ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
tohon omaan 606 projektiin joudun muokkaan ahtoputket ens talvena kun ottaa jostain vähän kiinni runkoon
onkos mitä eroo jos pienennän putkikokoa 3"->2,5"
onkos mitä eroo jos pienennän putkikokoa 3"->2,5"
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Jos siinä alle 1000hv on, niin passaa se 2,5" putkikin
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Pansu on oikeilla jäljillä. ite otan varmanpäälle ja laitan yli 500 heppasiin vehkeisiin 3" putket. Vaikka turhaa se varmaan on noin pienillä tehoilla, kun 2.5" putkestakin tuntuu menevän tarpeeksi ilmaa noihin perus st viritelmiin.
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Virtausnopeus on se mikä määrää sen putken koon, äänennopeutta ei parane ylittää tässäkään.
Suurempi teho -> suurempi ahtopaine, mutta silti virtausnopeus on sama. Sitten kun kone alkaa kiertää 10 000 rpm pitää tehdä lisää laskutoimituksia
Sikäli tuo on eri asia verrattuna vaikkapa pakoputkeen, kun sinne pyritään saamaan nollapaine, jolloin pitää olla paljon paksumpaa putkea, jotta sama kaasumassa ehtii tulla lävitse siten, ettei nopeus nouse liikaa.
Imukanavassahan se nopeus on sitten kuitenkin edelleen nopeampi vaikka sitä hidastaisi ahtoputkessa suuremmalla putkella
Suurempi teho -> suurempi ahtopaine, mutta silti virtausnopeus on sama. Sitten kun kone alkaa kiertää 10 000 rpm pitää tehdä lisää laskutoimituksia
Sikäli tuo on eri asia verrattuna vaikkapa pakoputkeen, kun sinne pyritään saamaan nollapaine, jolloin pitää olla paljon paksumpaa putkea, jotta sama kaasumassa ehtii tulla lävitse siten, ettei nopeus nouse liikaa.
Imukanavassahan se nopeus on sitten kuitenkin edelleen nopeampi vaikka sitä hidastaisi ahtoputkessa suuremmalla putkella
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Kuitenkin jossain alle 600hv scaniassakin on jo melkein 100mm ahtoputket..Pansu kirjoitti:Jos siinä alle 1000hv on, niin passaa se 2,5" putkikin
Holset siellä lukee..
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Scaniasta, 16-litrainen joka kiertää 2500 rpm tarvii reilusti isommat putket kuin 3-litrainen joka kiertää 6-7000 rpm.
3-litran Mersusta menee yhdellä kierroksella 1,5 litraa ilmaa läpi normi-ilmanpaineessa jos virtaushäviöitä ei huomioida. Silloin 73mm sisä-D putkella ja 6000 rpm:llä virtausnopeus menee jo vähän yli äänennopeuden 368 vs. 343 m/s (20 ast. C)...
Scaniassa 2500 rpm:llä äänennopeus tulisi 112mm putkella.
Äänennopeus kaasussa nousee suhteessa paineen neliöjuureen, se tukee pienemmän putken käyttöä ahtoputkistossa.
Samoin korkeampi ahtoilman lämpötila nostaa äänennopeutta, esim. 50C-asteessa se on 360m/s, joten putkikokoa ei ainakaan tarvii sen takia isontaa. Mielummin talvikelissä tarviis olla isommat putket, siis teoriassa.
3-litran Mersusta menee yhdellä kierroksella 1,5 litraa ilmaa läpi normi-ilmanpaineessa jos virtaushäviöitä ei huomioida. Silloin 73mm sisä-D putkella ja 6000 rpm:llä virtausnopeus menee jo vähän yli äänennopeuden 368 vs. 343 m/s (20 ast. C)...
Scaniassa 2500 rpm:llä äänennopeus tulisi 112mm putkella.
Äänennopeus kaasussa nousee suhteessa paineen neliöjuureen, se tukee pienemmän putken käyttöä ahtoputkistossa.
Samoin korkeampi ahtoilman lämpötila nostaa äänennopeutta, esim. 50C-asteessa se on 360m/s, joten putkikokoa ei ainakaan tarvii sen takia isontaa. Mielummin talvikelissä tarviis olla isommat putket, siis teoriassa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
^Sillä tuon laitoinkin kun ei voi yleistää että 1000hv vehkeessä riittää 2,5" putki.
Moottorin tilavuus ym. asiat vaikuttaa putken kokoon.
Moottorin tilavuus ym. asiat vaikuttaa putken kokoon.
Holset siellä lukee..
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
kiitoksia mielipiteistä, ens kesäksi tulee siis 2,5" ahtoputket
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Uudessa tuning lehdessä bemussa om606,hyvin rokkaa pienetkin ahtoputket... +600hp...
http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... z068&gl=US" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulppaakohan noi herlevien valtroissa kun ei oo 150mm ahtotorvee....?
http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... z068&gl=US" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulppaakohan noi herlevien valtroissa kun ei oo 150mm ahtotorvee....?
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
olikos tässä samassa laitteessa oma imusarja mihin oli jyrsitty ura tolle amw-tuloputkelle, ilman mitään tupla-plenumialaineracing kirjoitti:Uudessa tuning lehdessä bemussa om606,hyvin rokkaa pienetkin ahtoputket... +600hp...
ite ajattelin kokeilla tommosta
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Jep,sama laite.Timo N kirjoitti:olikos tässä samassa laitteessa oma imusarja mihin oli jyrsitty ura tolle amw-tuloputkelle, ilman mitään tupla-plenumialaineracing kirjoitti:Uudessa tuning lehdessä bemussa om606,hyvin rokkaa pienetkin ahtoputket... +600hp...
ite ajattelin kokeilla tommosta
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Kyllähän siinä tuningin bemarissa on tuplaplenonumi..toinen osa siitä on vain orkkis painekotelo
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Onkohan Freakilla nyt laskukaavat ollut aivan kunnossa tai joku pilkkuvirhe?TDIfreak kirjoitti:Scaniasta, 16-litrainen joka kiertää 2500 rpm tarvii reilusti isommat putket kuin 3-litrainen joka kiertää 6-7000 rpm.
3-litran Mersusta menee yhdellä kierroksella 1,5 litraa ilmaa läpi normi-ilmanpaineessa jos virtaushäviöitä ei huomioida. Silloin 73mm sisä-D putkella ja 6000 rpm:llä virtausnopeus menee jo vähän yli äänennopeuden 368 vs. 343 m/s (20 ast. C)...
Scaniassa 2500 rpm:llä äänennopeus tulisi 112mm putkella...
Ite sain tolle 73mm ahtoputkelle virtausnopeutta 36 m/s @ 6000rpm
ja scaniassa äänen nopeus tulee vastaan 35mm ahtoputkella @2500 rpm??
MB W123 300D 2.0
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Tähänhän ne laskelmat voi tehdä niin ei tarvii arvailla.
2500 rpm = 41,7 rps
16 litran kone hengittää 8 litraa eli 8 dm3 per kierros.
2500 rpm:llä ilmamäärä Q = 41,7rps x 8 dm3 =333 dm3/s.
112mm putken poikki pinta-ala A = pii x 0,56 dm x 0,56 dm = 0,988 dm2
v = Q/A = 337 m/s.
Ei tuossa nyt ainakaan pilkkuvirhettä pitäisi olla .
2500 rpm = 41,7 rps
16 litran kone hengittää 8 litraa eli 8 dm3 per kierros.
2500 rpm:llä ilmamäärä Q = 41,7rps x 8 dm3 =333 dm3/s.
112mm putken poikki pinta-ala A = pii x 0,56 dm x 0,56 dm = 0,988 dm2
v = Q/A = 337 m/s.
Ei tuossa nyt ainakaan pilkkuvirhettä pitäisi olla .
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Pilkku-/yksikkövirhe.
333 dm3/s : 0,988 dm2 = 337 dm/s = 33,7 m/s
333 dm3/s : 0,988 dm2 = 337 dm/s = 33,7 m/s
S210 220 CDI A -02
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Joo niinpä taitaa olla. Välillä sokeutuu.
Edit: Ehkä se hämäsi kun nuo väärät arvot passasi aika hyvin äänennopeuteen, nyt ei sitten ollenkaan.
Mites pienillä putkilla sitä oikein pärjäisikään?
Edit: Ehkä se hämäsi kun nuo väärät arvot passasi aika hyvin äänennopeuteen, nyt ei sitten ollenkaan.
Mites pienillä putkilla sitä oikein pärjäisikään?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
aika pienillä putkilla sitä näyttäs pärjäävän tehokkaissakin laitteissa. ainakin jos kuvia kattelee niiin ei pullinki vehkeissä ole 500mm ahtohormeja.TDIfreak kirjoitti:Joo niinpä taitaa olla. Välillä sokeutuu.
Edit: Ehkä se hämäsi kun nuo väärät arvot passasi aika hyvin äänennopeuteen, nyt ei sitten ollenkaan.
Mites pienillä putkilla sitä oikein pärjäisikään?
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Mitäs raati pitää hyväksyttävänä painehäviönä tai virtausnopeutena ahtoputkissa?
Tuli sitten taas vähän perehdyttyä aiheeseen niin kehittelin tuossa yön unettomina tunteina virtausopin kirjoista exeliin laskukaavan jolla saa laskettua Reynoldsin luvun ja sitäkautta painehäviön ahtoputkessa (ahtolämmöt, putken pinnankarheudet, ilman viskositeettimuutokset yms. pikkujutut huomioitu)
Kireälle superille elikkäs 2996cc koneelle 3bar ahtopaineella @6000rpm tuli tälläinen käppyrä ahtoputken painehäviölle suhteessa sisähalkaisijaan (pinnankarheus 0.2mm, putkien pituus 2m). Käppyrä kuvaa ahtoputkissa tapahtuvaa häviötä eli coolerin painehäviö pitää vielä lisätä tähän.
Tuli sitten taas vähän perehdyttyä aiheeseen niin kehittelin tuossa yön unettomina tunteina virtausopin kirjoista exeliin laskukaavan jolla saa laskettua Reynoldsin luvun ja sitäkautta painehäviön ahtoputkessa (ahtolämmöt, putken pinnankarheudet, ilman viskositeettimuutokset yms. pikkujutut huomioitu)
Kireälle superille elikkäs 2996cc koneelle 3bar ahtopaineella @6000rpm tuli tälläinen käppyrä ahtoputken painehäviölle suhteessa sisähalkaisijaan (pinnankarheus 0.2mm, putkien pituus 2m). Käppyrä kuvaa ahtoputkissa tapahtuvaa häviötä eli coolerin painehäviö pitää vielä lisätä tähän.
Viimeksi muokannut Leze, Ke 11.01.2012 00:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W123 300D 2.0
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Nyt alkaa näyttää jo tieteelliseltä. Vielä kun yhtälö ottaisi huomioon sen että virtaus ei ole tasaista.
Re: ahtoputket 2,5 vai 3 tuumaset
Meinaatko nyt sylinteriden aiheuttamia pulsseja? Muutenhan tuo yhtälö ottaakin huomioo turbulenttisen virtauksen...
Itse olen ajatellut että sylintereiden pulsseilla ei ole suurta vaikutusta ahtoputkien virtausnopeuteen korkeilla kierroksilla, eli sillon kun se putki käy ahtaimmaksi ja tuota mitoitusta todella tarvitaan.
Itse olen ajatellut että sylintereiden pulsseilla ei ole suurta vaikutusta ahtoputkien virtausnopeuteen korkeilla kierroksilla, eli sillon kun se putki käy ahtaimmaksi ja tuota mitoitusta todella tarvitaan.
MB W123 300D 2.0