W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
W124 käsisäätöisellä ilmastoinnilla E250TD 1995 automaattivaihteistolla.
Syksyllä ostaessani auton toimi ilmastointi moitteetta. Sen kytkeytyessä päälle laski moottorin kierrokset selvästi ja kylmää tuli. Nyt ei kuulu mitään naksauksia konehuoneesta eikä kierrokset muutu. Kylmää ei siis tule.
Ilmastoinnin putkissahan on ainakin yksi painetunnistin. Jos kylmäaine on talven aikana karannut, aiheuttaako paineen lasku sen, ettei kompura edes yritä kytkeytyä?
Konehuoneessa olevassa isossa sulakerasiassa on kaikki sulakkeet ehjiä. Onko ilmastoinnilla sulakkeita myös muualla?
Keskikonsolin ohjauspaneeli on ollut talven aikana irti, mutta tuntuisi muuten toimivan moitteetta. Kaikki asiaan kuuluvat valot syttyy ja sammuu.
Sähköflekti lähti pyörimään, kun puhdistelin sen johtoja. Mikä ohjaa tuota sähköflektiä? Ainoastaan ilmastoinnin toiminta vai myös moottorin lämpötila? Se alkoi pyöriä välittömästi käynnistäessäni moottorin, jonka jäähdytinnesteen lämpötila oli n 70 astetta. Flekti sammui itsestään parin minuutin kuluttua.
Auto seisoi talvella 4 kuukautta ja samassa yhteydessä tehtiin ruiskupumppuremontti (Mynädiesel). Mynädiesel poisti pumpun takaa sen mikrokytkimen kokonaan. Olen kuullut, että tässä mallissa painettaessa kaasupoljin pohjaan ja kickdownin kytkeytyessä ilmastointi kytkeytyisi pois päältä niin pitkäksi aikaa, kun kaasu on pohjassa. Eihän pumpussa kuitenkaan ole alunperin muuta sähköä kuin tuo mikrokytkin, joten voisiko sen poistaminen vaikuttaa asiaan? Mikrokytkimelle mennyt 6-napainen liitin on nyt irrallaan, joten tarvitseekohan siihen laittaa mahdollisesti hyppyjohtoja tms?
En tätä asiaa voi kokeilla irtonaisella mikrokytkimellä, koska en sitä takaisin saanut...
Syksyllä ostaessani auton toimi ilmastointi moitteetta. Sen kytkeytyessä päälle laski moottorin kierrokset selvästi ja kylmää tuli. Nyt ei kuulu mitään naksauksia konehuoneesta eikä kierrokset muutu. Kylmää ei siis tule.
Ilmastoinnin putkissahan on ainakin yksi painetunnistin. Jos kylmäaine on talven aikana karannut, aiheuttaako paineen lasku sen, ettei kompura edes yritä kytkeytyä?
Konehuoneessa olevassa isossa sulakerasiassa on kaikki sulakkeet ehjiä. Onko ilmastoinnilla sulakkeita myös muualla?
Keskikonsolin ohjauspaneeli on ollut talven aikana irti, mutta tuntuisi muuten toimivan moitteetta. Kaikki asiaan kuuluvat valot syttyy ja sammuu.
Sähköflekti lähti pyörimään, kun puhdistelin sen johtoja. Mikä ohjaa tuota sähköflektiä? Ainoastaan ilmastoinnin toiminta vai myös moottorin lämpötila? Se alkoi pyöriä välittömästi käynnistäessäni moottorin, jonka jäähdytinnesteen lämpötila oli n 70 astetta. Flekti sammui itsestään parin minuutin kuluttua.
Auto seisoi talvella 4 kuukautta ja samassa yhteydessä tehtiin ruiskupumppuremontti (Mynädiesel). Mynädiesel poisti pumpun takaa sen mikrokytkimen kokonaan. Olen kuullut, että tässä mallissa painettaessa kaasupoljin pohjaan ja kickdownin kytkeytyessä ilmastointi kytkeytyisi pois päältä niin pitkäksi aikaa, kun kaasu on pohjassa. Eihän pumpussa kuitenkaan ole alunperin muuta sähköä kuin tuo mikrokytkin, joten voisiko sen poistaminen vaikuttaa asiaan? Mikrokytkimelle mennyt 6-napainen liitin on nyt irrallaan, joten tarvitseekohan siihen laittaa mahdollisesti hyppyjohtoja tms?
En tätä asiaa voi kokeilla irtonaisella mikrokytkimellä, koska en sitä takaisin saanut...
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Seuraavat toimenpiteet tehty ilman tuloksia:
-ilmastointihuolto: 650g tuli ulos ja 950g sisään -> vika ei ollut siinä eikä merkittäviä vuotoja ole
-ylijänniterele juotettu uudelleen (varmuudeksi tilasin Veholta uuden 40€)
-painetunnistimet kokeiltu ohittaa hyppylangoilla (kokeiltu molempia vierekkäin olevia yhtäaikaa ja erikseen)
-sulakkeita herkistelty (muttei vielä mittailtu jännitteitä)
-Mynädieseliltä tiedusteltu: ruiskupumpun mikrokytkimen ei pitäisi vaikuttaa tähän mitenkään
Kompura ei yritäkään kytkeytyä. Mikä ohjaa kompuran magneettikytkintä? Olisiko kytkentäkaaviota jollakulla, josko kokeilisin syöttää virtaa suoraan magneettikytkimelle? Taitaa mennä 4 tai 5 johtoa kompuran päällä olevaan liittimeen.
Käyttääkö ilmastointi samaa ulkolämpötilatunnistinta kuin mittaristossa oleva lämpömittari?
Vieläkin kiinnostaisi tietää, mikä tuota sähköflektiä ohjaa? Kuuluuko sen lähteä heti päälle, kun ilmastointi kytketään vai vasta tarvittaessa (ja tuleeko ohjaus ilmastoinnin painelinjasta?)?
-ilmastointihuolto: 650g tuli ulos ja 950g sisään -> vika ei ollut siinä eikä merkittäviä vuotoja ole
-ylijänniterele juotettu uudelleen (varmuudeksi tilasin Veholta uuden 40€)
-painetunnistimet kokeiltu ohittaa hyppylangoilla (kokeiltu molempia vierekkäin olevia yhtäaikaa ja erikseen)
-sulakkeita herkistelty (muttei vielä mittailtu jännitteitä)
-Mynädieseliltä tiedusteltu: ruiskupumpun mikrokytkimen ei pitäisi vaikuttaa tähän mitenkään
Kompura ei yritäkään kytkeytyä. Mikä ohjaa kompuran magneettikytkintä? Olisiko kytkentäkaaviota jollakulla, josko kokeilisin syöttää virtaa suoraan magneettikytkimelle? Taitaa mennä 4 tai 5 johtoa kompuran päällä olevaan liittimeen.
Käyttääkö ilmastointi samaa ulkolämpötilatunnistinta kuin mittaristossa oleva lämpömittari?
Vieläkin kiinnostaisi tietää, mikä tuota sähköflektiä ohjaa? Kuuluuko sen lähteä heti päälle, kun ilmastointi kytketään vai vasta tarvittaessa (ja tuleeko ohjaus ilmastoinnin painelinjasta?)?
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Painekytkin sitä kompuraa ohjaa ainakin ja painekytkimen plugi jumppaamalla pitäisi kompuran kytkeytyä.
http://www.w124performance.com/service/ ... manual.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta löytyy tarkempaa tietoa ilmastoinnista.
http://www.w124performance.com/service/ ... manual.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tuolta löytyy tarkempaa tietoa ilmastoinnista.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Syystä tai toisesta tuon em sivuston yksikään linkki ei aukea. Valikkoon pääsee, muttei edemmäs...
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke 18.05.2011 12:26
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
mitenkäs tuommoisen W124 ilmastoinnin korjaus vuonna 2011 hoituu, onko ongelmia saada osia ja löytyykö kylmäainetta yms. ihan yleisesti? Kannattaako viallista ilmastointia korjata, vai onko arvokasta touhua verrattuna auton arvoon. Sori ettei suoraan liittynyt kysyjän ongelmaan.
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Outo juttu, mulla kyllä toimii moitteetta ko. linkki ja sivusto sekä kotona että töissä.osilpi kirjoitti:Syystä tai toisesta tuon em sivuston yksikään linkki ei aukea. Valikkoon pääsee, muttei edemmäs...
Nuo dokumentit on .pdf muodossa, onhan Acrobat reader asennettuna?
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
"
Error 404 - Not found
Your browser can't find the document corresponding to the URL you typed in.
"
Ei pääse sisään...
Mutta syy ilmastointivikaan alkaa löytymään. Sähköpuolella on vika, koska syöttäessäni +12V suoraan kompuran päällä olevaan edestä katsottuna vasempaan liittimen napaan kytkeytyy magneettikytkin ja laite alkaa puskea todella kylmää ilmaa. Kyseinen liitin on kolminapainen ja suoraan kompuran päällä.
Kokeilin huvikseni, että myös lämpötilan säätö toimii tällä menetelmällä. Rullista saa valittua sopivan lämpötilan. Toki kompura jauhaa koko ajan oli tarvetta tai ei eikä myöskään tunnista liian suurta tai pientä painetta.
Johto näytti pinnaltaan halkeilleelta eli liekkö kyseessä ne kuuluisat biohajoavat (tms) johdot, jotka eivät kestä kuumuutta. Täytynee rakentaa konehuoneen johtosarja uusiksi ja katsoa, tokeneeko sillä. Tokihan vika voi piillä jossain anturissa tai ohjainpaneelissa.
Tosiaan kylmäaine on R134A ja saa mistä vain ilmastointihuollosta. Sen tilalle tullee jossain vaiheessa korvike, jonka teoriassa ainakin pitäisi käydä näihin vanhempiinkin.
Kyselin Veholta osien hintoja:
Ilmastoinnin kompura A0002301111 1466,92 €
Magneettikytkin A0001311588 152,24 €
Error 404 - Not found
Your browser can't find the document corresponding to the URL you typed in.
"
Ei pääse sisään...
Mutta syy ilmastointivikaan alkaa löytymään. Sähköpuolella on vika, koska syöttäessäni +12V suoraan kompuran päällä olevaan edestä katsottuna vasempaan liittimen napaan kytkeytyy magneettikytkin ja laite alkaa puskea todella kylmää ilmaa. Kyseinen liitin on kolminapainen ja suoraan kompuran päällä.
Kokeilin huvikseni, että myös lämpötilan säätö toimii tällä menetelmällä. Rullista saa valittua sopivan lämpötilan. Toki kompura jauhaa koko ajan oli tarvetta tai ei eikä myöskään tunnista liian suurta tai pientä painetta.
Johto näytti pinnaltaan halkeilleelta eli liekkö kyseessä ne kuuluisat biohajoavat (tms) johdot, jotka eivät kestä kuumuutta. Täytynee rakentaa konehuoneen johtosarja uusiksi ja katsoa, tokeneeko sillä. Tokihan vika voi piillä jossain anturissa tai ohjainpaneelissa.
Tosiaan kylmäaine on R134A ja saa mistä vain ilmastointihuollosta. Sen tilalle tullee jossain vaiheessa korvike, jonka teoriassa ainakin pitäisi käydä näihin vanhempiinkin.
Kyselin Veholta osien hintoja:
Ilmastoinnin kompura A0002301111 1466,92 €
Magneettikytkin A0001311588 152,24 €
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Moi
En ihan vannomaan mene,mutta suurin syy tuohon toimimattomuuteen on se johtosarja.
Laita auto käyntiin ja heiluttele sitä johtosarjaa.Jos alkaa toimia kesken heiluttelun,niin eiköhän siinä ole se vika.
Itsellä saman ikäinen E300TD ja johtosarja siitä mureni käsiin.
Ainakin minulla siitä johtosarjasta menee johdotus ilmastointiin,hehkuille ja ELR (sähköinen tyhjäkäynnin säätö)
Kun tarpeeksi toi johtosarja murenee alkaakin kunnon SHOW.
Ei toimi toi tyhjäkäynnin säätö,YJ releen sulakkeet poksahtelee tämän tästä,kiekkamittari ei toimi.
Pahinta oli kun talvipakkasella reissussa heitti sitten totaalisesti toimimasta. Ei tullut lämmintä autoon.Kompura päällä kokoajan letkut huurussa.
Pääset hyvin käsiksi siihen johtonippuun.Akun takaa lähtee moninapaliittimellä ja tulee konehuoneeseen keskeltä äänieristeiden välistä ja siitä alas
imusarjan alle.
Johtosarjan lähtöpäästä löydät varaosanumeron.Jos on jollain purussa samoilla vermeillä oleva auto osta johtosarja.
Siitä saat sitten kaikki oikeanlaiset liittimet ja käy mallista kun uuden johdotuksen rakennat.
En ihan vannomaan mene,mutta suurin syy tuohon toimimattomuuteen on se johtosarja.
Laita auto käyntiin ja heiluttele sitä johtosarjaa.Jos alkaa toimia kesken heiluttelun,niin eiköhän siinä ole se vika.
Itsellä saman ikäinen E300TD ja johtosarja siitä mureni käsiin.
Ainakin minulla siitä johtosarjasta menee johdotus ilmastointiin,hehkuille ja ELR (sähköinen tyhjäkäynnin säätö)
Kun tarpeeksi toi johtosarja murenee alkaakin kunnon SHOW.
Ei toimi toi tyhjäkäynnin säätö,YJ releen sulakkeet poksahtelee tämän tästä,kiekkamittari ei toimi.
Pahinta oli kun talvipakkasella reissussa heitti sitten totaalisesti toimimasta. Ei tullut lämmintä autoon.Kompura päällä kokoajan letkut huurussa.
Pääset hyvin käsiksi siihen johtonippuun.Akun takaa lähtee moninapaliittimellä ja tulee konehuoneeseen keskeltä äänieristeiden välistä ja siitä alas
imusarjan alle.
Johtosarjan lähtöpäästä löydät varaosanumeron.Jos on jollain purussa samoilla vermeillä oleva auto osta johtosarja.
Siitä saat sitten kaikki oikeanlaiset liittimet ja käy mallista kun uuden johdotuksen rakennat.
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
No jos se auto on muutaman satasen rousku ni sitten epäilen... mutta Mikä vika siinä on? useimmiten täyttö riittää. Osatkaan ei kalliita ole.mr.datailija kirjoitti:mitenkäs tuommoisen W124 ilmastoinnin korjaus vuonna 2011 hoituu, onko ongelmia saada osia ja löytyykö kylmäainetta yms. ihan yleisesti? Kannattaako viallista ilmastointia korjata, vai onko arvokasta touhua verrattuna auton arvoon. Sori ettei suoraan liittynyt kysyjän ongelmaan.
EDIT: tuo linkin takana olevat PDF:ät aukee kyl jos on selain joka osaa korjata "kirjoitusvirheet" elikkä siellä on linkin osoitteessa viimeisen vinoviivan tilalla kenoviiva. sen kun korjaa vinoviivaksi niin toimii

Väärin firefoxissa:
http://www.w124performance.com/service/ ... am/Climate" onclick="window.open(this.href);return false;\83-532.pdf
copypastettuna:
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-532.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Oikein:
http://www.w124performance.com/service/ ... 83-532.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
datanörttien juttuja josta minä en tiedä mitään!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Aiheeseen jotenkin liittyen niin tietääkö joku missä on lähin paikka Kangasniemeä ( Mikkelin ja Jyväskylän puoliväli) jossa huolletaan R12 täyttöisiä ajoneuvoilmastointeja.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Vika löytyi moottoritilan johtosarjasta, jossa ilmastoinnin johdot olivat oikosulussa keskenään. Uusin koko johtosarjan ja samalla poistin ylimääräiset johdot (noin puolet lähti pois...).
Veholta sain tarvittavat uudet liittimetkin muutaman euron kappalehintaan eli niissä ei kannata pihistellä, jos ovat rikkinäisiä. Ainoastaan hehkutulpille ei saanut uusia liittimiä, vaikka vanhoissa oli MB-osanumero, jota koneet eivät tunnistaneet.
Nyt siis itse ilmastointi toimii, kuten pitää, mutta sisäilmankierto ei. Ei tosin ole kovin merkityksellistä minun kannalta.
Veholta sain tarvittavat uudet liittimetkin muutaman euron kappalehintaan eli niissä ei kannata pihistellä, jos ovat rikkinäisiä. Ainoastaan hehkutulpille ei saanut uusia liittimiä, vaikka vanhoissa oli MB-osanumero, jota koneet eivät tunnistaneet.
Nyt siis itse ilmastointi toimii, kuten pitää, mutta sisäilmankierto ei. Ei tosin ole kovin merkityksellistä minun kannalta.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Mulla on -86 124 farmari (rekisteröity 12/-86) ja siinä ei oo edelisen omistajan mukaan toiminu ilmastointi 4vuoteen niin mistä kannattais alkaa ettii vikaa? Ilmastoinnin kompura ei lähe pyörimään ku ilmastoinnin laittaa päälle, eipä tuol silti enää varmaa kylmäaineitakaa oo jäljel : D ei tol korjauksel mikää kiire oo mut olis kiva saada toi ilmastointi toimii ens kesäks ku tost sellane löytyy. 3,5vuotta oon ajellu ilmastoimattomilla autoil mut olis toi ilmastointi iha kiva varuste : D
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Pakko kysyä, että miten alkuperäisessä johtosarjassa oli 50% ylimääräisiä johtoja?osilpi kirjoitti:Vika löytyi moottoritilan johtosarjasta, jossa ilmastoinnin johdot olivat oikosulussa keskenään. Uusin koko johtosarjan ja samalla poistin ylimääräiset johdot (noin puolet lähti pois...).
Veholta sain tarvittavat uudet liittimetkin muutaman euron kappalehintaan eli niissä ei kannata pihistellä, jos ovat rikkinäisiä. Ainoastaan hehkutulpille ei saanut uusia liittimiä, vaikka vanhoissa oli MB-osanumero, jota koneet eivät tunnistaneet.
Nyt siis itse ilmastointi toimii, kuten pitää, mutta sisäilmankierto ei. Ei tosin ole kovin merkityksellistä minun kannalta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: W124 manuaali-ilmastointi ei toimi
Ruiskupumpun takaa mikrokytkin poistettu (Mynädieselin toimesta) = johdot ylimääräisiä. Lisäksi muutamia muita katkottuja johtoja (ed omistajan toimesta) löytyi, joille ei ollut loogista paikkaa. Siispä puolet johdoista sai poistaa eikä toiminnassa ole mitään eroa... Mielestäni on parasta poistaa tarpeettomat johdot kokonaan, niin ei tarvitse myöhemmin ihmetellä niitä.
-W124 E250TD 1995 automaatti&ilmastointi:, 530tkm
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA: 552tkm
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"