OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Nallepuh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 11.03.2011 17:19

OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja Nallepuh »

Minulla ois tuossa rojektina laittaa tuollanen W 123 farkku käyttö autoksi ja pellin alle se 200-250 heppaa autossa on paikallaan 5Vaihteinen getrahin aski ymmärtääkseni ihan hyvä kampe ja tosiaan haluaisin tietää että millainen turbo ja pumpun elementit ja kytkin pitäisi olla? :D
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kytkimeen en osaa ottaa kantaa. Mutta taannoin turbotin G Mersun vaparin. Pumppu oli Pp dieselin tekemä 7 mm elementeillä ulkoisella syötön säädöllä. Turbona oli 320 cdi Mersun VNT ahdin, joka oli alunperin alipaine säätöinen, mutta muutin sen paineella toimivaksi. Ja sokerina pohjalla riittävä välijäähdytin. Näillä eväillä lähti koneesta n. 200 heppaa, ja lähti vääntämään jo matalilta kierroksilta. Tehoja ei mitattu, mutta kiihtyvyys testissä (n. 300 m) nykyinen 124 DT 4matic piristetyllä pumpulla ei ole yhtään rivakampi kuin G em. tekniikalla. Ja 124:ssa on jo vakiona 147 heppaa+piristykset ja 500 kiloa vähemmän painoa.....
Täyskiihdytyksessä alkutupsauksen jälkeen taakse ei jäänyt kuin vähän utua, eli ahdot riitti polttamaan polttoaineen tehokkaasti, vaikka syötöt oli tapissaan, eli 120 kuutiomilliä.
Mut hommaa 617A:n imu- ja pakosarja niin helpottaa rakentamista. Ja jos valuuttaa on reilun tonnin verran, niin kunnon turbo pajat osaa räätälöidä tuolle moottorille hyvän ahtimen.
Ja laita jokatapauksessa välijäähdytin, antaa heppoja ja kestävyyttä.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
anssi80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 09.10.2008 22:22
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja anssi80 »

Minä oon rakentanut rangeen jossa om617 vapariin (7mm tapit,turbo ja välijäähy(pirun isot renkaat))kytkimen joka toimii. Sorvautin "massapyörän" ja pakun jouseton levy ja bemari m3:en kisa-asetelma(tarvikemotista kalajoelta)... pitää kyllä pirunhyvin mutta melko jäykkä kytkin johon kyllä tottuu. Nyt on myös päällä 123:n piristäminen johon aattelin kokeilla sintteri levyä. Apeimport oulussa meinasi että vakio asetelmalla ja sen sintterillä vähintään 30% lisää pitoa kytkimeen. hinaksi meinasi noin 150€. On tehnyt aikanaan virimerutakseihin ja olleet tyytyväisiä.... Tiiäppä häntä mutta aatelin kokeilla kunhan ensimmäinen kytkin menee.
1 x w210 220d
1 x w123 300td
1,5 x Range Rover (jossa on mb300td)
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Mitenkäs tuollainen vapari om617 kestää sitten isommilla tehoilla? kun hieman itsekkin suunnittelin turbotusta tuohon omaan w123.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

HMK kirjoitti:Täyskiihdytyksessä alkutupsauksen jälkeen taakse ei jäänyt kuin vähän utua, eli ahdot riitti polttamaan polttoaineen tehokkaasti, vaikka syötöt oli tapissaan, eli 120 kuutiomilliä.
Mutta jos siellä olisikin ollut Mynäpumppu samalla syöttömäärällä niin luulisin, että yläkierroksillakin olisi vielä savunnut.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

TS_W124 kirjoitti:Mitenkäs tuollainen vapari om617 kestää sitten isommilla tehoilla? kun hieman itsekkin suunnittelin turbotusta tuohon omaan w123.
Kyllä se sen 300hp/500nm kestää vielä kun on jäähytys kunnosa. Huippunoppeutta ei kannata kauaa vaan ootella, tai koittaa liian pian toista kertaa.
T:öljysuihkut ois mukavat
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja HMK »

Jos vain jostain löytyy alkuperäinen turbokone niin aina parempi. On mäntien öljysuihkut, paksummat männän tapit, isompi öljypumppu jne. Mut niissä on ykkös männässä se heikko kohta, murenee renkaiden yläpuolelta. Ja uusi maksaa useita satasia. Mutta jos löytyy ehjä mäntäinen ja muutenkin kunnossa oleva kone niin kannattaa vaihtaa laakerit ja renkaat samalla kun on kone irrallaan. Ne ei hirveitä maksa ja uskaltaa sen jälkeen rajoja kokeilla :D
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
iukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 08.11.2005 20:11

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja iukkonen »

mulla on alkuperäisessä 123 td turbodieselissä, mynän pumppu 7mm tapeilla. Pyysin säätämään sen max teholle 250hp. Ahdin on AMG:n 603/606 koneisiin tekemä viritysahdin, joka speksien mukaan riittää n.250hp:n tehoille. Iso Raatikaisen cooleri ja 3" rosteriputki yhdellä vaimentimella. siekkisen vahvistama 722.3. Perä alkup. 3.07 välityksellä. Kone oli täysin rempattu, myös uudet männät, n.50tkm ajettu. Orgis imu- ja pakosarjat. hyvin on kestäny kuminpoltot ja mittariin menee 200km/h, meteli on kyllä siinä vauhdissa jo melkoinen. Ahdot voi säätää hanskalokerosta 1/2 bar. Olen ollut tyytyväinen pakettiin tuollaisena.

Nyt työn alla ajoauto G350 -95, johon teetin uusimman mynäpumpun 7 mm:n elementeillä ja niiden omalla savukellolla. Nyt säädetty n. 80cmm syötölle. Tallin pöydällä odottaa HX35W. Cooleri pitäis saada johonkin sopimaan. En tiedä pitääkö laittaa vasempaan etulokariin vai mihin, kun on niin ahdasta ja ei viitsisi leikellä reikiä hyviin pelteihin. Ajattelin putkeksi sellaista lyhyttä kahdella vaimentimella ulostulo oikean takapyörän edestä. Vois ottaa sen orgis putken sitten kokonaan pois. Tällasia virityksiä.
Nykyiset:
W463 320cdi -08
w211 420cdi -07
w140 350 turbodiesel -94
w140 420 SE
w140 500SEL -91
w123 300TD Turbodiesel, -83
w123 230E -83
w126 560SEC, -89
w124 E500 Limited, -95
w201 2.5-16 EVO2, -90
w201 2.5-16 -90
w109 300SEL 6.3 -71
w209 CLK 500 Carlsson

OSTETAAN 2.5-16 osia ja autoja
antte
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 03.07.2011 18:16

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja antte »

iukkonen kirjoitti:mulla on alkuperäisessä 123 td turbodieselissä, mynän pumppu 7mm tapeilla. Pyysin säätämään sen max teholle 250hp. Ahdin on AMG:n 603/606 koneisiin tekemä viritysahdin, joka speksien mukaan riittää n.250hp:n tehoille. Iso Raatikaisen cooleri ja

Moro, oisko sulla laittaa kuvaa ja jotain lisätietoja tuosta AMG turbosta? Rupes kiinnostamaan kun itselläni on 300tdt om603 KKK:n ahdin jossa on kompurapuolella valettu teksti AMG2, oon koittanu etsiä tietoja noista amg turboista, mutta en ole löytänyt oikein mitään...
iukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ti 08.11.2005 20:11

Re: OM 617 Turbotukseen tarvittavat vehkeet

Viesti Kirjoittaja iukkonen »

no se on siellä kiinni se hyrrä, että mitä siitä kuvasta nyt sitten näkis. voin kysyä lähteestä mistä se tuli, että mikä se on ahtimiaan.
Nykyiset:
W463 320cdi -08
w211 420cdi -07
w140 350 turbodiesel -94
w140 420 SE
w140 500SEL -91
w123 300TD Turbodiesel, -83
w123 230E -83
w126 560SEC, -89
w124 E500 Limited, -95
w201 2.5-16 EVO2, -90
w201 2.5-16 -90
w109 300SEL 6.3 -71
w209 CLK 500 Carlsson

OSTETAAN 2.5-16 osia ja autoja
Vastaa Viestiin