Lämmityslaite vikisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Ruvennut lämmityslaite pitämään tuollaista ärsyttävää vikinää, onko menossa joku laakeri tai hiilet?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nyt ei tullut ihan selväksi, mistä automallista oli kyse, mutta mun kokemukset perustuvat W124- malliin, sekä ilmastoinnilla oleviin että ilmastoimattomiin. Tässä pari esimerkkiä, mistä se kitinä voi esim. olla lähtöisin.

Meillä aina kitinä on viitannut siihen, että piakkoin puhallinmoottori lakkaa toimimasta. Yhdestä joku aiempi omistaja oli ihan itse korjannut jotakin laakeria tai vastaavaa ja hitsannut moottorin päädyn takaisin kiinni. Vissiin laakeri kitisi. Taidettiin tämä kyllä vaihtaa ennen kuin se lopullisesti vaikeni.

Yhdestä hiilet olivat aika lopussa, ja lopulta toisen hiilen johdin alkoi hangata roottoriin aiheuttaen kitinää. Lopulta johdin katkesi ja moottori hiljeni.

Yhdestä moottorista kuului kitinää silloin ja tällöin ja hiilet kuluivat loppuun alle vuodessa. Joku valmistusvika vissiin. Hiilet vaihdettiin ja kitinä jatkui; seuraavaksi vaihtui koko moottori, kun ei sitä viitsinyt kuunnella.

Ja yhdestä paljon ajetusta moottorista kuului toisinaan kitinää ja noin vuoden kuluttua sen jälkeen hiilet olivat loppu niin, että härveli hiljeni. Tai tuommoisia on tainnut olla kaksi tai kolmekin, yksi kestänyt tuon vuoden ja loput vissiin vähemmän siitä kun kitinä on alkanut.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Joo pitipä alkaa itekki vastaa tähän vaikka en asian tuntija olekkaan.
Mut kyllähän siittä vikinästä tulee eka mieleen laakeri tai sit hiilet miks vikisee.(kuten ylläolevassakin viestissä sanotaan)
Itelläki samaa ongelmaa tuossa w202 että lämmityslaitteen moottori (ilmastoinnilla varustettu) vikisee aina silloin tällöin, mutta vain 1 vaihteella kun laittaa pyörii, nopeimmilla vaihteilla vikinä loppuu.
Luin muistaakseni joskus kesällä täältä foorumilta et jotkut ovat voidelleet moottorin kuivaa laakeria (ulommaista) jollain teflonpohjaisella öljyllä, ja sillä oli vaihtelevasti moottorin käyttöikä pidentynyt, sivuvaikutuksena oli tullut öljynkatkua auton sisälle.
Mutta ylläolevasta viestistä sain sen käsityksen että taitaa olla järkevää tai ainakin varma tapa päästä vikinästä eroon on vaihtaa se moottori uuteen.
No toivottavasti tästä pohdinnasta oli ees jotain apua alkuperäiseen kysymykseen
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jarno85 kirjoitti:Luin muistaakseni joskus kesällä täältä foorumilta et jotkut ovat voidelleet moottorin kuivaa laakeria (ulommaista) jollain teflonpohjaisella öljyllä, ja sillä oli vaihtelevasti moottorin käyttöikä pidentynyt, sivuvaikutuksena oli tullut öljynkatkua auton sisälle.
Aivan totta; hyvä huomio. Minullakin oli ajatus mainita siitä, että tosiaan jotkut ovat kyllä saaneet vikinän hävitettyä laakereita öljyämälläkin. Unohdin vain sen laittaa tuohon... Jos sen saa toimimaan, niin se on tietysti halvempi tapa. Itse olen vain jotenkin ajatellut niin, että öljyäminen voi helposti olla hiukka väliaikainen ratkaisu, kun taas uuden irtomoottorin saa muutamalla kympillä, ja silloin riittää, kun purkaa ja kasaa systeemit kerran ja sitten taas saa antaa mennä huolettomasti melkoisen kauan. (Se ei tosin pätenyt tuohon mainitsemaani uuteen moottoriin, jonka hiilet kuolivat alle vuodessa, mutta siinä nyt väkisinkin oli joku vika jo alun perinkin...) Mutta vaikka itse ajattelenkin noin, niin sehän ei tarkoita, että se voiteleminen välttämättä kuitenkaan mikään huono ratkaisu olisi, ainakaan kaikissa tilanteissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Katsos vain kun tuli selitettyä huonosti, eli kyseessä w201 ei ilmastointia, pitää vikinää joka nopeudella ja voimistuu jos laittaa kovemmalle. Katsoin vaan kl-varaosista että aika hyvänhintanen tuo moottori niin siksi toivoin jos olisin päässyt halvemmalla :) mutta kaippa se on parempi ostaa kerralla uusi moottori. Onko tuo minkämoinen vaihtaa, kokemuksia?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Islander kirjoitti:Katsoin vaan kl-varaosista että aika hyvänhintanen tuo moottori niin siksi toivoin jos olisin päässyt halvemmalla :) mutta kaippa se on parempi ostaa kerralla uusi moottori. Onko tuo minkämoinen vaihtaa, kokemuksia?
Mulla ei W201:stä ole oikein mitään kokemusta. Mutta noihin W124-malleihin olen ostanut melko lailla aina KL:stä lämmityslaitteen puhaltimen irtomoottorin nimellä sen osan. Sellaista ei tosin KL:n nettisivuilla näkynyt olevan W201:lle, mutta luulis sellaisenkin heiltä kysymällä tai sitten jostain muualta saavan. Sillä on merkittävä ero hinnassa; esim toi ilmastoimattoman W124:n koko moottori on 261€ ja irtomoottori 55,50€. Erona ainoastaan se, että irtomoottori ei sisällä sitä propellia. Jos vaihtaa tuon, niin ainakin kakkosnelosessa hankalin homma onkin ollut sen moottorin irrottaminen propellista, joka on aika ohutta muovia pääosin. Itse olen aina pikkuhiljaa rikkonut moottorin pala palalta niin, että siihen on jäänyt lopulta enää pelkkä akseli kiinni siihen propelliin. Sen jälkeen siihen saakin laitettua akselin ympärille sopivan kokoisen putken tai muun holkin, johon propellin voi tukea, kun akselin naputtelee toisesta suunnasta varovasti pois. Hankalaselkoisesti kirjoitettu, mutta sen kyllä tajuaa, kun näkee tuon osan. Räjäytyskuvan perusteella se moottori+propelli on aika saman näköinen W201:ssä kuin W124:ssäkin.

Vinkkinä muuten; ennen kuin kasaa systeemin, kannattaa varmistaa, että moottori pyörii oikeaan suuntaan. Itsellä ainakin kerran kävi niin, että moottorissa valmiina olleet uros- ja koirasliittimet kun laittoi paikalleen, niin lähti propelli pyörimään väärään suuntaan. Piti sitten katkaista johdot ja vaihtaa tilalle uudet liittimet toisin päin kuin siinä uudessa moottorissa alun perin oli.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Tämä selvä, pitää koittaa lähettää s.postia tuonne kl-varaosaan tuosta moottorista.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja pera8x »

w201 puhaltimen moottori piti kans kitinää. varmaan vuoden verran kitisi, sitten palo sulake. laitoin uuden sulkkaan, niin toimi varmaan viikon ja taas meni sulake. laitoin taas uuden sulakkeen ja enää toimi vaan hetken ja hajos johki keskelle vesisadetta. enään ei ollu sopivia sulakkeita, vaan jouduin hätävaroiks laittaan pykälää isomman. sitten alko jo huomaankin, että moottori pyöri jo vähän naheesti. lopulta se alko pitään oikein hankaavaa ääntä ja pyörintä oli vaivalloista ja se ylikokonen sulakekkin vielä paloi. no sitten kerkesin sitä alkaa korjaankin ja kaivelin moottorin esiin. moottorista oli menny puhaltimen pään laakeri. liukulaakeri oli kulunu ihan soikeeks ja puhallin osa pääsi hankaan johonkin. eipä siinä auttanu, kun ostaa uus koko hoito. KL:stä sai uuden.
W201 250DT 20V
w201 190E
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Kyselin varaosamyyjältä tuota irtomoottoria ja meinasi että ei kannata laittaa pelkkää moottoria, kun jää se propelli epätasapainoon niin ääntäisi kumminkin. Onko muut huomannu tämmöistä?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja wolf »

Islander kirjoitti:Kyselin varaosamyyjältä tuota irtomoottoria ja meinasi että ei kannata laittaa pelkkää moottoria, kun jää se propelli epätasapainoon niin ääntäisi kumminkin. Onko muut huomannu tämmöistä?
Viime keväänä vaihdoin puhallinmoottorin tenavaan. Motonet-moottori on, ei ainakaan vielä ole onkelmia.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Oliko tuo puhallin kova homma vaihtaa w124 mersuun? Itelläkin vikisee 1 ja 2 teholla todella ärsyttävän kuulosesti varsinkin kylmällä ilmalla.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

wolf kirjoitti:
Islander kirjoitti:Kyselin varaosamyyjältä tuota irtomoottoria ja meinasi että ei kannata laittaa pelkkää moottoria, kun jää se propelli epätasapainoon niin ääntäisi kumminkin. Onko muut huomannu tämmöistä?
Viime keväänä vaihdoin puhallinmoottorin tenavaan. Motonet-moottori on, ei ainakaan vielä ole onkelmia.
Eli vaihdoit pelkästään moottorin ja otit siiven vanhasta? Eikä kuulu ylimääräisiä ääniä?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Siekkinen kirjoitti:Oliko tuo puhallin kova homma vaihtaa w124 mersuun? Itelläkin vikisee 1 ja 2 teholla todella ärsyttävän kuulosesti varsinkin kylmällä ilmalla.

Menee kuulemma enemmän aikaa kaikkien muoviosien ja muiden juttujen irroitukseen kuin itse moottoriin.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Islander kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:Oliko tuo puhallin kova homma vaihtaa w124 mersuun? Itelläkin vikisee 1 ja 2 teholla todella ärsyttävän kuulosesti varsinkin kylmällä ilmalla.

Menee kuulemma enemmän aikaa kaikkien muoviosien ja muiden juttujen irroitukseen kuin itse moottoriin.
Lähtee varmaan etukautta ettei tarvii sisältä alkaa purkamaan?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käsittääkseni w124 on joku yleismallin moottori puhaltimineen jota on esim. työkone lämmittimissä.
Näissä on siivet mukana.Jos joku saisi numeron moottorista niin sillähän se selviää ja ei tartte muovi siivikkoa vaihtaa tai särkeä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... C3.B6kalut" onclick="window.open(this.href);return false;:

Siinä ohjeita purkamiseen. Eli ainakin volvon V70/850 malleissa olisi sama moottori mutta siitä en tiedä onko tuolla perusteella yhtään halvempi.

Myyjä sanoi mulle että pitäisi katsoa etukäteen minkämoinen tuo moottori on ja varsinkin jos on tuontiauto.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikäli moottori on bosch saa motonetista pelkän moottorin ilman siipiä 50 euroa, kun taas behrissä tulee siipi mukana ja hintaa 90 euroa. Tosin taitaa olla jokin halpaosa kun ei lue missään valmistajaa, mutta alkuperäisessä lukee behr. Taitaa kl:n moottori olla aito behr kun hintaa puolitoistasataa.
Itse en ole vielä vaihtanut puhallinta, mutta pyyhinmekanismi varmaan täytyy ottaa tieltä, että saa puhaltimen mahtumaan ulos sieltä. Minulla on tenava kyseessä.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

VMTD kirjoitti:Mikäli moottori on bosch saa motonetista pelkän moottorin ilman siipiä 50 euroa, kun taas behrissä tulee siipi mukana ja hintaa 90 euroa. Tosin taitaa olla jokin halpaosa kun ei lue missään valmistajaa, mutta alkuperäisessä lukee behr. Taitaa kl:n moottori olla aito behr kun hintaa puolitoistasataa.
Itse en ole vielä vaihtanut puhallinta, mutta pyyhinmekanismi varmaan täytyy ottaa tieltä, että saa puhaltimen mahtumaan ulos sieltä. Minulla on tenava kyseessä.
Ainakin tuossa linkissä minkä laitoin niin näytetään että pyyhinmekanismi pitää poistaa.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tuosta epätasapainosta.

Ilmastoimattomissa malleissa on yksi siipipyörä. En oikein tiedä, saako sitä mitenkään epätasapainoon, jos ei irrota siitä siihen kiinnitettyjä tasapainotuspeltejä; ainakaan en parin W124:n perusteella ole sellaisia ongelmia havainnut.

Sitten taas ainakin manuaali-ilmastoinnilla varustetussa W124:n versiossa on moottori keskellä ja siipipyörät moottorin molemmin puolin. Sellaiseen kun kerran vaihdoin pelkän moottorin kiinnittämättä huomiota siihen, että siipipyörät olisivat uudessa moottorissa toisiinsa nähden samalla tavalla kuin ennen, se moottori ei kestänyt kovin kauaa. Taisi mennä vuoden (n. 45 000km) aikana hiilet ja hiilien vaihdon jälkeenkin alkoi pian pitää meteliä. Johtuiko tämä epätasapainosta - en tiedä, mutta en pidä mahdottomana. Se silloin itselle ensimmäisenä tuli mieleen kyllä kans. Ehkä tuonkin olisi voinut välttää sillä, että olisi ymmärtänyt katsoa ennen irrotusta, miten ne siipipyörät toisiinsa nähden ovat.

Ja kyllä se tosiaan niin on omalla kohdalla ollut, että siipipyörän irrottaminen sitä rikkomatta siitä moottorista on ollut paljon haastavampi tai ainakin aikaa kuluttavampi homma kuin se, että purkaa ikkunantiivisteet, lämmityslaitteen päälirakenteet ja pyyhinmekanismin. Ehkä mulla on ollut huono taktiikka tai tekniikka sen siipipyörän irrottamisen kanssa. ;) Hankalan siitä tekee se, että se siipipyörä on aika paljon sen moottorin rungon ympärillä, eikä sinne väliin oikein pääse millään laittamaan vastinkappaletta, johon voisi tukea sen siipipyörän siksi aikaa, kun naputtaa moottorin akselin irti. Kaiken kaikkiaan ei se mikään vaikea homma ole, mutta aika työlääksi itse olen sen kokenut. Minä kun epäammattilaisena teen rauhallisesti, niin muutama tunti siihen menee. Jos ei tarttis askarrella erikseen sen siipipyörän kanssa, niin ajan saa suurin piirtein puolittaa. Tai ottaa yli puoletkin ehkä pois.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Kaippa tulee kestävämpi ja hermoja säästävämpi tapa vaihtaa koko roska nyt sitten kerralla. Ihmetyttää vaan kun myyjä sanoi että pitää nähdä tuo moottori ennen sen tilaamista, eli joutuisin ensin purkamaan kaiken vaan sen takia että näkee minkämoinen se on. Mitä eroja noissa muka voisi olla, saisihan siinä tietty harjoitusta sitten kun pitäisi oikeasti vaihtaa :D
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Islander kirjoitti:Kaippa tulee kestävämpi ja hermoja säästävämpi tapa vaihtaa koko roska nyt sitten kerralla. Ihmetyttää vaan kun myyjä sanoi että pitää nähdä tuo moottori ennen sen tilaamista, eli joutuisin ensin purkamaan kaiken vaan sen takia että näkee minkämoinen se on. Mitä eroja noissa muka voisi olla, saisihan siinä tietty harjoitusta sitten kun pitäisi oikeasti vaihtaa :D
Niin joo, en huomannutkaan mainita, että vissiin kahdessakin (tuonti-) W124:ssä, joihin olen tuon homman tehnyt, on ollut niin, että uuden moottorin ulkohalkaisija on ollut pienempi kuin siinä, minkä olen ottanut pois sieltä. Tuo ei ole sinänsä mitään haitannut, kun se on siellä kiinni sellaisella metallipannalla, niin olen laittanut uuden moottorin ympärille kumi"levyä" (käytännössä vanhaa traktorin sisärengasta...) niin, että halkaisija on tullut sopivaksi. Ja sitten olen leikannut ylimääräiset kumit pois, että sitä on vain siinä pannan kohdalla, eikä turhana lämpöeristeenä. Se kiinnityspanta on siis yläpuolella ja alapuolella on kuminen vastinkappale jo muutenkin. Lopputulos on ollut siis ainakin omasta mielestäni täysin ok. Manuaali-ilmastoinnilla varustettuja versioita olivat nuo molemmat.

Tuossa linkittämässäsi mese.fi -ohjeessa muuten kuvissa on ilmastoimaton versio, mutta siinä lisäksi mainitaan, että ilmastoinnilla varustetun auton puhallinmoottori on kiinni neljällä ruuvilla. Eli mistään pannasta ei ole mitään juttua; kai niitä sitten on erilaisia versioita kaikesta päätellen, niin kuin näissä kai usein on, kun jotakin varusteita saattaa tulla useilta eri valmistajilta. Siksi kai ne liikkeessäkin haluavat nähdä sen moottorin ensin? :roll:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Niin joo, en huomannutkaan mainita, että vissiin kahdessakin (tuonti-) W124:ssä, joihin olen tuon homman tehnyt, on ollut niin, että uuden moottorin ulkohalkaisija on ollut pienempi kuin siinä, minkä olen ottanut pois sieltä. Tuo ei ole sinänsä mitään haitannut, kun se on siellä kiinni sellaisella metallipannalla, niin olen laittanut uuden moottorin ympärille kumi"levyä" (käytännössä vanhaa traktorin sisärengasta...) niin, että halkaisija on tullut sopivaksi. Ja sitten olen leikannut ylimääräiset kumit pois, että sitä on vain siinä pannan kohdalla, eikä turhana lämpöeristeenä. Se kiinnityspanta on siis yläpuolella ja alapuolella on kuminen vastinkappale jo muutenkin. Lopputulos on ollut siis ainakin omasta mielestäni täysin ok. Manuaali-ilmastoinnilla varustettuja versioita olivat nuo molemmat.

Tuossa linkittämässäsi mese.fi -ohjeessa muuten kuvissa on ilmastoimaton versio, mutta siinä lisäksi mainitaan, että ilmastoinnilla varustetun auton puhallinmoottori on kiinni neljällä ruuvilla. Eli mistään pannasta ei ole mitään juttua; kai niitä sitten on erilaisia versioita kaikesta päätellen, niin kuin näissä kai usein on, kun jotakin varusteita saattaa tulla useilta eri valmistajilta. Siksi kai ne liikkeessäkin haluavat nähdä sen moottorin ensin? :roll:
Joo no kaippa niitä sittenkin on montaa mallia. Ei kai siinä auta kuin ottaa tuo auki ja katsoa minkämoinen siellä on, tai jos ne tilaisi vaan sen ja jos ei sovi, niin tilaa toisenlaisen.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Islander
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 28.04.2008 17:24
Paikkakunta: Kristiinankaupunki

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Islander »

Tuli tänään vaihdettua tuo moottori, oli ihan helppo vaihtaa ja ostin sen foorumilaiselta. Pihalla en olisi tuota kyllä vaihtanut kun tämmönen tuiske ollut koko päivän.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91


ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Moi. ois ongelma tähän samaan aiheeseen liittyen.
Eli mulla omassa allekirjotuksen mukasessa autossa jo jonku aikaa lämmityslaitteen puhallin vinkunu pienillä nopeuksilla, noh menin ja ostin kl:stä uuden tarvike puhellinmoottorin ja asensin sen paikalleen ja kas kummaa seki vinkuu pienillä nopeuksilla ja sen lisäks nopeudet ei toimi oikealla tavalla 1-4 sama nopeus vasta täysillä alkaa pyörii sit täysillä ja sit ku siittä alentaa nopeuksia niin toimii muutki nopeudet :?
Kuitenki vanhassa moottorissa toimii kaikki nopeudet niinku pitääki.
Osaisko siis joku sanoa missä vika onko uus moottori sökö? vai esivastus se vaan et vanhan kanssa se vastuski tuntu toimivan oikein?
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Niin oiskohan jollain esittää vinkkiä missä vika vois olla vai onkohan vika vain uudessa puhallin moottorissa?
Siis viittaan tuohon edelliseen viestiini mihin ei vastauksia oo tullu
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin, vaikea tuohon on tietty sanoa mitään sen enempää varmaa - arvailuksi menee.

Mutta jos käytös muuttui uuden moottorin myötä, eikä mihinkään muualle ole koskettu vaihdon yhteydessä, niin vahva epäilys tietysti menee sen uuden moottorin suuntaan. Varsinkin, jos se pitää kitinää, sillä sellaista sen ei todellakaan pitäisi tehdä. Eihän asennuksessa ole tapahtunut sellaista tarkkuusvirhettä, että siipipyörä pääsisi hankaamaan johonkin, ja se aiheuttaisi kitinää? Se tosin ei vielä olisi mielestäni kovin pätevä selitys tuolle eri nopeuksien kummalliselle toiminnalle.

Jos vanha moottori on vielä tallessa, niin kokeilisin ehkä sitä vielä takaisin. Jos sillä nopeudet ovat edelleen ok, niin aika hyvillä perusteilla voisi osoittaa syyttävällä sormella sitä uutta moottoria.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Joo pitää siis ottaa yhteyttä kl varaosiin ja kertoa noi oireet.
Asentaessa varmistin pyörittämällä käsin siipipyörää ettei se varmasti osu mihinkään ja sellainen juttu et kokeilin uutta moottoria irrallaan niin se vinku jo siinä irrallaankin.
Ja sellanenki outo juttu sattu et jätin uuden moottorin paikoilleen autoon ja kun aamulla lähin ajamaan niin hetken aikaan se ei vinkunu lainkaan ja kaikki nopeudet toimi niinku piti, mutta hetkeä myöhemmin vinkuminen alkoi ja eikä sit enää nopeudetkaan toiminu oikein.
Piti vanhasta moottorista ottaa se "pötikkä" joka on kiinni moottorissa ilmeisesti se on esivastus se oli kahella ruuvilla ja kahella johdolla ja liittimet oli niin ettei niitä johtoja mitenkään saanu väärin liittimiin kiinni, tai kokeilin kumminki päin johtoja mutta ei ne vaihteet oikein toiminu silloinkaan ku oli johot toiste päin, et senkin pitäis olla oikein kytketty. :?
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

No niin tarinaan jatkoa soitin kl varaosiin ja ehdotti et kannattais mitata etuvastus.
Siks kysyisinkin viisaammilta että miten se vastuksen saa mitattua? varmaan yleismittarilla mutta minkälaisia lukemia pitäis antaa milläki nopeudella että tietää toimiiko vastus vai onko vika siinä? :roll:
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
jarno85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Pe 23.09.2011 18:32

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja jarno85 »

Joo ei oo näköjään kovin vastauksia tullu tähän aiheeseen , mutta jatkan kuitenki juttua samasta aiheesta.
On alkanut tuntuu että jokin autossa aiheuttaa puhallin moottorin vinkumisen, 3 eri moottoria oon kokeillu ja kaikki vinkuu kun ne kytkee autoon mutta jos kytkee muualle niin ei vingu.
Siis kysynkin mikä voisi aiheuttaa puhallinmoottorin vinkumisen , viallinen etuvastus? vai mikä onko ehdotuksia? :roll:
(w210 320cdi-01)
(ex)203 220 cdi-05
(ex)w202 c180-99
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3822
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Lämmityslaite vikisee

Viesti Kirjoittaja Nozki »

jarno85 kirjoitti:Joo ei oo näköjään kovin vastauksia tullu tähän aiheeseen , mutta jatkan kuitenki juttua samasta aiheesta.
On alkanut tuntuu että jokin autossa aiheuttaa puhallin moottorin vinkumisen, 3 eri moottoria oon kokeillu ja kaikki vinkuu kun ne kytkee autoon mutta jos kytkee muualle niin ei vingu.
Siis kysynkin mikä voisi aiheuttaa puhallinmoottorin vinkumisen , viallinen etuvastus? vai mikä onko ehdotuksia? :roll:
Moi,

en oo etuvastuksiin perehtynyt oikein lainkaan, joten en niistä sen tarkemmin tiedä. Mut kummalliselta kuulostaisi, jos se vastus voisi aiheuttaa vinkumista. Vaikea sanoa, kun ei ole ääntä kuullut, mutta tuleeko se varmasti siitä moottorista? Eikä esim. niin, että jossakin ilmakanavassa joku kohta voisi viheltää, kun ilma virtaa ohi. Niin kuin pilli? Voi tuo olla vähän kaukaa haettua, mutta ainoa juttu, joka mulle tulee mieleen, kun kerran oli kuitenkin varmistettu, ettei se puhaltimen siipipyörä tai mikään muu pyörivä osa hankaa puhallinkoteloon mihinkään kohtaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin