Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Itselleni on aina ollut selvää lorauttaa "lyijyn korviketta" omien bensavanhuksien tankkiin.
Törmäsin kuitenkin tässä taannoin tahoon, joka ei ollut koskaan käyttänyt kyseistä ainetta. Ainoastaan tankannut 98, ja sillä mentiin. Ei kuulemma mitään ongelmia.
Miten on, kuinka must lisäaine on? Ja vielä, jos sitä ei ole koskaan autoon tankattu, niin tuleeko jatkossakaan laittaa? Ja jos on käyttänyt, niin aiheutuuko harmia jos lopettaa?
Törmäsin kuitenkin tässä taannoin tahoon, joka ei ollut koskaan käyttänyt kyseistä ainetta. Ainoastaan tankannut 98, ja sillä mentiin. Ei kuulemma mitään ongelmia.
Miten on, kuinka must lisäaine on? Ja vielä, jos sitä ei ole koskaan autoon tankattu, niin tuleeko jatkossakaan laittaa? Ja jos on käyttänyt, niin aiheutuuko harmia jos lopettaa?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Ite olen ajellut V-powerilla ja 98:lla. Ei nikottele kummallakaan, mutta V-powerilla saavutan litran tai jopa puolentoista litran pienemmän kulutuksen sadalle. Miten lienee, pitäiskö lisäaineita silti käyttää, enpä tiedä...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Ei sillä nakutuksen kanssa ole mitään tekemistä vaan venttiilien suojaa varten. En käytä koskaan lisäainetta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Kyllä tuolla bensalla on ainakin autowikin mukaan merkitystä moottorin nakutukseen.
No, diesel autoilijana ei tarvitse tämmöisiä asioita miettiä, autohan on jo selkeäsi kaksi käyttöinen; diesel ja polttoöljy. Kummallakin pääsee.
No, diesel autoilijana ei tarvitse tämmöisiä asioita miettiä, autohan on jo selkeäsi kaksi käyttöinen; diesel ja polttoöljy. Kummallakin pääsee.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
LISÄAINEESTA oli kyse.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Kaippa sillä lisäaineella saa 95:sta tehtyä 98:a jos annostelee "oikealla" suhteella?
Kyllähän niissä purkeissa luvataan venttiilien parempaaa voitelua sun muuta. Joskus tekniikan maailmassa tehtiin vertailuja polttoaineissa kun tankattiin eri asemilta ja sitten tutkittiin venttiileitä laboratorioissa.
No, aivan sama, diesel auto liikkuu vaikka polttoöljyllä.
Kaikissa pystäreissä on järjestäen niin kuluneet nokat näinä päivinä että nakuttavat jo hieman.
Kyllähän niissä purkeissa luvataan venttiilien parempaaa voitelua sun muuta. Joskus tekniikan maailmassa tehtiin vertailuja polttoaineissa kun tankattiin eri asemilta ja sitten tutkittiin venttiileitä laboratorioissa.
No, aivan sama, diesel auto liikkuu vaikka polttoöljyllä.
Kaikissa pystäreissä on järjestäen niin kuluneet nokat näinä päivinä että nakuttavat jo hieman.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
en ole bensiinin lisäaineita käyttänyt. En ole huomannut mitään erityisempää. Hyvin lähti autot tulille talven jälkeen. Mutta Joskus, kerran kesässä olen litran lamppuöljyä laittanut tankkiin että paikat putsaantuu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Lisäaineen tarpeellisuus tulee eteen semmoisissa autoissa joissa venttiilin seetirengas on valurautaa, eli jenkeissä jne. joiden kannet on patarautaa alunperin.
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Täs on nyt mennee pojilla puurot ja vellit sekaisin.
Venttiilinsuoja-aine suojaa venttiilien istukoita palamiselta.
Oktaanibuusteri suojaa moottoria nakutukselta ja mahdolliselta moottorivauriolta.
Jos ei käytä venttiilinsuoja-ainetta moottori toimii sen aikaa kunnes alkaa venttiili-istukan läpi vuotaa ja käynti ontuu. Eli voi ajaa muutaman (kymmenen) tuhatta. Itse aloin ajamaan 1995 venäjän bensalla 1969 Volvoa ilman suoja-ainetta kun r*ssänbensassa kuulemma oli lyijyä ja EU-bensassa ei. Paskapuhetta, 12 tkm jälkeen pakovenat oli painuneet 2 mm kannen sisään, jouduin säätämään usein ja jopa nostamaan keinuvipuakselia yläs shimmilevyillä ennen kuin uskoin. Mutta auto periaatteessa toimi vielä, sen keinuvipuakselin nosto herätti huomion jotta josko ottais kannen irti.
Jos nakuttaa niin 98 tai Shell V-Poweria, mutta ne ei suojaa venttiileitä. Nyt joku guru saisi kertoa mihin vuosimalliin alkaen suoja-ainetta ei tarvi enää lisätä siis Mersuissa?
Venttiilinsuoja-aine suojaa venttiilien istukoita palamiselta.
Oktaanibuusteri suojaa moottoria nakutukselta ja mahdolliselta moottorivauriolta.
Jos ei käytä venttiilinsuoja-ainetta moottori toimii sen aikaa kunnes alkaa venttiili-istukan läpi vuotaa ja käynti ontuu. Eli voi ajaa muutaman (kymmenen) tuhatta. Itse aloin ajamaan 1995 venäjän bensalla 1969 Volvoa ilman suoja-ainetta kun r*ssänbensassa kuulemma oli lyijyä ja EU-bensassa ei. Paskapuhetta, 12 tkm jälkeen pakovenat oli painuneet 2 mm kannen sisään, jouduin säätämään usein ja jopa nostamaan keinuvipuakselia yläs shimmilevyillä ennen kuin uskoin. Mutta auto periaatteessa toimi vielä, sen keinuvipuakselin nosto herätti huomion jotta josko ottais kannen irti.
Jos nakuttaa niin 98 tai Shell V-Poweria, mutta ne ei suojaa venttiileitä. Nyt joku guru saisi kertoa mihin vuosimalliin alkaen suoja-ainetta ei tarvi enää lisätä siis Mersuissa?
Viimeksi muokannut karra, To 05.05.2011 22:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Eikös jollekin jäsenelle ilmoitettu Päämajasta, ettei mersuissa tarvitse käyttää lyijyn korvikkeita? ![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: Bensan lisäaineen käyttö Oldtimerissa. Välttämätöntä?
Silloin se tarkoittaa sitä että istukkarenkaiden materiaali ei ole ainakaan valurautaa sylinterinkannessa. Näin muistelin itsekkin mutta tästä on nyt kuitenkin noin 10 vuotta aikaa kun päivätöihin on kuulunut moottorikoneistukset. Mielestäni lisäaineen käyttö on turhaa.Harri126 kirjoitti:Eikös jollekin jäsenelle ilmoitettu Päämajasta, ettei mersuissa tarvitse käyttää lyijyn korvikkeita?
SPEEDPRO Mercedes Benz special tuning workshop
Official CARLSSON and BRABUS dealer
Official CARLSSON and BRABUS dealer