Terve!
Noin 50 km moottoritieajon jälkeen alkoi mesestä pukkaamaan jäähdytysnestettä pihalle. Alla oleva kuva on otettu vasemman eturenkaan takaa kohdasta josta nesteet tippuvat maahan (tiputtaa melko paljon). Vuotokohta on autona vasemmalla puolella.
En päässyt vielä ryömimään auton alle, mutta löytyykö valistuneita arvauksia mistä vuotoa kannattaa lähteä metsästämään.
Tuollahan on lämppärin kotelon vuotoletkut (vaihteiston yläpuolella), Lohkon "välikaukalon" valumareiät (valuu turbiinikoppaan) ja tuossa yläpuolella lämpöhana.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vaihdoin varmuuden vuoksi vesipumpun letkun, joka oli jo aika huonossa kunnossa. En kuitenkaan usko että se olisi aiheuttanut niin isoa vuotoa kuuman moottorin taakse??? Tein lyhyehkön koeajon ja vuotoa ei nyt esiintynyt. En kuitenkaan huomannut säätää lämppäriä niin kuin tein eilen. Täytyy tehdä uusi koeajo. Lämmityslaitteen sielun elämä on kyllä täysi mysteerio, vähän kun vipuja säätää niin lämpöä tulee tuutin täydeltä eikä viileätä ilmaa enään tunnu saavan. Toisaalta jos auto kuluttaa n. 20 litraa satasella niin kyllähän siinä lämpöäkin tulee...
Bergsar kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että onko vaarana vuotaneen jäähdytysveden kertyminen johonkin koteloon tai muuhun jossa vesi sitten ruostuttaa peltiä?
periaatteessa jos moottorin ja lämppärin kennon väliset letkut vuotaa niin silloin puhallinkotelossa on vettä (jos vedenpoistumis tiet on pask** täynnä) (jos taas lämppärin kenno vuotaa vesi tulee jaloille ,tai no on siinä verhoilut välissä..)
Kannattaa katsoa myös moottorin takaa lähtevä letku ettei vuoto ole siinä tai vesiventtiili on myös tuolla kohtaa moottoritilassa, että näistä lähtisin itse liikkeelle
Kiitos vinkeistä. Vuoto näyttää olevan juuri tuossa vesiventtiilissä (kuvassa punaisen neliön sisällä). Vuoto paljastui kun säätelin lämmityslaitetta. Kiristin letkut, mutta vuoto näyttää tulevan venttiilistä. SLS Shopissa ei ollut hintaa venttiilille (A1078350120 Heater valve), joten sieltä ei uutta löydy? Onko kenelläkään tietoa mistä moisen ehjän mutikan voisi hankkia?
Kuvassa olevaa venttiiliä tietääkseni saa vielä Suomesta mersuliikkeestä tilaamalla. Tosin ventiili on kallis, muistaakseni pari sataa euroa. Ja tuohon hintaan tulee vain venttiili ilman tuota alipainekelloa.
Venttiili autossasi ilmeisesti menee kiinni ja aukeaa alipaineella. Yksi mahdollisuus (en ole itse kokeillut) saattaisi olla hanan alipainesysteemin muuttaminen niin että siihen käy halvempi muovinen venttiili joka liikkuu toiseen suuntaan alipaineella ja toiseen jousivoimalla. Tuollaisen venttiilin hinta on muutama kymppi ja samassa paketissa on sekä alipainekello että ventiili.
W201 2.0D:ssä on ainakin tuollainen melko saman näköinen muovista tehty,,mulla on sellainen muovinen yksi varastossa jos tuosta omasta alkaa vuotaa niin laitan ainakin väliaikaisesti sen..
Eipä tuota venttiiliä taida pystyä purkamaan. Pikakorjauksena voisi yrittää laittaa esim Sikaflexiä nuolen osoittamaan reikään josta nesteet (ehkä?) tulevat pihalle. Vai onko parempia ehdotuksia?
Pari sataa euroa on kyllä paljon moisesta venttiilistä, mutta kun auto on museorekisterissä niin ei kai auta muuta kuin etsiä jostain purkaamosta ehjä venttiili. Onkohan jossain muussa mallissa samanlainen?
Onhan se kallis venttiili. Itse en olisi huolissani museorekisteröinin takia, vaikket juuri samanlaista venttiiliä laittaisikaan. Museorekisteröinnin ehtona ei ole ehdoton alkuperäisyys, vaan että auto vastaa "ajankuvaa" ja on ehjä. Mutta tietysti jos haluaa itse alkuperäisenä pitää, niin sitten lienee orkkisosa hankittava.
Minun autosta rupes vuotamaan siitä akselin juuresta, mutta oli sitä muovista mallia.
Luulisin tuon venttiilin vuotavan sieltä akselin juuresta kun se on ainoa liikkuva osa ja sen o-rengas todennäköisesti kovettunut.