No niin hommassa on edetty vähän eteenpäin projektissa.
Varmaan haastavin oli tuon välilevyn teko. Piti tuumata ja mittailla monta kertaa ennenkuin sain mietittyä työjärjestyksen. Vaihteiston puolella oli pultit tasaisella kehällä ja samalla kehällä oli myös keskitystapit.
Tilasin välilevyaihion polttoleikkaus Pääkköseltä vaihteistopuolen pultin reiät valmiina leikattu. Kyllä tänäpäivänä saa tarkkaan leikattua reikien paikat, nuo mitat tussilla on mitattu pulttien välit koska jouduin käyttämään niitä keskitykseen mittana. Kehämitan sai kun mittasi digitönärillä keskitystappien ulkoreunasta toiseen ja siitä pois 8mm joka on tappien halkaisija. Siinä on pulttien ja keskitystappien kehämitta oli muuten 380,75mm. Laitoin levyn sorviin ja ajoin apu-uran tuohon mittaan. Sisäpuoli mersun vauhtipyörän päälle käyväksi samoin ulkopinta mittausta varten oikaistu. Yläkuvassa on porattu ohjuripultit. Ne oli helppo mitata keskelle kun sisä ja ulkokehä oli mitallistettu. Sivusuunnan sai noista pultin reiistä. Lopuksi tarkistus mittaus sivusuunnassa. Vahinkoja sattuu, heitti 3/100mm. Nyt oli vaihteiston puoli valmis.
Levyn sisäkehän sorvasin 2/100mm väljyyteen vauhtipyörään. Sorvasin ohjuritappien paikalle pitemmät tapit jotka teroitin akkuporakoneella ja pyöritin nauhahiomakoneella teräväksi. Porakoneella reiät ja kuinka ollakkaan kohdalle tulivat. Nyt sitten pitkät ohjuritapit ja vahtipyörän keskityksellä kiinnitys pulttien paikkojen merkkaus ja poraus.
Tuossa on välilevy porattu valmiina ja kopan puolella ohjureissaan.
Sen jälkeen sai sisäpuolen sorvata isommaksi että mahtui hammaskehä ja vahtipyörä pyörimään.
Startin sovitusta kopan puolelle.
Startti joutui konehtimaan samoin kiinnitys pultit on nyt startin puolelta, aiemmin vaihteiston puolelta. Jos tulee startin vaihto pitää tästä laittaa runko. Kuvassa näkyy moka. Oli kauhea flunssa ja pää kuin haminan kaupunki niin tein viisteen myös ohjurin reikään. Säikähdin pahemman kerran mutta onneksi viiste tuli matala. Katsoin että parempi sairastaa ja jatkaa sitten. Tuossa näkyy, tuo sisäkehä sorvattu jo isommaksi.
Tässä on sorvattu kramerin vauhtipyörä ja kiinnitettu mersun vauhtipyörään kytkimen pultin reikiin. Yksi tuttu sanoi että kun laittaa auton moottoriin hydrauliikkaa kannattaa laittaa painava vauhtipyörä. Muuten sammuu helposti tyhjäkäynnillä kun vetää vivuista.
Vetolevy paikallaan. Tätä etsiskelin tuolla ostopalstalla mutta löytyi aihio Trukkiukolta Ylämyllyltä.
Muunnin paikallaan.
" Omaiset on nähnyt kansi kiinni" Pitäis olla kaikki mitat 5/100mm sisällä mitattu moneen kartaan ristiin ja rastiin. Pyörii ainakin herkästi ja aika sitten näyttää. Näin itsekin lukiessa tuntuu aika helpolta mutta melkoinen miettiminen ja mittailu miten pitäis tehdä. Aivan ehdottomina apuvälineinä mm oli kaksi erikokoista digitaalista työntömittaa. Hyvä ristisyöttöpöytä pylväsporakoneessa ja paria kokoa sorvilta keskitysporatappeja.
Muuten projekti on edennyt.
Torppa on yllättävän laho.
Oli muuten tavallisen kalliit ristikot 4 kpl ja halvimmat löytyi Englannista ja nekin oli yhteensä yli 1100 euroa, eikä löytynyt mistään käytettyjä.
Tuo pumppu taustalla tulee hihnalla veto. Suurin pumppu on ohjaukselle ja pienemmät vaihteistolle.
Elvytykseen menossa.
Tätä kirjoitettaessa ollaan asentamassa paikalleen ja tekemässä pumppujen kiinnityksiä.
Tähän mennessä kaiken työn on tehnyt isä, ite olen keskittynyt moottorikelkan laittoon.
-Mika-