CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Hei kaikille,
Tarina lyhyesti sama kuin monella muullakin. Pikkupakkanen, jopa nollakeli on liikaa, ei lähde käyntiin ilman eberin pyöräytystä. 6-12 minuuttia lämmitystä, ja lähtee vaikka -30 pakkasessa.
Olen lueskellut "ilmavaivat"-tarinat tarkkaan ja toiminut niiden mukaan, viimeksi vaihdettiin kaikki kirkkaat polttoaineletkut o-renkaineen. Sitä ennen:
- akku uusittu
- hehkut tarkastettu, ok
- polttoaineesuodatin + kotelo kansineen vaihdettu
- viimeksi siis kaikki kirkkaat polttoaineputket o-renkaineen on vaihdettu
- myös kaikki suuttimien ohivuodot tarkistettu, ok
Mikään näistä ei ole vaikuttanut millään tavalla kylmäkäynnistyvyyteen.
Ehkä seuraavana voisi vaihdattaa railin paineanturin, koska vaikuttaa ettei polttoainetta liiku startatessa lainkaan. Eli paineetko ei auton dataniikan mielestä riittävästi nouse = ei anna painetta? Sitten kai uudelleen suuttimia tutkimaan, jos ne fuskaa vain kylmänä? Korkeapainepumppuko myös mahdollinen syy? Ja vielä bongasin kampiakselin asentotunnistimen mahdollisen vikaantumisen.
Jos joku vielä jaksaa kommentoida, niin mukava juttu. Lopulta ne lukemani viestiketjutkin loppuivat enemmän tai vähemmän epätietoiseen lopputulemaan, löytyikö se lopullinen syy kuitenkaan?
Tarina lyhyesti sama kuin monella muullakin. Pikkupakkanen, jopa nollakeli on liikaa, ei lähde käyntiin ilman eberin pyöräytystä. 6-12 minuuttia lämmitystä, ja lähtee vaikka -30 pakkasessa.
Olen lueskellut "ilmavaivat"-tarinat tarkkaan ja toiminut niiden mukaan, viimeksi vaihdettiin kaikki kirkkaat polttoaineletkut o-renkaineen. Sitä ennen:
- akku uusittu
- hehkut tarkastettu, ok
- polttoaineesuodatin + kotelo kansineen vaihdettu
- viimeksi siis kaikki kirkkaat polttoaineputket o-renkaineen on vaihdettu
- myös kaikki suuttimien ohivuodot tarkistettu, ok
Mikään näistä ei ole vaikuttanut millään tavalla kylmäkäynnistyvyyteen.
Ehkä seuraavana voisi vaihdattaa railin paineanturin, koska vaikuttaa ettei polttoainetta liiku startatessa lainkaan. Eli paineetko ei auton dataniikan mielestä riittävästi nouse = ei anna painetta? Sitten kai uudelleen suuttimia tutkimaan, jos ne fuskaa vain kylmänä? Korkeapainepumppuko myös mahdollinen syy? Ja vielä bongasin kampiakselin asentotunnistimen mahdollisen vikaantumisen.
Jos joku vielä jaksaa kommentoida, niin mukava juttu. Lopulta ne lukemani viestiketjutkin loppuivat enemmän tai vähemmän epätietoiseen lopputulemaan, löytyikö se lopullinen syy kuitenkaan?
Av
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Tarkennusta sen verran, että auto on S210 vm. 2003. Kone CDI270. Ajettu 300tkm. Pulma ollut samankaltainen 100tkm ajan, eli koko omistamani ajan.
Av
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Tee testit/Tarkistukset kylmänä kylmässä,
Korkeapaine pumppua voi testata lämmittämällä sitä vaikka hiusten kuivaajalla
Vika koodit tarkistettu *:rila ? Jos ei niin kannatta pistää piuha kiinni
E:railipaine anturin voit testata ottamalla siitä johdon irti
Korkeapaine pumppua voi testata lämmittämällä sitä vaikka hiusten kuivaajalla
Vika koodit tarkistettu *:rila ? Jos ei niin kannatta pistää piuha kiinni
E:railipaine anturin voit testata ottamalla siitä johdon irti
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Aamulla ehdittiinkin tehdä suunnitelma, että vien auton pajan pihaan illalla ja testaavat sitten uudelleen nuo ohivuodot ja siitä eteenpäin - pumppu jne. Vikakoodit katsotty *:llä, ei mitään selittävää infoa sitä kautta. Raportoin viikonloppuna tilannetta.
Av
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Suurinpiirtein kaikki aloitusviestin temput tein itsekin, kunnes lopulta vikapääksi löytyi ohjaamonpuoleinen railipaineen anturi. Siinä on sellanen noin 5mm paksu kara ja siinä snadi o-rengastiiviste. Vanhassa se tiiviste oli ainakin halki, mutta en ole kokeillut toimisiko vanha mokkula uudella tiivisteellä.
t. Tuoppi
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
____________________________________________________________________________________________________
Vapautettu
C220CDI / GSX1300R
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Nyt näyttää hyvältä. Eilen kotiutui mb suutinhuollosta. Ohivuodot kylmänä yli toleranssien, samoin lämpimänä mutta hieman toisella tapaa kuin kylmänä. VAihdettu myös suuttimien kärjet nyt kaikkiin. Tänään kostea keli aamulla, +4. Tärähti heti käyntiin. Jospa pakkasta jo lähipäivinä...
Av
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Tähän nyt kaikki tuuletus- ja huutomerkit riviin!!! Pakkasta aamulla -8 astetta ja auto käyntiin kuin kesällä! Kahden talven temppuilujen jälkeen en ollut uskoa korviani ja silmiäni, mutta niin siinä kävi! Lopulta syy siis löytyi suuttimien ohivuodosta. Autohuolto Räisäsellä Kuopiossa tuntui lopulta olevan ote tähän hommaan ja mittauksetkin tehtiin sekä kylmänä että lämpimänä. Huolto (1370e) käsitti myös suutinkärkien vaihdot (a 85e/kpl), mutta kyllä kannatti. Tässä lähdettiin harhapoluille vikaa hakemaan, kun 2009 ohivirtaukset mitattiin vain lämpimänä ja ne olivat toleransseissa. Sitten suuttimet jätettiin huomoitta vikaetsinnässä (haettiin epätoivoisesti polttoainepuolen ilmavuotoa), ennenkuin menin arvuuttelemaan vielä tuohon mainittuun huoltamoon. Laitoin autohuollon nimen näkyviin, koska palvelu, asiantuntemus ja lopputulos on ollut sekä isossa jarruhuollossa että tässä suutinhommassa ensiluokkaista. Kuopion alueella voin suositella.
Av
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Hyvähän se on kun jollakin homma toimii
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: CDI:n kylmäkäynnistysongelmasta, vielä kerran...
Siellähän se vika on 90% tapuksissa kuvatun kaltisissa tapauksissa, sitä en ole koskaan oikeen ymmärtänyt että miksi jotkut pajat testaa kylmänä esintyviä viköja lämpimänäavvain kirjoitti:Tähän nyt kaikki tuuletus- ja huutomerkit riviin!!! Pakkasta aamulla -8 astetta ja auto käyntiin kuin kesällä! Kahden talven temppuilujen jälkeen en ollut uskoa korviani ja silmiäni, mutta niin siinä kävi! Lopulta syy siis löytyi suuttimien ohivuodosta. Autohuolto Räisäsellä Kuopiossa tuntui lopulta olevan ote tähän hommaan ja mittauksetkin tehtiin sekä kylmänä että lämpimänä. Huolto (1370e) käsitti myös suutinkärkien vaihdot (a 85e/kpl), mutta kyllä kannatti. Tässä lähdettiin harhapoluille vikaa hakemaan, kun 2009 ohivirtaukset mitattiin vain lämpimänä ja ne olivat toleransseissa. Sitten suuttimet jätettiin huomoitta vikaetsinnässä (haettiin epätoivoisesti polttoainepuolen ilmavuotoa), ennenkuin menin arvuuttelemaan vielä tuohon mainittuun huoltamoon. Laitoin autohuollon nimen näkyviin, koska palvelu, asiantuntemus ja lopputulos on ollut sekä isossa jarruhuollossa että tässä suutinhommassa ensiluokkaista. Kuopion alueella voin suositella.

kysesisen vian selvitys systeemi on tännekin moneen kertaan kirjoiteltu...
hyvä että tuli kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
