Apuja hifien laittamiseen?! kiitos..

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Repe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Apuja hifien laittamiseen?! kiitos..

Viesti Kirjoittaja Repe »

Olen ostamassa 230ce sportlainiin 92´ kauittimia ja soitin, mutta alkuperäiset kauittimien ritilät on niin ihmeelliset, miten ihmees ne saa auki.. :oops: ja entäs subbari, pitäiskö tehdä hattuhyllyyn reikä, johon laittaisi refleksiputken suulakkeen... entäs etukaittumien koko 4´ja entäs takakauttimet?? subbarina mul on spl dynamics v-12 (300W/600W) ja vahvistimena spl dynamics, irtoo 300W.. mikä erillis-sarja olis hyvä mersuun?? tiedän et täst on aiheita paljon, mut kummiski.. kiitos!!
Riku
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Apuja hifien laittamiseen?! kiitos..

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

djdean kirjoitti:Olen ostamassa 230ce sportlainiin 92´ kauittimia ja soitin, mutta alkuperäiset kauittimien ritilät on niin ihmeelliset, miten ihmees ne saa auki.. :oops: ja entäs subbari, pitäiskö tehdä hattuhyllyyn reikä, johon laittaisi refleksiputken suulakkeen... entäs etukaittumien koko 4´ja entäs takakauttimet?? subbarina mul on spl dynamics v-12 (300W/600W) ja vahvistimena spl dynamics, irtoo 300W.. mikä erillis-sarja olis hyvä mersuun?? tiedän et täst on aiheita paljon, mut kummiski.. kiitos!!
Ei kannata laittaa refleksiputkea hattuhyllyn läpi. Ainakin mitä minä olen kuunnellut, niin soundi on aikalailla perperistä. Rakenna ennemmin bandpass-kotelo, niin saat kunnolla melua kajuuttaan. Kotelolle voi laskea sopivan koon WinISD:llä. Ja/tai jos haluat välttämättä tehdä hattuhyllyyn reiän, niin älä sitä refleksiputkea siitä läpi työnnä. Ja malttia niiden reikien kanssa, hattuhylly (kuulemma) tukee auton koria jonkun verran. Minulla on 6X9:ien reiät hattuhyllyllä, ja kyllä niistä ääni tulee läpi.

Kaiuttimien valintaan löytyy apua tuolta.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Repe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

mä en saa toimimaan winisd:n, millanen toi bandpass kotelo on??
Riku
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin

Viesti Kirjoittaja Saul »

djdean kirjoitti:mä en saa toimimaan winisd:n, millanen toi bandpass kotelo on??
Tässä netissä toimiva jonkinlainen kotelonlaskuri. http://www.autosound.fi/bbd/ Kannattaa kuitenkin yrittää saada se WinISD toimimaan.

Bandpass eli kaistanpäästökotelo on yksinkertaisimmillaan suljettuna. Siinä on ikään kuin refleksikotelo suljetun kotelon edessä. Voisi sitä niinkin kuvailla, että kotelo, jossa elementti on kiinni väliseinässä ja toisesta kammiosta on refleksiputki. Tämä on siis perustyyppi ja varmaankin suositeltavin ratkaisu.

Nimimerkillä "en ole itse vielä subbaria saanut hommattua" :oops:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition

http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Repe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

vi***, en saanu tota äsköitä laskuriakaan toimimaan, onks tollanen kotelo helppo tehdä itse??
Riku
Repe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

saisko vaik kuvaa tollasest subbarist??
Riku
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

BP-kotelossa on "elementin molemmilla puolilla kotelo" (ts. kaksikammioinen boksi). Kuva selventänee asiaa:
Kuva

Kammioiden refleksiputket:
Isompi kotelo (Front) halk. 68mm, pit. 188mm
Pienempi (Rear) halk. 102mm, pit. 148mm

Eikä tuo kotelo ole mikään absoluuttisen oikea, vaan nopeasti tehty esimerkki. Joku enemmän osaava voi suunnitella hyvän kotelon.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Boss
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Boss »

Ne hattuhyllyn ritilät ei ole kuin klipseillä kiinni, siitä takaniskatuen puoleisesta sivusta varovasti nostamalla ja sitten ujuttamalla samaan suuntaan irtoaa, pitää vaan olla varovainen ettei niitä muovihakasia mene poikki tai muuten joutuu pikaliimakauppaan.
Ja kojelaudan ritilä lähtee kampeamalla se ritilän sivussa oleva muovisuikale pois ja tuulilasin puoleisessa kulmassa paljastuu ruuvi jolla itse ritilä on kiinni.

No ei kovin selkeät ohjeet mutta eiköhän noillakin jo jotain vahinkoa saa aikaan :wink:
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja CH »

Siinä on pari kuvaa mun bandpass kotelosta:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kiitokset kotelosta kuuluu Pepemonille! :)
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
tuomas
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Viesti Kirjoittaja tuomas »

tuolle vs-12 elementille sopii paremmin 4:nnen asteen bandpass-kotelo, siis jossa ainoastaan toisesta kotelosta tulee putki ja toinen on suljettu. Kandee varoa sitten poksauttamasta elementtiä; Winisdpro ei lupaillut kuin muutamia kymmeniä watteja tehonkestoa alle 50Hz taajuuksilla, kun liikevarat loppuu kesken.

Miten olis, jos laittaisi elementin suljetussa kotelossa hattuhyllyn alle alkuperäisten reikien kohdalle. En tiedä millaiset reiät siellä hattuhyllyn pellissä on , mutta esim 2x6.5" reiät pitäisi riittää. Ei pitäisi bassoalueella olla juurikaan merkitystä, vaikka ne hattuhyllyn reiät ovatkin itse subämyriä pienemmät, kunhan kotelon yläpinta on tiiviisti kiinni hattuhyllyn pellissä (retkipatjaa väliin). Siis subin täytyy olla välitömästi pellin alapinnalla, ei mitään putkia. Pellin yläpuolelle voisi laittaa vaneria vahvikkeeksi, jos kotelon ripustaa siihen. Vanerin reiät kannattaa tehdä hiukan isommiksi, kuin originaalit kaiuttimen reiät. Subbari täytyy toki upottaa kotelon yläpintaan ja tukea kotelo tavaratilan pohjaan esim. säädettävillä jaloilla, jottei hattuhylly notkahda ensimmäisessä vastaantulevassa montussa. Hattuhyllyn räminöitä voipi sitten ehkäistä bitumimatolla.
Vastaa Viestiin