CLS 350 2005: Koneremppa ja siitä seuranneet ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aven016
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 11.05.2011 23:06

CLS 350 2005: Koneremppa ja siitä seuranneet ongelmat

Viesti Kirjoittaja aven016 »

Eli jonku verran vanhempien autojen kanssa värkänneenä ja "tee se itse" asenteen omaavana päätin suorittaa moottorin pois ottamisen vaativan pienehkön konerempan. Ja ajattelin että vaikka kyseessä nyt uuden sukupolven moottori onkin niin on se silti moottori ja korjattavissa itse. Mutta nyt tuli ongelma.

Eli otin autosta koneen pois ja otin kuvat nokkien ajotuksista sun muista että kokoaminen ei tuottaisi ongelmia. Kone jokseenki osiin ja takaisin läjään tarkasti.

Kokoamis vaiheessa eteen tuli 2 asiaa mitkä epäilytti.

1. Nokka pyörien sensorit, en löytänyt niistä mitään eirtyistä numeroa mikä ois paljastanu että mille nokka-akselille mikäkin kuuluu. Nokkapyörien hallsensoreilla oli numerot 7 ja 2, 3 ja 3, 5 ja 4, 1 ja 4. Eli jokaiselle oli sekä sisäpuolella että ulkopuolella numero. Nokkien säätäjille (oikeaa nimeä en tiedä mutta nämä solenoidityypiset osat heti sensoreiden vieressä) 4, 2, 7 ja 4. Ja pihuoille jotka tulevat näihin 6, 2, 8 ja 6. Tästä kuitenki melko hankala päätellä mikä millekki nokka-akselille kuuluu. Joten laitoin ne sattuman varaisessa järjestyksessä. Kuuluuko sensorit ja säätimet olla tietyssä järjestyksessä???

2. Kun sain venakopat päälle, pyöritin konetta kampiakselista nähdäkseni että oli pyörintä mitenkään normaalia. Kuulin ikävän naksahduksen vasemman puolen nokka-akselien kohdalta (moottorin edestä katsottuna) suoraan öljykorkin alapuolelta joka kierrolla. Kyseessä ei ollut venttiilien ääni. Oikealta puolen ääntä ei kuulunut, mikä oli outoa. Ajattelin kuitenki että todennäköisesti ääni oli pakopuolen nokka-pyörän toisesta rattaasta jonka tehtävä on tiukentamalla vähentää ääniä rattaista. Ja koska systeemiä ilmeisesti ohjaa öljynpaine, olisi ääni tällöin todennäköisesti siitä koska kone oli kuiva.

Itse ongelma. Nyt kun kone sun muut asiat on laitettu takaisin ilmeni ongelma. Kone ei käy tasaisesti. Ensimmäisenä voisi luulla ongelman olevan ajoituksessa niinku esim tutun tietokone sanoo, että kampiakselin ja nokka-akseleiden korrelaatio ei ole niinkuin pitäisi. Se mikä asia tuon virhekoodin osalta mietityttää, niin sain tutulta paperit jossa oli juuri tuon mallin autosta takaisinkutsu kertomusta. Tässä paperissa myös mainittiin että jos ajoituksesta tulee virhekoodi voi kyseessä olla myös kulunut tasapainoakseli tai löystynyt ketju. Myös tämän lapun mukaan ois ollu todella tärkeää vaihtaa ketjunkiristin pultti, mitä en tietenkää tehnyt koska lapun sain vasta jälkikäteen. Ja voisiko kyseinen virhekoodi tulla myös jos nokkien sensorit eivät ole oikeissa paikoissa. Sillä vika voi tietenki olla ajoituksessa, koska minulla ei mitään erikois työkaluja sen säätämiseen ollut, ja tein sen samoja kuvia apuna käyttäen, mitkä olin ottanut konetta purkaessa. Ja silmänmääräsesti katsottuna melko tarkasti sen omasta mielestä sain. Mutta, jokuhan nyt on koneessa pahasti perseellään ku tuohon malliin täristää, nyt kaipaisi vinkkiä enemmän asiaan vihkiintyneeltä???

Kiitoksia kaikista vastauksista ja mitä tahansa ideoita tulee mieleen nii niistäkin voi olla suuri apu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4777
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: CLS 350 2005: Koneremppa ja siitä seuranneet ongelmat

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hei
Pensakoneesta mitään ymmärrä, mutta naksuminen ei kuulosta oikealta, pitäisikkö sen syy kuitenkin selvittää.
Näissä dieseleissä - ja varmaan myös pensseleissä, on se kiristin sillä puolen systeemiä, johon välys "luontojaankin" kertyy, eli ei pitäisi naksua, vaikkei öljynpainetta olekkaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
aven016
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 11.05.2011 23:06

Re: CLS 350 2005: Koneremppa ja siitä seuranneet ongelmat

Viesti Kirjoittaja aven016 »

Joo pieni välys oli tuossakin. Ja jotta sai molemmat peräkkäiset rattaat samalle linjalle nokka-akselin asennusta varten, joutu kiristinrengasta löysäämään. Sillon testatessani, ääni kuitenki loppu muutaman kierroksen pyörityksen jälkeen, joten ajattelin sen nimen omaan johtuvan kuivasta koneesta. Mutta melko pieni välys kyseisessä rattaassa oli.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18225
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CLS 350 2005: Koneremppa ja siitä seuranneet ongelmat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se mikä asia tuon virhekoodin osalta mietityttää, niin sain tutulta paperit jossa oli juuri tuon mallin autosta takaisinkutsu kertomusta. Tässä paperissa myös mainittiin että jos ajoituksesta tulee virhekoodi voi kyseessä olla myös kulunut tasapainoakseli tai löystynyt ketju.
Tasapainoakselin hammasratas kuluu, vikamuistiin tulee pari koodia oikean puolen nokka-akselien ajoituksesta.
Aikanaan syttyy moottorin vikavalo, jo ennen sitä saattaa katsastus tökätä em. vikakoodien olemassaoloon.
Akselin vaihtaminen edellyttää moottorin irrotuksen autosta jne...

Kaksi 350:iä joissa on tämä ongelma olen nähnyt eikä niitä juuri sen enempää ole korjaamolla käynytkään.
Tietystä moottorin numerosta alkaen akseli / hammasratas on tehty paremmasta materiaalista.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin