OM606holset+eaton m62
OM606holset+eaton m62
Elikkä OM606 turbo Holsetin Hx35 12 hukkaportillisella pesällä mynän 7 tapeilla vesi coolerilla teho n.300hv. Moottori liukuvassa veneessä. Toimii tyydyttävästi. Nyt talven aikana tarkoitus saada toimimaan kiitettävästi lisäämällä eatonin m62 joka varustettuna magneettikytkimellä joka kytkisi eatonin lepäämään n. 3200rpm paikkeilla ja tyhjäkäynnillä. Asennustapana olisi että eaton syöttää turbolle esiahdettua ilmaa .. Elikkä onko jollain tarkempaa tietoa paljonko tuo pikku eaton saisi ahtoja aikaiseksi n.2000rpm kohdilla tuolla om606 ja magneettikytkimellä varustetuilla hihnapyörillä aikaiseksi?? Itselläni ei ole tietoa tuon eatonin hihnapyörän koosta joten välitys on??? Onko kukaan perehtynyt käykö tuo kytkin mahdollisesti isompaan eatoniin?
Re: OM606holset+eaton m62
jos tuossa tulee tuota sarja-ahtamis ilmiötä mukaan, niin mielummin niinpäin, että turbo puhaltaa remmiin ja sitten ohivirtausventtiilin kautta remmin ohi, kun remmi putoaa pois pelistä...
muuten se kai on ihan sama mitä tekee
niin, että remmi puhaltais turboon, tulis menosta aika nykivää ja epämiellyttävä kone ominaisuuksiltaan... ahdot pomppis kuinka sattuu siinä remmin irtoamisen kohdilla...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
muuten se kai on ihan sama mitä tekee

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: OM606holset+eaton m62
Noin se oli aikanaan Lancia Delta S4-rallipelissä ja jäähdyttimet lisäksi miolempien ahtimien jälkeen.napa kirjoitti:jos tuossa tulee tuota sarja-ahtamis ilmiötä mukaan, niin mielummin niinpäin, että turbo puhaltaa remmiin ja sitten ohivirtausventtiilin kautta remmin ohi, kun remmi putoaa pois pelistä...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: OM606holset+eaton m62
Tuota tuota. Tarkoituksena on, että remmi ahtaisi noin. 0,8 paineilla ja holsetilla on tuo 0,8 saavutettu jo n.2800 rpm kohdilla josta nousu 2 kiloon hetkessä, joten mielestäni ei nykimisiä ilmene... Setuppiin tulee tietenkin ohivirtausventtiili mistä holsetti alkaa repiä ilmansa kun eaton jää jalkoihin jossain 3000 rpm paikkeilla. Volvo penta käyttää mielestäni tällaista ratkaisua ja tarkoitukseni onkin käyttää pentan käyttämää venttiiliä. Mutta riittääkö tuo M62 tuotto tuohon tarkoitukseen????napa kirjoitti:jos tuossa tulee tuota sarja-ahtamis ilmiötä mukaan, niin mielummin niinpäin, että turbo puhaltaa remmiin ja sitten ohivirtausventtiilin kautta remmin ohi, kun remmi putoaa pois pelistä...
muuten se kai on ihan sama mitä tekeeniin, että remmi puhaltais turboon, tulis menosta aika nykivää ja epämiellyttävä kone ominaisuuksiltaan... ahdot pomppis kuinka sattuu siinä remmin irtoamisen kohdilla...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Re: OM606holset+eaton m62
Tässä yleinen periaate mekaanisen ahtimen laskukaavoista. Nämä on teoreettisia arvoja ja näihin pitää ottaa ahtimen hyötysuhde mukaan, esimerkiksi 85% on hyvä mitoitusarvo.
1. Ilmamäärä halutun moottorin maksimikierrosluvun [3,0 l ja 3000rpm] kohdalla:
(3,0 * 3000) / 2 = 4500 litraa minuutissa [l/min]
2. Ahtokerroin kun haluttu ahtopaine on 0,8 Bar ja ilmakehän paine on 1,0 Bar
(0,8 Bar + 1,0 Bar) / 1,0 Bar) = 1,8
3. Ilmamäärä ahtopaineella 0,8 Bar
1,8 * 4500 = 8100 l/min
4. Ahtimen kierrosnopeus, M62 1 kierros = 1 litra ilmaa
16200 / 1 = 8100 rpm
5. Tarvittava hihnapyörän välitys:
8100 / 3000 = 2,7
eli ahtimen hihnapyörän pitää olla 2,7 kertaa pienempi kuin kampiakselin. Tässä kohtaa voi ottaa sen 85% hyötysuhteen mukaan, jota ei tässä nyt huomioida, eli näin laskien käytännössä saatava ahtopaine olisi vain 0,68 Bar.
Lopuksi se tärkein asia, eli milloin mekaaninen ahdin hajoaa, mikäli sitä ei irroiteta kampiakselilta korkeilla kierroksilla:
6. 14 000 rpm / 2,7 = 5185 rpm
Vastaavasti jos se hihnapyörien välitys olisi tiedossa voidaan laskea paljonko se ahtaa tyhjäkäyniltä alkaen. Varmasti siellä ei ole tuollaista hihnapyöräsuhdetta, jolla ahdin hajoaa jo 5000 rpm jälkeen
Hyvä mitoitusarvo saattaisi olla 7000 rpm ja siten valitaan ahdin sen mukaan, että haluttu matalien kierrosten ahtopaine toteutuu. 0,8Bar on aika paljon.
1. Ilmamäärä halutun moottorin maksimikierrosluvun [3,0 l ja 3000rpm] kohdalla:
(3,0 * 3000) / 2 = 4500 litraa minuutissa [l/min]
2. Ahtokerroin kun haluttu ahtopaine on 0,8 Bar ja ilmakehän paine on 1,0 Bar
(0,8 Bar + 1,0 Bar) / 1,0 Bar) = 1,8
3. Ilmamäärä ahtopaineella 0,8 Bar
1,8 * 4500 = 8100 l/min
4. Ahtimen kierrosnopeus, M62 1 kierros = 1 litra ilmaa
16200 / 1 = 8100 rpm
5. Tarvittava hihnapyörän välitys:
8100 / 3000 = 2,7
eli ahtimen hihnapyörän pitää olla 2,7 kertaa pienempi kuin kampiakselin. Tässä kohtaa voi ottaa sen 85% hyötysuhteen mukaan, jota ei tässä nyt huomioida, eli näin laskien käytännössä saatava ahtopaine olisi vain 0,68 Bar.
Lopuksi se tärkein asia, eli milloin mekaaninen ahdin hajoaa, mikäli sitä ei irroiteta kampiakselilta korkeilla kierroksilla:
6. 14 000 rpm / 2,7 = 5185 rpm
Vastaavasti jos se hihnapyörien välitys olisi tiedossa voidaan laskea paljonko se ahtaa tyhjäkäyniltä alkaen. Varmasti siellä ei ole tuollaista hihnapyöräsuhdetta, jolla ahdin hajoaa jo 5000 rpm jälkeen

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM606holset+eaton m62
Homma edennyt hieman. Eaton M90 tilattu! Eli ainakin ilma määrä pitäisi riittää. Nyt tietenkin mietityttää tuo hx35w jää hieman ahtaaksi. Hyllyssä olisi vgt351 ! Löytyisiköhän tuohon kiinteällä hukkiksella olevaa pakopesää?? Tai onko tiedossa kuka noita pesiä koneistelee/modifoi?. Muuten voisi laittaa tuon vgt:n mutta tuo pakopesän koko ja paino ovat melkoisia.
Minulla oli alunperin tuo vgt kiinni, mutta heräily oli hidasta nyt tuo 35w herää melko hyvin, mutta yläpää on selkeästi tukkoisempi kuin vgt:llä joten siinä syy miksi tuo vgt muokkaus kiinnostaisi. Tietty jos jotain kiinnostaisi vaihtokauppa hx40w "pikkupesäiseen" niin sekin kiinnostaa.
Minulla oli alunperin tuo vgt kiinni, mutta heräily oli hidasta nyt tuo 35w herää melko hyvin, mutta yläpää on selkeästi tukkoisempi kuin vgt:llä joten siinä syy miksi tuo vgt muokkaus kiinnostaisi. Tietty jos jotain kiinnostaisi vaihtokauppa hx40w "pikkupesäiseen" niin sekin kiinnostaa.
Re: OM606holset+eaton m62
mua periaatteessa kiinnostais kokeilla jotain pienempää ahdinta tohon omaan peliin. nyt siinä on hx40w MFS. ainoa onkelma on, että koko auoto on nyt vauhtipyörän ratkeemisen jäljiltä vielä vähän palasina ja toinen asia, että ei ole aikaa juuri nyt alkaa testaileen mitään ahtimia, vaikka kuinka kiinnostaiskin.
mutta jos tulevaisuudessa, sanotaanko, että n.1-2kk päästä kiinnostaa, niin täältä vois saada vaihdettua holsetti isompaan.
mutta jos tulevaisuudessa, sanotaanko, että n.1-2kk päästä kiinnostaa, niin täältä vois saada vaihdettua holsetti isompaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM606holset+eaton m62
Lainataas topiccia...
Meinasin luopua turbosta tossa ratavehkeestä kun tehotavoitteiden myötä herääminen menis niin myöhäseks. Eli mulla on 2,0ltr bensa ja tehot pitäs saada siihen 380-450hp...riittääkö muka m62???
ja tähän en nyt kaipaa kommentteja muusta kun tuosta ahtimesta=kaikki muu kunnossa.
Tolla veskolan kaavalla laskin, niin pitäs riittää, mutta en oikein uskois... laskin 2,0ltr kone 1,8bar(todellinen 1,52b) Kyse on koneesta mistä tulee n.300hp/1bar...toi 1,5 on ihan hatusta ja epäilen että sekään ei riitä tohon tavoitteeseen eli vois laskea todellisen paineen tonne 1,8bar.
E: ja rajoitin tais olla 6800rpm
luulin että tarvii m90, niitä sais kyllä edullisestikkin ja semmosta oon ollut tilaamassa, mutta kertokaa nyt ennenkun ehdin...onko se jo ylimitoitettu ja mitä haittaa jos on? Mulla tämä mekaaninen viritys hakusessa. Ja mitä Eatonin sivuja tutkaillut niin en vaan tajua tuottoja niistä...esim. paljon yksi cf/m on?
Meinasin luopua turbosta tossa ratavehkeestä kun tehotavoitteiden myötä herääminen menis niin myöhäseks. Eli mulla on 2,0ltr bensa ja tehot pitäs saada siihen 380-450hp...riittääkö muka m62???
ja tähän en nyt kaipaa kommentteja muusta kun tuosta ahtimesta=kaikki muu kunnossa.
Tolla veskolan kaavalla laskin, niin pitäs riittää, mutta en oikein uskois... laskin 2,0ltr kone 1,8bar(todellinen 1,52b) Kyse on koneesta mistä tulee n.300hp/1bar...toi 1,5 on ihan hatusta ja epäilen että sekään ei riitä tohon tavoitteeseen eli vois laskea todellisen paineen tonne 1,8bar.
E: ja rajoitin tais olla 6800rpm
luulin että tarvii m90, niitä sais kyllä edullisestikkin ja semmosta oon ollut tilaamassa, mutta kertokaa nyt ennenkun ehdin...onko se jo ylimitoitettu ja mitä haittaa jos on? Mulla tämä mekaaninen viritys hakusessa. Ja mitä Eatonin sivuja tutkaillut niin en vaan tajua tuottoja niistä...esim. paljon yksi cf/m on?
Re: OM606holset+eaton m62
cfm = kuutiojalkaa minuutissa. Tilavuutta minuutissa, jonka moottori nielee tai ahdin tuottaa, riippuu siis luonnollisesti kierrosluvusta ja siitä miten hyvin se ilma sinne hupsahtaa. Mitoituksessa tietenkin iskutilavuus on se mitta millä tuo palttiarallaa saadaan.
1 ft^3 (kuutiojalka) = 28,32 litraa {, joo, jenkeillä on tissien lisäksi jalatkin todella isoja
}
eli esimerkiksi 600 cfm = 600*28,32 = 16992 l/min = 283,2 litraa sekunnissa.
Tuossa on helppokäyttöinen muunnin: http://www.convertworld.com/fi/tilavuus ... jalka.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...ja jos ahdin tuottaa yhdellä pyörähdyksellä enemmän tilavuutta kuin moottori nielee, niin paine alkaa nousta. No tästä ei nyt ollut mitään apua itse ongelmaan
1 ft^3 (kuutiojalka) = 28,32 litraa {, joo, jenkeillä on tissien lisäksi jalatkin todella isoja

eli esimerkiksi 600 cfm = 600*28,32 = 16992 l/min = 283,2 litraa sekunnissa.
Tuossa on helppokäyttöinen muunnin: http://www.convertworld.com/fi/tilavuus ... jalka.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...ja jos ahdin tuottaa yhdellä pyörähdyksellä enemmän tilavuutta kuin moottori nielee, niin paine alkaa nousta. No tästä ei nyt ollut mitään apua itse ongelmaan

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM606holset+eaton m62
Apina ei vaan tajua noita "karttoja"
Tässä M62 http://www.capa.com.au/eaton_m62data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta tuosa kun on ilmoitettu inlet flow 5 tai 10psi niin onko siinä jo ilmanpaine mukana? Jos nyt ihan oikein katsoi ja laskin niin arvioiden täysillä 480cf^m eli 14000rpm oli 13592ltr/min
Ja sama M90 http://www.capa.com.au/eaton_m90data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; 620cf/m olis 14000rpm 17556,44ltr/min
Mulla hajoo pää kohta kun en saa selville tuota maksimi tuottoa.
E: korjattu m90 tuotto
Tässä M62 http://www.capa.com.au/eaton_m62data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta tuosa kun on ilmoitettu inlet flow 5 tai 10psi niin onko siinä jo ilmanpaine mukana? Jos nyt ihan oikein katsoi ja laskin niin arvioiden täysillä 480cf^m eli 14000rpm oli 13592ltr/min
Ja sama M90 http://www.capa.com.au/eaton_m90data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; 620cf/m olis 14000rpm 17556,44ltr/min
Mulla hajoo pää kohta kun en saa selville tuota maksimi tuottoa.
E: korjattu m90 tuotto
Viimeksi muokannut SK, Ti 24.01.2012 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: OM606holset+eaton m62
M62 voit unohtaa samantein! Taitaa tarvita m112 tasen, ettei ole pelkkä lämpöpumppu.
Re: OM606holset+eaton m62
Inlet flow 5 psi tarkoittaa virtausta 5 psi (noin 0,35 bar) ylipaineella ja 10 psi vastaavasti 10 psi (noin 0,7 bar) ylipaineella. Absoluuttiset paineet ovat vastaavasti noin 1,35 ja 1,7 bar (ilmanpaine 1 bar mukana).SK kirjoitti:...Tässä M62 http://www.capa.com.au/eaton_m62data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Mutta tuosa kun on ilmoitettu inlet flow 5 tai 10psi niin onko siinä jo ilmanpaine mukana? Jos nyt ihan oikein katsoi ja laskin niin arvioiden täysillä 480cf^m eli 14000rpm oli 13592ltr/min
Ja sama M90 http://www.capa.com.au/eaton_m90data.htm" onclick="window.open(this.href);return false; 520cf/m olis 14000rpm 14724,75ltr/min...
Syötä koneen arvot ahtamattomana tuohon Eatonin simulaattoriin http://autoapps.eaton.com/Simulator/EngineDetails.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;, niin saat tehon, vääntömomentin ja painesuhteen vaparina ja ahdettuna käyrän muodossa eikä tarvitse niin paljon ihmetellä. Samalla voit kokeilla erilaisten ahtimien ja erilaisten välityssuhteiden (pyörimisnopeuden) vaikutuksen. Simulaattori ottaa valitun ahtimen hyötysuhteen huomioon eri kierrosluvuilla. Liian pieni mekaaninen ahdin on yhtä huono kuin liian pieni turboahdin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: OM606holset+eaton m62
eatonit (ja muut roots tyyppiset mekaaniset ahtimet) saa unohtaa oikeastaa siinä vaiheessa, kun halutaan yli 0.7 bar. ahtoja... ruuvilla voi vielä jotain 1.5 bar. koittaa tehdä järkevästi, mutta senkin raja tulee suunnilleen siinä vastaan, yli 2 bar. on kuitenkin jo ruuvillekin liikaa... lämpöä kyllä tulee ja tehoja menee kampuralta, mutta mitään järkeä tuossa ei enää ole...
turbo ja keskipakoahdin on yleensä yli 1 bar. ahdoilla jo niin ylivoimainen hyötysuhteeltaan, että ei ole mitään mieltä noita mekaanisia ahtimia kiusata siinä 1 bar. jälkeen, toki sarja-ahtamis tilanne muuttaa tilannetta ja esim. sellainen tilanne, että kokonais ahto on yli 3 bar. niin mekaaninen ahdin voi hyvinkin olla vielä leikissä mukana, kun mitoitukset on oikein... esim. turbo tekee 2 bar. ja remmi kertoo sen 3 bar. kokonais ahdoksi...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
turbo ja keskipakoahdin on yleensä yli 1 bar. ahdoilla jo niin ylivoimainen hyötysuhteeltaan, että ei ole mitään mieltä noita mekaanisia ahtimia kiusata siinä 1 bar. jälkeen, toki sarja-ahtamis tilanne muuttaa tilannetta ja esim. sellainen tilanne, että kokonais ahto on yli 3 bar. niin mekaaninen ahdin voi hyvinkin olla vielä leikissä mukana, kun mitoitukset on oikein... esim. turbo tekee 2 bar. ja remmi kertoo sen 3 bar. kokonais ahdoksi...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: OM606holset+eaton m62
Saiskohan turbosta mitään tietoja, luulis sen saavan radalla toimiin oikeanlaisella turbollaSK kirjoitti:Eli mulla on 2,0ltr bensa ja tehot pitäs saada siihen 380-450hp...riittääkö muka m62???
ja tähän en nyt kaipaa kommentteja muusta kun tuosta ahtimesta=kaikki muu kunnossa.

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Re: OM606holset+eaton m62
Juu saahan sen toimimaan oikeanlaisella turbolla jos vaikka teettää, mutta ideana onkin kun a) noita m90 sais todella edullisesti B) olis vähän erilainen.
Re: OM606holset+eaton m62
No jos M90 saa halvalla niin sinne vain, se kokohan sitten passataan välityksellä sopivaksi. Liian iso se ei voi olla. Pistäppäs mullekiin tilaten yksi semmonen halpa. 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: OM606holset+eaton m62
no tossa nyt laskeskellut niin m90 olis aivan äärirajoilla tappiin välitettynäkin, ja kun tuolla luisussa saattaa jonkun verran rajottimella olla.
eli laskin 1,5bar paineella ja tehon tonne 5500rpm, jolloin kone tarvii 13750ltr(485,52cfm) ilmaa. sitten ahtimen hyötysuhde 0,85 niin todellinen ilmantarve on 16176.38(571,20cfm) litraa.
M90 tuottaa 620cfm(17484ltr) / 14000rpm
Tolla yhtälöllä paukkuu ahdin 6800rpm, jos siis välitetty teho tonne 5500.
Eli jos nyt satun löytämään m112 edullisesti niin semmosen laitan, muuten kattelen noita turboja ja totuttelen myöhäseen heräämiseen.
Veskola: tästä senkun alat valkkaamaan http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
eli laskin 1,5bar paineella ja tehon tonne 5500rpm, jolloin kone tarvii 13750ltr(485,52cfm) ilmaa. sitten ahtimen hyötysuhde 0,85 niin todellinen ilmantarve on 16176.38(571,20cfm) litraa.
M90 tuottaa 620cfm(17484ltr) / 14000rpm
Tolla yhtälöllä paukkuu ahdin 6800rpm, jos siis välitetty teho tonne 5500.
Eli jos nyt satun löytämään m112 edullisesti niin semmosen laitan, muuten kattelen noita turboja ja totuttelen myöhäseen heräämiseen.
Veskola: tästä senkun alat valkkaamaan http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: OM606holset+eaton m62
No jos erilaista haluat, niin osta minulta VGT holsetti sinne motorin kylkeen, 431 riittää n. 520-560 horseen asti bensas
Isommalla kompurasiivel (60mm) 600+

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Re: OM606holset+eaton m62
Tulkitsenko oikein tätä kuvaa:
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128485.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Eaton M90 hyötysuhde on 62% noin painesuhteella 1,4 ja ahtimen kierrosluvulla 6000 rpm ? ja sen parempaan hyötysuhteeseen se missään tilanteessa kykene...?
Painesuhteella 2,0 on hyötysuhde huonompi kuin 58% jolloin päästään ~13 300 l/min tuottoon ? Kierrosluku tällöin 10 000+ rpm ?
Kartasta ei nyt selviä mitä tapahtuu 2,5 painesuhteella (1,5 bar ahtopaineella).
Olenko kelkassa mukana vai tippunut matkalle ?
Tässä taitaa olla yleisenä ongelmana tuo, että eatonit on suunniteltu isoille moottoreille ja siten pienille painesuhteille, kuten edellä jo taidettiin todeta ?
Onko myös siten, että hyötysuhdetta ei tarvitse ottaa ilmamäärässä huomioon, koska tuolle kerran luvataan 13 300 l/min tuotto kierrosluvulla 10 000 rpm ja 2,0 painesuhteella, vaan se vain on sitten enemmän tehoa pois kampiakselilta ? (eli moottorista pitäisi repiä lisää tehoa, eli nostaa ahtopainetta eli ilmamäärää jne jne.
)
http://www.eaton.com/ecm/groups/public/ ... 128485.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Eaton M90 hyötysuhde on 62% noin painesuhteella 1,4 ja ahtimen kierrosluvulla 6000 rpm ? ja sen parempaan hyötysuhteeseen se missään tilanteessa kykene...?
Painesuhteella 2,0 on hyötysuhde huonompi kuin 58% jolloin päästään ~13 300 l/min tuottoon ? Kierrosluku tällöin 10 000+ rpm ?
Kartasta ei nyt selviä mitä tapahtuu 2,5 painesuhteella (1,5 bar ahtopaineella).
Olenko kelkassa mukana vai tippunut matkalle ?
Tässä taitaa olla yleisenä ongelmana tuo, että eatonit on suunniteltu isoille moottoreille ja siten pienille painesuhteille, kuten edellä jo taidettiin todeta ?
Onko myös siten, että hyötysuhdetta ei tarvitse ottaa ilmamäärässä huomioon, koska tuolle kerran luvataan 13 300 l/min tuotto kierrosluvulla 10 000 rpm ja 2,0 painesuhteella, vaan se vain on sitten enemmän tehoa pois kampiakselilta ? (eli moottorista pitäisi repiä lisää tehoa, eli nostaa ahtopainetta eli ilmamäärää jne jne.

Lisää tietoa: www.skg.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: OM606holset+eaton m62
evo 9 ahdin piisaa evossa 400hp asti. ahtoa noin 1.5-1.6 bar. semmonen toimis varmaan hyvin jokaisessa pikkubensassa pienillä tehoilla.