Yksi väyrystopikki lisää, pahoittelen...
Minkälainen auto on tuo W210 E320 CDI? Olisi yksi 255 000km ajettu kiinostava yksilö tiedossa (vm. 2000 facelift sedan, Elegance -varusteilla ja automaattivaihteilla). Tuo 320 CDI on varmaan aika "jytky", kuten Timo Soini sanoisi... En tiedä onko se tämä kevät vai mikä, mutta alkoi jotenkin himottaa tuo kutosdiesel, vakionopeudensäädin, automaattivaihteet ja E-sarja muutenkin, MUTTA...
Olen sivusta seurannut foorumeilla käytyjä keskusteluja väyrysistä, ja on monesti tullut semmoinen fiilis että kierrän itse KAUKAA kyseisen mallin juuri noiden ruoste- ja lahovaurioiden takia. Ruoste ilmeisesti vaivaa valitettavan paljon ko. korimallia: pyöränkaaret, takaluukku, ovet keskeltä ja tiivisteiden alta jne. Maali saattaa "kuplahtaa" ihan mistä vaan? Ikävä ominaisuus +50 000EUR edustustason autolle... Toisaalta näyttää noissa W211:ssäkin olevan sitten omat ongelmansa (alkupään tuotannon sähköhydrauliset SBC-jarrut nyt tulee ainakin mieleen).
Oliko niin että joku palkki W210:n etupäästä lahoaa myös pois jos ei älyä suojata sitä jonkun suojamuovin alta? Entäs tippuuko jokaisesta väyrysestä ne kuuluisat jousenkupit kesken ajon? Onko siinä joku ihme vikaherkkä nestejäähdytetty laturi tms. (jostakin muistelen lukeneeni)?
Tekniikka on ilmeisesti kuitenkin E-sarjalle ominaisesti melko kestävää, vaikka kori saattaa ruostua pois alta? Moottorit ja vaihteistot ovat lujaa tekoa? Kävin yhden autoliikkeen pihassa kattomassa riviä väyrysiä: kaikilla ajettu 400 000 - 500 000km, hintaa alle 10 000EUR ja kaikissa pientä ja isompaa ruostekukkaa, muuten ihan ryhdikkään näköisiä pelejä! Tuon verran ajetut monet muut autot ovat jo "paalattu"...
Minkälaisiin remontteihin pitäisi ylipäätään varautua? Onko ylläpito porvarillisen ihanan kallista, onko siinä E-sarjan "Executive" -lisä myös varaosahinnoissa?
Auto tulisi 95% semmoiseen käyttöön, että se käynnistetään aamulla, ajetaan 80km/h nopeudella 40km matka ja sammutetaan, iltapäivällä sama homma takaisin päin. Kesällä ehkä välillä jopa 100km/h "hurjastelua". Tuo 320 CDI automaatilla ja vakionopeudensäätimellä on varmaan loistava auto juuri matka-ajossa? Kilometrejä tulee n. 30 000 vuodessa, joten esim. 500 000km rajapyykkiin menisi vielä 8-vuotta...
Minkähän verran menee kiisseliä matka-ajossa, höyhenenkevyellä kaasujalalla, vakiorenkailla joissa on ilmaa? Tuossa meidän nykyisessä kirpussa, W169 A 180 CDI:ssä menee näköjään noin 5,5 litraa /100km kesät/talvet. E320 CDI:n teho ja vääntö saattaapi kuitenkin olla "hieman" eri luokkaa, kuten tietysti muutkin auton ominaisuudet

Mites automaattivaihteet? Pitääkö tarkistaa miten usein on öljyt vaihdettu tai oltu vaihtamatta? Ei ole koskaan ollut automaattivaihteista autoa, niin en tiedä niistä yhtään mitään...
Kiitos jo etukäteen tietämyksestänne!