124:n kyynärnoja
124:n kyynärnoja
Ihan tässä tuli mieleen, että käykö kakssatasen perusetupenkkiin kyynärnoja suoraan kiinni..
Tuo kun on hankintalistalla, jos vastaan tulee. Etten suotta ostaisi, jos ei käy.
Tuo kun on hankintalistalla, jos vastaan tulee. Etten suotta ostaisi, jos ei käy.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Eikös niissä kaikissa penkeissä paikka ole siellä verhoilun alla, saatan muistaa väärinkin.
Itse laittaisin kotelon penkkien väliin, ainakin entisessä autossa kun oli tuo "tavallinen" käsinoja niin tuntui että pitää olla olkapää katossa kiinni=liian vähän säätövaraa.
Tuo kotelo on paljon käytännöllisempi, ja sinnehän voi lisäksi mättää kaikkea "tärkeää" piiloon uteliailta
Hinnat taitaa olla aika kohtuuttomia mutta kätevähän tekee itse hienon jalopuulaatikon, tai jos haluaa säästää vaivaa niin varmasti jostain kolari/muuten hyljätystä saa inhimillisempäänkin hintaan ehdan.
Itse laittaisin kotelon penkkien väliin, ainakin entisessä autossa kun oli tuo "tavallinen" käsinoja niin tuntui että pitää olla olkapää katossa kiinni=liian vähän säätövaraa.
Tuo kotelo on paljon käytännöllisempi, ja sinnehän voi lisäksi mättää kaikkea "tärkeää" piiloon uteliailta

Hinnat taitaa olla aika kohtuuttomia mutta kätevähän tekee itse hienon jalopuulaatikon, tai jos haluaa säästää vaivaa niin varmasti jostain kolari/muuten hyljätystä saa inhimillisempäänkin hintaan ehdan.
Jälkiasensin omaani kyynärtuen ja kyllä ne 2 pultinreikää löytyi penkinrungosta.Ainoa propleemi minulla oli kun penkin taustalevy ei suostunut sitten millään ilveellä irtoamaan(Forumisteille vinkki kiitokset). Penkkini kun on verhoiltu joskus uudestaan ja ilmeisesti jumittuminen juontaa siihen.Törkeätä väkivaltaa käyttäen sain sitten paneelia lengotettua auki ylhäältä tarpeeksi tuen asentamiseksi.Muuten siis helppo nakki.
Viimeksi muokannut Pekka.A, Ma 06.09.2004 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Kyynärnoja jälkikäteen
Kuskin penkissä on valmiina reiät kyynärnojan jälkiasennusta varten, vaatii vaan eräänlaisen lisäkiinnitysraudan (n.16e Veholla) , mihin varsinainen kyynärnoja asennetaan.Penkin verhoilun irrotaminenhan on sitten tuttua?
Kaveri toi Bremenistä romikselta nojan (25e), mutta tää kiinnitysrautahan tietysti puuttui.
Kaveri toi Bremenistä romikselta nojan (25e), mutta tää kiinnitysrautahan tietysti puuttui.
[quote="Boss"]Eikös niissä kaikissa penkeissä paikka ole siellä verhoilun alla, saatan muistaa väärinkin.
vaihois just äsken nahkasen kuskin penkin, ei tainnu olla paikkaa käsinojalle. vanhassa penkissä on joskus ollu, harmi ku ei ole enää.
vaihois just äsken nahkasen kuskin penkin, ei tainnu olla paikkaa käsinojalle. vanhassa penkissä on joskus ollu, harmi ku ei ole enää.

ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Kotelo
minä teen 250€ uuden nahkaisen kotelon penkkien väliin Sopii tämän kyynärnojan alle joko lukollisena tai ilman seon kauniipi kuin se korkea myös sisältä verhoiltu pistäisin kuvan tänne mutta en ole onnistunut
Sähköpostilla kyllä onnistuu on kellään yksin kertaista ohjetta millä saan sen
myös tänne ohje pitäisi olla suomeksi mutta jos jotakuta kiinnostaa Sp
saan kyllä kuvan
Sähköpostilla kyllä onnistuu on kellään yksin kertaista ohjetta millä saan sen
myös tänne ohje pitäisi olla suomeksi mutta jos jotakuta kiinnostaa Sp
saan kyllä kuvan
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Kyynärnoja
Samassa korimallissa Sopivat kaikki keskenään kaikissa on sama runko
vaikka ovat eri näköisiä
Ja sovittamalla saa muutkin sopimaan
vaikka ovat eri näköisiä
Ja sovittamalla saa muutkin sopimaan
Mrtonki !
Mun ei oo tarvinnu laittaa mitää erillistä kiinnitysrautaa, siähä on valmiit reijät mihi kyynärtuki kiinnitetää, ainoastaa kaks reikää verhoiluun ja kyynärnoja kiinni, vai onko mulla nii vanhaa vuosikertaa että siinä löytyy kaikki valmiina toi 124 o -85 vuotinenja 123 ei tartte mitää ylimääräsiä

Mun ei oo tarvinnu laittaa mitää erillistä kiinnitysrautaa, siähä on valmiit reijät mihi kyynärtuki kiinnitetää, ainoastaa kaks reikää verhoiluun ja kyynärnoja kiinni, vai onko mulla nii vanhaa vuosikertaa että siinä löytyy kaikki valmiina toi 124 o -85 vuotinenja 123 ei tartte mitää ylimääräsiä


kolkutin
Ja lainataan topiccia: Mun kynärnoja on coupessa ns. vakioasennossa, ja apinan käsivarsilla se on liian korkealla, saako sitä ruuvaamalla säädettyä vielä alaspäin vai joutuuko tosiaan kiinikkeisiin jo koskemaan? Tuohan on vielä tilttaava käsinoja, eli penkki kun kallistetaan takapenkille pääsyn takia, se ns. "nousee".
Vai unohdanko vippaskonstit ja tyydyn tähän?
Vai unohdanko vippaskonstit ja tyydyn tähän?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
kyynärnoja
Kyllä 123 ssa on tukirauta se on takaseljässä poikiain molemista päistä takaapäin kiinni ja nojan raudassa oleva pieni pultti kiinnittyy siihen ja 3sarjassa
on alaspäin menevä menevä rauta joka on pultilla kiinni runkossa samalla
tavalla kuin 124 kyllä ne muutenkin sinne sopii mutta murtaa turhan kovin sitä runkoa kun se on vain peltiä tämä välityynyn korkeus on aivan kuskista kiinni minkä pituinen on minulllle on aivan sopiva ja sen säätö on selkänojan asennosta kiinni jos selkänoja on melkein makuuasenossa niinkuin muutamilla näkee silloin on kyllä muutettava niistä reijistä.
on alaspäin menevä menevä rauta joka on pultilla kiinni runkossa samalla
tavalla kuin 124 kyllä ne muutenkin sinne sopii mutta murtaa turhan kovin sitä runkoa kun se on vain peltiä tämä välityynyn korkeus on aivan kuskista kiinni minkä pituinen on minulllle on aivan sopiva ja sen säätö on selkänojan asennosta kiinni jos selkänoja on melkein makuuasenossa niinkuin muutamilla näkee silloin on kyllä muutettava niistä reijistä.
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16
Mikä tuon LISÄkiinnitysraudan tehtävä sitten on jos nojan saa kiinni ilmankin?Kuskin penkissä on valmiina reiät kyynärnojan jälkiasennusta varten, vaatii vaan eräänlaisen lisäkiinnitysraudan (n.16e Veholla) , mihin varsinainen kyynärnoja asennetaan
Jos kiinnitysrauta löytyy... Niin onkos ne ihan standarnikokoisia pultteja/muttereita joilla se noja laitetaan jakkaraan kiinni, kuka muistaa? Ellei kiinnitysrautaa ole, niin tuleeko sellaisen mukana tarvittavat mutterit ym.?Mun ei oo tarvinnu laittaa mitää erillistä kiinnitysrautaa, siähä on valmiit reijät mihi kyynärtuki kiinnitetää, ainoastaa kaks reikää verhoiluun ja kyynärnoja kiinni, vai onko mulla nii vanhaa vuosikertaa että siinä löytyy kaikki valmiina toi 124 o -85 vuotinenja 123 ei tartte mitää ylimääräsiä
BMW E38 730D | Exät: MB E300D-24v -93, MB w124 250D -90, MB w124 230E -92, MB w124 200D -90, MB c124 300CE-24v -90
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
tyyny
Ei se sen alapuolelle laske jos laskee se on entinen noja se nappi on siinä
pystyyn lukitsemista varten Selkänoja vaan pystympään niin nokka laskee kyllä sitä senjälkeen täytyy näitä reikiä muuttaa mutta ei sekään niin iso homma ole
pystyyn lukitsemista varten Selkänoja vaan pystympään niin nokka laskee kyllä sitä senjälkeen täytyy näitä reikiä muuttaa mutta ei sekään niin iso homma ole
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16
Nyt on monenlaista tietoa saatavilla kyynärnojasta ja olen ihan pyörällä päästäni: Joku väittää, ettei kiinnitysrautaa tarvita, että noja sopii suoraan penkkin. Toisen taas sanoo, että rauta pitää olla.
Mulla on siis w124 vm 90 sedani johon oon laittamassa nojaa. Noja jonka hankin on w124 vm 92 farkusta. Siinä on 2 kpl n. 10 mm reikää joilla noja pitäisi saada penkkiin kiinni...Eli pitäisikö penkissä olla pultit pystyssä, vai onko ne siinä kiinnitysraudassa vai?
Oisko jollakin laittaa kuvaa sellaisesta kiinnitysraudasta. Tai tietoa miten se tulee penkkiin ja nojaan kiinni.Muista siellä ei oo mitää kiinnikettä, tai siis kiinnitysrautaa, vaan penkin rauta rungossa on tehty reijät kyynärnojan pulteille jotka on siinä kyynärnojassa kiinni toinen hitsattu n22mm ja toinen irto pultti n 10mm
Mulla on siis w124 vm 90 sedani johon oon laittamassa nojaa. Noja jonka hankin on w124 vm 92 farkusta. Siinä on 2 kpl n. 10 mm reikää joilla noja pitäisi saada penkkiin kiinni...Eli pitäisikö penkissä olla pultit pystyssä, vai onko ne siinä kiinnitysraudassa vai?

BMW E38 730D | Exät: MB E300D-24v -93, MB w124 250D -90, MB w124 230E -92, MB w124 200D -90, MB c124 300CE-24v -90
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
NOja
Ne pultit ovat siinä raudassa kinni ja sentähden se tarvitaa Kyllä sen muutenkin voi siihen pultata mutta aika huteroksi jää sivusuunassa se
runko on vain peltiä minulla oli sellainen tyyny laitettavana juuri eilen mutta se meni mutta toinen on tulossa voin ottaa siitä raurasta kuvan muutta se tulee vasta ensiviikolla voi olla että olet jo saanut siihen menessä
runko on vain peltiä minulla oli sellainen tyyny laitettavana juuri eilen mutta se meni mutta toinen on tulossa voin ottaa siitä raurasta kuvan muutta se tulee vasta ensiviikolla voi olla että olet jo saanut siihen menessä
Re: NOja
Auttaiskos tää?j.s.lehti. kirjoitti:Ne pultit ovat siinä raudassa kinni ja sentähden se tarvitaa Kyllä sen muutenkin voi siihen pultata mutta aika huteroksi jää sivusuunassa se
runko on vain peltiä minulla oli sellainen tyyny laitettavana juuri eilen mutta se meni mutta toinen on tulossa voin ottaa siitä raurasta kuvan muutta se tulee vasta ensiviikolla voi olla että olet jo saanut siihen menessä
http://www.detali.ru/cat/MB/B91195000029.0165.gif
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Tuki
Kiitos MasaM näin helpolla se selvisi kuvassa no65 on se rautta mitä haettiin
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16
Tilasin Oulun Veholta tuon kiinnitysraudan tarvikkeineen. Sain pelkän kiinnitysraudan. Sitten tilasin erikseen sen ruuvin, spacerin ja mutterit. Sain pelkän ruuvin. Saapa nähä pitääkö jokainen osa tilata ja hakea erikseen... 

BMW E38 730D | Exät: MB E300D-24v -93, MB w124 250D -90, MB w124 230E -92, MB w124 200D -90, MB c124 300CE-24v -90
Kyynärnojan asennus W124
Jälkiasensin tuon keskikyynärnoja W124:een. Ei vaikea homma, mut tästä voi olla apua jollekin jatkossa!
kuva: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=04
Kyynärnojan hommasin käytettynä Ebaysta ja uuden verhoilun Saksasta MB:ltä. Uusi verhoilu helppo laittaa: takaosan saumassa valmiina lista, jonka alle toinen reuna menee. Reunanauhan lyhensin sopivaksi ja 'juotin' puoliskot yhteen kuumentamalla kolvilla muovia ja sitten painoin kiinni. Näin se näytti olevan alkuperäisessäkin tehty.
Veholta hommasin kiinnityssarjan ( kuvassa 64) A124 970 00 00 25,60€.
Penkin takaverhoilusta kaksi alaruuvia irti, sitten penkin sivuverhoilun reunat nostetaan takalevyn urasta pois (kiinni urassa neljällä klipsillä). Takaverhoilu vedetään alas ja pois.
Penkin rungossa on valmiina sopivat reiät. Kiinnitysrauta 65 sen verran paikalleen, että saa merkit sivuverhoilun reikiä varten. Kiinnitysrauta pois, puukapula tilalle ja hieroin reikätuurnalla siistit reiät verhoiluun kapulaa vasten. Kiinnitysrauta paikalleen ja kiinni ruuvilla 74. Sitten välikappale 68 paikalleen penkin rungon ja verhoilun väliin (niin että 'siivet' tulee taakse päin). Sitten vaan noja kiinni muttereilla 71 ja homma viimestellään suojuksella 62.
Nojan sisuskalut purin ja puhdistin, sekä öljysin teflon-voiteella. Hyvin toimii ja on mukava varuste. Asennuksessa ei mitään säätövaraa ole, ellei tee jotain virityksiä. Mulle ainakin tuo alempi asento on mukava.
Samalla kun on takalevy pois penkistä kannattaa vielä rasvata selkänojan kallistuksen ja niskatuen mekanismit!
kuva: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 195&SGN=04
Kyynärnojan hommasin käytettynä Ebaysta ja uuden verhoilun Saksasta MB:ltä. Uusi verhoilu helppo laittaa: takaosan saumassa valmiina lista, jonka alle toinen reuna menee. Reunanauhan lyhensin sopivaksi ja 'juotin' puoliskot yhteen kuumentamalla kolvilla muovia ja sitten painoin kiinni. Näin se näytti olevan alkuperäisessäkin tehty.
Veholta hommasin kiinnityssarjan ( kuvassa 64) A124 970 00 00 25,60€.
Penkin takaverhoilusta kaksi alaruuvia irti, sitten penkin sivuverhoilun reunat nostetaan takalevyn urasta pois (kiinni urassa neljällä klipsillä). Takaverhoilu vedetään alas ja pois.
Penkin rungossa on valmiina sopivat reiät. Kiinnitysrauta 65 sen verran paikalleen, että saa merkit sivuverhoilun reikiä varten. Kiinnitysrauta pois, puukapula tilalle ja hieroin reikätuurnalla siistit reiät verhoiluun kapulaa vasten. Kiinnitysrauta paikalleen ja kiinni ruuvilla 74. Sitten välikappale 68 paikalleen penkin rungon ja verhoilun väliin (niin että 'siivet' tulee taakse päin). Sitten vaan noja kiinni muttereilla 71 ja homma viimestellään suojuksella 62.
Nojan sisuskalut purin ja puhdistin, sekä öljysin teflon-voiteella. Hyvin toimii ja on mukava varuste. Asennuksessa ei mitään säätövaraa ole, ellei tee jotain virityksiä. Mulle ainakin tuo alempi asento on mukava.
Samalla kun on takalevy pois penkistä kannattaa vielä rasvata selkänojan kallistuksen ja niskatuen mekanismit!