W211 käsijarru
W211 käsijarru
No nyt meni jotain rikki. Käsijarru polkimen kun painaa pohjaan niin se ei enää pistä hanttiin, kuten ennen eikä merkkivalo syty kojetaulussa. Käsijarru kyllä onneks pitää vielä, mutta olisi kiva tietää mitä sille tapahtui. Osaisko joku auttaa?
Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
George Washington
MB W211, '05 200CDI
George Washington
MB W211, '05 200CDI
Re: W211 käsijarru
Kellään ei oo tietoo tästä?
Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
George Washington
MB W211, '05 200CDI
George Washington
MB W211, '05 200CDI
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: W211 käsijarru
Mitenniin "ei pistä hanttiin"? Miten se ennen sitten pisti hanttiin, jos ei ottamalla kiinni? Meneekö siis pohjaan (mutta pitää silti..)?
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: W211 käsijarru



Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Re: W211 käsijarru
Siis poljin "napsahteli" painettaessa. Nyt menee suoraan pohjaan, mutta kyllä pitää silti. Mäkeen jätettäessä vaikuttas että vain toinen puoli ottaa kiinni. Tämä siis ihan perstuntumalla.
Käsijarrun merkkivalo kyllä toimii, kun virranpistää päälle niin palaa hetken. Käsijarrun kytkiessä valo ei syty.
Käsijarrun merkkivalo kyllä toimii, kun virranpistää päälle niin palaa hetken. Käsijarrun kytkiessä valo ei syty.
Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
George Washington
MB W211, '05 200CDI
George Washington
MB W211, '05 200CDI
Re: W211 käsijarru
Mulla oli vähän samantyyppinen vika pari vuotta sitten ja katsastuksessa inssi hylkäs auton ja käski käydä tarkastuttamassa kuskinpuoleisen käsijarrun. Siellä oli palaset juuttuneet kiinni. Jarrupoljin tuntui silloin löysältä mutta kun vaihdettiin sinne uudet jarrusatulat ja palat niin taas oli jämäkkä jarrupoljin. Mulla syy siihen että jarru jumitti oli liian vähän käyttöä. Nykyään painan polkimen pohjaan kerran päivässä vaikken jätäkkään käsijarrua päälle ellei satu sitten mäkeen pysäytys.=automaatti.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Re: W211 käsijarru
haltsu kirjoitti:Kellään ei oo tietoo tästä?
Auto pukille ja kartaanin yläpuolelta suojapelti irti ,siltä kohtaa jossa vaijerit tulee samaan pisteeseen.
Seuraa vaijereita.Sieltä se yhtymäkohta löytyy.
Joku kaveriksi ja katsomaan liikkuuko molemmat puolet samanlailla,jos ei niin se puoli rikki joka ei liiku.Kun poljet käsijarrua.
Tai kojelaudan kuskinpuolen alasuoja irti ja katsoa missä mahdollinen vika on..
Tässä asiasta lisää.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=12816" onclick="window.open(this.href);return false;
Tästäkin voi olla apua ,on kylläkin eri malli ,mutta aikalailla sama pätee myös tähänkin malliin.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... sijarrupol*" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W211 käsijarru
Kiitosta, näillä pääsee jo eteenpäin 

Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
George Washington
MB W211, '05 200CDI
George Washington
MB W211, '05 200CDI
Re: W211 käsijarru
Jos ei se poljin enää napsahtele niin siitä poljinmekanismista on antautunu se muovinen hammastus. Itellä just w203:ssa sama tilanne.
Re: W211 käsijarru
Nonni. Nyt auto on sitten sitä mieltä että käsijarru on koko ajan päällä. Vapauttaja vivusta poljin napsahtaa ylös kuten pitääkin, mutta liikkeelle lähdettäessä rupee piippaan ja taulussa lukee punaisena että ota käsijarru pois päältä. Aaarghh!
Some day, following the example of the United States of America, there will be a United States of Europe.
George Washington
MB W211, '05 200CDI
George Washington
MB W211, '05 200CDI
Re: W211 käsijarru
Mikähän w211 on rikki kun seisontajarru ei jää päälle kun poljinta painaa, kun jalan nostaa niin poljin nousee samantien perässä. Vapautus vaijeri on ehjä ja molemmista päistä kiinni, mutta vapautus kahvasta vetäessä tuntuu kuin se olisi ns. tunnoton, eli ei vapauta mitään. Poljin kyllä naksuu painettaessa mutta ei lukkiudu ollenkaan. Jarru siis toimii muuten mutta ei vain jää päälle.
Re: W211 käsijarru
Tutkihan niitä poljinlaitteen jousia ja lukituskäpäliä. Laite on heti siinä kickpanelin takana.
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Re: W211 käsijarru
Otin polkimesta sokan auki ja nyppäsin polkimen pois. Polkimessa oleva muovi klipsu pitää vaan naksutus ääntä poljinta painettaessa, mutta mikä oikein lukitsee polkimen? Puuttuuko joku osa? Vapautuskahvasta vedettäessä vaijeri liikku normaalisti ja toisessa päässä oleva musta muovinen osa liikkuu mutta en ymmärrä mitä sen pitäisi tehdä?tese kirjoitti:Tutkihan niitä poljinlaitteen jousia ja lukituskäpäliä. Laite on heti siinä kickpanelin takana.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: W211 käsijarru
Se kierteellä oleva 'musta jousi' kiristyy tuohon polkimen kiillottuneen sylinterin ympärille ja lukitsee portaattomasti polkimen kitkalla. Naksutus on vaan käyttötuntuman (tai -kuuluman) kannalta laitettu. Näyttäisi tuo mustan jousen pää olevan sulla irtaallaan ja se kuuluisi tuonne mustaan vapauttimeen, jossa vaijeri & pieni kierrejousi, kiinni (kierroksen tai pari kireämmällä ehkäpä). Vapauttaminen tapahtuu tuota jousta 'vastakarvaan' löystyttämällä joka siis tapahtuu tuon mustan vivun välityksellä ja tarvittava liike ei ole iso.
Mulla on murtunut kaksi tommosta merkkivalon korvakkoa btw jolloin jarru toimii mutta merkkivalo ei ja auto herjaa luonnollisesti että jarru päällä.
Mulla on murtunut kaksi tommosta merkkivalon korvakkoa btw jolloin jarru toimii mutta merkkivalo ei ja auto herjaa luonnollisesti että jarru päällä.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: W211 käsijarru
Olli Lajunen kirjoitti: Näyttäisi tuo mustan jousen pää olevan sulla irtaallaan ja se kuuluisi tuonne mustaan vapauttimeen, jossa vaijeri & pieni kierrejousi, kiinni (kierroksen tai pari kireämmällä ehkäpä).
Ongelma haiskahtaa samalta mikä omaanikin ilmaantui.
Onko käsijarrupolkimen avaaminen/kasaaminen hankala juttu?
Mihin em "se kuuluisi tuonne mustaan vapauttimeen" tarkemmin kuuluisi mennä?
Mahdollisesti jossain kuvaa?
Jotain rikki kun em jousi irtoaa - lähinnä mitä hankkia ennen purkamista että saa kerralla takaisin kasaan?
Re: W211 käsijarru
Näinkö....taky kirjoitti: Mihin em "se kuuluisi tuonne mustaan vapauttimeen" tarkemmin kuuluisi mennä?
Mahdollisesti jossain kuvaa?

... kuuluisi olla?
Re: W211 käsijarru
Samaan aiheeseen liittyen. Kun painan käsi jarrun päälle -07 211 4maticissa, niin normijarrun vapautuksen jälkeen auto nytkähtää hiukan kun vaihteisto P asennossa. Jarru kyllä pitää ilman P asentoakin. Onko jarruissa jokin mekanismi miksi käsi jarru tarttuu pienen liikkeen jälkeen vai onko minulla männät jumissa?
- Wanha Paawo
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31
Re: W211 käsijarru
En tiedä. Ainakin w210 pääsee nytkähtään hiukan ennen kun ottaa kiinni jos kengät on liian löysällä. Kenkien välissä on kiristys/säätö kappele, jota voi kiristää talttameisselillä jarrulevyssä olevasta reijästä.
Ei ole mitään tietoa millainen on 211 käsijarru sydeemi saa valaista onko mekaaninen vaijeri-rumpu vai jotain muuta
Tässä hyvät ohjeet kuvien kera miten 210 käsijarruremppa tehdään: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
Ei ole mitään tietoa millainen on 211 käsijarru sydeemi saa valaista onko mekaaninen vaijeri-rumpu vai jotain muuta
Tässä hyvät ohjeet kuvien kera miten 210 käsijarruremppa tehdään: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
Re: W211 käsijarru
Taitaa olla kuluneet palat mitkä ei enää ota kunnolla, kun ei tuolla kuvatulla tekniikalla mitään klappia voi olla. Pitääpä koittaa vähän jyrkemmässä mäessä että pitääkö ne jarrut oikeasti.
Re: W211 käsijarru
No asiaa tutkittu, "ääni räikän" rajoitinpatti poikki - muovinen poljin, käyneeö vanhempi alumiinivalupoljin sen tilalle?
Entä missä se "A211 420 0638 Adjuster" mahtaa S211:ssä olla?
Nostelin takapenkin alla olevie verhoiluita mutta eipä heti luukkua tms näkynyt - sittenkin auton alla palautusjousi/vaijereiden tasauspiste?
Entä missä se "A211 420 0638 Adjuster" mahtaa S211:ssä olla?
Nostelin takapenkin alla olevie verhoiluita mutta eipä heti luukkua tms näkynyt - sittenkin auton alla palautusjousi/vaijereiden tasauspiste?
Re: W211 käsijarru
W/S211:ssä ei ole vissiin luukkua ylä puolella mistä päästä linkkuun käsiksi?nautseri kirjoitti:Auto pukille ja kartaanin yläpuolelta suojapelti irti ,siltä kohtaa jossa vaijerit tulee samaan pisteeseen.
Ainut reitti alta kardaanin nivelen takana todella ahtaassa välissä?
Re: W211 käsijarru
Mistä johtuu että vaijeri irtoaa tuosta em. linkusta auton alta toistuvasti?
Re: W211 käsijarru
linkku jumittaa tai vaijeri jumittaa
Re: W211 käsijarru
Mikä tuon linkun toimintaperiaate on? Sinne huonosti näkee pakoputken ja kardaanin ristikon vuoksi. Siellä on joku kaaren muotoinen hammastus joka liikkuu sormin. Vaijerien laiton jälkeen (kun pomppasivat itsestään pois) toinen puoli ei jarruta. Parikymmentä kertaa polkaisin josko siinä olisi joku hieno automaattikiristys.. Rummussa on toki säädöt mutta epäilen tuota linkun "hienomekaniikkaa" W211 -04