Pitäisikö alkaa Mersumieheksi?
Pitäisikö alkaa Mersumieheksi?
Asun nykyisin Ranskassa ja tässä on vähän käytetyn auton osto parhaillaan työn alla. Olen lähinnä katsellut Skoda Superb:a tai VW Passattia. Huomasin kuitenkin että Mersuilla on aika mukavasti hintaeroa kun vertaa Suomessa myytäviin vastaaviin ja onhan nuo oikein käyttökelpoisen oloisia autoja. Hyvän näköisiäkin, vaimokin tykkää. Minulla ei ole koskaan ollut Mersua ja on vain kuulopuhetietoa. Kaipaisin hieman yleiskäsitystä nykymersuista Aiemmin -80 luvulla olin käsityksessä että Mersu on Johtotähti mutta vuosituhannen vaihteen tienoilla kuuli paljon puhetta että Mersun laatu ei ole enää kuin ennen, että on paljon pieniä ja isoja vikoja ja jopa ruostuvat nopeasti. Juttelin tuttujen kanssa jotka ajavat paljon ja joilla on ollut Mersuja viimeksi 90-luvulla ja tuli juuri tällaisia kommentteja.
Siis mitenkähän totta nuo puheet nykyään on. Jos ostaa jonkun 2009/2010 mallin C-sarjalaisen n. 40t ajetun niin pitääkö varautua hyvään ja paljon ylläpidettyyn suhteeseen Mersukorjaamon kanssa? Olen ajatellut farkkumallia (diesel) jossa olis automaattiloota. Entäpä nuo B-sarjan mallit, niitä näkyy olevan täällä paljon myynnissä/käytössä.
Mietintämyssy päässä
Siis mitenkähän totta nuo puheet nykyään on. Jos ostaa jonkun 2009/2010 mallin C-sarjalaisen n. 40t ajetun niin pitääkö varautua hyvään ja paljon ylläpidettyyn suhteeseen Mersukorjaamon kanssa? Olen ajatellut farkkumallia (diesel) jossa olis automaattiloota. Entäpä nuo B-sarjan mallit, niitä näkyy olevan täällä paljon myynnissä/käytössä.
Mietintämyssy päässä
MB W204 Classe C III SW 200 CDI CLASSIC BVA, 2009
Re: Pitäisikö alkaa Mersumieheksi?
Osta joku 20-30 vuotta vanha, höyryllä toimiva Mersu niin saat varmasti kehuja, että se on maailman paras ja varmatoimisin peli. Samalla sinun tulee tosin hankkia karvalakki ja pullonpohjalasit sekä lakata peseytymästä niin sovellut paremmin siihen mielipideleiriin, ainakin jos omiin liikennevalohavaintoihin on luottaminen.
On se nykymersukin edelleen johtotähti, vaikka jokaista vikaa ei pystykään enää pajavasaralla korjaamaan. Eiköhän tuo uudehko C-malli ole ihan kelpo peruspeli.
On se nykymersukin edelleen johtotähti, vaikka jokaista vikaa ei pystykään enää pajavasaralla korjaamaan. Eiköhän tuo uudehko C-malli ole ihan kelpo peruspeli.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
osta ranskalainen auto, ne on ainakin hyviä ajaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Eikös se niin ole ja ole aina ollutkin että mersun uudet mallit muuttuu aina sitten Mersuiksi ku hintapyynnit on luokkaa 1000e ja kaikki muut mallit on hädintuskin kasassa pysyviä, sähkövikaisia ruostekasoja?
Jos tälläsellä risaperseellä olis taloudellisesti mahdollista ostaa tuollainen w204 nii en mä kyllä kahta kertaa miettis: auto on valittu jo useamman kerran luokkansa luotettavimmaksi autoksi ja ulkonäkökin on 2000-luvun parhaimmistoa.

Jos tälläsellä risaperseellä olis taloudellisesti mahdollista ostaa tuollainen w204 nii en mä kyllä kahta kertaa miettis: auto on valittu jo useamman kerran luokkansa luotettavimmaksi autoksi ja ulkonäkökin on 2000-luvun parhaimmistoa.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Niin, Mersu on auto siinä missä muutkin. Faktahan taitaa olla se, että jossain 90-luvun puolessa välissä Mersu lähti säästämään kustannuksissa ja samalla tuli tarjolle kokonaan uusia mallisarjoja (A-sarja, ML-katumaasturi, SLK-roadsterit jne...). Kilpailu koveni muita merkkejä vastaan, hintoja laskettiin (esim. 124 taisi aikanaan olla suhteessa paljon kalliimpi kuin nyky Eemeli? (ottaen huomioon inflaatiot ym)). Lisäksi autoihin on tullut vuosien saatossa kasa kaikennäköistä tavaraa ja elektroniikkaa mistä vuosikymmeniä aiemmin vain haaveiltiin. Joten todennäköisyys erilaisiin vikoihin on varmasti siten suurempi, mutta sama tilanne on muillakin merkeillä.
Puheet on puheita ja osa niistä varmasti pohjautuu totuuteenkin. Realistina lähtisin auton ostossa siitä, että vikoja tulee varmasti jossain vaiheessa enemmän tai vähemmän. Oli auto sitten minkä ikäinen tahansa. Jos ei tule, voi olla onnellinen.
Jos mersua tekee mieli, niin ei kai siinä auta muu kuin hankkia sellainen..?
Usein ajamisen ilo korvaa pari takaiskua, jos auto vaan on mieleinen.
B-sarja vs C-sarja sen verran, että ovat kuitenkin jonkin verran erityyppisiä autoja, niin kannattaa miettiä minkälaista autoa tarvitsee. Joku mersupuristi voisi sanoa, että ei se B-sarja mersu ole (kuten ei Aakkonenkaan)...
Puheet on puheita ja osa niistä varmasti pohjautuu totuuteenkin. Realistina lähtisin auton ostossa siitä, että vikoja tulee varmasti jossain vaiheessa enemmän tai vähemmän. Oli auto sitten minkä ikäinen tahansa. Jos ei tule, voi olla onnellinen.
Jos mersua tekee mieli, niin ei kai siinä auta muu kuin hankkia sellainen..?

B-sarja vs C-sarja sen verran, että ovat kuitenkin jonkin verran erityyppisiä autoja, niin kannattaa miettiä minkälaista autoa tarvitsee. Joku mersupuristi voisi sanoa, että ei se B-sarja mersu ole (kuten ei Aakkonenkaan)...
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Aloitan kysymyksellä: Onko autoja joihin ei tule vikoja ?
Jatkan: Ei ole eikä tule, eikä ole ollutkaan ikinä....auto on käyttötavara joka on tehty "hehkulamppuhuijaus" tavalla.
No, kyllä se mersu on edelleen se johtotähti jota kaikki himoitsevat, kykenemättömät yleensä haukkuvat ja kuolaavat....kykynevät vaikenevat monesti ongelmista. jne.
Minulla on tuossa pihassa varmasti ainoaan "hajoamattomat ja isältä pojalle" kulkupeleihin kuuluva laite.....MC Cormic international 250 -57...traktori!...tuo pötkö rautaa kestää,kestää ja kestää.....noitahan ei saa hajalle sitten mitenkään.....lekallakin jos lyö niin räpylöihin sattuu....
mutta auto on auto, se on tehty pellistä....ohuesta pellistä ja elektroniikasta....kiinalaisesta sellaisesta joten eihän se voi kestää isältä pojalle, ei millään.
Mutta jos mietit Mersua niin käypä koeajamassa ja ihastu.
.
Jatkan: Ei ole eikä tule, eikä ole ollutkaan ikinä....auto on käyttötavara joka on tehty "hehkulamppuhuijaus" tavalla.
No, kyllä se mersu on edelleen se johtotähti jota kaikki himoitsevat, kykenemättömät yleensä haukkuvat ja kuolaavat....kykynevät vaikenevat monesti ongelmista. jne.
Minulla on tuossa pihassa varmasti ainoaan "hajoamattomat ja isältä pojalle" kulkupeleihin kuuluva laite.....MC Cormic international 250 -57...traktori!...tuo pötkö rautaa kestää,kestää ja kestää.....noitahan ei saa hajalle sitten mitenkään.....lekallakin jos lyö niin räpylöihin sattuu....

mutta auto on auto, se on tehty pellistä....ohuesta pellistä ja elektroniikasta....kiinalaisesta sellaisesta joten eihän se voi kestää isältä pojalle, ei millään.
Mutta jos mietit Mersua niin käypä koeajamassa ja ihastu.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Kiitos vastauksista.
Näinhän se on että ainahan sitä käyttöesineeseen vikaa voi tulla ja tuleekin jossain vaiheessa. Sillähän minä täällä kyselen että saisin selville onko noissa jutuissa perää. Senkin olen huomannut että jokaisella tuntuu olevan hyvin vahva mielipide jostain autosta puolesta tai vastaan. Kun hankkii paljon mielipiteteitä ja myös tietoa, niin sieltä se oikea data löytyy pikkuhiljaa. Tietysti voi katsoa pelkkiä vikatilastoja mutta mun mielestä on hyvä kuulla käyttäjiä koska ei ittellä ole kokemusta a.o autosta.
Vastaukset vahvisti omaa mieltä ja myös muualta hankitut tiedot. Kyllä tää nyt alkaa siltä tuntua että täytyy keskittyä Mersun etsintään.
B-sarjalaisia täällä on paljon ja 20 k€:lla saisi aika vähillä kilometreillä olevia, mutta tuo perinteisempi miellyttää enemmän itteeni (kuin myös vaimon silmää). Katsotaan ja koeajetaan.
Hommiin siis.
Näinhän se on että ainahan sitä käyttöesineeseen vikaa voi tulla ja tuleekin jossain vaiheessa. Sillähän minä täällä kyselen että saisin selville onko noissa jutuissa perää. Senkin olen huomannut että jokaisella tuntuu olevan hyvin vahva mielipide jostain autosta puolesta tai vastaan. Kun hankkii paljon mielipiteteitä ja myös tietoa, niin sieltä se oikea data löytyy pikkuhiljaa. Tietysti voi katsoa pelkkiä vikatilastoja mutta mun mielestä on hyvä kuulla käyttäjiä koska ei ittellä ole kokemusta a.o autosta.
Vastaukset vahvisti omaa mieltä ja myös muualta hankitut tiedot. Kyllä tää nyt alkaa siltä tuntua että täytyy keskittyä Mersun etsintään.
B-sarjalaisia täällä on paljon ja 20 k€:lla saisi aika vähillä kilometreillä olevia, mutta tuo perinteisempi miellyttää enemmän itteeni (kuin myös vaimon silmää). Katsotaan ja koeajetaan.
Hommiin siis.
MB W204 Classe C III SW 200 CDI CLASSIC BVA, 2009
Mun mielestä tuo 204 farkku on hyvän näkönen auto. B sarjan mallit taas o aika karseita. kahdella serkulla on nyt ollu 3 vuotta tollaset c220 ja c350 dieselit kyllä niillä kelpais ajella. Varssinki se 350 säväytti 
Olethan tutustunut tullin muuttotavara ohjeisiin ja sääntöihin? Linkki tullin sivulle. Ettei tule yllätyksiä, kyseessä kuitenki sen verran arvokas auto että maksettavaa saattaa tulla.

Olethan tutustunut tullin muuttotavara ohjeisiin ja sääntöihin? Linkki tullin sivulle. Ettei tule yllätyksiä, kyseessä kuitenki sen verran arvokas auto että maksettavaa saattaa tulla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mersua alle vaan, korjaamollahan joutuu toki vierailemaan useammin kuin haluaisi mutta sama juttu se on nykyään muidenkin merkkien kanssa.
wiimax.fi
Mua ei ainakaan väykkyä miettiessä mietityttäny ne viat yhtään, jos sieltä joku osa hajoaa niin uus tilalle. Mutta ne ruosteet, niitä kun en osaa itse laittaa,eikä kukaan muukaan ainakaan niin että 5 vuoden päästä ei olisi... Mutta 204:ssa eikai pitäisi enää ruosteongelmaa olla eikä muitakaan suuria tekniikkamurheita. Ainahan mersussa on moottorit kestäneet 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Ehdottomasti mersu alle 

Tutkipas miten laskee volskien ja skodien arvo muutamassa vuodessa ja auto on yleis ilmeeltään ,itään sanomaton joka sulautuu harmaaseen massaan mutta mersu,aina se saa tunteita ja katseita ja arvostusta osakseen,olipa ne hyviä tai pahoja ,ehkä kateuttakin,mutta monesti kuulopuheiden perusteella hankittua tietoa joka on nostanut osto kammon kyseistä merkkiä kohtaan ja yleensä ne haukkuvat mersua jotka eivät ole kyseistä autoa omistaneet.
Eli osta vaan hyvä kuntoinen mersu sieltä jonka heti ruoste suojaat hyvin täällä niin on vaihto arvoa ja autoa jota ajaminen on nautinto ja mitä enemmän ajat sen enemmän pidät siitä.
Eli osta vaan hyvä kuntoinen mersu sieltä jonka heti ruoste suojaat hyvin täällä niin on vaihto arvoa ja autoa jota ajaminen on nautinto ja mitä enemmän ajat sen enemmän pidät siitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-