Tervehdys kaikille! Olen aivan täydellinen "newbie" täällä, siis tällä foorumilla kuin myös itse merkin parissa. Ostimme nimittäin viikko sitten perheeseen V-Klassen, koska rouvan koiraharrastus ei enää mahtunut farmarin peräkonttiin.
Ei ihan vuorokautta päässyt ilman probleemaa, koska jo viikko sitten sunnuntaina vasentakakulma oli aivan maassa. Takapään ilmajousitus sinällään toimii ihan ok, perä nousee ja pelaa, mutta kun auton sammuttaa niin vasen kulma laskee melko nopsasti. Ajattelin että jos en ihan heti heittäisi pyyhettä kehään vaan yrittäisin saada systeemit kuntoon. Ilmeisesti itse ilmajousi vuotaa ja nyt kiinnostaisi tietää että onko tuon rakenteessa jotain mitä ei kotitallissa kuntoon saa? Yläpää näyttää olevan kiinni kahdella kuusiokololla ja alapää ei kai millään? Itse asiassa tämän tiedon löysin myös haullakin... Mutta jos otan jousen irti, onko uuden asentamisessa jotain erikoista säätämistä vai onko se ihan "plug & play"?
t, Jukka
V220 (W638/2) ilmajousituksesta
-
- Uusi tuttavuus
V220 (W638/2) ilmajousituksesta
Viimeksi muokannut skylark-64, La 26.11.2011 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mese V220 cdi -02
Skoda Octavia farkku -99
Buick Skylark 2D HT Sport Coupe -64
Skoda Octavia farkku -99
-
- Uusi tuttavuus
Re: V220 (W638) ilmajousituksesta
No nyt pussukka on jo pöydällä, eipä tämä mitään rakettiteknologiaa ollutkaan. Ja eipä siinä mitään vaikka olisikin, ihmisten tekemäähän sekin on...
Nyt vain maanantaina uutta pussukkaa tilaamaan ja sitten asennus. Onpahan aikaa putsata kaikki liittimet osaa odotellessa.
Nyt vain maanantaina uutta pussukkaa tilaamaan ja sitten asennus. Onpahan aikaa putsata kaikki liittimet osaa odotellessa.
Mese V220 cdi -02
Skoda Octavia farkku -99
Skoda Octavia farkku -99
-
- Uusi tuttavuus
Re: V220 (W638) ilmajousituksesta
Ja ainakin yksi vika löytynyt, kuskin puolen pussissa 5 pienen pientä reikää! Joskus on hyvä että ihminen on hamsteri, löytyi viiden millin pneumatiikka putkea sen verran että sai rakenneltua paineistetun pussin testausympäristön vesipaljuun.
Mutta sitten, eri puolille olevat magneettiventtiilit toimivat ja laskevat läpi hyvin, mutta mikä on se kompuran päällä oleva mokkula? Onko siinä myös magneettiventtiili jonka kuuluisi aueta kun kompura käynnistyy ja vastaavasti päästää painetta pois pusseista mikäli perä on liian korkealla? Tuntuisi että se ei tee mitään...
Mutta sitten, eri puolille olevat magneettiventtiilit toimivat ja laskevat läpi hyvin, mutta mikä on se kompuran päällä oleva mokkula? Onko siinä myös magneettiventtiili jonka kuuluisi aueta kun kompura käynnistyy ja vastaavasti päästää painetta pois pusseista mikäli perä on liian korkealla? Tuntuisi että se ei tee mitään...
Mese V220 cdi -02
Skoda Octavia farkku -99
Skoda Octavia farkku -99
Re: V220 (W638/2) ilmajousituksesta
Käsittääkseni on juurikin semmonen venttiili.. Järjestelmähän koostuu kolmesta venttiilistä, kompurasta, ilmankuivaimesta/suodattimesta, jousipusseista, tasoantureista, ohjainlaitteesta + muista sähköistä/letkuista... Joka vuotiseen huoltoon pitäisi kuulua tuo ilmankuivaimen ja imuilmansuodattimen huolto, Asioita jota ei voi korostaa liikaa.. Jos perä kuitenkin nousee normaalisti niin voisi olettaa että venttiili toimii. Voithan sinä kokeilla lastata autoon painavaa tavaraa taka-akselille ja nostattaa sitten perän normaaliin korkeuteen. Ottaa painot pois ja katsoa laskeeko perä.. Itsekkin joskus pähköillyt ko. venttiilin kanssa enkä siihen saanut oikein selvyyttä, että miten se toimii tarkalleen.. Mutta jos kerran olet purkanut kompuran irti, niin avaa se ilmankuivaaja ja vaihda sisälmykset, jos et ole sitä vielä tehnyt.. Jos on alkuperäinen kuivain, niin otappas kuvat (itse unohdin.. vm -00 V220) ja laita jakoon.. Oli meinaan itsellä sen näköinen paketti että ei ihme jos perän säätö tökki ja lopulta koko kompura kosahti.. Samoten imuilmansuodatin oli mitä ilmeisemmin alkuperäinen.. En itse puhaltamalla saanut ilmaa siitä läpi.. Joutais iteltä varmaan myydä nuo osat pois, ku vaihdoin kierrejousiin.. Tuskin tulee palattua enää ilmajousituskeen, kun kompura kerran sippasi ja toinen tasoanturikin rikki.. 

"ex. V 220 cdi -00"