webasto toimii heikosti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

webasto toimii heikosti

Viesti Kirjoittaja plutolainen »

Hei

Mikähän vikana kun webasto toimii vain hetken tai ei ollenkaan kun auto on yön seissut. Pakkasta ei ole ollut kun pari astetta tai nollassa. Ihan sama siis laittaako ajastimella tai kaukosäätimellä. Auto menee siihen "akunsäästötilaan" eikä webastokaan näinollen toimi. Uusi akku (100Ah) vaihdettu viime viikolla eikä vika korjaantunut. Missä lie syy? Muuten webasto kyllä toimii.
Autona w211 220 cdi avantgarde farkku vm. 05. Auto menossa pe huoltoon että siellä saattaa selvitä mutta jos joku tietää niin osaan sit suoraan huollossa sanoa missä vika mahdollisesti on. Akussa tuskin on vikaa koska se on tuliterä.

Kiitos!
"annan toisten mä talletella suuret setelit,
ne multa pitkät vain saa
elän, pelaan, kuljen ja laulu soi
kas osaansa ei vältellä voi"
nautseri
Mersumies
Mersumies

Re: webasto toimii heikosti

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Oisko tästä apua.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=111976" onclick="window.open(this.href);return false;
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kiitos!

Tuosta ketjusta oli apua ja varsinkin seuraavan ketjun linkistä joka löytyi tuosta ketjusta :D

Nyt sitte korjaamolle muistilapun kanssa, vaihtoehtoja on!!
-ylimääräisiä sähkölaitteita ohjaava rele
-akkuohjelman päivitys
-pikkuakun kunto
-jänniteraja mukavuustoiminnoille
-jänniteraja itse webastossa

nautseri kirjoitti:Oisko tästä apua.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=111976" onclick="window.open(this.href);return false;
ne multa pitkät vain saa
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tuli tuossa ketjuja lukiessa mieleen että onko jollain palstalaisella staria savonlinnan lähialueella? viestiä voi laittaa privaattina

kiitos
ne multa pitkät vain saa
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Ihan vaan käyttökokemuksena yksi vinkki akkua kannattaa ladata talvella varsinkin, jos ajelee paljon klyhyitä matkoja.
Olen pitänyt tapana ladata akkua talvisin kerran kuussa " yö yli " reilut 12 tuntia. Auttaa myös akun kestoikään.
Ja huoltovapaata akkua ei olekkaan katsokaa sinne kannessa olevan "tarran" alle akkuveden täyttötulpat löytyvät sieltä. Moni on ihmetellyt akun loppumista, mutta ei ole ikinä lisännyt sinne akkuvettä tai ladannnut akkuaan.
Kannattaa luke ohjeet auton käsikirjasta miten lataus tehdään ettei tee vahinkoa elektroniikalle! :thumbup:
Meseillään
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mese 320 TE kirjoitti:Ihan vaan käyttökokemuksena yksi vinkki akkua kannattaa ladata talvella varsinkin, jos ajelee paljon klyhyitä matkoja.
Olen pitänyt tapana ladata akkua talvisin kerran kuussa " yö yli " reilut 12 tuntia. Auttaa myös akun kestoikään.
Ja huoltovapaata akkua ei olekkaan katsokaa sinne kannessa olevan "tarran" alle akkuveden täyttötulpat löytyvät sieltä. Moni on ihmetellyt akun loppumista, mutta ei ole ikinä lisännyt sinne akkuvettä tai ladannnut akkuaan.
Kannattaa luke ohjeet auton käsikirjasta miten lataus tehdään ettei tee vahinkoa elektroniikalle! :thumbup:

nyt on kuitenki autossa viikko sitte vaihettu iso akku 100Ah.pitäis sen kestää latailematta näissä keleissä.ja työmatka on puol tuntia suuntaansa joten kyllä siinä ajassa pitäis sitte oikean talvenki alkaessa ehtiä ladata. mitenkähän iso/kallis projekti olis laittaa akkulaturi tuohon lohkolämppärin pistokkeen yhteyteen?
ne multa pitkät vain saa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

plutolainen kirjoitti:Kiitos!

Tuosta ketjusta oli apua ja varsinkin seuraavan ketjun linkistä joka löytyi tuosta ketjusta :D

Nyt sitte korjaamolle muistilapun kanssa, vaihtoehtoja on!!
-ylimääräisiä sähkölaitteita ohjaava rele
-akkuohjelman päivitys
-pikkuakun kunto
-jänniteraja mukavuustoiminnoille
-jänniteraja itse webastossa
Sen pikkuakun jännitteen nyt voisi ainakin mitata silloin kun webasto sammuu (tulkitsin että se uudellakin isolla akulla sammuu lisälaitteiden poiskytkentään). Jos on kunnossa ja isossa akussa myös jännite kunnossa niin auton latauspuolessa ei pitäisi olla vikaa (tai ei aiheuta webaston käyntiongelmaa).

Webaston kytkentärajaan tosiaan tarvitaan testeri, lähimmät jotka tiedän ovat Joensuun suunnalla ja Lappeenrannassa, aika kaukana, jospa joku ilmoittautuisi lähempääkin.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No ajossa ei akkuun tule välttämättä niin sanottua " Syvälatausta " varsinkaan talvisin, kun on kaikki lisälaitteet päällä:
Valot, istumien-,ikkunan-,pissapoikien-,pissapojan letkujen-,peilien-, ja itse Webastokin syövät lataustilaa.
Meseillään
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

toimii nykyään kyllä mutta taas pakkasten kovennuttua on iskenyt aamulla n. 15 min webaston käytön jälkeen ongelmia. eli kun menee autolle ja avaa ovet, tulee teksti joka siis sulkee mukavuustoiminnot akkua säästääkseen.ikävää koska sulkee webaston samalla. kyllähän ne toiminnot sitte minuutin päästä palaa mutta ei ilmeisesti tee hyvää weballe käynnistellä ja sammutella sitä kokoajan.asialle on jo tehtykkin paljon eli uusi 100 Ah akku vaihettu, säädetty ko mukavuustoimintojen poiston päällekytkemisen jänniterajaa alaspäin yms. ilmeisesti rajaa ei voi liikaa laseka ettei sitte käy niin ettei auto käynnistykkään kovilla pakkasilla. olen kysellyt asiasta aiemminkin foorumilta ja silloin todettiin jänniterajaa pystyttävän säätämään kahdesta paikasta mutta huoltamolla starin päässä sanoi vain että yhdestä paikasta pystyy.pitääkö tässä vielä lähteä vaihtamaan ns pikkuakku? onko sillä suoraam tekemsitä tämän asian kanssa vai onko vaan niin että se on olemassa vain jarruboksia varten? ja autohan on 220 cdi e-farkku avantgarde vm. 05 vuodelta.

ennen vkonlopun kowia pakkasiahan tää olis hyvä hoitaa ;)
ne multa pitkät vain saa
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

emäntä kans tuskailee pohjosessa väyrysen webaston kanssa kun se ei pöhise kuin puoli tuntia. Uusi akkukin on mutta vissiin se ei silti riitä kovilla pakkasilla. 7Ah Akkulaturi on nyt laitettu, josko se toisi avun hätään.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Mulla saa ainakin asettaa maksimipäälläoloajan (vaikka jälkiasennetus onkin, kai se orkkiksessakin yhtälailla optio on)!
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Riippuu vähän siitä jos tuo akku on moottori tilassa niin kun webaston päällä niin se lämmittää samalla tuota akkua kun moottori lämpenee jos taas takapenkin alla tai takakontissa akulla on kylmä kuin ryssän helvetissä joten akku pitää olla kyllä hyvässä kunnossa
että jaksaa antaa virtaa alle -20 asteen pakkasilla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
tony
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tony »

Luulen että sulla ei yksinkertaisesti ehdi auto ladata akkua kun on paljon lisälaitteita heti päällä + webasto kun laitat virran päälle, ja ajomatkasi on noinkin lyhyt, sinuna vaihtaisin alkuun pikkuakun ja lataisin pääakun täyteen laturilla, jos ei auta, sitten piuhan nokkaan. :( Mulla herjas aamuisin mukavuuslaitteet pälä pälä...molemmat akut vaihtoon loppu herjat. :D
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

helou

vein auton sitte perjantaina akkuliikkeeseen ja vaihtovat takuuseen uuden samanlaisen akun minkä ostin n 2 kk sitte. näytti kuulemma mittarilla että siinä poisvaihdetussa olis ollu jotain vikaa.no, sitte vkonloppuna 800 km ajoa ja ma-aamuks weba päälle vain vartiks.taas ilmoitti jännitteen alenemisesta ja sulki mukavuuslaitteet ku yritin käynnistää eikä startannukkaa ku vasta kolmannella yrityksellä.pakkasta n -25.autossa pitäs olla kaikki kunnos, jos ei käytä webastoa kuten tänäaamuna, pakkasta oli -28 ja starttas heti ilman mitään ilmoituksia tai häröjä. että ilmeisesti jos sitä webastoa haluaa käytellä, on annettava periks ja ostettava se agm-akku.

mites muute muilla,nouseeko koneen lämmöt näissä liki 30 asteen pakkasissa ajossa ihan normaalisti esim lohkolämmittintä etukäteen käyttäen vai pitääkö ajaessa käyttää webastoa?
ne multa pitkät vain saa
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

plutolainen kirjoitti: mites muute muilla,nouseeko koneen lämmöt näissä liki 30 asteen pakkasissa ajossa ihan normaalisti esim lohkolämmittintä etukäteen käyttäen vai pitääkö ajaessa käyttää webastoa?

Mulla vaihdetiin AGM 95Ah akku viikko takaperin. Tänä aamuna 30 minsan webastokäytöllä ei herjoja ja starttas kuin palmun alta.

Ajossa koneen lämmöt oli about 87 astetta. Vihdatin sinne muistakseni 93 asteisen termarin pari vuotta sitten ja lämpöä kyllä riittää. Edellinen termari oli joku 80 ja rapiat.

Tänään pakkasta tosin vain -19.
Crea
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Crea »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113525" onclick="window.open(this.href);return false;

Mulla kans saman tyyliset oireet. Akku menossa takuu vaihton kun kuitin vaan löydän. Akku kylläkin Bosch AGM 95Ah. Toivotaan että korjaantuu akun vaihdolla.
putukiffeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja putukiffeli »

Crea kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113525

Mulla kans saman tyyliset oireet. Akku menossa takuu vaihton kun kuitin vaan löydän. Akku kylläkin Bosch AGM 95Ah. Toivotaan että korjaantuu akun vaihdolla.

Toistan itseäni, eli et tarvitse takuukuittia, vaan se on myyjäliikkeen tehtävä todistaa että sen takuu on loppunut.
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

vaikka täällä näyttää olevan tyytyväisiä tavan akkujenkin käyttäjiä, itseasiassa kuten itsekkin oli pakkasiin asti niin meinaan silti siirtyä agm porukkaan.jos pystyis vartin aamulla webaa käyttämään ilman mukavuustoimintojen poiskytkemistä niin mulle riittäis.ajoa tulee kuitenki 30 min kaks kertaa päivässä ja vaan aamuisin webastoa tuo vartti.

itseä kyllä ihmetyttää vieläkin tuo ettei muka tavan 100 Ah:n akku riitä w211 mersuun.vaikka akku olis ihan uusi,laturi toimii normaalisti, ajoa on eikä pitäis purkaakkaan mihinkään.

ajossa muuten todella selkeä ero lämmön nousussa ajettaessa webaston kanssa ja ilman.termari on ihan uusi ja auto muutenki huollettu ja tutkittu.se täälläkin puhuttu akkuohjelmapäivityskin ajettiin.eli taitaa olla aikas ehdoton nuihin nyky dieseleihin tuo lisälämppäri.jännä olis kokeilla miten lämpiää nuo nykyiset eko-dieselit esim vw ja volvo? kokemuksia?
ne multa pitkät vain saa
woke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja woke »

W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

woke kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... lit=vaihda
Mulla auttoi tuo releen vaihto.

auttaiskohan tuo vai se akun päivittäminen agm:ään? tuollainen rele-homma ei liene kustannuksiltaan kummoinen? miten lie,kannattasko tehdä ekaks,mitä mieltä ollaan?

pakkanen ei tunnu laskevan :D
ne multa pitkät vain saa
woke
Mersumies
Mersumies

Niin sullahan on jo uusi kunnollinen 100Ah:n akku joten en usko että vaihtaminen agm-akkuun poistaisi ongelmaa. Relehän ei maksa ku muutaman euron. Merkkiliikkeen huollon mukaan ei edes tartte olla agm akku ja tästähän saa olla eri mieltä mutta niin se kompuutteri siellä näytti.
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

woke kirjoitti:Niin sullahan on jo uusi kunnollinen 100Ah:n akku joten en usko että vaihtaminen agm-akkuun poistaisi ongelmaa. Relehän ei maksa ku muutaman euron. Merkkiliikkeen huollon mukaan ei edes tartte olla agm akku ja tästähän saa olla eri mieltä mutta niin se kompuutteri siellä näytti.

joo,akku pitäis tosiaan olla ok.onhan se jo kerran tässä takuuseen vaihettukkin. väliä pitäis agm-akkuun maksaa vielä noin 100 e. onkohan tuo ihan mersun omaa kamaa tuo rele vai löytyiskö tarvikeliikkeestä? onnistuu varmaan nimittäin itekkin vaihtaa vai?
ne multa pitkät vain saa
woke
Mersumies
Mersumies

Jos osaa sulakkeen vaihtaa niin releenki vaihto onnistuu :-) En tiiä saako tarvikeliikkeestä ja eipä se maksanu merkkiliikkeessäkäänku muutaman euron.
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
plutolainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

woke kirjoitti:Jos osaa sulakkeen vaihtaa niin releenki vaihto onnistuu :-) En tiiä saako tarvikeliikkeestä ja eipä se maksanu merkkiliikkeessäkäänku muutaman euron.
missäs autossa sulla oli tuo hommeli? meinaan vaa et löytyyköhän tuo rele samalla varaosanumerolla ja onko mun autossa yleensäkkään juuri tuota relettä tuossa paikoilla? mun auto w 211 220 cdi 05 avantgardefarkku
ne multa pitkät vain saa
woke
Mersumies
Mersumies

No mulla oli -06 220cdi että eiköhän se samasta paikkaa löydy.
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Oletteko mitanneet laturin diodit niitten virtojen kanssa tapellessa, hyvin usein pieni vuoto nurinpäin, ja purkaa laturin kautta maihin just pahimoilleen.
Autolla (Mersulla)...
rydinhojenga
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja rydinhojenga »

Itsellä on -05 farkku ja siinä myös tietokone ilmoittelee viestiä akun tilasta ja välillä Webasto ei lähde sen johdosta päälle. Lyhyitä matkoja, muutama päivä seisomassa ja paljon lisälaitteita heti päälle. Mulla on Bluetooth(bluetootista en ole aivan varma), varashälytin ja key less and go avain systeemi. Nämä kaikki haistelevat kokoajan ja kuluttavat akkua. Ja kesällä ei kannata jättää avainta virtalukkoon moneksi päiväksi, sillä silloinkin auto haistelee ja viikon päästä mökiltä lähtiessä voi olla ikävä yllätys. Itse pidän kontissa; akkulaturia ja käynnistyskaapeleita.
Huoltamattomista akuista sen verran, että geeliakkuja ei tarvitse huoltaa ikinä, mutta niiden pakkas kestävyys on huonompi, kuin lyijyakkujen.
Jaguar XJS-HE V12 -83
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sergey kirjoitti:emäntä kans tuskailee pohjosessa väyrysen webaston kanssa kun se ei pöhise kuin puoli tuntia. Uusi akkukin on mutta vissiin se ei silti riitä kovilla pakkasilla. 7Ah Akkulaturi on nyt laitettu, josko se toisi avun hätään.
Ei ollu laturista apua kun akku rikki. Uuden akun kun laittoi, toimii webasto taas kuten kuuluu. Jännää sinänsä, että auto kyllä käynnisti mutta vaivalloista se oli kun -35C. Silti, akku oli sen verran ryhdissä että auto jaksoi käynnistyä mutta webaston ohjaus ei tykännyt akusta.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

Sergey kirjoitti:
Sergey kirjoitti:emäntä kans tuskailee pohjosessa väyrysen webaston kanssa kun se ei pöhise kuin puoli tuntia. Uusi akkukin on mutta vissiin se ei silti riitä kovilla pakkasilla. 7Ah Akkulaturi on nyt laitettu, josko se toisi avun hätään.
Ei ollu laturista apua kun akku rikki. Uuden akun kun laittoi, toimii webasto taas kuten kuuluu. Jännää sinänsä, että auto kyllä käynnisti mutta vaivalloista se oli kun -35C. Silti, akku oli sen verran ryhdissä että auto jaksoi käynnistyä mutta webaston ohjaus ei tykännyt akusta.
Minä kanssa jouduin tuohon CDI:hin akun uusimaan. 2009 alkuperäinen MB-akku mäkeen ja uusi Varta tilalle. Widdu noihan kestä nykyään mitään.
Vastaa Viestiin