Terve,
Ajattelin tuossa eilen nopsaan vaihtaa ML:n alapallonivelen mutta eipä se sitten onnistunutkaan. Alkoi hyvin, nivelen mutterit (iso ja pieni) lähti hyvin auki ja nivel oli irroitettavissa mutta siitä päästäänkin tähän:
En sitte millään saanut niveltä pois pyörännavan ja alatukivarren välistä... irroitin raidetangonpään, ei apua. Miten vitt#%ssa se sieltä lähtee? Tartteeko mun ottaa koko pyörännapa irti vetareineen?
Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5719
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
pääsiskö se nivel tulee pois paikaltaan jos ottas vetarin pois pyörän navasta 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
Hei, auttakaa nyt miten nivel lähtee pois. En halua maksaa tiskille 200€ siitä hommasta kun voi itsekkin vaihtaa.
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
Omassa laitoin auton pukeille alatukivarsista ja otin navan/olka-akselin kokonaan irti yläpallosta, raidepäästä ja vetarista noin 2 tuntia per puoli. Taitaa muuten tarvita rälläkkää jos ei pura tarpeeksi.
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
Heips
Kyll sä pääset helpoimmalla irrottamalla sen vetarin. Tsekka ne kumipalkeet samalla ja uusi ne jos vähänkin aihetta.
Oikee avain (voi olla torx, xzn tai mikä vaan) ja helposti irti perästä - sit se 30mm mutteri vek jahka on naputeltu ne kaks lukitusta siit mutskusta oikoseks.
Perästä tulikin mieleeni että ilman sitä toi munkin vaimokulta olis jo kauan aikaa sitte pudonnut vessanpönttöön...
edit:
Etufillarista puhutkin... ei kokemusta, vaikka onhan se perä sielläkin.
Kyll sä pääset helpoimmalla irrottamalla sen vetarin. Tsekka ne kumipalkeet samalla ja uusi ne jos vähänkin aihetta.
Oikee avain (voi olla torx, xzn tai mikä vaan) ja helposti irti perästä - sit se 30mm mutteri vek jahka on naputeltu ne kaks lukitusta siit mutskusta oikoseks.
Perästä tulikin mieleeni että ilman sitä toi munkin vaimokulta olis jo kauan aikaa sitte pudonnut vessanpönttöön...
edit:
Etufillarista puhutkin... ei kokemusta, vaikka onhan se perä sielläkin.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
Pitää tänne kirjoittaa myöskin vastaavasta w163 alapallon vaihdoista muita varten 
Homma menee näin näppärästi:
1. vaihdettava kulma ilmaan, pyörä pois.
2. Raidetangon pää irti
3. Käännä pyörä linkkuun niin pääset löysäämään alapallon ylämutterin, huom. ota mutteri jo tässä vaiheessa kokonaan irti tai muuten alapallo ei mahdu tulemaan pois!
4. Alapallo on myöskin kiinni sellaisella leveällä 4sakaraisella "mutterilla" alapäästään. Tähän myydään erikoishylsyä jossa nuo sakarat, mutta ei auennut mulla edes sillä ja puolentoista metrin jatkolla, vaan meni väännin poikki. Helpoin kun otat suosiolla rälläkän ja leikkaat rinkulan poikki ja naputat pois kierteiltä
5. Seuraavaksi lyöt alapallon "yläpään" irti alatukivarresta, itellä irtosi helposti kun löi kylkeen vasaralla muutaman kerran.
6. Sitten otat tunkin ja nostat alatukivartta tunkilla ylöspäin että alapallon yläosa (kierreosa) mahtuu tulemaan reiästä pois, kääntämällä kynkän linkkuun ja pienellä kampeamisella saat alapallon kokonaan näkyviin (apukuskin puolella auton peräpään puolelle)
7. Sitten otat taas sen vasaran ja annat reippaita iskuja alapallon pohjaan ja tuurillaan se loikkaa pois, uusi alapallo kannattaa olla vaikka pakkasessa odottamassa.
8. Asetat uuden alapallon paikalleen ja kiristät sen sillä sakaramutterilla pohjaan asti, samalla tavalla vänkäämällä menee uusialapallo sitten alatukivarren reikään ja eikun kasaamaan
9. Tällä konstilla ei tarvitse irrottaa vetoakselia eikä myöskään yläpalloa vaikka monissa ohjeissa ne olevinaan pitäisi irrottaa
Ei muuta, muistanpahan itekkin jos vastaavaa homma täytyy tulevaisuudessa tehdä uudelleen, kun täällä ohje tallessa

Homma menee näin näppärästi:
1. vaihdettava kulma ilmaan, pyörä pois.
2. Raidetangon pää irti
3. Käännä pyörä linkkuun niin pääset löysäämään alapallon ylämutterin, huom. ota mutteri jo tässä vaiheessa kokonaan irti tai muuten alapallo ei mahdu tulemaan pois!
4. Alapallo on myöskin kiinni sellaisella leveällä 4sakaraisella "mutterilla" alapäästään. Tähän myydään erikoishylsyä jossa nuo sakarat, mutta ei auennut mulla edes sillä ja puolentoista metrin jatkolla, vaan meni väännin poikki. Helpoin kun otat suosiolla rälläkän ja leikkaat rinkulan poikki ja naputat pois kierteiltä

5. Seuraavaksi lyöt alapallon "yläpään" irti alatukivarresta, itellä irtosi helposti kun löi kylkeen vasaralla muutaman kerran.
6. Sitten otat tunkin ja nostat alatukivartta tunkilla ylöspäin että alapallon yläosa (kierreosa) mahtuu tulemaan reiästä pois, kääntämällä kynkän linkkuun ja pienellä kampeamisella saat alapallon kokonaan näkyviin (apukuskin puolella auton peräpään puolelle)
7. Sitten otat taas sen vasaran ja annat reippaita iskuja alapallon pohjaan ja tuurillaan se loikkaa pois, uusi alapallo kannattaa olla vaikka pakkasessa odottamassa.
8. Asetat uuden alapallon paikalleen ja kiristät sen sillä sakaramutterilla pohjaan asti, samalla tavalla vänkäämällä menee uusialapallo sitten alatukivarren reikään ja eikun kasaamaan
9. Tällä konstilla ei tarvitse irrottaa vetoakselia eikä myöskään yläpalloa vaikka monissa ohjeissa ne olevinaan pitäisi irrottaa

Ei muuta, muistanpahan itekkin jos vastaavaa homma täytyy tulevaisuudessa tehdä uudelleen, kun täällä ohje tallessa

w202 c180 -94,w210 e230 -96,w210 e200 -96,harrastepelinä w116 280se
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
w124 200e,w202 c180 -95,w210 220cdi -00, w202 c180 -98, 220cdi w211, w209 270cdi
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
JP83 ohje hyvä.
Voi tehdä myös niin, että ottaa ylätukivarren ja raidepään irti (ja tarvittava johdot kiinnikkeistään..), ja kääntää navan ylösalaisin. (eli ylätukivarren reikä alatukivarren puolelle)
tunkki tueksi alatukivarteen/ napaan.
Nyt se alapallo on helppo lyödä pois alaspäin, ja helpompi putsailla se reikä uutta varten ja laittaa se alulle.
Sitten kasaa kaikki nivelet takaisin, myös uuden alapallon ylämutterin ainakin alulle, ja lopuksi kiristää 4-sakaraisen kun napa pysyy paikoillaan.
Tällä tyylillä ei tarvitse vetaria turhaan aukoa, eikä irroitella johtoja (paitsi abs-anturille tehdä pituutta kiinnike/nippuside avaamalla).
Tilaakin on näin mukavasti.
Lämmitä alapallon 4-sakaraista ennen vääntämistä, siellä on liima. On tiukassa muutenkin.
Suojaa jollain vetarin kumia, alapallo voi lentää vauhdilla pois, siihenhän se osuu. Itse vääntelin alumiinipellin siihen väliin.
Alapallon kierteet on kovilla, kun vedät sen mutterilla paikoilleen. Putsaa reikä hyvin, ja itse sipaisen vaseliiniakin.
Voi tehdä myös niin, että ottaa ylätukivarren ja raidepään irti (ja tarvittava johdot kiinnikkeistään..), ja kääntää navan ylösalaisin. (eli ylätukivarren reikä alatukivarren puolelle)
tunkki tueksi alatukivarteen/ napaan.
Nyt se alapallo on helppo lyödä pois alaspäin, ja helpompi putsailla se reikä uutta varten ja laittaa se alulle.
Sitten kasaa kaikki nivelet takaisin, myös uuden alapallon ylämutterin ainakin alulle, ja lopuksi kiristää 4-sakaraisen kun napa pysyy paikoillaan.
Tällä tyylillä ei tarvitse vetaria turhaan aukoa, eikä irroitella johtoja (paitsi abs-anturille tehdä pituutta kiinnike/nippuside avaamalla).
Tilaakin on näin mukavasti.
Lämmitä alapallon 4-sakaraista ennen vääntämistä, siellä on liima. On tiukassa muutenkin.
Suojaa jollain vetarin kumia, alapallo voi lentää vauhdilla pois, siihenhän se osuu. Itse vääntelin alumiinipellin siihen väliin.
Alapallon kierteet on kovilla, kun vedät sen mutterilla paikoilleen. Putsaa reikä hyvin, ja itse sipaisen vaseliiniakin.
Re: Alapallonivelen vaihto w163?? Ihmeissään
Tuossa päivällä tuli molemminpuolin etualapallot vaihettua, ensin koitin ilman yläpallon irrotusta, mutta en kyllä saanu sitten mitenkään mulukattua sitä että olis sopinu pois. Sitten irrotin yläpallon ja vetarihan nuljahtaa itekseen pois, niin olipa heleppohomma. Hyillä ohjeilla ei ole kun tehä pois. Kiitoksia
W166 350 bluetec
S211 270cdi
W126 280s
S211 270cdi
W126 280s