7 ja 8 reiät toisiinsa. Tällöin bensapumpun pitäisi pyörähtää, jos vain johdot ja pmppu on kunnossa.
Lainataas ketjua ja vinkkiä kun Gűnther jätti allekerjoittaneen tielle. Latasin tankin täyteen ja ritsa käynnistyi ja kuljetti 30 metriä. Siihen sitten sammahti, eikä enää käyntiin lähtenyt.

Pumppu ei kuulu hurisevan ja enkä uskaltanut ruveta testailemaan releen ohitusta, siinä kun oli vain 6 kpl pinnejä?

Mitkäs noista täytyisi yhdistää, että voisi testata toimivuuden?

w123 230E vm -81

tuomas
Siis eikös siinä releen pohjassa kuitenkin ole luettavissa aukkojen numerot? Ei minullakaan jokainen aukko ollut täytetty....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 07.08.2003 23:21

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

Releessä 6 kpl pinnejä ja pohjassa reikiä 6kpl. Ei siis reikiä numero 7-8..

tuomas
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Tumppi kirjoitti:Releessä 6 kpl pinnejä ja pohjassa reikiä 6kpl. Ei siis reikiä numero 7-8..

tuomas
Minkä vuotinen se auto on? Vanhemmissa on vähän yksinkertasempi rele, eikä siinä ole kierrostenrajotinta samassa...
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Joo... Jos auto on vanhempi kuin 8/81, pitää yhdistää reiät 1 ja 2.
Vastaa Viestiin