Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Mitäs laittaisitte pohjan ja pyöräkoteloiden korjauksissa happomaalin ja ruostesuoja-aineden väliin?
Happo + filleri + pintamaali + kotelosuoja + massa auton pohjassa tuntuu hölmöläisen hommalta.
Vai laitanko ruostesuojan ja massan suoraan happomaalin päälle?
Happo + filleri + pintamaali + kotelosuoja + massa auton pohjassa tuntuu hölmöläisen hommalta.
Vai laitanko ruostesuojan ja massan suoraan happomaalin päälle?
-Esukki-
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
260 SE -87, C 230 TA Avantgarde -08, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96)
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Tee niinkuin ajattelit ei tuo sen kummempia kaipaa ei kannata ruveta kikkailemaan noilla kaikilla ihme aineilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
laittaisin kyl jonkun pintamaalin, vaikka kilikolia, noi pohjamaalit on tosi huokosia, ei tahdo kosteus pysyä ulkopuolella
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Samaamieltä,eli aina pohjavärin tai hapon päälle pintavävi vaikka pensselillä ja kuivuttuaan vasta massaa.Tosiaan pohjaväri on huokoista ja kosteus menee läpi mutta pintaväri kyllä estää kosteuden pääsyn peltiin.Pelkkä massa myös ruostuttaa pellin ihan kuin ei laittaisi massaa ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Pistä 2-komponettipohja, kestää. esim GPLS Primer ala tikkurila.
Maalataan laivojen pohjia. Pienin purkki 3 litraa ja kovetin.
Maalataan laivojen pohjia. Pienin purkki 3 litraa ja kovetin.
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Tyhmä(kö) kysymys mut mitä tollanen happomaali oikeastaan tekee? Syövyttää alkavat ruosteen alut tai jotain?
Ja mistä semmosta voi ostaa..
Telakalla jonkun verran sivu duunia, asennus hommia kylläkin tehneenä tiedän ainakin sen että puhalluksen jälkeen laivan pohjaan pahimpien kolojen kohtaan vedetään ruiskulla epoksia (jossa ilmeisesti sinkkiä joukossa) pintaan jonka jälkeen väriä päälle
Ja mistä semmosta voi ostaa..
Telakalla jonkun verran sivu duunia, asennus hommia kylläkin tehneenä tiedän ainakin sen että puhalluksen jälkeen laivan pohjaan pahimpien kolojen kohtaan vedetään ruiskulla epoksia (jossa ilmeisesti sinkkiä joukossa) pintaan jonka jälkeen väriä päälle
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Happohan syövyttää peltiä mataksi eli happomaali lisää tarttuvuutta. Mutta jos pelti on muutenkin karheaa (esim puhallettu) niin sittenhän se happo on turha. Kakskomponenttiepoksi taitaa olla kova sana pohjamaalina... mutta jos täällä on todellisia asiantuntijoita, niin olisi mukava kuulla asiasta lisää, on meinaan toi omakin laatuauto ruosteessa ja pitäisi löytyä joku toimiva konsti ruosteen estoon ennenkuin sijoitan rahaa pintamaalaukseen.
W203CDI
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
No mitä on paras konsti maalata ruosteiset peltivanteet??
Oisi kiva jos maali pysyisi jonkun vuoden.
Just jynssäsin vanteet ja edellinen omistaja ei ollut huolehtinut sitten yhtään niistä,pienelä vaivalla oisi ruosteen pitänyt pois vanteista.
Oisi kiva jos maali pysyisi jonkun vuoden.
Just jynssäsin vanteet ja edellinen omistaja ei ollut huolehtinut sitten yhtään niistä,pienelä vaivalla oisi ruosteen pitänyt pois vanteista.
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Käy hiekkapuhaltamassa ne jossain niin saat kuin uudet vanteet ei muuta kuin ruosteen estomaali päälle ja maalausnautseri kirjoitti:No mitä on paras konsti maalata ruosteiset peltivanteet??
Oisi kiva jos maali pysyisi jonkun vuoden.
Just jynssäsin vanteet ja edellinen omistaja ei ollut huolehtinut sitten yhtään niistä,pienelä vaivalla oisi ruosteen pitänyt pois vanteista.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Happoväri on kaksikomponettinen pohjaväri jota myös käytetään oikeana hiottavana pohjavärinä(minusta ei hyvä vaihtoehto)Ja tämä happoväri on minusta toiselta nimeltään epoksipohja.Muös tartuntapohjamaali yhdistetään tähän.
Sen ainakin tiedän että laivojen pohjamaalauksissa käytetään parhaita maaleja mutta mitä ja mistä niitä saa?
Sen ainakin tiedän että laivojen pohjamaalauksissa käytetään parhaita maaleja mutta mitä ja mistä niitä saa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Tostahan sitä epoksia. Löytyy jokaisesta maalikaupasta.
http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... 3933.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tikkurila.fi/teollinen_maala ... 3933.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Happomaali on maalia joka sisältää happoa, mutta ei siinä välttämättä ole kovetinta erikseen, vaan toimii ihan ykskomponenttina. Epoksipohjalla ei taas ole välttämättä mitään tekemistä sen hapon kanssa, mutta onhan niitä erilaisia yhdistelmiä. Niin, laivoissa käytetään paljon juuri kaksikomponenttiepoksia, mutta myytävät määrät on suuria ja hinnat korkeita - kyllähän niitä netistäkin löytyy, mutta edes litran purkkeja, pienemmistä puhumattakaan, en ole nähnyt.atlas kirjoitti:Happoväri on kaksikomponettinen pohjaväri jota myös käytetään oikeana hiottavana pohjavärinä(minusta ei hyvä vaihtoehto)Ja tämä happoväri on minusta toiselta nimeltään epoksipohja.Muös tartuntapohjamaali yhdistetään tähän.
Sen ainakin tiedän että laivojen pohjamaalauksissa käytetään parhaita maaleja mutta mitä ja mistä niitä saa?
W203CDI
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Omaan kuuppaan pistin puhtaalle pellille käläkälä "happiksen" ja sen päälle pensselillä Temalac FD 50 jossa on ruosteenestopigmenttejä (vai mitä ne oli).
Siihen päälle hieman karhennettuun pintaan lisäksi kiveniskumassan.
Luulis kestävän jonkun aikaa?
Pahoihin paikkoihin mihin ei päässy puhistaa puhalluksella tai mekaanisesti niin ruiskutin reilusti ihan pulttitervaa paukkupurkista.
Se imeytyy hyvin ruosteeseen ja pysäyttää hyvin sen jatkamisen.
Ainakin se toimi erittäin hyvin entisen W123:n kanssa.
Happoohan ei vissiin sais vetää edes peittävää kerrosta.
Huntu vaan että se juuri edes peittää kun mitä automaalareita oon jututtanu nii nse happo on pehmeemaali eikä sitä siksi saa olla peittävää kerrosta.
Liekkö sitä oikeeta happomaalia saa edes muuta kun teollisuus nimikkeellä vai saako enää silläkään?
Fosforihappokos se näissä yleensä on se happo
Siihen päälle hieman karhennettuun pintaan lisäksi kiveniskumassan.
Luulis kestävän jonkun aikaa?
Pahoihin paikkoihin mihin ei päässy puhistaa puhalluksella tai mekaanisesti niin ruiskutin reilusti ihan pulttitervaa paukkupurkista.
Se imeytyy hyvin ruosteeseen ja pysäyttää hyvin sen jatkamisen.
Ainakin se toimi erittäin hyvin entisen W123:n kanssa.
Happoohan ei vissiin sais vetää edes peittävää kerrosta.
Huntu vaan että se juuri edes peittää kun mitä automaalareita oon jututtanu nii nse happo on pehmeemaali eikä sitä siksi saa olla peittävää kerrosta.
Liekkö sitä oikeeta happomaalia saa edes muuta kun teollisuus nimikkeellä vai saako enää silläkään?
Fosforihappokos se näissä yleensä on se happo
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Okei kiitoksia tästä.. Eli mun tapauksessa sillä ei ole mitään oikeeta virkaa koska hion aina ruoste kohdat pellille karkealla paperilla jolloin pinta jää karkeaksi..hanta kirjoitti:Happohan syövyttää peltiä mataksi eli happomaali lisää tarttuvuutta.
Pistin muuten tohon ex.202:seen sellasta CRC:n tavaraa ku primer 2in1 eli sinä on pohjamaali ja sinkki samassa, siihen väriä ja lakkaa päälle ja pysyi oikeen pirun hyvin kiinni... Taidan jatkossakin paikkailla samalla konstilla
Edit: Paitsi kun tulee taas telakalla vierailtua nii ukot saa ruiskuttaa epoksia jos tarvetta on
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Ite oon pistäny suoraan puutervaa kun ruostunut osa on hiottu pellille eikä ole sen jälkeen ruostetta ottanut. Kaikkiin paikkoihin tämä konsti vaan ei sovi, mutta esim. lokarien alle ja näkymättömiin kohtiin on ollut tosi toimiva ratkaisu.
Tänään viimeksi hioin ruosteita varapyörän alta peräkontista. Hioin ruosteet pois kunnes tuli puhdas pelti esiin ja vedin siihen suoraan kotelosuojan puhtaan pellin päälle. Ehkä oikaisin liikaa, mutta tuntuu siltä, että aina kun hioo ruosteet pellille ja maalaa jollakin ruosteenestomaalilla (esim. Ferrex+auton oikee väri+lakka), ruostuu ne kuitenkin parin vuoden sisällä uudestaan. Sit pitää aina tehdä uus hionta + maalaus+ ruosteenestokäsittely. Halusin nyt oikeestaan kokeilumuodossa pistää suoraan kotelosuojaa puhtaalle pellille, koska se kuitenkin on semmonen vahamainen aine, joka ei pitäisi hengittää läpi ja tukkii kaikki metallin huokoset, jolloin ainakin teoriassa ruostuminen pitäis pysähtyä. Nyt aika näyttää, että miten siinä käy. Tervan laittaminen suoraan pellille on ollut toimiva ratkaisu, mutta kaikkiin paikkoihin se ei käy kun se pinta jää tahmeaksi ja kerää roskaa...
Tänään viimeksi hioin ruosteita varapyörän alta peräkontista. Hioin ruosteet pois kunnes tuli puhdas pelti esiin ja vedin siihen suoraan kotelosuojan puhtaan pellin päälle. Ehkä oikaisin liikaa, mutta tuntuu siltä, että aina kun hioo ruosteet pellille ja maalaa jollakin ruosteenestomaalilla (esim. Ferrex+auton oikee väri+lakka), ruostuu ne kuitenkin parin vuoden sisällä uudestaan. Sit pitää aina tehdä uus hionta + maalaus+ ruosteenestokäsittely. Halusin nyt oikeestaan kokeilumuodossa pistää suoraan kotelosuojaa puhtaalle pellille, koska se kuitenkin on semmonen vahamainen aine, joka ei pitäisi hengittää läpi ja tukkii kaikki metallin huokoset, jolloin ainakin teoriassa ruostuminen pitäis pysähtyä. Nyt aika näyttää, että miten siinä käy. Tervan laittaminen suoraan pellille on ollut toimiva ratkaisu, mutta kaikkiin paikkoihin se ei käy kun se pinta jää tahmeaksi ja kerää roskaa...
W202, C220 -93 pensakone
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Jää kyllä tahmeeksi tervan jälki mutta toisaaltaan jos se sopivasti kerää hienoa kivee pintaan niin sehän on hyvä suoja kiveniskemiltä jne...
Ja oliko näin että Ferreksin päällä ei pysy mikään maali?
Ja joskus oon aika tappavia kommentteja ja katseita saanu ton tervan käytöstä alanmiehiltä!
Sanotaan näin että "veneet tervataan ei autoja"
Mutta mikä paras luonnontuote ja ruosteenesto aine (vihreet kiittää ja EU yrittää kieltää)
Mut oon aina ollu hivenen eri tien kulkijat kun muut yleensä ja teen kaikki toisin.
Ja oliko näin että Ferreksin päällä ei pysy mikään maali?
Ja joskus oon aika tappavia kommentteja ja katseita saanu ton tervan käytöstä alanmiehiltä!
Sanotaan näin että "veneet tervataan ei autoja"
Mutta mikä paras luonnontuote ja ruosteenesto aine (vihreet kiittää ja EU yrittää kieltää)
Mut oon aina ollu hivenen eri tien kulkijat kun muut yleensä ja teen kaikki toisin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa
- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Omien kokemusten mukaan Ferrexin päällä pysyy maali, mutta Ferrex lähtee laatana pintamaalin kans irti pinnasta, joka ruostuu uudestaan. Sen takia vedin tällä kertaa suoraan kotelosuojan puhtaalle pellille ja aika näyttää, että oliko se virhe vai fiksu veto.
Perustin joskus aikaisemmin topicin ruostesuojauksesta, joten siinä on jotain vinkkiä, vaikkei suoraan tämän topicin aiheeseen vastaakaan:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=81239" onclick="window.open(this.href);return false;
Mun mielestä terva on tosi hyvä ratkaisu sellaisiin paikkoihin, jotka eivät näy ulospäin. Eli esim. pohja, kotelot, lokarien kaarien alustat jne... Ei ruostu uudestaan jos siihen vetää päälle tervan ja ajelee pikkusen pölysillä sorateillä, että pinta vähän kovettuu pölystä jne. Sisältä pinta on kuitenkin joustava, jolloin kiven iskun jälkeen siihen tulee uutta ainetta itsestään tilalle. Maalipinnan kivenisku rikkoo, mutta öljyn/tervan tapauksessa pinta elää ja korjaa tavallaan "itse itsensä". Joten pohjaan vedän tulevaisuudessa vaan tervaa puhtaalle pellille, koska olen todennut sen toimivaksi ratkaisuksi. Näkyville pinnoille en ole keksinyt mitään ratkaisua, joka kestäisi 2v pidempään. Joka vuosi joudun korjaamaan lokarien kaarien metallit W202 -sarjalaisessa, koska mikään maali ei tunnu pysyvän. Toisaalta jos vetäis korjatun pinnan päälle kiveniskuteipin niin kestäiskö sit pidempään? Sit taas jos vetää parin vuoden päästä sen teipin irti niin lähtee maalit kuitenkin mukana
Perustin joskus aikaisemmin topicin ruostesuojauksesta, joten siinä on jotain vinkkiä, vaikkei suoraan tämän topicin aiheeseen vastaakaan:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=81239" onclick="window.open(this.href);return false;
Mun mielestä terva on tosi hyvä ratkaisu sellaisiin paikkoihin, jotka eivät näy ulospäin. Eli esim. pohja, kotelot, lokarien kaarien alustat jne... Ei ruostu uudestaan jos siihen vetää päälle tervan ja ajelee pikkusen pölysillä sorateillä, että pinta vähän kovettuu pölystä jne. Sisältä pinta on kuitenkin joustava, jolloin kiven iskun jälkeen siihen tulee uutta ainetta itsestään tilalle. Maalipinnan kivenisku rikkoo, mutta öljyn/tervan tapauksessa pinta elää ja korjaa tavallaan "itse itsensä". Joten pohjaan vedän tulevaisuudessa vaan tervaa puhtaalle pellille, koska olen todennut sen toimivaksi ratkaisuksi. Näkyville pinnoille en ole keksinyt mitään ratkaisua, joka kestäisi 2v pidempään. Joka vuosi joudun korjaamaan lokarien kaarien metallit W202 -sarjalaisessa, koska mikään maali ei tunnu pysyvän. Toisaalta jos vetäis korjatun pinnan päälle kiveniskuteipin niin kestäiskö sit pidempään? Sit taas jos vetää parin vuoden päästä sen teipin irti niin lähtee maalit kuitenkin mukana
W202, C220 -93 pensakone
Re: Mitä happomaalin ja ruostesuojan väliin?
Tuttu automaalari suositteli laittamaan 2-komponettista lasikuitukittiä suoraan pellin päälle.
Se tarttuu lujasti ja sulkee pinnan ilmatiiviisti, ruoste pysähtyy.
Pohja kannattaa ruiskuttaa kotelonsuoja-aineella, se tunkee koloihin ja syrjäyttää kosteuden.
Se tarttuu lujasti ja sulkee pinnan ilmatiiviisti, ruoste pysähtyy.
Pohja kannattaa ruiskuttaa kotelonsuoja-aineella, se tunkee koloihin ja syrjäyttää kosteuden.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006