Jakoketju
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
Jakoketju
Mitespäin säätyvän imunokan ratas pitää kääntää, et saa ajotuksen kohilleen. Siis jos katotaan keulasta päin, ei ratin takaa.? Pitäskö olla myötä- vai vastapäivään käännettynä tappiin? Kone on M104.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Re: Jakoketju
Neljä vuotta sitten omaan kannentiivisteen vaihtaneena pitäs muistaa....
Muistaakseni vastapäivään... ääriasentoon... Perusteluna/järkeily: ketju pyorittää nokki vastapäivään... eli kun siinä 3500 rundin kohdalla imunokkaa aikaistataan niin silloin nokka pystyy pyörähtämään eteenpäin...
Toivottavasti ei mennyt ihan mettään... joku guru vois vahvistaa... (tai ampua alas)
Muistaakseni vastapäivään... ääriasentoon... Perusteluna/järkeily: ketju pyorittää nokki vastapäivään... eli kun siinä 3500 rundin kohdalla imunokkaa aikaistataan niin silloin nokka pystyy pyörähtämään eteenpäin...
Toivottavasti ei mennyt ihan mettään... joku guru vois vahvistaa... (tai ampua alas)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke 14.06.2006 22:56
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Jakoketju
No mulla on nyt sellanen tieto, et jos konetta pyörittää imunokasta, niin ajotusmerkit menee kohdilleen. Joa taas kampiakselista, niin imunokka jää pari hammasta jälkeen? Oliskohan lähelläkään oikeaa teoriaa? Sitte kun lisää kierroksia niin imunokka tulee vähitellen tasoihin pakopuolen kanssa.
Puhu hitaasti, ajattele nopeasti
Re: Jakoketju
eikös se perusajoitus tapahdu silleen että merkit kohdilleen kampiakselilta ja nokilta ja sitte ecu säätää nokan ennakkoa käynnin mukaan?
EDIT: ja perusajoitus siten, että kampiakseli on OT:ssä, ja nokka-akseleiden nokkapyöriin on työnnetty ensimmäisten nokkapukkien läpi 4mm:n poranterät läpi hammaspyöristä pitelemään nokkia, ja imunokan täytyy olla MYÖHENNYKSEN asennossa tällöin, eli se pitää varmistaa ennen purkua. imunokan säätimen ja pakonokan hammaspyörän pultit pitäis aina uusia kun ne avataan eli en suosittele käyttämään vanhoja.
EDIT: ja perusajoitus siten, että kampiakseli on OT:ssä, ja nokka-akseleiden nokkapyöriin on työnnetty ensimmäisten nokkapukkien läpi 4mm:n poranterät läpi hammaspyöristä pitelemään nokkia, ja imunokan täytyy olla MYÖHENNYKSEN asennossa tällöin, eli se pitää varmistaa ennen purkua. imunokan säätimen ja pakonokan hammaspyörän pultit pitäis aina uusia kun ne avataan eli en suosittele käyttämään vanhoja.