
http://www.yle.fi/uutiset/talous_ja_pol ... 09907.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nain- ... 26424.html" onclick="window.open(this.href);return false;
No mitäs sinä sitten rutiset aineen hinnasta, eihän sillä ole mitään merkitystä noilla kulutuksilla ?Matti_L kirjoitti:A:nkin keskikulutus n. 5-litran luokkaa, pakokaasujen K-arvo 0,02 (DPF)...
Kyllä se aleneekin dieselautoissa ensi vuonna, viimeisin tieto on että painavammassa henkilöautossa laskee kokonaislapun loppusumma 900 -> 400€ mutta nyt on tehty korotusta tuohon perusmaksuun, joten todennäköisesti toteutuu 900€->550€. Onhan siinä 350€ laskua, joka on aika paljon, kun jotkut piipittävät jostain 150-200€ vuosittaisesta maksusta. Ei tuota muutosta enää tarvitse hallituksen käsitellä kun se on jo trafilla täytäntöön panossa.ana007 kirjoitti:Jossain vaiheessa oli juttua, että käyttövoimavero poistuu asteittain kun dieselin verotus nousee. Taitaa noi jutut olla jo unohdettu tässä hallituksessa...
Ei ole erot enää kovin suuria jos katot vaikka faceliftattua W204:sta 250cdi vs. 250cgi, tai vaikka tulevia BMW:n malleja. Puhutaan keskikulutuksissa noin 1 litran erosta + bensamallit muutaman tonnia halvempia hankkia ja BMW:llä on 10 tkm pidempi huoltovälikin x20d:tä vastaavassa bensamallissa (Mersusta en tiedä). Eipä silti, kyllähän nykydieselit on helvetin hyvin vääntäviä, ja ajomukavuus loistava.mol kirjoitti:Edelleen on jäljellä tosiasia että dieseli se vaan kuluttaa vähemmän kuin vastaava bensa-auto...
aiemmin vastaavat summat olivat (kaikki siis senttiä/100kg/päivä):Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:
1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
2) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
a) 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
b) 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
c) 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
d) 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine;
3) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka), matkailuautosta (M1-luokka) ja huoltoautosta (M1-, N1-, N2-, N3-, M1G-, N1G-, N2G- ja N3G-luokka) 0,9 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 0,6 senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka ja jokaiselta tämän massan ylittävältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 1,3 senttiä, jos ajoneuvossa on kaksi akselia; vero on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 0,8 senttiä, jos ajoneuvossa on kolme akselia, 0,7 senttiä, jos ajoneuvossa on neljä akselia, ja 0,6 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;
5) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, 2,2 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 1,3 senttiä, jos akseleita on kolme, 1,2 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 1,0 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;
6) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon, 2,1 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 1,4 senttiä, jos akseleita on kolme, 1,3 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 1,2 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia.
Paperilla juu mutta miten lienee oikeassa elämässä? Ainakin omat kokemukset viittaavat siihen suuntaan että dieselillä on huomattavasti helpompi päästä luvattuihin arvoihin kuin bensalla.masaf1 kirjoitti:
Ei ole erot enää kovin suuria jos katot vaikka faceliftattua W204:sta 250cdi vs. 250cgi, tai vaikka tulevia BMW:n malleja. Puhutaan keskikulutuksissa noin 1 litran erosta
Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisassportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .
Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.
Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Näinpä tämä varmaannin, mutta ei meistä tasan tule äveriästä porukkaa, jos yhden sektorin verotuksella tapetaan toimeliaisuus muualta ja sitten ollaan onnellisia siitä, miten hyvä verotuotto kuitenkin on ollut.veskola kirjoitti:Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Onneksi ansiotyötulon verotusta ehkä alennetaan...
Näin on. Nyt vain "juitsarit" joutuu miettimään tarkemmin reitit. Irtoperät mitkä menee pohjoiseen on halvempi laittaa polakkien perään ja tuoda baltian kautta. Suomalaisille löytyy vetoja enää pk-seudulla ja etelä-Suomes .jumetsap kirjoitti:Tässähän käy niin että kuljetukset siirtyy yhä enemmän viro/venäjä -kilpisille autoille. Ne tankkaa tankit täyteen rajan takana, tulee suomeen -> kuluttaa suomen ennestäänkin paskana olevaa tieverkkoa ja ilmastoa maksamatta siitä suomeen yhtään mitään. Suomen pellekoulu arkadianmäellä todistelee kiiltävin otsin että dieselin hinnankorotus oli pakko tehdä...
Tämäkin on yksi syy olla vaihtamatta autoa.Sergey kirjoitti:harmi vaan että hyvät 20v vanhat bensiiniautot alkaa olemaan harvassa.
Jeps. Ja lehmän täytyy synnyttää tasaisin väliajoin , jotta maidontuotanto pysyy kunnossa. Autoverolehmäkin on synnytellyt kohtuu tasaisin väliajoin vuosikymmenten saatossa.RH kirjoitti: Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan.
Sinä tietysti katsot asiaa omasta näkökulmastasi kun sinulla on kaksi paavoa pihassa.RH kirjoitti:Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisassportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .
Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.on keksinyt, että pitääkin noiden sijaan verottaa "käyttöä", jolla taas ei ole mitään tekemistä auton todellisen käyttämisen kanssa.
Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
No oma näkökulma tai sitten ei. Kyllä sitä vanhan paavonkin hinnassa edelleen valitettavasti kuoletettavana on ihan rehellistä autoveroakin.sportsman kirjoitti:Sinä tietysti katsot asiaa omasta näkökulmastasi kun sinulla on kaksi paavoa pihassa.RH kirjoitti:Ja höpö, höpö. Autovero on niin hyvin lypsävä lehmä, että sitä ei tapeta ennen kuin "maitoa" ei enää tule pisaraakaan. Itse asiassa uusi hallitushan on nostamassa autoveroa, kun tämä hiilidioksidiperusteinen verotuskäytäntö on saanut ihmiset ostamaan turhan pienipäästöisiä autoja ja varotuotto on laskenut liikaa. Ja sitten se kertaantuu tietty tuolla polttoainemittarillakin tämä kierre. Ei kai se sitten ole ihme, että joku viisassportsman kirjoitti:Tässä on kyse siitä että Suomessa siirrytään pikkuhiljaa autoverosta auton käyttömaksuihin.
Suomi on sitotunut vähentämään liikenteen päästöjä ja se ei onnistu muutenkuin sillä että autokantaa saadaan uudistettua.
Eli vähän kuluttavat (alle 130 CO2/km) ovat jatkossa halvempia ostaa .
Tuo 13 centin nousu ei riitä sillä tuohon tulee lisäksi eilen ilmoitetut korotukset.on keksinyt, että pitääkin noiden sijaan verottaa "käyttöä", jolla taas ei ole mitään tekemistä auton todellisen käyttämisen kanssa.
Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Ehkä huomaat ettei valtio saa niistä enää rahaa kun kerran on autoveromaksettu.
Kyllä meillä mennään kovaa vauhtia siihen suuntaan että käyttömaksut nousevat . Nythän alin autoverolaskee 12%:sta 10%:n joten vähäpäästöiset autot vain halpenevat. Viimeistään vuonna 2015 on autoverovero historiaa sillä sen kieltää EU:n määräykset.
Taitaa muuten tarkentua tuo dieselin litrahinnan nousukin , siis vain 20 senttiä/litra.
Tämähän kirpaisee eniten niitä jotka ajavat paljon kuluttavilla vanhoilla dieseleillä (siis juuri niillä isopäätöisillä joista pitää sopimuksen mukaan päästä eroon ).
Joo, kyllä käy sääliksi kuljetusalan yrittäjiä. Sitten puhutaan että yrittämistä pitää tukea - siitä saadaan työpaikkoja Suomeen!!! Yks autokoulun opettaja sanoi että taitaa mennä koko kuljetusalakin kohta Puolalaisille ym. kun ei riitä uusia ammattikuskeja vanhojen eläköityessä.amgenter kirjoitti:Henkilöauton omistajana ei niinkään hirvitä. Pienyrittäjänä kuljetuspuolella tilanne on toinen kun tankataan keskimäärin päivässä 3000 litraa ja nämä kaikki kustannukset pitäisi siirtää jotenkin asiakkaille.
Joo, en rutise, tai ei pitäisi rutista. Ei noihin korotuksiin vielä talous kaadu, ei sillä siinä mielessä ole merkitystä maksaako se 1 vai 2 euroa / litra. Meillä tulee noin 42 000km / vuosi ajoja, joten tuo 0,13EUR korotus on vain 300EUR. Toisaalta keksisin kyllä 300EUR:olle parempaakin käyttöä. Jotenkin se aina kirpaisee kun käy töissä, maksaa palkasta verot, maksaa autosta verot, maksaa polttoaineista verot, maksaa ruoasta verot, maksaa sähkölaskusta verot, maksaa kiinteistöverot ym. Koko ajan tuntuu että naru kaulan ympärillä kiristyy. Missä tulee raja, jolloin ei enää kannata ponnistella, ei kannata lähteä aamulla töihin...veskola kirjoitti:No mitäs sinä sitten rutiset aineen hinnasta, eihän sillä ole mitään merkitystä noilla kulutuksilla ?Matti_L kirjoitti:A:nkin keskikulutus n. 5-litran luokkaa, pakokaasujen K-arvo 0,02 (DPF)...Dieseliä polttavat rekat kuluttavat 40 l / 100 km..
Hyvä laskuri, kiitos linkistä!Tomp kirjoitti:Tuosta aika helppo laskea dieselin ja bensan eroja.
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajon ... l_laskuri/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joskus oon miettiny amerikkaan muutoa - siellä saisi pitää sen minkä tienaa kovalla työllä, ei tarviis maksaa kaikenmaailman kotona päivin ja öin PlayStation:ia "pieksävien" 25-vuotiaiden "en-mä-viitsi" -työttömien päivärahoja. Toisaalta, ei olisi myöskään sosiaaliturvaa.veskola kirjoitti:Ei ongelma ole rahoituskuviossa vaan menokuviossa kun kaikenmaailman velttoperseet makaa kotona ja valittaa kun työnteko ei kannata ja peruspäiväraha on liian pieni ja sosiaalitoimistokaan ei suostu maksamaan sitä 4h+keittiötä saunalla, ja nämä porukat senkun lisääntyvät minkä kerkiävät vaikka jälkikasvustakaan ei kyetä huolehtimaan. Jostakin se satanen työtä tekemättömän ihmisen kuukausiansioon pitää repiä ja tämä nyt on yksi helppo tapa muiden joukossa.RH kirjoitti:Kyllä meillä on yhteiskunnassa jotain perustavanlaatuista alun alkaenkin pielessä näissä rahoituskuvioissa.
Onneksi ansiotyötulon verotusta ehkä alennetaan...
Joku saattaa nyt loukkaantua, eikä täällä pitäisi ehkä puhua politiikasta, mutta nyt mielestäni toteutetaan Urpilaisen johdolla sosialistisia unelmia: sosiaalitukia korotellaan rehvakkaasti 100EUR /kk, on jopa puhuttu "kansalaispalkasta", jonka saisi jokainen kotona velttoilija jne. Toinen poliitikkojen "Suuri Suunnitelma" on ehkä se, että tyhjennetään koko Suomi kehä III:sen sisäpuolelle asumaan kerrostaloihin - verotetaan omakotiasujat kyykkyyn, lakkautetaan viimeisetkin bussivuorot peräkyliltä jne. Valitettavasti täällä kehä III:n ulkopuolella julkinen liikenne toimii paikoin niin huonosti että oman auton käyttö työmatkoihin on välttämätöntä, ja siitähän on kiva kupata rahaa polttoaineveroja nostamalla! Mutta sekin ongelma siis ratkeaa kunhan saadaan koko Suomi asumaan kerrostaloihin kehä III:n sisään. Kätevää ja ekologista.veskola kirjoitti:Älä huoli, tällä kierroksella verotus nousee ihan kautta linjan. Odotappas kun pääset maksamaan nousevia kunnallisveroja, uhkaavat jopa kolmen pinnan korotuksilla. Energiaverot tekevät myös suuren loven hulppeissa OK taloissa asuville jne.