V-class W638 automaattilaatikko luistaa
V-class W638 automaattilaatikko luistaa
löytyisikö täältä apua mitä tulisi tehdä / missä on vika??
kyseessä on vm. 1998 v-class eli W638 alustalla oleva tehdasbussi.
kaasu pohjassa kiihdyttäessä automaattilaatikko luistaa 2->3 vaihdossa niin että vaihdon jälkeen kierrokset vaappuu 2800->3000 välissä n.5 sek kunnes laatikko alkaa pitämään.
tasaisella kaasulla nopeudessa 100km/h laatikko luistaa kierrosten ollessa n.2500rmp ja kaasua hivenen lisäämällä laatikon pito palautuu ja kierrokset laskee 2000rmp:hen, kunnes taas löysää ja laatikon luistaminen alkaa uudestaan.
kick down pelaa 4->3 3->2 ihan normaalisti. (kaasupolkimen allahan on sähköinen kick down kytkin.)
laatikossa on myös sähköinen winter/economy/power kytkin mikä toimii kuten pitääkin.
kyseessä on vm. 1998 v-class eli W638 alustalla oleva tehdasbussi.
kaasu pohjassa kiihdyttäessä automaattilaatikko luistaa 2->3 vaihdossa niin että vaihdon jälkeen kierrokset vaappuu 2800->3000 välissä n.5 sek kunnes laatikko alkaa pitämään.
tasaisella kaasulla nopeudessa 100km/h laatikko luistaa kierrosten ollessa n.2500rmp ja kaasua hivenen lisäämällä laatikon pito palautuu ja kierrokset laskee 2000rmp:hen, kunnes taas löysää ja laatikon luistaminen alkaa uudestaan.
kick down pelaa 4->3 3->2 ihan normaalisti. (kaasupolkimen allahan on sähköinen kick down kytkin.)
laatikossa on myös sähköinen winter/economy/power kytkin mikä toimii kuten pitääkin.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Taitaa olla turbiinin lukko joka luistaa eikä itse laatikko. Nimittäin mikäli itse laatikko luistaisi noin hassuti siellä palaisi punavalot taulussa ja kohta se ei enää oikein liikkuisikaan.
Syytä nyt onkin sitten vaikea arvata, aluksi lähtisin tutkimaan kaasupolkimen asentopotikkaa. Löytyy vaijerin päästä, joka lähtee ruisktuspumpulta eli tulipellistä kuskin kohdalta.
No sitten kannattaa nypätä se laatikon päällä oleva liitin irti ja putsata, ettei siellä vain ole kosketushäiriötä.
Pahin on tiettysti jos on oikea vika turbiinissa, mutta jotenkin tuo kuulostaa vielä sähkövialta.
Oletan että tässä on OM601 eikä CDI moottori.
Syytä nyt onkin sitten vaikea arvata, aluksi lähtisin tutkimaan kaasupolkimen asentopotikkaa. Löytyy vaijerin päästä, joka lähtee ruisktuspumpulta eli tulipellistä kuskin kohdalta.
No sitten kannattaa nypätä se laatikon päällä oleva liitin irti ja putsata, ettei siellä vain ole kosketushäiriötä.
Pahin on tiettysti jos on oikea vika turbiinissa, mutta jotenkin tuo kuulostaa vielä sähkövialta.
Oletan että tässä on OM601 eikä CDI moottori.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Jep ei ole CDI
onko näissä joku alipainesäädin laatikossa?
onko näissä joku alipainesäädin laatikossa?
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
saattaa olla, mutta edelleen oireista päätellen sulla luistaa turbiinilukko, eikä laatikko, kuten veskola tuossa edellä jo mainitsi...kole75 kirjoitti:onko näissä joku alipainesäädin laatikossa?
turbiinilukko ei ala pitämään yhtään paremmin, vaikka ruuvaisit millaiset paineet itse laatikkoon (jos se on edes mahdollista näissä uudemmissa), jos itse tubiinilukko on finaalissa tai sen ohjaus temppuilee... olisko se KYB venttiili (vai millä nimellä se näissä kulkee...) nyt sitten se mistä kannattais myös vikaa etsiä

ja eikös se pirun glygoli tehnyt myös tuollaista kiusaa... onko näissä ollut sitä vikaa/mahdollisuutta, että menee kuset ja paskat sekaisin...
500€:n lankku, ducato ja laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
siis "apu"vaijeri mikä lähtee pumpulta, menee kaasupolkimen asennon tunnistimelle.(apukuskin puolelle tulipellin luo)
Kiristin vaijeria hiukan (vaikutti että tunnistin ei pääse ääriasentoonsa) ja ensituntumalta laatikko vastaa kaasuun paremmin, eli vaihtaa viisaammin.
Mutta edelleen 100 km/h nopeudessa välillä kierrokset nousee lievästi. Pienen vaihdejarrutuksen (100->95 km/h) pahemmin, eli jos joutuu keventämään yhtään vetoa ja taas painamaan kaasua kierrokset käyvät n. 400rmp ylhäällä ennen kun tasoittuu.
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä nyt laatikko tuntuisi luistavan 1->2 vaidossa pidempään, eli kun ottaa 2:sen päälle kierokset jää n. 4 sek 3200rmp, minkä jälkeen taas laatikko pitää ja kierrokset nousee.
Ja vielä vähän taustaa laatikon öljyt on vaihdettu veholla 10000 km sitten, jolloin tehtiin myös laatikon huuhtelu.
Kiristin vaijeria hiukan (vaikutti että tunnistin ei pääse ääriasentoonsa) ja ensituntumalta laatikko vastaa kaasuun paremmin, eli vaihtaa viisaammin.
Mutta edelleen 100 km/h nopeudessa välillä kierrokset nousee lievästi. Pienen vaihdejarrutuksen (100->95 km/h) pahemmin, eli jos joutuu keventämään yhtään vetoa ja taas painamaan kaasua kierrokset käyvät n. 400rmp ylhäällä ennen kun tasoittuu.
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä nyt laatikko tuntuisi luistavan 1->2 vaidossa pidempään, eli kun ottaa 2:sen päälle kierokset jää n. 4 sek 3200rmp, minkä jälkeen taas laatikko pitää ja kierrokset nousee.
Ja vielä vähän taustaa laatikon öljyt on vaihdettu veholla 10000 km sitten, jolloin tehtiin myös laatikon huuhtelu.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
löysin vanhan keskustelu vuodelta 2007 oireet ovat aikas lailla samat, mutta pumppuun en ole koskenut!
tässä lainaus:
tässä lainaus:
viestiketju löytyy otsikolla: Vito 110D automaatti vm 97AnJa kirjoitti:Vaihdoin Vitoon kannentiivisteen ja samalla lisäsin syöttöä pumpusta, vetäviin kierroksiin en koskenut. Tämän jälkeen auto toimii muuten moitteettomasti, mutta vaihteet sekoilee jotenkin oudosti. Kiihdyttäessä normaalisti vaihteisto toimii aivan kuin ennen remonttia, eli vaihteet menee hyvin päälle ja vaihtaa normaalisti. Mutta kun ajaa tasaisesti ja pintakaasulla, niin vaihteisto aivan kuin käyttäisi välillä vapaalla tai pienemmällä. Tämän huomaa kierroslukumittarista, ei juurikaan muuten.
Ennen kansiremonttia vaihteistossa ei ollut mitään vikaa.
Eli mitä tein väärin, tai mitä särjin remontin yhteydessä. Jos jollain on ollut kyseisiä ongelmia, tai jos jollain on hyviä arvauksia viasta, niin olisin erittäin kiitollinen avusta.
Öljyt ok ja ajettu noin 20000.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Juu, ei ole mitään vaijereita eikä alipaineta automaattilaatikossa ja paineetkin säätyvät täysin sähköllä/sisäisillä venttiileillä, joten niihin ei pysty vaikuttamaan.
Viton laatikkoi on alunperin suunniteltu siten, että ruiskutuspumpun vipu kun alkaa liikkumaan se liikuttaa aluksi vain sitä tulipellin potikkaa. Moottorin rpm ei saisi nousta vielä silloin. Kun vipu on kääntynyt jo jonkin verran (olisko 5%) saa myös syöttö alkaa nostamaan kierroslukua. Tästä seuraa sellainen ikävä piirre, että muokattujen ruiskutuspumppujen, erityisesti 7 millisten kanssa, turbiinin lukon toiminta menee sekaisin ja siitä ei saa oikein hyvää mitenkään. Käytännössä tuo vaikuttaa tasaisesti ajellessa, eli kun poljin on kohtuu ylhäällä, se turbiiinin lukko päästää irti vaikka ei saisi. Kone tekee ~300 rpm pumppausta. Tähän auttaa tietysti se, että säätää vaijerin niin kireälle, että se varmasti alkaa liikkumaan ihan heti kun vipukin alkaa liikkua. Siellä on myös mahdollista säätää niitä vipujen välityksiä pumpun ja lohkon välissä, jolloin pumpun akselin kääntymisen ja potikan kääntymisen välitystä pystyy saatämää siten, että potikka kääntyykin nopeammin kuin pumpun akseli-> toiminta paranee. Liian hyvää ollakseen totta? Kyllä kun potikka kääntyy nopeammin sieltä tulee stoppari vastaan ennekuin pumpun akseli pääsee loppuun ->< ei kaikki teho ole pelissä.
Kuitenkin jos vika esiintyy myös kaasu pohjassa kiihdytettäessä tai jopa puolella kaasulla, kyse ei ole tuosta vaan siellä jostakin muusta syystä tietokone ei halua tai saa turbiinin lukkoa kiinni.
kole75: Olikos sulla tässä ruuvattu pumppua vai ihan vakio pumppu ?
Viton laatikkoi on alunperin suunniteltu siten, että ruiskutuspumpun vipu kun alkaa liikkumaan se liikuttaa aluksi vain sitä tulipellin potikkaa. Moottorin rpm ei saisi nousta vielä silloin. Kun vipu on kääntynyt jo jonkin verran (olisko 5%) saa myös syöttö alkaa nostamaan kierroslukua. Tästä seuraa sellainen ikävä piirre, että muokattujen ruiskutuspumppujen, erityisesti 7 millisten kanssa, turbiinin lukon toiminta menee sekaisin ja siitä ei saa oikein hyvää mitenkään. Käytännössä tuo vaikuttaa tasaisesti ajellessa, eli kun poljin on kohtuu ylhäällä, se turbiiinin lukko päästää irti vaikka ei saisi. Kone tekee ~300 rpm pumppausta. Tähän auttaa tietysti se, että säätää vaijerin niin kireälle, että se varmasti alkaa liikkumaan ihan heti kun vipukin alkaa liikkua. Siellä on myös mahdollista säätää niitä vipujen välityksiä pumpun ja lohkon välissä, jolloin pumpun akselin kääntymisen ja potikan kääntymisen välitystä pystyy saatämää siten, että potikka kääntyykin nopeammin kuin pumpun akseli-> toiminta paranee. Liian hyvää ollakseen totta? Kyllä kun potikka kääntyy nopeammin sieltä tulee stoppari vastaan ennekuin pumpun akseli pääsee loppuun ->< ei kaikki teho ole pelissä.
Kuitenkin jos vika esiintyy myös kaasu pohjassa kiihdytettäessä tai jopa puolella kaasulla, kyse ei ole tuosta vaan siellä jostakin muusta syystä tietokone ei halua tai saa turbiinin lukkoa kiinni.
kole75: Olikos sulla tässä ruuvattu pumppua vai ihan vakio pumppu ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
minun aikana pumppuun ei ole koskettu. Historiasta en tiedä. Mittarissa on vain 188000 jota hieman epäilen, pitääkö kutinsa?!
Huomenna lähtee kuitenkin joka tapauksessa imusarja ja egr irroitukseen ja puhdistukseen.
Huomenna lähtee kuitenkin joka tapauksessa imusarja ja egr irroitukseen ja puhdistukseen.
Viimeksi muokannut kole75, To 27.10.2011 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Onko näissä oikeasti kaasu pohjassa kiihdyttäessäkin turbiinilukko kytkettynä? Olen käsittänyt että se lähtee pois päältä kaikissa automaateissa tuossa tilanteessa...
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
En jaksa vääntää sitä onko vai eikö, mutta kaasu pohjassa se on siinä kiihdytyksen aikana siten lukossa, ettei kierrokset nouse valtoimenaan. Kun irrottaa sen potikan pois ja tekee saman kiihdytyksen kaasu pohjassa, niin kierrokset nousevat yli kolmen tonnin eikä auto liiku mihinkään. Se mitä tapahtuu sitten 2500 rpm jälkeen kun sekä moottori, että rengas on tuolla kierrosluvulla, siitä lukittumistilanteesta en sano mitään.
Pumpun ruuvauksen tuntee kiihtyvyydestä ja huippunopeudesta, 20- sekuntia 0-100km/h ja 150 km/h huiput indikoi vakiopumppua. Kokeile myös konehuoneessa vääntää sitä kaasuvipua, lähteekö kierrokset heti nousemaan ?
Pumpun ruuvauksen tuntee kiihtyvyydestä ja huippunopeudesta, 20- sekuntia 0-100km/h ja 150 km/h huiput indikoi vakiopumppua. Kokeile myös konehuoneessa vääntää sitä kaasuvipua, lähteekö kierrokset heti nousemaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Suunnittelin siihen vaijerin ja potikan väliin jousta, jolloin vaijerin voi vetää tiukemalle, eli potikan topparin tulessa vastaan jousi antaa periksi niin, että saadaan pumpun akseli kääntymään loppuun.veskola kirjoitti:
Viton laatikkoi on alunperin suunniteltu siten, että ruiskutuspumpun vipu kun alkaa liikkumaan se liikuttaa aluksi vain sitä tulipellin potikkaa. Moottorin rpm ei saisi nousta vielä silloin. Kun vipu on kääntynyt jo jonkin verran (olisko 5%) saa myös syöttö alkaa nostamaan kierroslukua. Tästä seuraa sellainen ikävä piirre, että muokattujen ruiskutuspumppujen, erityisesti 7 millisten kanssa, turbiinin lukon toiminta menee sekaisin ja siitä ei saa oikein hyvää mitenkään. Käytännössä tuo vaikuttaa tasaisesti ajellessa, eli kun poljin on kohtuu ylhäällä, se turbiiinin lukko päästää irti vaikka ei saisi. Kone tekee ~300 rpm pumppausta. Tähän auttaa tietysti se, että säätää vaijerin niin kireälle, että se varmasti alkaa liikkumaan ihan heti kun vipukin alkaa liikkua. Siellä on myös mahdollista säätää niitä vipujen välityksiä pumpun ja lohkon välissä, jolloin pumpun akselin kääntymisen ja potikan kääntymisen välitystä pystyy saatämää siten, että potikka kääntyykin nopeammin kuin pumpun akseli-> toiminta paranee. Liian hyvää ollakseen totta? Kyllä kun potikka kääntyy nopeammin sieltä tulee stoppari vastaan ennekuin pumpun akseli pääsee loppuun ->< ei kaikki teho ole pelissä.
Onko joku kokeillut vastaavaa?/ tuleeko kellä mieleen tulisiko siitä jotain muuta ongelmaa?
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
Kunhan se jousi on sen verran jämäkkä, että se saa potikan heti liikkeelle kun pumpun vipukin liikkuu.
Tässä on yksi yritelmä aiheesta, tosin nyt olen luopumassa tuostakin...siis tässä tuli juuri se ongelmaksi, että potikka rajoitti liikettä.

Mulla oli potikan välitys muutettu ja liikerajastoppari viilattu laajemmaksi, joten se ei ehkä ollut niinkään ongelma.
Tässä on yksi yritelmä aiheesta, tosin nyt olen luopumassa tuostakin...siis tässä tuli juuri se ongelmaksi, että potikka rajoitti liikettä.

Mulla oli potikan välitys muutettu ja liikerajastoppari viilattu laajemmaksi, joten se ei ehkä ollut niinkään ongelma.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
ilmeisesti sitä minun pumppua on ruuvattu, 0-100 n. 15 sek ja huiput jossain, ainakin 150 ottaa helposti ja Kaasuvivun liikkeeseen vastaa välittömästi.
Tänä aamuna oli imusarjua ja egr irti, olipa turha homma oli aivan puhdas. Lähti kiiltävälle pinnalle kun vähän jarrujen puhdistusainetta suhautteli. (Oli nimittäin ollut irti joskus aikaisemminkin, yksi sarjanpulteista oli lyhennetty.)
Tänä aamuna oli imusarjua ja egr irti, olipa turha homma oli aivan puhdas. Lähti kiiltävälle pinnalle kun vähän jarrujen puhdistusainetta suhautteli. (Oli nimittäin ollut irti joskus aikaisemminkin, yksi sarjanpulteista oli lyhennetty.)
Joka tapauksessa pitää olla mersu, vaikka vähän vanhempikin!
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
W638 230 TD V-klass -98
W202 230 KOMPRESSOR -98
Re: V-class W638 automaattilaatikko luistaa
jeps, koita nyt kikkailla niiden vipujen välitysten kanssa niin paljon kuin mahdollista, eli tavoite saada se potikka liikkumaan mahdollisiman paljon mahdollisimman heti, ja kuitenki siten, ettei se rajoita loppuasentoa.
Sieltä voi ihan hitusen viilata potikan alku- ja lopputopparia kauemmas, mutta jos viilaa liikaa niin se antaa punavalon, sitten pitää laittaa joku nökö väliin joka rajoittaa liikkeen. Jaa mistäkö tiedän
Sieltä voi ihan hitusen viilata potikan alku- ja lopputopparia kauemmas, mutta jos viilaa liikaa niin se antaa punavalon, sitten pitää laittaa joku nökö väliin joka rajoittaa liikkeen. Jaa mistäkö tiedän

Lisää tietoa: www.skg.fi