Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Pistäkäähän bensiini turboista kokemuksia tänne. Olisi tarkoitus ahtaa m103 3.0 ja olisi mukava kuulla miten erikokoiset ahtimet heräilevät 3.0 litraisessa bensiini moottorissa. Mietteissä on ollut Holset HX35 super, HY35, HE351 VGT
Mieluiten sellainen ahdin joka herää jo reilusti ennen 3000rpm eikä ahdista reilussa kuudessatonnissa.. Ms2 v3.0 ohjaa sytkää/bensaa, muuten moottori tulee olemaan osiltaan täysin vakio..
Moottorin tilavuus, jne =????
Turbon tiedot, pakopesä koko, merkki, jne =?????
kierrokset/paineetmillloin milloin alkoi spoolaamaan, jne =?????
Mieluiten sellainen ahdin joka herää jo reilusti ennen 3000rpm eikä ahdista reilussa kuudessatonnissa.. Ms2 v3.0 ohjaa sytkää/bensaa, muuten moottori tulee olemaan osiltaan täysin vakio..
Moottorin tilavuus, jne =????
Turbon tiedot, pakopesä koko, merkki, jne =?????
kierrokset/paineetmillloin milloin alkoi spoolaamaan, jne =?????
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
HX35 superi luultavasti ahdistaa jo tuolla yläkierroksilla... HX40 super täyttää mielestäni hyvin nuo kriteerit, mitä luettelit... se on sellainen pirun hyvä yleisahdin, niin bensaan, kuin dieseliinkin...
itse olen pähkinyt, että jos tekis sittenkin kahdella HX35 superilla, eikä kahdella HX40 superilla tuota omaa projektia... tuollaisessa tapauksessa se HX35 superin 8# pakopesä ei niin haittaisi, kun niitä olis 2 kpl
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
itse olen pähkinyt, että jos tekis sittenkin kahdella HX35 superilla, eikä kahdella HX40 superilla tuota omaa projektia... tuollaisessa tapauksessa se HX35 superin 8# pakopesä ei niin haittaisi, kun niitä olis 2 kpl

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
entäs normi HX35 12cm pakopesällä
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
itse pitäisin aika pienenä tuotakin vielä 3 litraisen kylkeenjanihei kirjoitti:entäs normi HX35 12cm pakopesällä

2 litraisessa sierrassa normi hx40 16# pakopesällä, herää/alkaa ahtaa alle 3000 rpm... luultavasti se herää 3 litraisessa vielä paremmin

eniten kuitenkin vaikuttaa se, millaista tehotavoitetta olet pitänyt, 250-300 heppaiseen on turha kyllä mitään hx 40 asentaa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
2,3-16v:ssä 40:n superi 14:lla pakopesällä heräilee kyllä kettuilematta. Tuota ahdinta voi kyllä suositella.
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
holsetin 35 suosittelisin jos käyttöalue on enempi ala/keskikierrokset jos voimaa tahtoo niin sit 40 superi. ahtimen heräämistä pitäs pysytä mittaa pyörintänopeudella silloin tiedettäs mitä koneeseen menee ilmaa. ahtopaineen nousu ei kerro ihan kaikkea ahtimen heräävyydestä. on sitten surullinen ajaa jos viiveet on pitkät ja teho tule kuin löis lumilapiolla selkään ei sillä tyylillä saa käyttöaluettä hyväksi . pitää sekin muistaa että superien siipiprofiili toimii yli 1,5barin parhaalla alueella jos sen alla pysyy niin billettisiivestä hyöty on aika pieni verrattuna esim hx 40 kohdalla työ koneessa kokeiltuna vanha holsu paljon parempi kuin superi. Ylensä mielestäni ahtimet mitoitetaan ihan suurelle huipputeholle silloin veto alue on liian kapea joka taas vaikuttaa moneen eri asiaan esim automaatin kanssa maailman vittumaisin ajaa kun ensin ei vedä ja sitten helevetinmoinen rähinä ennen 6000 rpm ja sitten rajoitin jo potkii ja taas pitäs pykälä tulla nanosekunnissa pesään.makuja on monia kokeile paras mutta kallein tapa selvittää asia
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
ei alkuperäisessä holsetin tekemässä HX40 superissa mitään billetti siipeä ole
nuo uudemmat billetti siivellä olevat on jotain "evo versioita" superista ja yleensä jonkun muun, kuin holsetin linjalta tulleita... toki taitaa holsettikin nykyään tarjota sitä billetti siivellistä versiota, mutta se on erikseen tilattava optio...
ja muistetaan, että myös se pakopuoli tekee ahtimesta superin, ei pelkästään kompura... superissa siis pystytään käyttämään keskimäärin kahta numeroa suurempaa pakopesää (14# vastaan 16# jne.), kuin normaalissa, jolla siis pystytään ehkäisemään ahtimen meneminen "tukkoon" pakopuolelta, ahtimen heräämisen silti kärsimättä suuremmasta pakopesästä, turbiinissa on siis 2 siipeä vähemmän ja sen profiili poikkeaa normaalin HX40 vastaavasta...
mutta eniten tosiaan vaikuttaa se tehotavoite... 250-300 heppaiseen ilman muuta HX35 kokoinen, kun taas siitä yli meneville tehoille HX40 tai sen super versio... ei vain mene mun kalloon, miksi tehdä vain 250 heppainen, kun samasta koneesta sais 400 heppaakin tarvittaessa...
tehtaan mukaan HX40 on sopiva 1.8-3.0 litraisille bensakoneille, joten HX 35 ei sitten enää ole 3 litraisen ahdin, se taitaa olla hyvä vielä 2.5 litraiseen bensamyllyyn
vaikka tuon kaavion perusteella HX40 super jää pieneksi jo 2.5 litraisessakin

500 €:n lankku, ducato ja laguna..

ja muistetaan, että myös se pakopuoli tekee ahtimesta superin, ei pelkästään kompura... superissa siis pystytään käyttämään keskimäärin kahta numeroa suurempaa pakopesää (14# vastaan 16# jne.), kuin normaalissa, jolla siis pystytään ehkäisemään ahtimen meneminen "tukkoon" pakopuolelta, ahtimen heräämisen silti kärsimättä suuremmasta pakopesästä, turbiinissa on siis 2 siipeä vähemmän ja sen profiili poikkeaa normaalin HX40 vastaavasta...
mutta eniten tosiaan vaikuttaa se tehotavoite... 250-300 heppaiseen ilman muuta HX35 kokoinen, kun taas siitä yli meneville tehoille HX40 tai sen super versio... ei vain mene mun kalloon, miksi tehdä vain 250 heppainen, kun samasta koneesta sais 400 heppaakin tarvittaessa...
tehtaan mukaan HX40 on sopiva 1.8-3.0 litraisille bensakoneille, joten HX 35 ei sitten enää ole 3 litraisen ahdin, se taitaa olla hyvä vielä 2.5 litraiseen bensamyllyyn



500 €:n lankku, ducato ja laguna..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
kiitokset, kaikille vastanneille.. Aika lailla olen jostain syystä kallistunut tuon hx35 suuntaan, jotenkin vaan pelkään että tuo hx40 on turhan ylä vireinen, Aina parempi vaikka lähtis jo 2000rpm kohdilta koska tuntuu tuo m103 kone olevan vaparina niin ponneton alle 3000rpm, noh asia saattaa korjaantua ku saa megan asennettua.. Vähän pelottaa nuo m103 vakio männät, eikös ne nyt kilon kestä painetta.
viimeiset sanat 


Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
megan asennuksen jälkeen ei tarvitse enää moittia moottorin ylävireisyydestä... alakierroksilla koneen ominaisuudet mulla ainakin (ja monella muullakin) muuttui ihan toisenlaisiksi...janihei kirjoitti:kiitokset, kaikille vastanneille.. Aika lailla olen jostain syystä kallistunut tuon hx35 suuntaan, jotenkin vaan pelkään että tuo hx40 on turhan ylä vireinen, Aina parempi vaikka lähtis jo 2000rpm kohdilta koska tuntuu tuo m103 kone olevan vaparina niin ponneton alle 3000rpm, noh asia saattaa korjaantua ku saa megan asennettua.. Vähän pelottaa nuo m103 vakio männät, eikös ne nyt kilon kestä painetta.viimeiset sanat
ja enemmän olisin niistä orginaali kiertokangista huolissani, kuin männistä...
mutta sano nyt mitä olet ottamassa tehoa sieltä koneesta ulos, se on aika ratkaisevaa tässä pähkimisessä... HX40 toimii ainakin n. 300 heppaisessa 2 litraisessa fordin ohc koneessa järkyttävän ihanasti, eli voimaa tulee, kun sitä pyytää, turhia odottelematta


muutama 500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Miten olis remmiahdin? Löytyis uusi procharger, max. hp n. 670hv. Ei olis heräämis ongelmia 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Tavoittetta tehojen suhteen ei ole, ajo-ominaisuudet ja vakio alakerta ovat määräävät tekijät, eli ahdin lähtee alhaalta mukaan.. mutta oli se HX holsetti mikä tahansa niin eikös se väkisinkin 350hv mene rikki.. mikäli pitää kutinsa että 1bar paineella 2 x vapari teho.. onko muuten kellään kokemuksia noista dbilas nokka-akseleista..
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
no juu, kyllä se taitaa 400 hp mennä rikki aika helpolla, jos kilolla meinaat heti ahtaa... ke-jetti kun jää pois kuvioista, niin tuon M103 koneen tehot alkaa kakkosella...janihei kirjoitti:Tavoittetta tehojen suhteen ei ole, ajo-ominaisuudet ja vakio alakerta ovat määräävät tekijät, eli ahdin lähtee alhaalta mukaan.. mutta oli se HX holsetti mikä tahansa niin eikös se väkisinkin 350hv mene rikki.. mikäli pitää kutinsa että 1bar paineella 2 x vapari teho.. onko muuten kellään kokemuksia noista dbilas nokka-akseleista..
ja tuo M103 koneen vakio nokka taitaa olla jo aika hyvä ahtamista ajatellen, ei se ainakaan yhtään lisää asteita kaipaa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Katso mitoitustyökalua os. http://www.squirrelpf.com/turbocalc/" onclick="window.open(this.href);return false; Sieltä saat osviittaa eri ahtimien sopivuudesta, kun osaat arvioida koneen hengityskykyä (VE-arvoja). Mitoitus on suuntaa antava, mutta parempi kuin mutu-menetelmä.janihei kirjoitti:Pistäkäähän bensiini turboista kokemuksia tänne. Olisi tarkoitus ahtaa m103 3.0 ja olisi mukava kuulla miten erikokoiset ahtimet heräilevät 3.0 litraisessa bensiini moottorissa. Mietteissä on ollut Holset HX35 super, HY35, HE351 VGT
Mieluiten sellainen ahdin joka herää jo reilusti ennen 3000rpm eikä ahdista reilussa kuudessatonnissa.. Ms2 v3.0 ohjaa sytkää/bensaa, muuten moottori tulee olemaan osiltaan täysin vakio..
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Asteet varmasti ok! Suurempi nosto ei olisi haitaksi, tai näin luulisin... meinasin vielä kevyesti porttailla tuon kannen, siinä näkyy olevan jo nopean tarkastelun jälkeen paranneltavaa, halpoja hevosia kun tulevat vielä ahdettuna tuplana.. saattaisi tuo 3 litrasen kansi hyötyä suuremmasta pakovenasta..
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
se on aika hyvä, se 3 litraisen kansi jo tehtaan jäljiltä... porttaamalla saa yleensä vain virtaukset vituilleen... joku vanha kenttiläisen (ford) kansi ehkä parani velä kotiporttaajankin käsissä, mutta usein nämä -80 luvun alumiinikantiset on jo aika hyvällä mallilla tehtaan jäljiltä... mitään maksimaalista virtausta on turha hakea katukäyttöön, siinä kärsii muut ominaisuudet sitten niin paljonjanihei kirjoitti:Asteet varmasti ok! Suurempi nosto ei olisi haitaksi, tai näin luulisin... meinasin vielä kevyesti porttailla tuon kannen, siinä näkyy olevan jo nopean tarkastelun jälkeen paranneltavaa, halpoja hevosia kun tulevat vielä ahdettuna tuplana.. saattaisi tuo 3 litrasen kansi hyötyä suuremmasta pakovenasta..

jos nyt en kovin paljoa väärin muista, niin M103 3.0 kansi virtas saman tai jopa paremmin tietyllä kierrosalueella, kuin M104, eli 24 venaisen version... yritän tarkistaa tuon vielä tämän illan aikana...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
tuolla on mersun insinöörien höpötystä omista innovaatioistaan, mutta seasta löytyy ihan mielenkiintoistakin dataa kuvien kera... tuossa on siis vertailtu lähinnä kansien ja hengityksen osalta M103 ja M104 koneita (alakertahan niissä onkin sama, lukuunotttamatta M104 3.2 ltr pitempää iskua ja suurempaa mäntää...) toki tuossakin pitää muistaa, että vakio koneista kyse, mutta ihan hyvät VE arvot saa myös M103 koneen kannella tehtaan jäljiltä (3 litrainen versio, 2.6 koneesta tuolla ei puhuta mitään...), ahdettunahan tuo kansi hengittääkin sitten jo aika maukkaasti, kun ylipaineella puhalletaan koneeseen (2 venaiseksi) eli kansi ei ole se paikka josta "ahistaa", se kyllä riittää sellaisiin virtauksiin, että muun koneen saa paukkumaan liitoksistaan helposti
kansi juttuja
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

kansi juttuja
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Onhan tuossa varmasti hyvää infoa, mutta aika vähän saa tuosta selvää
.. olisi kyllä mukava nähdä virtaus pöytäkirja m103 kannesta. Taidan viedä ensi viikolla kannen kaverin penkkiin, laitan tänne sitten tulokset.. Nokka-akselin nostot ja asteet olis kanssa tarpeen..

Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
Jaahas sitten olis pari ahdinta hommattu, eli H1C 8cm pesällä pako 55mm imu 41mm.... H1D pesä? pako 65mm imu50mm.. jos näistä yhdistelis
tällainen olis lopputulos:
pakopesä: 8cm2
pakosiipi: 55mm
imusiipi: 50mm
taulukoiden mukaan pitäis riittää 350hv tehoille
tällainen olis lopputulos:
pakopesä: 8cm2
pakosiipi: 55mm
imusiipi: 50mm
taulukoiden mukaan pitäis riittää 350hv tehoille
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
m103 männät eri kuin m104 ja kanget myös.
Re: Bensiini turboitus kokemuksia!! holset HX vs HY
EPC Netin mukaan esim. kiertokanki A102 030 26 20 käy mm. kuusisylinterisiin moottoreihin M103.940 (2,6) ja M103.983 (3,0), M104.942 (2,8), M104.992 (3.2) ja lisäksi mm. nelisylinterisiin moottoreihin M102.924 (2,0) ja M102.985 (2,3).jmo2204 kirjoitti:m103 männät eri kuin m104 ja kanget myös.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020