Tämän voi sitten siirtää tuonne Oldtimerseihinkin...
Minulla on aika hyvä 1985 W123 200 M102 jossa oli tyhjäkäyntiongelmia, ei tunnu olevan mitenkään ainutlaatuista. Kulutus oli normaaliajossa (noin 90% maantieajoa) noin 10 litraa/100km. No, ensin yritettiin kotikonstein selvitellä mutta ei onnistunut mutta eipä hätää, toisen asian vuoksi oli aika varattu varsin asialliselle merkkispecialistille ja samalla pyysin sitten jos kaasutintakin säädettäisiin samalla. Sieltä löytyikin vikaa (pari letkua vaihdettiin kun olivat vääränlaisia, itse nostan käden pystyyn toisesta) mutta sitä ei ennätetty ihan kokonaan korjata, varattiin sitten uusi aika lomien jälkeen. Vaan olipa aikamoinen järkytys havaita että maantieajon keskikulutus nousi siinä samalla aika miehekkäästi, uusi keskikulutus vastaavilla ajoilla oli noin 14 litraa/100km.
Eipä tullut juurikaan ajeltua ennen seuraavaa korjaamokäyntiä, nyt sitten uudestaan samaan paikkaan ja kaasutin uudestaan auki, siihen sitten vaihdettiin neulaa ja kohoa sekä taas säädettiin ja kas, tyhjäkäynti saatiin kuntoon. Valitettavasti en muista mittausarvoja mutta voisi luulla että pitäisi olla aika hyvin kohdallaan kun merkkispecialisti on mittarien mukaan sen säätänyt. Ukkoa oli muuten konepellin alla välillä montakin, tulipa paikan omistajakin 33 vuoden kokemuksellaan tekemään viimeiset säädöt.
Noniin, nyt olen sitten taas mittaillut kulutusta samankaltaisella eli edelleen noin 90% maantieajolla, noin 90 km/h. Ja laskihan se, nyt se on siististi ajettuna kesäkelillä vaivaiset 12,4 litraa/sadalla. Köyhästä tuo vaan kuulostaa vieläkin aika kovalta. Olisiko hyviä vinkkejä mitä seuraavaksi ruvetaan roplaamaan? Itse olen mielessäni varautunut että tuollaisessa ajossa se voisi siihen kympin pintaan kuluttuttaa, maantiellä luvatut kulutuksen ovat kuitenkin aika paljon matalampia. Kilometrejä on muuten mittarissa karvan alle 160000.
Samalla voikin kysyä että mitenkäs se economy-mittari oikein käyttäytyy muilla? Eli tuollaisessa noin 90 km/h maantieajossa isoimmalla vaihteella viisari on hieman puolenvälin alapuolella, onko se OK? Ja kannattaako siihen ylipäänsä luottaa?
M102 voisi kenties taloudellisempikin olla
Re: M102 voisi kenties taloudellisempikin olla
Sytytysennakko? Todennäköisesti kun kaasari on ollut viallinen (ne letkut yms.) niin konetta on yritetty kotikonstein säätää "paremmaksi", jolloin alkuperäiset säädöt ovat kateissa.
Nyt jos se on asianmukaisella pajalla säädetty alkuperäistä vastaavaksi ja oletan että olisivat sanoneet jos kaasuttimessa olisi mekaanista kulumaa, niin vaihtoehdoiksi jää väärä ennakko, väärät tulpat tms. sytkäpuolen ongelma.
Näin siis oletuksella että seokset ovat oikeasti kohdallaan. Jos ennakko on liian myöhäisellä, niin kulutus kyllä nousee.
Nyt jos se on asianmukaisella pajalla säädetty alkuperäistä vastaavaksi ja oletan että olisivat sanoneet jos kaasuttimessa olisi mekaanista kulumaa, niin vaihtoehdoiksi jää väärä ennakko, väärät tulpat tms. sytkäpuolen ongelma.
Näin siis oletuksella että seokset ovat oikeasti kohdallaan. Jos ennakko on liian myöhäisellä, niin kulutus kyllä nousee.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007