R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja E38 »

SL:n alla oli entisen omistajan toimesta radikaali madallus ja vakio iskarit. Halusin auton järkevälle/alkuperäiselle korkeudelle ja kävin hakemassa marmoritiskiltä (Veholta) vakiojouset ja pisteytyksen mukaan kovuudeksi tuli medium. Otin näiden kavereiksi matalimmat kumit ympäri autoa. Alle jätettiin alkuperäiset iskarit, jotka ovat (ainakin vielä) ehjät testerin ja persdynon mukaan.

Jousien vaihdon jälkeen auto nousi keulasta n 8-9 cm ja takaa n 6-7cm = etulokarin ja renkaan väliin jää ihan liian suuri väli. En voi uskoa että se on lähtenyt tehtaalta tuon näköisenä keulasta! :D Samassa hallissa, missä seisotan tätä autoa on 2kpl R129-sarjalaista ja ne seisovat molemmat matalammalla (toinen 100% bonestock).

Kerokaan nyt mesegurut mitä tässä meni mönkään? Johtuuko keuliminen siitä, että takaiskarit ovat sittenkin rikki ja auto on liian matalalla perseestä ja nokka nousee? Vai onko siellä vielä jotain säätöä mistä keulaa saisi muutaman cm:n matalammalle?

Auton kyyti on näillä jousilla vallan mainiota ja siinä ei ole mitään valittamista. Sivulta katsottuna auto on vaaterissa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Ja jouset meni "upotuksiin" molemmista päistä, alapäästä metalliseen koloon ja yläpäästä kumiin oikein ?

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Voihan siinä mennä vähän aikaa ennen kuin jouset "asettuvat"... ei se kuitenkaan paljoa laskeudu.

Tuossa on tehtaan pressikuva kuva faceliftatusta: http://www.fan-gallerie.de/galerie.php? ... odelnr=130" onclick="window.open(this.href);return false;
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Timo L. kirjoitti:Voihan siinä mennä vähän aikaa ennen kuin jouset "asettuvat"... ei se kuitenkaan paljoa laskeudu.

Tuossa on tehtaan pressikuva kuva faceliftatusta: http://www.fan-gallerie.de/galerie.php? ... odelnr=130" onclick="window.open(this.href);return false;

ja kuvaa katsottua ymmärtää miksi edellisellä omistajalla oli madallusjouset :mrgreen:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja E38 »

Timo L. kirjoitti:Tuossa on tehtaan pressikuva kuva faceliftatusta: http://www.fan-gallerie.de/galerie.php? ... odelnr=130" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei jumalauta... se on juuri tollanen kuin kuvassa! Pelottavaa. On kyllä muoti muuttunut 15:sta vuodessa aika paljon jos toi on ollut tehtaan mukaan "hyvän näköstä". Autossani ei siis ole mitään vikaa. :shock: :crazy: :wave: :D

Ehkä jouset sitten kymmenessä - viidessätoista vuodessa kuoleentuu niin, että se madaltuu sen pari-kolme cm ja siksi ne mun tuttujen R129:t on matalamalla. Ei kai ne sentään faceliftiä ole lähtenyt korottamaan.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tosi monet mersun vanhemmat mallit näyttää keulivan vakiojousilla.

Esim. W124:
Kuva

ja W202:
Kuva

Aika naurettavan näköistä kyllä nykyvinkkelistä. :D
S204
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja napa »

Jonze kirjoitti:Tosi monet mersun vanhemmat mallit näyttää keulivan vakiojousilla.



Aika naurettavan näköistä kyllä nykyvinkkelistä. :D
oikeasti siinä ei ole mitään naurettavan näköistä...

ja tuo tehtaan pressikuvassa esiintyvä R129 on juuri sellainen, kuin sen kuuluukin olla :think: nämä nykymuodin mukaiset linttaan poljetun kengän näköiset taas on naurettavan ja tyhmän näköisiä...
E38 kirjoitti:
Auton kyyti on näillä jousilla vallan mainiota ja siinä ei ole mitään valittamista. Sivulta katsottuna auto on vaaterissa.


no, eikös kaikki ole nyt sitten ok. on se kuitenkin mukavempi, kun autolla voi nyt myös ajaa, eikä vain seisottaa sitä parkkihallissa ja haaveilla siitä ajamisesta, jos vain pääsis pois sieltä parkkihallista :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja E38 »

napa kirjoitti: ja tuo tehtaan pressikuvassa esiintyvä R129 on juuri sellainen, kuin sen kuuluukin olla :think: nämä nykymuodin mukaiset linttaan poljetun kengän näköiset taas on naurettavan ja tyhmän näköisiä...
E38 kirjoitti:
Auton kyyti on näillä jousilla vallan mainiota ja siinä ei ole mitään valittamista. Sivulta katsottuna auto on vaaterissa.


no, eikös kaikki ole nyt sitten ok. on se kuitenkin mukavempi, kun autolla voi nyt myös ajaa, eikä vain seisottaa sitä parkkihallissa ja haaveilla siitä ajamisesta, jos vain pääsis pois sieltä parkkihallista :wink:
Olen samaan mieltä, että liian lintassa olevat autot ovat yleisesti jotenkin väsyneen näköisiä kun auto "makaa maassa" (erityisesti keulapainoiset madallukset). Minä olisin suunnitellut R129:n lähtemään tehtaalta muutaman cm:n matalammalla tai niin, että renkaan ja kaaren väliin jäisi pienempi väli. Maailma muuttuu ja muoti siinä sivussa = uusissa autoissa on jopa 22 tuumaset kärrynpyörät. :roll:

Kuten sanoin, tällä setup:illa on oikeen mukava ajaa vaikka se vähän varpaillaan onkin. Ratin takana maailma on kohdallaan mutta ulkoapäin keula aiheuttaa pientä hymähtelyä… Eiköhän tähän talven aikana totuta ja jos se (toiveajattelua) madaltuisi ajan kanssa vähän... 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14225
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

On mukavaa olla erilainen nuori :-). "Oikeassa" korossa olevat vanhat Mersut ovat harvinaisia, komppaan napaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Lapasotka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti 04.10.2005 22:14

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja Lapasotka »

Mersut kuuluu tonttiin,ihan hirveitä ku menee kaikki mäyrät pyöränkaarien väliin...........
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: R129 keula jäi ylös jousien vaihdossa

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:) ...eihän tuossa voikkaan verrata etu ja taka kaarien väliin jäävää tilaa :arrow: linjahan on täysin erillainen edessä ja takana :wink: ...vaikka madaltaa niin eteen jää enemmän väliä kuitenkin :eh:
Vastaa Viestiin