Megasquirt ja 190e 2.3-16
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Megasquirt ja 190e 2.3-16
Nyt tarvittais apua mega miehiltä, eli autoon tuli laitettua ms1 v3.0 vr-anturilla ja 36-1 triggeripyörällä ohjaamaan pelkkää bensapuolta. Nyt ongelma on kuitenkin se että kierrosluku signaalia ei tule megalle, skoopilla katoin anturista että signaali tulee anturista. Tarviiko tuo vielä jonkun signaali vahvistimen että alkaa toimii? Yks vaihtoehto olisi kokeilla saada signaalia siitä diagnostiikkapistokkeen TD-nastasta mutta ymmärtääkö mega sitä suoraan?
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
ymmärtää jos on asetukset oikein eli siellä on anturina vr anturi pitää vain kertoa megalle että tyyli millä se suorittaa laskennan
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
en muista juuri nyt, oliko V3.0 levyllä se VR-muunninpiiri vakiona, mutta ainakin V2.2 levyt sen aina tarvitsevat ymmärtääkseen VR-anturia... Hall anturin tietoa mega ymmärtää pienemmillä muutoksilla, mutta ei sitäkään ilman modaamista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Jees eli täytyy olla asetuksissa jotain häikkää, oon kyllä laittanu sinne wheel decoder asetuksiin että käytössä 36-1, mutta onko siellä jossain valikko mistä valitaan vr tai hall-anturi?
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Halakopino kirjoitti:Jees eli täytyy olla asetuksissa jotain häikkää, oon kyllä laittanu sinne wheel decoder asetuksiin että käytössä 36-1, mutta onko siellä jossain valikko mistä valitaan vr tai hall-anturi?
MS1 koodissa ei ole mitään sellaista kohtaa, jossa valitaan mitä anturia käyttää... laita nyt lista tähän mitä fyysisiä modauksia siihen sun megaan on tehty

olen nyt viimeaikoina törmännyt liian usein vastaaviin juttuihin, eli on tilattu valmiiksi kasattu mega ja sitten ihmetellään, kun ei toimi-> mega on paska, kun ei edes kierroslukua saa näkyviin... vaikka suurin ongelma on ollut siinä, että on yrietty asentaa ihan perus megaa (jakajasytkä modi) hall tai VR-anturin kanssa... myös muutama sellainen on tullut vastaan, että on tilattu VR-modilla ja asennettu msns (jakajasytkä) systeemiin...
vaikka mega onkin erittäin joustava asennuksien suhteen, ei se silti mikään plug and play malli ole... sellaisen 1/2-1 vuotta minimissään kannattaa uhrata kaikki vapaa-aika sen systeemin sisäistämiseen, jos ihan puhtaalta pöydältä lähtee matkaan... itse olen nyt "harrastanut" megaa n.5 vuotta välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti ja nyt vasta alkaa olla tuo MS1 V2.2 niin paljon hallinnassa, että viitsii enemmänkin ottaa ulkopuolisten ongelmia ratkottavaksi (lähinnä säätöpuolelta...)
lyhyesti sanottuna, jos RPM tieto ei näy, niin silloin fyysiset modaukset ei ole oikein, RPM tieto näkyy vaikka sulla olis asetukset ihan päin mettiä, mutta on tietysti väärä (jos käytössä 36-1 pyörä ja asetuksissa msns, niin rpm tieto tulee, mutta on ihan tuulesta temmattu...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
moni valmiiksi kasatta esim diyautotune boxi on siis vaan valmiiksi kasattu siihen ei ole teht mitään ylimääräisiä modeja.
ms v 3 on sekä hall että vr mahdollisuus valmiina levyllä mutta tarvitsee muutaman jumpperin(hyppylangan) joilla valitaan kumpi on käytössä
megatunn valikossa ei ole mitään valintoja millainen trikkeri anturi siellä on ssinne laitetaan vaan päälle wheel decoder modi
tuossa kuva kuinka kytkeä jumpperit VR-anturille
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... in_PCB.GIF" onclick="window.open(this.href);return false;
ja muutenki suosittelen lukemaan tuon msextra sivuston kokonaan ja lataamaan koneella tuon linkin http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Dow ... taller.exe" onclick="window.open(this.href);return false;, siin on hitosti kuvia eri kytkennöistä
jos näillä alkuun
ms v 3 on sekä hall että vr mahdollisuus valmiina levyllä mutta tarvitsee muutaman jumpperin(hyppylangan) joilla valitaan kumpi on käytössä
megatunn valikossa ei ole mitään valintoja millainen trikkeri anturi siellä on ssinne laitetaan vaan päälle wheel decoder modi
tuossa kuva kuinka kytkeä jumpperit VR-anturille
http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... in_PCB.GIF" onclick="window.open(this.href);return false;
ja muutenki suosittelen lukemaan tuon msextra sivuston kokonaan ja lataamaan koneella tuon linkin http://www.msextra.com/doc/ms1extra/Dow ... taller.exe" onclick="window.open(this.href);return false;, siin on hitosti kuvia eri kytkennöistä
jos näillä alkuun
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Boksi on protopartsilta tilattu valmiiksi kasattuna, tarkastin nuo vr-anturin kytkennän hyppyjohdot, oli juurikin samanlailla kun rapelon lähettämässä ohjeessa.
Ei siinä megassa muuta ole kuin tyhjäkäyntiohjaus ja yksi sytytyslähtö.
Onkohan ongelma nyt kuitenkin tuolla triggeripyörän puolella, pyörässä on n. 0,5-1-0mm heitto, voiko vaikuttaa niin paljon ettei mega ymmärrä? Mutta tosiaan skoopilla signaali näytti järkevältä. Vr-anturin johto on häiriösuojattu ja ehjä.
Ei siinä megassa muuta ole kuin tyhjäkäyntiohjaus ja yksi sytytyslähtö.
Onkohan ongelma nyt kuitenkin tuolla triggeripyörän puolella, pyörässä on n. 0,5-1-0mm heitto, voiko vaikuttaa niin paljon ettei mega ymmärrä? Mutta tosiaan skoopilla signaali näytti järkevältä. Vr-anturin johto on häiriösuojattu ja ehjä.
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
no nyt lähtisin kuitenki kattoon ne säätöohjelman asetukset. oletan nyt että käytät megatunea
sieltä basic settings lehti auki ja sieltä codebase and functions. siellä täytyy nyt olla wheel decoder asennos ON ja led17 pitää olla spark output A distributor muistaakseni msns
seuraavaksi sama välilehti mutta vaan wheel decoder settings sinne laitaa nyt sitten sen hampaat 36 ja puuttuva -1 jättää second trikkerin pois ku ei ole käytössä
sitten pitäs laittaa sytytyksen numero tiedot trik pos a ja trik pos b ja returnit voi joko laittaa tai jättää nollaan jos käyttää time based sytytystä.
siihen pitää nyt tietää sitten se missä asennossa se sinun trikkeripyörä on ykk merkkiin nähden yleensähän 60ast. eykk suosittelevat megamiehet
sieltä basic settings lehti auki ja sieltä codebase and functions. siellä täytyy nyt olla wheel decoder asennos ON ja led17 pitää olla spark output A distributor muistaakseni msns
seuraavaksi sama välilehti mutta vaan wheel decoder settings sinne laitaa nyt sitten sen hampaat 36 ja puuttuva -1 jättää second trikkerin pois ku ei ole käytössä
sitten pitäs laittaa sytytyksen numero tiedot trik pos a ja trik pos b ja returnit voi joko laittaa tai jättää nollaan jos käyttää time based sytytystä.
siihen pitää nyt tietää sitten se missä asennossa se sinun trikkeripyörä on ykk merkkiin nähden yleensähän 60ast. eykk suosittelevat megamiehet
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Nonni, elikkä asetukset pitäisi olla oikein, wheel decoder ON, 36-1 pyörän luku laitettu, trig pos A 3, trig pos B 21 ja time based. Triggeripyörän puuttuva hammas on 90 astetta ennen ykk. Trigger angle laitettu 89. Muttaku ei tuu signaalia niin ei! Kyllä rupee tuntuu aika oudolta. Oisko vielä vinkkiä mitä kannattais tutkasta? Voisko se vr-anturin signaali olla kuitenkin liian heikko.. Anturissa on noin 1mm rako triggeriin, rakoa on tullut muutettua mutta ei apua.
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
no on siellä vielä ne kaksi säädettävää vastusta boxissa jotka on juurikin vr anturin muunnin piirissä (juurikin v3)7
niitähän vois varovasti ruuvata (samalla muistaa mitata paljonko niissä oli ohmeja ja paljon jää
noilla ilmeisesti saadaan sitä signaalia hieman säädettyy tai jotn sellasta
niitähän vois varovasti ruuvata (samalla muistaa mitata paljonko niissä oli ohmeja ja paljon jää
noilla ilmeisesti saadaan sitä signaalia hieman säädettyy tai jotn sellasta
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Koitin säädellä noita vr-muunninpiirin vastuksia mutta ei mitään vaikutusta. Resistanssi ei muuttunu suuntaan eikä toiseen kun pyöritteli ruuveja, laitoin sitten takasin samaan asentoon missä olikin.
Pitäsköhän tehdä hall muutokset levylle ja kokeilla sillä?
Pitäsköhän tehdä hall muutokset levylle ja kokeilla sillä?
2.3-16
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Nonniin, nyt olis kierroslukutieto reilassa. Laitoin erillisen LM1815 vr muunninpiirin ja ohitin tuon v3 levyn oman muunninpiirin. Nyt tulee kierrokset.
MUTTA, nyt onkin ongelma että suuttimet ei aukea muutakun virtoja päälle laitettaessa. Asetukset pitäis olla oikein korkeaohmisille suuttimille, pwm 100& ja se toinen 25.4. Suuttimet pelaa kun suoralla virralla koitin. PW arvo ei muutu startatessa ollenkaan. Voiko sieltä nyt olla joku suuttimien ohjauspiiri sökö?
MUTTA, nyt onkin ongelma että suuttimet ei aukea muutakun virtoja päälle laitettaessa. Asetukset pitäis olla oikein korkeaohmisille suuttimille, pwm 100& ja se toinen 25.4. Suuttimet pelaa kun suoralla virralla koitin. PW arvo ei muutu startatessa ollenkaan. Voiko sieltä nyt olla joku suuttimien ohjauspiiri sökö?
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
kyllä protopartsin purkit yleensä on olleet ihan toimivia
saatko laitettua koodin/asetukset vaikka ladattavaksi, niin me muut voitais niitä hieman myös pähkäillä... ja jos oikein muistan, niin ei mullakaan startatessa PW muutu miksikään megatunen/tunerstudion mittareissa
se että ne aukeaa virrat päälle laitettaessa tarkoittaa luultavasti sitä, että ne antaa "ryyppyn", kuten asetuksissa on käskettykin (eli kaikki olis komponenttien osalta megassa ok.)
ja mikä koodi sulla oli käytössä? hi-res koodit näyttää muistaakseni vähän höpöjä välillä noissa säätöohjelmissa ja saattavat aiheuttaa turhaa panikoitumista alkuvaiheessa
edit: MS1 käyttää startatessa sitä ryyppykarttaa suuttimien ohjaamiseen, joten jos sieltä löytyy pelkkiä nollia, niin ei se ihme ole, jos ei suuttimet aukea... ja niin kauan, kun me muut ei päästä näkemään niitä asetuksia, niin tämä on tälläistä "arvontaa"
ja sitten vielä se, että mistä päin olit, kun ei TAASKAAN paikkakuntaa ole missään mainittu (tiedä vaikka olisit mun normaali ajoreitin varrella) jostakin täältä päin kuitenkin arvelisin, tuosta nimimerkistä päätellen


ja mikä koodi sulla oli käytössä? hi-res koodit näyttää muistaakseni vähän höpöjä välillä noissa säätöohjelmissa ja saattavat aiheuttaa turhaa panikoitumista alkuvaiheessa

edit: MS1 käyttää startatessa sitä ryyppykarttaa suuttimien ohjaamiseen, joten jos sieltä löytyy pelkkiä nollia, niin ei se ihme ole, jos ei suuttimet aukea... ja niin kauan, kun me muut ei päästä näkemään niitä asetuksia, niin tämä on tälläistä "arvontaa"
ja sitten vielä se, että mistä päin olit, kun ei TAASKAAN paikkakuntaa ole missään mainittu (tiedä vaikka olisit mun normaali ajoreitin varrella) jostakin täältä päin kuitenkin arvelisin, tuosta nimimerkistä päätellen

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Koodi on 029y4 extra, nyt täytyy kysästä että mitenkähän ne asetukset sais tänne asti näkymään?
Ryyppykartta, onko siellä semmonenki erikseen? First start enrichment löyty, koitin lisätä rikastuksia siihen mutta sillä ei ainakaan vaikutusta. En oo muuta laittanu kun reg fuel on 15/7.5, simultaneuous ja kaks suihkutusta per kierros. Ja fuel VE-table on tehty sillä laskurilla. Muutin ton suuttimien jaksotuksen alternaus-asetukseen niin kerran hörähti mutta sit olikin taas hiljasta.
Hankasalmella sijaitsee mersu, eli noin 50km Jyväskylästä Kuopioon päin. Mikäs napan ajoreitti on?
Ryyppykartta, onko siellä semmonenki erikseen? First start enrichment löyty, koitin lisätä rikastuksia siihen mutta sillä ei ainakaan vaikutusta. En oo muuta laittanu kun reg fuel on 15/7.5, simultaneuous ja kaks suihkutusta per kierros. Ja fuel VE-table on tehty sillä laskurilla. Muutin ton suuttimien jaksotuksen alternaus-asetukseen niin kerran hörähti mutta sit olikin taas hiljasta.
Hankasalmella sijaitsee mersu, eli noin 50km Jyväskylästä Kuopioon päin. Mikäs napan ajoreitti on?
2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
no ihan ensin täytyy todeta, että ei ole ajoreitin varrellaHalakopino kirjoitti:Koodi on 029y4 extra, nyt täytyy kysästä että mitenkähän ne asetukset sais tänne asti näkymään?
Ryyppykartta, onko siellä semmonenki erikseen? First start enrichment löyty, koitin lisätä rikastuksia siihen mutta sillä ei ainakaan vaikutusta. En oo muuta laittanu kun reg fuel on 15/7.5, simultaneuous ja kaks suihkutusta per kierros. Ja fuel VE-table on tehty sillä laskurilla. Muutin ton suuttimien jaksotuksen alternaus-asetukseen niin kerran hörähti mutta sit olikin taas hiljasta.
Hankasalmella sijaitsee mersu, eli noin 50km Jyväskylästä Kuopioon päin. Mikäs napan ajoreitti on?

tuolla on jotain ohjetta mitä olen yrittänyt vääntää... -> http://jysal.pp.fi/extran%20ohjeet/Crank%20valikko.htm
ja sillä laskurilla tehty VE kartta on aina poikkeuksetta hanurista

kokeile vaikka tuolla mun 300E:n VE kartalla, sillä pitäis jo ainakin lähteä käyntiin...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Kiitoksia paljon napa:lle! Eilen laittelin nuo ryyppykartat ym. ja sun bensakartan niin hetihän se hörähti tulille
Kyllä sitä on ootettukin ku kuuta nousevaa.
Nyt pääsee sitten hienosäätämään, laajakaistalambda on tilattu, onpahan sitten oikeesti seoksista vähän perilläkin. Nyt käy aika paksulla kun työntää mustaa putkesta tyhjäkäynnilläkin, mutta pääasia että se on vihdoin tulilla

Nyt pääsee sitten hienosäätämään, laajakaistalambda on tilattu, onpahan sitten oikeesti seoksista vähän perilläkin. Nyt käy aika paksulla kun työntää mustaa putkesta tyhjäkäynnilläkin, mutta pääasia että se on vihdoin tulilla

2.3-16
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
juu, ei mitään kiittämisiä... mutta nyt kun olis samalla mahdollisuus kysyä, niin oliko siitä mun kuvallisesta ohjeesta mitään apua/oliko helposti ymmärrettäväHalakopino kirjoitti:Kiitoksia paljon napa:lle! Eilen laittelin nuo ryyppykartat ym. ja sun bensakartan niin hetihän se hörähti tulilleKyllä sitä on ootettukin ku kuuta nousevaa.
Nyt pääsee sitten hienosäätämään, laajakaistalambda on tilattu, onpahan sitten oikeesti seoksista vähän perilläkin. Nyt käy aika paksulla kun työntää mustaa putkesta tyhjäkäynnilläkin, mutta pääasia että se on vihdoin tulilla


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ti 30.03.2010 21:12
- Paikkakunta: Jyväskylä/Hankasalmi
Re: Megasquirt ja 190e 2.3-16
Ohjeet oli toteutettu hyvin selkeesti, koska minäkin niistä ymmärsin 

2.3-16