190e 2.0 ilmamäärämittarin jännite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

190e 2.0 ilmamäärämittarin jännite

Viesti Kirjoittaja JTR »

Noniin tulipa tuossa vaihdettua se kumikaukalo sinne ilmamäärämittarin pohjaan ja nyt on taas yksi ilma vuoto vähemmän ja auto käy hiukan enemmän sen kuuloisesti kun mersun pitäisikin käydä :)
Mutta kun aloin säätämään laitteita taas uudelleen oikeisiin arvoihinsa tuli esiin outo ilmiö. Ilmamäärämittarin potikalle tuleva ohjaus jännite on 7,5 V eikä 4,5 - 5,3 V välissä niin kuin se muistaakseni tuossa keväällä mittauksia ja säätöjä tehdessäni oli. Jännite on sama virrat päällä sekä tyhjäkäynnillä.

Että osaisikohan joku sanoa että mistäs moinen oikeen voisi johtua ?? Vai muistankos nuo arvot aivan väärin ?

Käynnissä ei myöskään huomaa minkäänlaista eroa kun irrottaa tuon liittimen siitä ilmamäärämittarin potikasta.
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

mittasitko oikeista navoista,? eli ylimmästä ja alimmasta nastasta, jännitteen tulee olla 4,35-5,35v
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JTR »

JuhaE kirjoitti:mittasitko oikeista navoista,? eli ylimmästä ja alimmasta nastasta, jännitteen tulee olla 4,35-5,35v
Juu kyllä minulla ihan oikeat navat oli, itsekin tosiaan muistelin /auto datasta lunttasin että tuollaista sen arvon pitäisi olla... ihmettelenkin mikä voisi aiheuttaa tuon väärän 7,5 V syöttö jännitteen??
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Ei tuohon oikein muuta syytä voi olla kuin, että vanhemmissa (-86?) ECU-versioissa jännite olisi korkeampi tai sitten ECU on vioittunut. Tuo n. 5 V on kyllä yleinen TTL-jännite. Vai oletko sittenkin mitannut väärin 7,5 + 5 = 12,5 ???
Minkä suuruiset jännitteet menee lpt-antureille?
JTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 09.03.2004 11:28
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JTR »

Ponton kirjoitti:Ei tuohon oikein muuta syytä voi olla kuin, että vanhemmissa (-86?) ECU-versioissa jännite olisi korkeampi tai sitten ECU on vioittunut. Tuo n. 5 V on kyllä yleinen TTL-jännite. Vai oletko sittenkin mitannut väärin 7,5 + 5 = 12,5 ???
Minkä suuruiset jännitteet menee lpt-antureille?
No nyt alan kyllä pikku hiljaa jo epäilemään itsekin tuota mittaus menetelmää..siis

3 ja 1 ( ylin ja alin ) virrat päällä johdon päistä mitattuna jännite 7,8 V jos liittimen laittaa kiinni siihen potikkaan niin jännite tippuu noin 0,3 V eli on sen jälkeen noin 7,5 V
Muista väleistä mitattuna jännite 0 V
auto tyhjä käynnilllä arvot lähes samat


Lämpötila anturille tulee se 4,7 V

Ja Paine ero säätimelle tulee sama jännite kuin ilmamäärämittarin potikalle eli 7,8 V

Jäi nyt vähän askarruttamaan että pitikös tuo ilmamäärämittarin jännite mitata silloin kun liitin on kiinni siinä potikassa ?? vai pitäisikö tuo jännite tulla ihan johdon päistä ?? Jos jännite kuuluu mitata johto kiinni, niin sittenhän vika voisi olla tuossa potikassa (antaa väärän vastuksen) mutta kyllä minä ne vastus arvotkin tarkastin ja ihan järkevän oloisia lukemia sieltä tuli, mutta jotenkin oudoista väleistä ... Eli arvot oli jotain 900 ohmia ja 5000 ohmia, mutta en nyt muista minkä napojen välillä oli mikäkin... kiinnitin vain siihen huomiota että vastukset olivat jotenkin päin vastoin kun mitä autodata väitti.

Kaikkein uodointa tässä on se että keväällä viimeksi kävin läpi nuo arvot ja jännitteet ja silloin kaikki oli ok! että mikä kumma sille nyt on oikeen tullut?? :shock:
MB 190e vm:86 2.0 automaatti
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Jep, kyllä tuo nyt oudolta vaikuttaa.

Spekulointia:
Oiskohan piuhat käyneet oikosulussa ja joku zener, transu, . . . kärvähtänyt?
Voisit vaikka avata ECU:n ja vähän tutkailla.
En tiedä onko ECU:lle mistään saatavissa piirikaaviota??? Voi olla sitten hankala korjata.

Luultavasti tuo paine-ero säädinkään ei toimi niinkuin pitäisi?
Vastaa Viestiin