W210 ilmastointi pätkii!!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Voisikohan kukaan auttaa miestä mäessä?

Kyseessä vm-99, 300td automaatti-ilmastoinnilla. Välillä ilmastointi toimii moitteetta, antaa kylmää kunnolla. Joskus jos tuulettimen laittaa täysille kylmän tulo lakkaa. Joskus käynnistämisen jälkeen hetken tulee kylmää ja muutaman minuutin päästä ilmastointi hyytyy.

Viimeisin viikonlopulta. Lähdimme liikkeelle, ilmastointi työnsi kylmää jopa n.5 kilometrin matkan. pysäytin auton ja sammutin, käynnistin uudelleen (joskus auttanut), ei toimi. Tunnin päästä pysähdys ja liikkeelle lätiessä taas toimii hetken, sitten hyytyy. Tunnin päästä pysähdys, startti (ei toimi). viereiselle asemalle tankkaamaan, eli taas pysähdys ja startti. Sitten ilmastointi toimii tehokkaasti ja kuin mitään vikaa ei olisikaan noin puolentunnin matkan perille.

Huollossa tehty seuraavaa: -Vaihdettu takuukorjattu kompura
-Tutkittu vuotoja ja vaihdettu tiivisteitä, lisätty nestettä
-Laitettu järjestelmään jotain ainetta joka tukkisi vuotoja

Viittaako johonkin sähköiseen ongelmaan, koska silloin kun ilmastointi pelaa tulee kylmää hyvin?
Voiko samaan juttuun olla liitännäisenä välillä ilmenevät esp ja abs vikatilat. Uudestaan kun starttaa noikin häviää?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Kuinka vanha akku?
Lataako laturi kunnolla?

Jos auton akun jännite on heikko, niin se kytkee "mukavuudet" pois käytöstä.
Eli ilmastointi yms. pois päältä. ESP ja ABS vikavalo ainakin viittaa virran vähyyteen.

Jos akun ottaa irti, niin tuo ESPvikavalo syttyy. Sen jälkeen pitää mukavuustoiminnot normittaa, eli ikkunat auki kiinni (myös kattoikkuna), muistipaikalliset sähköpenkit eteen taakse myös niskatuki ylös alas, ratti äärilaidasta toiseen, olikohan vielä jotain muutakin. Ohjekirjasta löytyy lista normitettavista. Oma apu -> akun irroitus/asennus
Jos niitä ei normita, niin ei se kauheata ole, ESP-ABS vikavalo sammuu usein uudella startilla, mutta ratin pyöritys on parempi. (auto haluaa ratin asento tiedon) ikkunat ei mene kerta painalluksella kiinni/auki ja penkkien muistipaikat ei toimi.

(nykyakkujen normaali elinikä on 3-5vuotta. isältä pojalle kestävät Salama-akut ovat historiaa.)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Sinuna kattoisin ihan ensimmäisenä, että keulan flektit pyörii (maskin takana). Jos ei toimi ja järjestelmän paine/lämpötila nousee liian isoksi, niin kompura sammuu vaurioitumisen ehkäisemiseksi.

Sen jälkeen vois tsekata ilmastoinnin paine- ja lämpötila-anturin arvot ja miten ne käyttäytyy esim. auton käynnistämisen jälkeen.

Tossa ohjeet diagnoosien tekoon siitä automaatti-ilmastoinnin paneelista:

http://www.eclassbenz.com/2010/02/how-t ... functions/

Eli virrat päälle/auto käyntiin -> molempien puolien lämpötilat 22:een (menee pikana jos painaa molempia ylös- ja alas-nuolia samanaikaisesti) jotta tulokset on vertailukelposia -> anna käydä pari minsaa (ja verrokiksi voit katsoa arvot myös jonkun ajorundin jälkeen) -> pidä REST-nappulaa pohjassa niin kauan ku paneelin vasempaan reunaan ilmestyy 1 -> Vasemmasta AUTO-nappulasta rullaat anturit läpi ja katot mitä ne arvot on (oikeenpuoleisesta AUTO-nappulasta menee eri suuntaan).

Tässä anyway nuo tietueiden numerot, mistä nyt suunnilleen näkee onko jossain selkeetä vikaa tms.:

1: Auton sisäilman lämpötila-anturi
2: Ulkolämpötila-anturi
3: Vasemman lämppärikennon lämpötila
4: Oikean lämppärikennon lämpötila
5: Höyrystimen lämpötila-anturi
6: Moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila
7: Kylmäaineen paine (bar)
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi

ja jotain muutakin, faceliftissa on vielä enemmänkin muistaakseni dataa ja esim. 1997-mallisessa ei ole näitä alla olevia muistaakseni:

9: jotain, täydentäkää jos tiedätte
10: puhaltimen ohjausjännite
11: päästösensorilta tuleva jänniteviesti
12: aurinkotunnistimelta tuleva jänniteviesti
20: flektin ohjausvirta
21: moottorin pyörimisnopeus (*100 = rpm)
22: auton nopeus km/h
23: terminaali 58d elikkäs akun jännite %
24: akun jännite voltteina (tää on muuten Väyrysmiehille erinomainen seurantakohde, koska aika iso osa ongelmista voi johtua tästä ja mikäs sen näppärämpää kuin seurata akun jännitettä automaatti-ilmastoinnin paneelista. Auton käydessä kovalla pakkasella, kaikki valot ja mankat yms. päällä tämä arvo on noin 13.4 V, sammuksissa yli 14 V hyvällä akulla)
40: software status
41: hardware status
42: jotain, täydentäkää jos tiedätte
43: jotain, täydentäkää jos tiedätte


Kattele sitten myös vikakoodit paneelista:

Kaikki tehdään 20 sekunnin kuluessa, aika lähtee siitä kun virrat laittaa päälle.

Auto sammuksissa -> Virta päälle muistaakseni 2. asentoon -> vasemman puolen lämpötila HI:hin ja oikean puolen lämpötila LO:hon -> REST+EC-nappulan painaminen yli 5 sekunnin ajan -> ruutu menee pimeeks ja sisäilmakierron ledi alkaa vilkkua -> AUTO-nappuloilla voit rullailla näytöllä vikakoodeja -> FF meinaa, että ei tallentunutta vikakoodia (siinä paikassa) -> RESTillä pääsee pois

Yleisimmät vikakoodit ja niiden selitykset pääsääntöisesti:

003 B1226 In-car temperature sensor with blower
005 B1228 Heater output temperature sensor
006 B1229 " " "
007 B1230 AC evaporator temperature sensor
008 B1231 Engine coolant temperature (ECT) sensor
009 B1232 AC refrigerant pressure sensor
010 B1233 AC refrigerant temperature sensor
011 B1234 AC sunlight sensor
012 B1235 Heater intake air purity sensor
013 B1241 AC refrig pressure sensor, AC temp pressure sensor refrigerant level
014 B1416 Engine coolant pump motor
019 B1417 Engine coolant heater regulator valve LH
020 B1418 " " RH
021 B1419 AC compressor clutch
022 B1420 Idle speed increase
023 B1421 Engine coolant blower motor control module
024 B1422 Serial interface K1
025 B1423 AC heater valve block
026 B1424 AC heater air intake filter actuator
027 B1425 " "
029 B1429 Serial interface K2

Vikakoodin luentatilassa pystyy nollaamaan paneelin vikakoodit painamalla molempia AUTO-nappuloita yli 5 sekuntia pohjassa -> näyttö näyttää sen jälkeen "d FF" elikkä ei vikakoodeja -> virrat pois niin tallentuu tilanne. B1234-aurinkotunnisimen koodi sitten on 99 % Väyrysissä aina tuolla, eikä se sieltä kovin kauaa pysy poissa. Ei vaikuta ku siten, että kun aurinko menee pilveen niin saattaa tulla vilu.
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Kiitos! Hyviä vinkkejä..
Akun vaihdoin viime talvena. Keulassa ei pyöri mikään muu flekti kuin hihnassa kiinteesti kiinni oleva tuuletin joka pyörii aina.
Maskin takana kaksi flektiä ei taida lähtee pyörimään kuin silloin kun kone käy todella kuumana? Oonko väärässä?


Vikakoodeja oli: - 008 B1231 Engine coolant temperature (ECT) sensor
- 026 B1424 AC heathet air intake filter actuator
- 459 ? Tällainenkin oli...Mikä tää sitten on?

Sitten anturiarvoja oli seuraavanlaisia (pari minuuttia tyhjäkaynnillä pyöritetty) :
1: Auton sisäilman lämpötila-anturi 24
2: Ulkolämpötila-anturi 16
3: Vasemman lämppärikennon lämpötila 17
4: Oikean lämppärikennon lämpötila 18
5: Höyrystimen lämpötila-anturi 59
6: Moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila 70
7: Kylmäaineen paine (bar) 11
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi 61

9: jotain, täydentäkää jos tiedätte 5
10: puhaltimen ohjausjännite 3,1
11: päästösensorilta tuleva jänniteviesti 2,4
12: aurinkotunnistimelta tuleva jänniteviesti 3,3
20: flektin ohjausvirta 0,0
21: moottorin pyörimisnopeus (*100 = rpm)
22: auton nopeus km/h
23: terminaali 58d elikkäs akun jännite % 0%
24: akun jännite voltteina 40: software status 13,1
40: sofware status 71
41: hardware status 34

Olisko noissa jotain vihiä missä vika voisi piileskellä? Onko kellään antaa vastaanvan toimivan vehkeen arvoja?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

B1459 - Series interface (K2) connection to instrument cluster (A1), eli jossain anturissa tai piuhassa voi olla joskus ollut kosketushäikkää (tai vikaa). Nollaa noi ja kato mikä ilmestyy sen jälkeen kun ilmastointi ei taas toimi. Epäilenpä että tällä koodilla olis mitään tekemistä minkään kans.

B1424 on aktiivihiilisuodattimen päällelaiton "peltimosa" (on-asennon vikatila, 1425 taas off-tilan fiba).

Ei noi sun vikakoodis siis mistään viasta kuvasta tällä kertaa (hyväkin juttu), ellei tuo 1459 ilmesty sinne jatkuvasti.

Tässä muuten kattava koodilista http://www.benzworld.org/forums/attachm ... -codes.pdf

Keulan tuplaflektin ei alhaisen ulkolämpötilan takia tarttenut pyöriä. Huono kyllä testata tolla 16 asteen kelillä, koska ulkoilmakin riittää jäähdyttämiseen. Elikkä tuolloin varmaan testissäs "toimi" perstuntumalta vaikka ehkä onkin jotain mätää... Jos nyt on viileetä, niin voit tietysti kattoo miten kylmää litkua saat lämppärikennoille kun asetat lämpötilat LO-asetuksille ja annat puhallella pari minsaa jääkylmää. Jos nyt en ihan väärin muista, niin juuri huolletusta ilmastoinnista saa noiden kennoarvojen lämpötilaksi jotain 04 eli +4 C kenno.

Voin kattoo sulle samanlaisen auton tiedot seuraavan kerran kun otetaan se ulos tallista. -00 320cdi:stä voin laittaa aikasemminkin.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Nonii, 320cdi:stä arvot 25 km työmatka-ajon jälkeen, säädöt +22:ssa ja ulkolämpötila 18 C.:

1: Auton sisäilman lämpötila-anturi 22
2: Ulkolämpötila-anturi 18
3: Vasemman lämppärikennon lämpötila 32
4: Oikean lämppärikennon lämpötila 33
5: Höyrystimen lämpötila-anturi 04
6: Moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila 80
7: Kylmäaineen paine (bar) 09
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi 35

Elikkäs näyttäis mulla olevan höyrystimellä 4-asteista höyryä ja sulla 59-asteista nestettä? Samoin kuin lauhduttimella mulla 35 C vs. sun 61 C. Voisko sulla olla aineet niin vähissä, jotta ei toimi? Tai voisko keulan lauhdutinkenno vuotaa alapäästään? Sehän on nimittäin tyyppivika, että niiden alareuna mätänee kadoksiin.

Arvot 3 ja 4 eli lämppärikennojen arvot ei näytä liittyvän itse jäähdytyksen toimintaan mitenkään, ne vaan näköjään kertoo miten lämmintä vettä lämmitykseen on saatavilla. Pässinmunat vaan ei päästä sitä lämmintä vettä kiertoon...??? Tai sitten mulla ei mene ne täysin kiinni. Anyway, kylmää ilmaa pukkaa (noin 4-5-asteista suuttimista mitattuna).

Aineethan saa olla tosi vähissä ennen ku kompura sammuu ja syttyy se punanen valo... Tyyliin 200 grammaa 1000 grammasta kun on jäljellä, niin ei välttämättä herjaa vielä muuten ku sihisemällä keskisuuttimien takana...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja Jonze »

kuusikulma kirjoitti:Voisikohan kukaan auttaa miestä mäessä?

Kyseessä vm-99, 300td automaatti-ilmastoinnilla. Välillä ilmastointi toimii moitteetta, antaa kylmää kunnolla. Joskus jos tuulettimen laittaa täysille kylmän tulo lakkaa. Joskus käynnistämisen jälkeen hetken tulee kylmää ja muutaman minuutin päästä ilmastointi hyytyy.

Viimeisin viikonlopulta. Lähdimme liikkeelle, ilmastointi työnsi kylmää jopa n.5 kilometrin matkan. pysäytin auton ja sammutin, käynnistin uudelleen (joskus auttanut), ei toimi. Tunnin päästä pysähdys ja liikkeelle lätiessä taas toimii hetken, sitten hyytyy. Tunnin päästä pysähdys, startti (ei toimi). viereiselle asemalle tankkaamaan, eli taas pysähdys ja startti. Sitten ilmastointi toimii tehokkaasti ja kuin mitään vikaa ei olisikaan noin puolentunnin matkan perille.

Huollossa tehty seuraavaa: -Vaihdettu takuukorjattu kompura
-Tutkittu vuotoja ja vaihdettu tiivisteitä, lisätty nestettä
-Laitettu järjestelmään jotain ainetta joka tukkisi vuotoja

Viittaako johonkin sähköiseen ongelmaan, koska silloin kun ilmastointi pelaa tulee kylmää hyvin?
Voiko samaan juttuun olla liitännäisenä välillä ilmenevät esp ja abs vikatilat. Uudestaan kun starttaa noikin häviää?
Ihan mielenkiinnosta, onko tuo takuukorjattu kompura Motonetin kamaa?

Mites sulla muuten kompuran magneettikytkin kytkeytyy? Nopeasti *naks* vai jotenkin laiskasti "narahtaen"?
S204
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tässä on mun ja Lopenuupuneen välinen mittaus tulos
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=104886" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaikkutais kun sulla olis aineet vähissä tai tuo kompuran mangneettikytkin rikki koita katsoa niitä kompuran johtoja eittei olisi huono kontakti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
mese270
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 23.06.2010 19:51

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja mese270 »

masaf1 kirjoitti:Sinuna kattoisin ihan ensimmäisenä, että keulan flektit pyörii (maskin takana). Jos ei toimi ja järjestelmän paine/lämpötila nousee liian isoksi, niin kompura sammuu vaurioitumisen ehkäisemiseksi.

Sen jälkeen vois tsekata ilmastoinnin paine- ja lämpötila-anturin arvot ja miten ne käyttäytyy esim. auton käynnistämisen jälkeen.

Tossa ohjeet diagnoosien tekoon siitä automaatti-ilmastoinnin paneelista:

http://www.eclassbenz.com/2010/02/how-t ... functions/

Eli virrat päälle/auto käyntiin -> molempien puolien lämpötilat 22:een (menee pikana jos painaa molempia ylös- ja alas-nuolia samanaikaisesti) jotta tulokset on vertailukelposia -> anna käydä pari minsaa (ja verrokiksi voit katsoa arvot myös jonkun ajorundin jälkeen) -> pidä REST-nappulaa pohjassa niin kauan ku paneelin vasempaan reunaan ilmestyy 1 -> Vasemmasta AUTO-nappulasta rullaat anturit läpi ja katot mitä ne arvot on (oikeenpuoleisesta AUTO-nappulasta menee eri suuntaan).

Tässä anyway nuo tietueiden numerot, mistä nyt suunnilleen näkee onko jossain selkeetä vikaa tms.:

1: Auton sisäilman lämpötila-anturi
2: Ulkolämpötila-anturi
3: Vasemman lämppärikennon lämpötila
4: Oikean lämppärikennon lämpötila
5: Höyrystimen lämpötila-anturi
6: Moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila
7: Kylmäaineen paine (bar)
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi

ja jotain muutakin, faceliftissa on vielä enemmänkin muistaakseni dataa ja esim. 1997-mallisessa ei ole näitä alla olevia muistaakseni:

9: jotain, täydentäkää jos tiedätte
10: puhaltimen ohjausjännite
11: päästösensorilta tuleva jänniteviesti
12: aurinkotunnistimelta tuleva jänniteviesti
20: flektin ohjausvirta
21: moottorin pyörimisnopeus (*100 = rpm)
22: auton nopeus km/h
23: terminaali 58d elikkäs akun jännite %
24: akun jännite voltteina (tää on muuten Väyrysmiehille erinomainen seurantakohde, koska aika iso osa ongelmista voi johtua tästä ja mikäs sen näppärämpää kuin seurata akun jännitettä automaatti-ilmastoinnin paneelista. Auton käydessä kovalla pakkasella, kaikki valot ja mankat yms. päällä tämä arvo on noin 13.4 V, sammuksissa yli 14 V hyvällä akulla)
40: software status
41: hardware status
42: jotain, täydentäkää jos tiedätte
43: jotain, täydentäkää jos tiedätte


Kattele sitten myös vikakoodit paneelista:

Kaikki tehdään 20 sekunnin kuluessa, aika lähtee siitä kun virrat laittaa päälle.

Auto sammuksissa -> Virta päälle muistaakseni 2. asentoon -> vasemman puolen lämpötila HI:hin ja oikean puolen lämpötila LO:hon -> REST+EC-nappulan painaminen yli 5 sekunnin ajan -> ruutu menee pimeeks ja sisäilmakierron ledi alkaa vilkkua -> AUTO-nappuloilla voit rullailla näytöllä vikakoodeja -> FF meinaa, että ei tallentunutta vikakoodia (siinä paikassa) -> RESTillä pääsee pois

Yleisimmät vikakoodit ja niiden selitykset pääsääntöisesti:

003 B1226 In-car temperature sensor with blower
005 B1228 Heater output temperature sensor
006 B1229 " " "
007 B1230 AC evaporator temperature sensor
008 B1231 Engine coolant temperature (ECT) sensor
009 B1232 AC refrigerant pressure sensor
010 B1233 AC refrigerant temperature sensor
011 B1234 AC sunlight sensor
012 B1235 Heater intake air purity sensor
013 B1241 AC refrig pressure sensor, AC temp pressure sensor refrigerant level
014 B1416 Engine coolant pump motor
019 B1417 Engine coolant heater regulator valve LH
020 B1418 " " RH
021 B1419 AC compressor clutch
022 B1420 Idle speed increase
023 B1421 Engine coolant blower motor control module
024 B1422 Serial interface K1
025 B1423 AC heater valve block
026 B1424 AC heater air intake filter actuator
027 B1425 " "
029 B1429 Serial interface K2

Vikakoodin luentatilassa pystyy nollaamaan paneelin vikakoodit painamalla molempia AUTO-nappuloita yli 5 sekuntia pohjassa -> näyttö näyttää sen jälkeen "d FF" elikkä ei vikakoodeja -> virrat pois niin tallentuu tilanne. B1234-aurinkotunnisimen koodi sitten on 99 % Väyrysissä aina tuolla, eikä se sieltä kovin kauaa pysy poissa. Ei vaikuta ku siten, että kun aurinko menee pilveen niin saattaa tulla vilu.
Moro,
Löytyykö samoja ohjeita W203 diisseliin?
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

On siinäkin, pitää muistaakseni painaa RESTin lisäksi toista nappulaakans eli löytyy. Mitäs jos käyttäsit vaikka Googlea?
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Nyt on painekytkin vaihdettu kylätimpurin toimesta...Ihan yhtätyhjän kanssa. Eli ei ollut tuosta korjauksesta mitään hyötyä.
Korjaamon miehillä ei ole hajuakaan mikä siinä vois olla vikana.
Nesteitä ilmastointi ei ole hävittänyt joten sen vian voi pois sulkee.

Missähän se termostaatin rele sijoittuu tuossa vehkeessä? Tarkastaisin sen liitokset ja vaikka oikosulkisin releen olemaan päällä kokoajan. Kattos antaako kylmää sillon kokoajan.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kuusikulma kirjoitti:Kiitos! Hyviä vinkkejä..
Akun vaihdoin viime talvena. Keulassa ei pyöri mikään muu flekti kuin hihnassa kiinteesti kiinni oleva tuuletin joka pyörii aina.
Maskin takana kaksi flektiä ei taida lähtee pyörimään kuin silloin kun kone käy todella kuumana? Oonko väärässä?


Vikakoodeja oli: - 008 B1231 Engine coolant temperature (ECT) sensor
- 026 B1424 AC heathet air intake filter actuator
- 459 ? Tällainenkin oli...Mikä tää sitten on?

Sitten anturiarvoja oli seuraavanlaisia (pari minuuttia tyhjäkaynnillä pyöritetty) :
1: Auton sisäilman lämpötila-anturi 24
2: Ulkolämpötila-anturi 16
3: Vasemman lämppärikennon lämpötila 17
4: Oikean lämppärikennon lämpötila 18
5: Höyrystimen lämpötila-anturi 59
6: Moottorin (jäähdytysnesteen) lämpötila 70
7: Kylmäaineen paine (bar) 11
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi 61

9: jotain, täydentäkää jos tiedätte 5
10: puhaltimen ohjausjännite 3,1
11: päästösensorilta tuleva jänniteviesti 2,4
12: aurinkotunnistimelta tuleva jänniteviesti 3,3
20: flektin ohjausvirta 0,0
21: moottorin pyörimisnopeus (*100 = rpm)
22: auton nopeus km/h
23: terminaali 58d elikkäs akun jännite % 0%
24: akun jännite voltteina 40: software status 13,1
40: sofware status 71
41: hardware status 34

Olisko noissa jotain vihiä missä vika voisi piileskellä? Onko kellään antaa vastaanvan toimivan vehkeen arvoja?

no noissa on kyllä jokin häikkä, omassani ei ole millään kelillä höyrystimen lämpötila yli 8 !
ja kuten huomaat masafin mittauksista että hänelläkin +18 kelillä höyrystin pukkaa +4 jää......
5: Höyrystimen lämpötila-anturi 59
8: Kylmäaineen lämpötila-anturi 61

oliskohan niin että sulla on EC nappulassa nyt jonkin sortin kontaktivika ja kytkee sen kompuran pois päältä....?

otapa +20...+25 kelillä noi arvot ja jätä painenäyttö ruutuun, ajele hetki ja seuraa ajon aikana paineiden vaihteluita....hyppääkö jossain vaiheessa 30 ja tippuu sitten hurahtaen alas 10 tienoille jne...sama paikallaan kanssa.

.
Opel, "weird lieben autos"....
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Nonii...
Seurasin tuota painemittausta (7), kylmäaineen lämpötilaa (8) ja hörystimen lämpötilaa (5).
Ulkona +25c.

Ensin paikallaan, kierrokset alle 1000

5: 59 - 64
7: 12 hetken päästä, 14 - parin minuutin kuluttua 6
8: 61 - 65

sammutin auton ja odotin n. minuutin. Uusi sartti ja liikkeelle.

5: 62
7: 13 - heti alkoi pudota - 7
8: 53

Ajoin ehkä 5 min. Sitten taas uusi stoppi, odotus. Pudotin sisälämpötilat +17 ja startti.

5: 59 - 62
7: 15 - heti alkoi putoamaan, 8 - taas nousi, 10 - putosi, 8-10-8-7-6-5....Ei nousut enää.
8: 54 - 55

ajoin vajaa 10 min yhteensä
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kuusikulma kirjoitti:Nonii...
Seurasin tuota painemittausta (7), kylmäaineen lämpötilaa (8) ja hörystimen lämpötilaa (5).
Ulkona +25c.

Ensin paikallaan, kierrokset alle 1000

5: 59 - 64
7: 12 hetken päästä, 14 - parin minuutin kuluttua 6
8: 61 - 65

sammutin auton ja odotin n. minuutin. Uusi sartti ja liikkeelle.

5: 62
7: 13 - heti alkoi pudota - 7
8: 53

Ajoin ehkä 5 min. Sitten taas uusi stoppi, odotus. Pudotin sisälämpötilat +17 ja startti.

5: 59 - 62
7: 15 - heti alkoi putoamaan, 8 - taas nousi, 10 - putosi, 8-10-8-7-6-5....Ei nousut enää.
8: 54 - 55

ajoin vajaa 10 min yhteensä
paineet on liian pienet jo ajossakin (5bar)....ulkolämpötilalla +25....vajaatäyttö siellä on...eli vuotaa jostain.?
nuo paineet pitäisi olla +25 kelillä ajossakin vähintään 10, omassani on noin 11-12 tasainen....paikallaan tyhjäkäynnillä +25...+30 kelillä paineet nousee 30bariin ja keikkuu yli 20barissa kokoajan.

onko järjestelmä koeponnistettu typellä ?

noissa paineissa tuo vika piilee jos ei nestettä kerran ole kateissa, mitattiinko aineiden määrä uudelleen painekytkimen vaihdossa?
vähän tuo viittaisi kyllä kompuraankin joka jaksaa tehdä hetken painetta mutta sitten laskee kuin lehmän häntä.....paikallaan ollessa noiden paineiden pitäisi todellakin nousta 20-30 tasoon +25 ulkolämmöllä....n.5-10min seisonnan jälkeen....

.

.
Opel, "weird lieben autos"....
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Voisin potkia osaamattomia jokakodin ilmastointikorjaajia perseelle!

Purin autoa ja tutkin, puhdistin kennot molempien etupyörien edestä (siellä pienet kennot ja niissä puhaltimet).
Kuivain ihan paskanen ulkoapäin joten tuskin vaihdettu. Kompura pyörii hienosti ja sisällä putkistossa on tosi kylmää aina kun ilmastointi toimii.

Vien parinviikon päästä toiselle pajalle ja siellä vaihtelee kuivaimen ja kattoo muutenkin tuon järjestelmän.
Tuo höyrystimen lämpötila-anturi näyttää tosiaan ihan mitä sattuu. Onko kellään tietoa missä se sijaitsee 300 E sarjalaisessa?
Höyrystimen päällä tietty...Jossakin kojetaulun kätköissä, mutta pääseekö sinne käsiksi jonkin huoltoluukun kauttta tai jostain?
Voisin vaihdella tuon vaikka itte.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Mittaa mittarilla tai kokeile käsin onko kuivaimen tulo ja meno lämpötila nestelinjas sama. Mikäli lämpötila ero niin kuivain tukos. Päällepäin kuivain ei tarvi olla nätin näköinen, mutta kertoo ehkä kuivaimen olevan alkuperäinen.

Oletuksena tietenkin että kylmäainetta on oikea määrä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kuusikulma kirjoitti:Voisin potkia osaamattomia jokakodin ilmastointikorjaajia perseelle!

Purin autoa ja tutkin, puhdistin kennot molempien etupyörien edestä (siellä pienet kennot ja niissä puhaltimet).
Kuivain ihan paskanen ulkoapäin joten tuskin vaihdettu. Kompura pyörii hienosti ja sisällä putkistossa on tosi kylmää aina kun ilmastointi toimii.

Vien parinviikon päästä toiselle pajalle ja siellä vaihtelee kuivaimen ja kattoo muutenkin tuon järjestelmän.
Tuo höyrystimen lämpötila-anturi näyttää tosiaan ihan mitä sattuu. Onko kellään tietoa missä se sijaitsee 300 E sarjalaisessa?
Höyrystimen päällä tietty...Jossakin kojetaulun kätköissä, mutta pääseekö sinne käsiksi jonkin huoltoluukun kauttta tai jostain?
Voisin vaihdella tuon vaikka itte.
kiitos kiitos, muija potkiikin aina munaskuille....vaihtelu virkistää. :D

kurkkaa hanskalokeron taaksen vasemmalle puolelle....olisko se oikea anturi, ainakin omassa siinä on joku anturi mutta faktaa ei ole että olisi etsimäsi.

mittasin +25 kelillä:
sisäasetus +22
3: 18
4: 18
5: 6
7: 12

sisäasetus LO
3: 4
4: 4
5: 2
7: 15-17

nämä ajossa.

mitkäs kennot ne siellä renkaiden edessä on ?.....onko 300td;ssä kaksi erillistä kennoa ja lauhdutin edestä puuttuu?

.
Opel, "weird lieben autos"....
vanahanaama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 08.07.2011 21:41

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja vanahanaama »

Pitäiskö 00 w210 ilmastointi rueta suoraan vörkkii sen jälkeen kun se on päässy tyhjäksi ja täytetty uudelleen? (ilman mitään vikakoodien kuittailuja) Ostaessa oli ilmastointi tyhjä, sihinää kuulu kun paino venttiilistä mutta ei ollu kunnolla ainetta. Testattu tiiveys ja laitettu se 1.00kg ainetta sisään mikä oli konehuoneen tarrassa ohje. Sen jälkeen kompura pyörähti kerran ja siinäpä se...ei oo pyöriny sen jälkeen. Paineet on yhä sisällä ja ei ole vuotoja. Mitähän kannattas kattoo?Nuita vikakoodeja? Kuittailla pois?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

vanahanaama kirjoitti:Pitäiskö 00 w210 ilmastointi rueta suoraan vörkkii sen jälkeen kun se on päässy tyhjäksi ja täytetty uudelleen? (ilman mitään vikakoodien kuittailuja) Ostaessa oli ilmastointi tyhjä, sihinää kuulu kun paino venttiilistä mutta ei ollu kunnolla ainetta. Testattu tiiveys ja laitettu se 1.00kg ainetta sisään mikä oli konehuoneen tarrassa ohje. Sen jälkeen kompura pyörähti kerran ja siinäpä se...ei oo pyöriny sen jälkeen. Paineet on yhä sisällä ja ei ole vuotoja. Mitähän kannattas kattoo?Nuita vikakoodeja? Kuittailla pois?

luultavasti ei starttaa jos EC-napissa paloi vikatilanteessa punainen valo ?....silloin ainakin pitää nollata joko starilla,carsoftalla tai siitä paneelista suoraan (ohjeet ovat jossakin tällä palstalla, masaf1 muistaakseni tietää ne)

.
Opel, "weird lieben autos"....
vanahanaama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 08.07.2011 21:41

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja vanahanaama »

Paloi punainen valo aina kun painoi ec napista...Siis silloin kun laittoi sen `päälle`. Löysinkin tuolta jo ne ohjeet ja pitää illalla käydä kattoo jos sen sais nollattua ilman aparaattia...

Edit: No nythän se rupes pelaamaan kun kuittas ne vikakoodit pois. 3 kipaletta löytyi joista yks oli se aurinkotunnistin mikä vissiin ei pelaa kovin usein. Oletin että ilmastointi ois päällä kun ec:ssä palaa se punainen valo mut sehän onkin toisin päin. Mikäs se tuon rest napin merkitys on?
kuusikulma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 12.06.2011 23:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja kuusikulma »

Mun tapauksessa kojelaudan sisäpuolella oleva höyrystimen lämpötila-anturi oli rikki maksoi 80e. Mutta pääsyyllinen vikaani huoltamon tietojen mukaan oli vaihtamaton kuivain. Kuulemma aina pitäisi vaihtaa jos ilmastoinnin järjestelmää (putkistoa,kompuraa jne.)avataan.

Eli hyvä neuvo. Viekää alan ammattiliikkeeseen kerralla ni ei pala hermot eikä rahat turhaan.

Kiitokset kaikille! :)
Starglazer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: Ma 12.12.2011 21:38

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja Starglazer »

Kuivainta ei periaatteessa tarvitse vaihtaa jos järjestelmä tukitaan heti avaamisen yhteydessä. Raja varmaankin vaihtelee autokohtaisesti, mutta se on luokkaa 10 minuuttia.

Nimimerkillä ilmastointihuolto x 4 eikä alkanut toimimaan :D
Citroen C5 2.0HDi -03, oma kulkine
Chrysler Stratus -01, vaimon kulkine
Hyundai Pony 1994 automaatti, kummankin vara-auto :)
didieri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 01.02.2013 19:58

Re: W210 ilmastointi pätkii!!?

Viesti Kirjoittaja didieri »

Vanha topikki, mutta paljon hyvää infoo ilmastoinnista. Tässä on kovasti koitettu saada väykän systeemiä pelaamaan, huonoin tuloksin...
Pääsyy näyttäis olevan kompuran pyörimättömyys,saan sen pyörimään kyllä kytkemällä siihen suoraan akkuvirran.
Mikä on tuo 23 circuit 28d. Siinä siis pitäisi olla prosentteina akkujännite, mutta missä se pitäs olla. Tässä se näyttää 0 koko ajan. Konehuoneessa oleva sulake on ehjä. Niin ja vaikka laitan kompuran pyörimään ulkopuolisella virralla,niin järjestelmän paine ei nouse.

Olisko apuja?

Ja tällä hetkellä ei mitään vikakoodeja.
SLK 350 vm.2006
Vastaa Viestiin