Turbiinin stallspeed...?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Noniin, en tiiä onko oikea paikka, mutta viritykseen liittyy niin laitoon turbo puolelle. Siirtäkää jos siltä tuntuu.

Eli, mulle on tulossa nytten 603:sen perään tuo siekkisen vahvistama 722.3, ja mahollisuutena tulis lisähinnasta muokattu turbiini. Mutta, ei oo kokemusta kun vakio-auton vakio turbiinista, niin kannattaako olla st:ssä nostetulla staalspeedillä? Kun varmaan harvoin varttia tulee ajettua, mutta saishan se paikaltaankin liikahtaa. Eniten mietityttää koneen heräävyys, että joutuuko jarrua vastaan ootella oikeen kauan, jossei oo tuo muokattua turbiinia, ja pitääkö ootella sittekki vielä?

Toinen juttu, että mites normaalissa ajossa, eli onko kierrokset turhan korkeella normaalissa matka-ajossa?

Kolomas juttu, että kulutuskin vaikuttaa omalta osaltaan, eli se kuuluisa käyttis superi olis hakusessa. Eli kumpi "toimii" paremmin?

Vastauksia ja omakohtaisia kokemuksia kiireesti kiitos... :roll:
Viimeksi muokannut Kummeli, Ke 01.06.2011 12:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei ole kokemusta muokatusta turbiinista, mutta vakiosta on. sen verran pystyn sanoon, että tommonen suhteellisen isolla ahtimella oleva mersu, oli se sitten mikä tahansa ns ST, minkä todellinen luonne alkaa oleen jossakin 3000rpm:n yläpuolella niin paikaltaan ei lähde mitenkään vikkelästi vakio turbiinilla. manuaalillahan voi antaa jenkaa heti lähdössä niin paljon, ku haluaa, mutta automaatilla se kiertää ykkönen pesässä sen, mitä kiertää jarrua vasten. mitä nyt omista mittauksista voin sanoa on, että:

manuaalilla oli 0-100km/h 7,5s
manuaalilla 1/4 maili n.14,5s tai jotakin sinneppäin. en muista kunnolla enään.

automaatilla 0-100km/h 9,8s.
automaatilla 1/4 maili 13,5.

tästä voi päätellä, että itse automaatti aski auttaa varttimailiin ihan jonkin verran, mutta paikaltaan ei lähde niin vikkelästi, siihen taas auttais varmaan stallspeedin nosto semmosiin lukemiin, että alkaa ilmaa kulkea.. mitään uskomatonta tehohävikkiä, taikka polttoaineen kulutuksen muutosta en ole huomannu manuaalista automaattiin siirtymisessä. tästä taasen vois äkkiä kuvitella, että jos sitä stallspeediä kohtuullisesti nostaa, niin tuskin mitään älytöntä kulutusta tulee. varmaan jonkun verran kuitenkin. ja ehkä enemmänkin, ainakin omalla kohdalla olisin huolissani vaihteiston lämpenemisestä, jos sellaseen on aihetta!? meinaan vaan, että pystyykö tollasella sitten ajaan ollenkaan pienemmillä kierroksilla, vai aiheuttaako luistava turbiini turhaa lämpöä? näin niinku kaupunki ajossa esim? siinä on pohtimista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

kunhan nyt muistaa sen, että turbiini ehtii ottaa kiinni ennen parasta vääntöä, niin pärjää jo aika pitkälle (lähinnä turbiinin kestoa ajatellen), tuskin se supereissa kovin alhaalla on se vääntö huippu, joten varmaan joku 3000 RPM stallilla oleva kestää varmaan vielä ihan hyvin, eikä se normaali matka ajoa vielä häiritse (se turbiini siis kyllä vetää ihan hyvin kevyessä matka ajossa, vaikka ei oliskaan vielä "tarttunut" kiinni...)

omassa bensa 300E:ssä on kai joku 2200 RPM stall ja sillä pystyy ihan hyvin kituuttaa 50 km/h nelosella (koneen kierrokset n. 1500 rpm...) sitten kun polkaisee, niin kierrokset nousee siihen 2200 RPM ja alkaa "veto"... (dieseleissä on kai joku 1800 RPM stall ja se on varmasti liian pieni ST koneelle...)

ei se turbiini siis mikään vetelä paska ole alle stallspeedin, kyllä se voimaa ulos antaa, mutta vain rajoitetun määrän alle "tartunnan", eli ihan hyvin menee matka ajossakin... korkeammalla stallilla tasaisella ei oikeastaan huomaa, mutta ylämäet ja kiihdytykset, niin sitten mennään stallia vasten...

edit: tuollaisen ohjeen löysin pikapikaa... "...the stall speed selected for your converter would be 500 to 700 rpm below the peak torque" tämä siis lähinnä turbiinin kestoa ajatellen, jos vääntöhuippu osuu samaan mitä stallspeed, niin turbiinia menee kuin leipää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo, mutta ei tuu olemaan noin korkea. Se tais olla alle 3000rpm, en nyt tarkkaan muista. Elikkä pitäs kestää aika hyvin?

Tuo vakio tosin mietityttää, että se ei ainakaan oo hyvä, mutta onko tuo sitten yhtään parempi... :think:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sehän riippuu täysin siitä mitä autosta hakee. Jos käyttää automaattiaskia ison perinteisen turbon kanssa on stallspeedin nosto yksi edullisimmista konsteista saada vehje irtomaan valoista rivakammin. Stallin nosto ei oleelliseti muuta auton käyttöluonnetta normaaliajossa, eikä juurikaan vaikuta polttoaineen kulutukseen. Suurin etu muutoksesta tulee kerätessä ahtoja viivalla jarrua vastaan. Silloin toki öljyt lämpenee laatikossa julmasti joten kunnollinen jäähdytys on välttämätön.

Harmittavaa on, ettei mersun turbiinista oikein normaali muokkauksella saa nostettua stallia sinne 3000rpm, mutta katukäytössä ~500rpm korkeampi stallikin toimii mainiosti. Vakionahan stalli on dieselissäkin jossain 2200-2300rpm paikkeilla.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Mahtuisiko tuonne joku jenkkiturbiini, jos teettää siihen oikeat boorit?

Jenkkiautollakin on tullut ajettua kelloa vastaan ja sanotaan nyt että alle 3500 stall speedillä ei vielä kuuhun mennä.
Isolohko V8:n kierroslukualueet väännön ja piikkitehon kannalta ovat hyvin samankaltaiset st:n kanssa, eli nostaisin ronskisti sitä stallia 4000 paremmalle puolelle. Vaihtohetken jälkeen 1-2 on hyvä pudota suurinpiirtein maksiväännön alueelle.

Nuo jenkkiturbiinit ainakin kestivät mainiosti jopa 5000rpm stallilla 8 litran viritetyn V8:n vääntöä.
Lähtökin on sitten samanlainen kuin joku vetäisi juoksuvauhdilla pesismailalla niskaan.

Aloittaisin kyselyn jenkkiautomaatteja korjaavista pajoista, että millä rahalla soveltaisivat jonkun turbiinin mersun askiin sopivaksi.
Nuo jenkkifirmat kuitenkin tehneet noita korkean stallin turbiineja useamman kymmenen vuotta, että ne ainakin toimivat, nappaavat terävästi ja ovat ajettavia myös kaupungissa.

PS. Katsastusmiehelle kannattaa sanoa asiasta ennenkuin ajaa leimalla sen jarrudynolta ylös kaasulla jos on tuommoinen viriturbiini :)
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vääntävämmässä koneessa stall speed on korkeampi kuin vähemmän vääntävässä eli se ei ole vakiokierrosluku. Omassani ainakin pienillä ahtopaineilla momentinmuunnin nappasi alempaa kiinni ja ahtopainetta lisätessä se tarttui hieman ylempää. Pienellä bensaturbolla se jäi kuitenkin tuonne hieman päälle 2000 kierroksen 722.4-askilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Pitänee koittaa kysellä jossain vaiheessa nuilta amerikan harrastajilta...

Ideana vaan oli se, että siinä säilyis tosissaan vielä käytettävyys, ja ees jonkinasteinen mukavuus kioskia kierrettäessä. Toisaalta silmälläpitäen sitä paikaltaan lähtöä/renkaan polttoa. :shifty:

Kumminkin ku on kyseessä viritetty auto, niin se mukavuus ei oo tärkein, mutta ei se hääviä oo jos kierrokset joutuu olla jossain 3000rpm ennenkuin auto liikahtaa yhtään mihinkään, niinku tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=LsMGKiFv ... re=related

Kyllähän siinä vois valoissa type-r:n kuskilla naama venähtää ku alkais perä painua alas ja valtava savu häviäiskin jo paikallaan vihellyksen saattelemana. :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kummeli kirjoitti:...Kyllähän siinä vois valoissa type-r:n kuskilla naama venähtää ku alkais perä painua alas ja valtava savu häviäiskin jo paikallaan vihellyksen saattelemana. :D
Tuohon riittää alempikin stall speed, mutta jarrut joutuvat koville ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on morkoolinkello väärin säädetty jos savua tulee liikennevaloissa :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sorry, luulin, että savu tuli renkaista ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Itellä on vakio turbiini, 0-100 km/h noin 14.5sek, noin 300hv diesel mersussa.
Jos stallspeed olis vaikka sen 500rpm korkeampi niin menis varmasti alle 10sek tuo 0-100 km/h välin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nojoo, kyllä tuo on jo liian hidas :D

Tais tulla viimenen ääni nostetulle stallille.

Pitänee vielä vähän harkita, mutta melko varmaa jo.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5616
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sami T kirjoitti:Itellä on vakio turbiini, 0-100 km/h noin 14.5sek, noin 300hv diesel mersussa.
Jos stallspeed olis vaikka sen 500rpm korkeampi niin menis varmasti alle 10sek tuo 0-100 km/h välin
Mikä mikä :shock: Johan vakio 300dt kiitää nopeempaa nollasta sataan 147:llä hevosella :D
S124 300TE
W124 300D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja tomant »

S202 kirjoitti:
Sami T kirjoitti:Itellä on vakio turbiini, 0-100 km/h noin 14.5sek, noin 300hv diesel mersussa.
Jos stallspeed olis vaikka sen 500rpm korkeampi niin menis varmasti alle 10sek tuo 0-100 km/h välin
Mikä mikä :shock: Johan vakio 300dt kiitää nopeempaa nollasta sataan 147:llä hevosella :D
Juu, oudolta tuntuu. 190E vakio 722.4-laatikolla ja noin 200 hevosvoimalla menee alle 8 sek 0-100 km/h ja alle 15 sek 0-150 km/h .

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Jos on ahtimella huono heräävyys, ja muutama muu muuttuja, niin helposti voi mennä yli 10s. Sehän tommonen bensa 190 on heti täysillä mukana ku kaasuun koskee...? :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu 14,5 sekuntia on ihan hyvä arvo, jos viritys on täysin epäonnistunut :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Nii, mutta jos tehty vaparista, ja virityshän on onnistunu jos 15% suorituskyky laskee, niin ei se kaukana oo :D
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vaparista määkin moottorit teen :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5616
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai kolmeensataan kovin isoa(hitaasti heräävää) turboa tarvi? No voihan se solmu olla joku 70-80uvun tuotos :crazy:
Mutta ei kyllä 300 heppaa paljoa naurata jos kiihtyvyys on luokkaa ruuvattu vapari 300d :lol:
S124 300TE
W124 300D
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Niimpä. Näin meilläpäin. Ahdin on liian suuri nykyiseen tehon määrään mutta juuri sopiva teho tavoitteeseen.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö se ole noloa, että 4 sylinterinen vaparista tehty kone vie kuin pässiä narussa ja vielä pakun korissa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

on
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin staalspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:Nojoo, kyllä tuo on jo liian hidas :D

Tais tulla viimenen ääni nostetulle stallille.

Pitänee vielä vähän harkita, mutta melko varmaa jo.
mitä sinä eniten pelkäät siinä korkeammassa stallissa? sitäkö, että autolla ei voisi ajaa normaali ajoa vai mitä :roll: kulutus siinä teoriassa aavistuksen kasvaa matka ajossa, mutta ei mitään mahdottomia (toki hyvin muokatulla korkealla stallilla olevalla turbiinilla voi "alapään hyötysuhde" olla paljonkin parempi, verrattuna vakioturbiiniin, eli luistaa ennen stallia vähemmän)

tuo stallspeed kun on turbiinissa aina sellainen venyvä käsite :wink: samalla turbiinilla voi olla stallissa eroa 3000 RPM riippuen minkä koneen perään se on pultattu... (200D vapari tai 300 ST) moottorin vääntö kun määrää myös aika pitkälle sitä mihin se stalli asettuu
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
mutta ei tainnut olla kuitenkaan käyttöautosta kyse ja tuskin edes dieselistä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Sami T »

veskola kirjoitti:Eikö se ole noloa, että 4 sylinterinen vaparista tehty kone vie kuin pässiä narussa ja vielä pakun korissa ?
En itse koe tätä mitenkään nolona. 0-100 ajoista kun on kysymys ei ole mielestäni korilla niin hirveästi merkitystä, enemänkin koneen luonteella. Omassa autossa koneen luonne ei vaan toimi yhteen vaihteiston kanssa.

Koetko itse nolona kun parilla tonnilla ja muutamassa tunnissa tehty mätä mattamusta miljoonan ajettu -80 luvun mersu vie paketti autoasi mihin on tehty paljon tunteja ja luultavasti mennyt hieman isommalla kertoimella rahaa kuin pässiä narussa esim 60-140 km/h välin?

Mun mielestä tälläisistä asioista on turha kokea noloutta tai hävetystä, kunhan ajettelin tässä kertoa että omalla kohdalla tuo mersun automaatti tai ainakin turbiini on ollut väärä arpa.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

napa kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
mutta ei tainnut olla kuitenkaan käyttöautosta kyse ja tuskin edes dieselistä...
Kyllä silläkin kaupassa käytiin. Kuten aiemmin sanoin niin ison V8:n ja st:n maksimiväännön ja tehon rpm-alueet ovat hyvin samanlaiset.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja veskola »

En koe, eikä siinä tunteja loppujen lopuksi tarvittu kun 9 sekuntia oli paperilla.

Jotenkin on vain huvittavaa, jos pilataan om603:n alkuperäisenä jo olevat ominaisuudet siten, ettei se vedä alhaalta eikä ylhäältä. Ei 6 sylinterisen kanssa tarvita edes rahaa tai mitään muutakaan, jotta siitä saa toimivan kalun, oli sitten mittarissa 80 tai 180 km/h.

Heitä se ahdin roskiin ja laita vaikka alkuperäinen paikalleen -> taas toimii paremmin :clap:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Turbiinin stallspeed...?

Viesti Kirjoittaja napa »

Huikko kirjoitti:
napa kirjoitti:
Huikko kirjoitti:Aikanaan ostelin 3000, 3500, 4000, 4200, 4500, 4800, 5000 ja 5500 rpm stallin turbiinit rahalla. tuossa järjestyksessä. Se 5000 oli toimivin loppupeleissä.
mutta ei tainnut olla kuitenkaan käyttöautosta kyse ja tuskin edes dieselistä...
Kyllä silläkin kaupassa käytiin. Kuten aiemmin sanoin niin ison V8:n ja st:n maksimiväännön ja tehon rpm-alueet ovat hyvin samanlaiset.
minä en ainakaan ole vielä sellaista ST konetta nähnyt, jossa olis edes pienen V8:n kanssa yhtenevät teho/vääntö käyrät :wink:

ja monestako ST koneesta löytyy n. 1000 Nm 1000-7000 rpm alueelta, kuten ahdetusta ISOSTA V8 koneesta :roll: esim. 540 CID pumppukone 0.5 ahdoilla on aika kähee peli :twisted:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin