ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Ostin sitten joku aika sitten ensimmäisen mersuni. 2001 vuoden ML 400 CDI:n.

Mittaristoon syttyi tänään BAS/ESP valo. Vein auton pikahuoltoon, jossa vaihtoivat takaisinkutsuna tuon paljon puhutun jarruvalokatkaisimen tai vastaavan. Vikakoodeista löytyi myös N49 (ohjauskulma-anturi), kyseisen osan koodaus on virheellinen ja ei ole perusasetettu. Ratin pyörittely ei auttanut (kalibrointi). Onko tiedossa meneekö nuo yleensä rikki, katselin anturia niin sehän on toteutettu optotunnistimilla, jotka eivät tietojeni mukaan ole kovinkaan helposti rikkoutuvia.
Onko mahdollisesti kuitenkin joku muu mahdollinen vika, joka antaisi kyseiset koodit? Akku yleismittarin mukaan täysi ja uuden oloinen.

Antoivat mersun huollossa aika suolaisen hinnan tuolle reilut 900 € ja työt n. 4-500 eur.

Lisäksi kaipailisin neuvoja/vinkkejä keskuslukkojen ja ovipahvien irroittamiseen. Yleensähän keskuslukko modulien purkaminen ja putsaaminen auttaa, kun ovet toimii nihkeästi.
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Löysin tälläisen:

http://seekpart24.com/search?q=steering ... r&at=12172" onclick="window.open(this.href);return false;

Tietääkö kukaan voiko kyseistä osaa vaihtaa ilman ohjausakselia? Mersullahan tuo hinta oli ohjausakselin kanssa.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2362
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

hanniha kirjoitti:Ostin sitten joku aika sitten ensimmäisen mersuni. 2001 vuoden ML 400 CDI:n.

Mittaristoon syttyi tänään BAS/ESP valo. Vein auton pikahuoltoon, jossa vaihtoivat takaisinkutsuna tuon paljon puhutun jarruvalokatkaisimen tai vastaavan. Vikakoodeista löytyi myös N49 (ohjauskulma-anturi), kyseisen osan koodaus on virheellinen ja ei ole perusasetettu. Ratin pyörittely ei auttanut (kalibrointi). Onko tiedossa meneekö nuo yleensä rikki, katselin anturia niin sehän on toteutettu optotunnistimilla, jotka eivät tietojeni mukaan ole kovinkaan helposti rikkoutuvia.
Onko mahdollisesti kuitenkin joku muu mahdollinen vika, joka antaisi kyseiset koodit? Akku yleismittarin mukaan täysi ja uuden oloinen.

Antoivat mersun huollossa aika suolaisen hinnan tuolle reilut 900 € ja työt n. 4-500 eur.
Ainakin E200-malliin on kyseinen osa vaihdettavissa ilman rattiakselia ja tarkemmin itselle on kyseinen osa jo postissa
odottamassa. Ebay:n kautta käytetty 70€+rahti 20€.

Ebayn kautta saa monia osia aivan kohtuuhintaan kun kotimaisia autonpurkajia ei oikein kaupanteko kiinnosta.

Sitä, auttaako ko. osa noihin samoihin vaivoihin, jää vielä nähtäväksi mutta oireet ja koodi ovat samat.
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Kiinnostaisi onko ML:ssä tuo purettavissa edes irti akselin ympäriltä vai onko "haittalevy/tunnistinlevy" stanssattu tuohon akseliin kiinni. Ei kehtais käydä tietämättä purkamaan.

Niin ja tuli vielä mieleen, et pitääks purkaessa ottaa jollain tavalla tuo airbag huomioon?
Avatar
Quosma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 12.02.2009 06:53
Paikkakunta: LEMPÄÄLÄ
Viesti:

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja Quosma »

Omassa ML:ssä oli sama vika. Putsasin anturin sisältä paineilmalla. Irroitin ohjausakselin lukituksen ja raoitin vähän anturinkuorta. Toiminut nyt parivuotta ongelmitta.
ML 400 CDI -02
S-type V8 -01
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Quosma puhaltelitko paineilmalla siis piirilevylle vai noihin optotunnistimiin. Optotunnistimethan pääsee tuhauttamaan ilman pahempia purkamisia. Itse ajattelin myös, että jos tuollainen putsaus auttaisi. Ajatuksissa oli myös, että jos tuon anturin saisi irti niin saisi mittailtua nuo optotunnistimet ja tarvittaessa kolvailtua uudet tilalle. Nuo osathan ei muistaakseni montaa euroa/ kpl maksa.
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Eipä auttanut uuden ohjauskulma-anturin vaihto. Mikähän voisi antaa vikakoodin tuolle?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Vie johonkin *rin piuhan päähän niin näkee tarkemmin missä se vika voisi olla. Nollattinko tuo ohjauskulma anturi vaihdon jälkeen *.rilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Samat vikakoodit edelleen.
C1140-012 N49(ohjauskulma-anturi)
C1140-010 Rakenneosan N49 (ohjauskulma-anturi) koodaus on virheellinen
C1140-008 Rakenneosan N49 (ohjauskulma-anturi) ei ole perusasetettu

Mistähän vois seuraavaksi lähteä metsästämään vikaa? Mersun huollossa nuorella asentajalla meni jo sormi suuhun. Mistähän tuota ESP:n pääyksikköä pitäis metsästää ML:ssä? Konehuoneen puolellahan se jossain kaiketi on. Tulee itselle mieleen joku liittimen kosketushäiriö.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

hanniha kirjoitti:Samat vikakoodit edelleen.
C1140-012 N49(ohjauskulma-anturi)
C1140-010 Rakenneosan N49 (ohjauskulma-anturi) koodaus on virheellinen
C1140-008 Rakenneosan N49 (ohjauskulma-anturi) ei ole perusasetettu

Mistähän vois seuraavaksi lähteä metsästämään vikaa? Mersun huollossa nuorella asentajalla meni jo sormi suuhun. Mistähän tuota ESP:n pääyksikköä pitäis metsästää ML:ssä? Konehuoneen puolellahan se jossain kaiketi on. Tulee itselle mieleen joku liittimen kosketushäiriö.
Nollapisten ja kaliproini tekivät *:rila? pyörän kulmat ok?
esp/abs yksikkö siinä pumpun kyljessä kone huonessa

sattaa olla ohjelma vika jos hukka asentonsa ja on uusi ehjä anturi paikasaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

Väittivät ettei kalibrointia pysty ilmeisesti tekemään tuon koodaus virheen vuoksi. Ohjauskulma-anturi on uusi, tilattu saksasta ja sama osa numero.
Pyörän kulmia ei ole vielä tarkistettu.

Lisää tutkimista.
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

ESP yksikön liittimet käyty läpi, yhdessä oli hapettumia, mutta putsaus ei vienyt vikaa pois. Ei auta muuta kuin lähteä joulun viettoon ilman esp:tä. Toisaalta, eihän siitä yleensä ole kuin haittaa :)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos ei vikaa löydy niin ennen yksikön vaihtoa kannatta kokeila uudeleen ohjelmointia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13241
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hanniha kirjoitti:Väittivät ettei kalibrointia pysty ilmeisesti tekemään tuon koodaus virheen vuoksi. Ohjauskulma-anturi on uusi, tilattu saksasta ja sama osa numero.
Pyörän kulmia ei ole vielä tarkistettu.

Lisää tutkimista.
No yritettiinkö sitä koodausta korjata? CDI203 kyselikin millä testerillä autoa tutkittiin (en ainakaan huomannut vastausta)? Mitä kulma-arvoa se anturi näytti ratin ollessa suorassa?
hanniha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 05.12.2011 19:25

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja hanniha »

En tiedä millä testerillä Mersun huollossa Kouvolassa testasivat. Eikä se nuori asentaja varmaan olis osannut mitään sille tehdä. Taitaa pitää viedä Helsinkiin Rollen tähtihuoltoon. Onko muita suositeltavia paikkoja Kymenlaaksossa ta i pk-seudulla?
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Selvisikö tälle vian aiheuttajaa? Kaverin ML:ssä olisi samat vikaoireet niin tietäsin mistä sitä alkas korjailee.
w204 220cdi -08

Unimog 406 -70

Unimog 411 -63

w110 220 -6?

w126c Om606

w136 Rod.
Oodo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ma 07.05.2012 18:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: ML 400 CDI W163 ohjauskulma-anturi

Viesti Kirjoittaja Oodo »

Onko selvinnyt 🤔 itsellä vissiin myös kyseinen vika
Vastaa Viestiin