Eli löyty tuolta vaihdekepin juuressa olevan kannen alta tollanen laatikko jossa lukee, että cruisecontrol.
Siitä lähtee ohuita sähköpiuhoja jonnekin, joten kuuluuko -93 vuoden mersuissa olla vakionopeuden säädin ja jos kuuluu niin missähän voisi olla vika kun ei toimi?
W124 cruise control
Re: W124 cruise control
Yritän laatia ohjetta laatikon irroittamiselle mutta omalla vastuulla sitte aukomaan. Esim. muovilistojen kynsiä voi katketa. Monta olen itte katkonuritza kirjoitti:Eli löyty tuolta vaihdekepin juuressa olevan kannen alta tollanen laatikko jossa lukee, että cruisecontrol.
Siitä lähtee ohuita sähköpiuhoja jonnekin, joten kuuluuko -93 vuoden mersuissa olla vakionopeuden säädin ja jos kuuluu niin missähän voisi olla vika kun ei toimi?

Laatikko pitäisi olla mittariston alla ohjausputken vieressä vasemmalla puolen. Joutuu siis sen jalkatilassa olevan panelin irroittamaan. Valokatkaisian nupin alla mutteri olisko ollu 24mm. Konepellin kahvan alla pitkä ristipääkoneruuvi (ei välttämättä tarte kokonaan ruuvata pois). Jalkatilassa useampikin peltiruuvi 8mm tai ristipää käy.
Virta-avain muovilistan alla kolme peltiruuvia (8mm tai ristipää käy). Vasemmalla puolen samantyyppinen mutta pitempi muovilista (samassa muovilistassa se valokatkaisin ja valojen korkeussäätö) listan alla muistaakseni 4 peltiruuvia. Ja sit ne valojenkorkeussäätöön tulevat alipaineputket täytyy irroittaa (kunhan lista on saatu irti). Siinä on sellainen kolmekyntinen "töpseli" Lähtee vetämällä kun nuo kolme kynttä on alaspainettuna.
Näitä listoja muistaakseni pitää nostaa varovasti listan vasemmasta laidasta ja vetää kohti kuskin ovea heti kun vaan pystyy. Listassa olevat muovikynnet katkeaa muuten.
Virta-avainlistaa täytyy ekaksi kohottaa virta-avainpatruunan vasemmalta puolen aivan ohjauspylvään vierestä. Kynnet jotka helposti katkeaa ovat virta-avainpatruunan oikealla puolella. Vasemmanpuoleista listaa pitää nostaa koholle valokatkaisijan kohdalta ja heti kun pystyy vetää kohti kuskinovea. Näitten listojen alla siis ne peltiruuvit. Jalkatilapanelin pitäisi alkaa lähtemään.
Niin ja yksi peltipidike voi olla jalkatilapanelissa valokatkaisijan korkeudella ääriimäisenä vasemmalla. Sen tarkoitus taitaa olla vaan se että lajkatilapaneli istuu kojelaudan osiin kunnolla. Siinä ei pahemmin kynsiä tainnut olla? Ei siis vastusta poisottoa jos tuo peltipidike edes siellä on.
Sit pitäis alkaa näkymään alumiininen noin 10cm leveä tuumaa paksu ja vajaat 20cm pitkä laatikko kun katsoo virta-avaipatruunan korkeudelta ohjauspyörän vasemmaltapuolen kohti konehuonetta. 8mm hylsyllä aukeaa ne kaksi ruuvia joilla laatikko on kiinni.
Re: W124 cruise control
Vaihdekepin etupuolella, n. tuhkakupin alla taas pitäisi olla turvavöiden kiristimien anturi, jossa pitäisi lukea "RS jotain".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W124 cruise control
Joo ja muistelen et Crash Control tai jotain sellaista lukis jossain muoviboksin päällä joka sijaitsee juurikin tuolla Timo L:n mainitsemassa paikassa?Timo L. kirjoitti:Vaihdekepin etupuolella, n. tuhkakupin alla taas pitäisi olla turvavöiden kiristimien anturi, jossa pitäisi lukea "RS jotain".
Re: W124 cruise control
... eli lukiko siinä boksissa cruise controlin sijaan crash control?Jari Ke kirjoitti:Joo ja muistelen et Crash Control tai jotain sellaista lukis jossain muoviboksin päällä joka sijaitsee juurikin tuolla Timo L:n mainitsemassa paikassa?
Kun alkuperäiseen kysymykseen sisältyi, että kuuluuko tällaisessa Mersussa olla vakionopeussäädin, niin kuuluu, jos sellainen on siihen uutena tilattu tai jälkikäteen asennettu, mutta vakiovaruste se ei ole ollut. Ilmeisesti siinä on kuitenkin se vakionopeussäätimen käyttöviiksi rattiputkessa?
Ohjausboksi löytyy noin, kuin Jari Ke tuossa kertoi, ja sieltä taitaa yleisimmin löytyä tuon järjestelmän vika silloin, kun se ei toimi. Yleensä kai juotokset vanhuuttaan irtoavat ja vaativat uudelleen juottamista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09