OM601.911 Ja OM601.912 eroavaisuudet?
OM601.911 Ja OM601.912 eroavaisuudet?
mulla ois tommonen 190D missä on tuo 601.911 kone (suht lyhyellä leimalla, ja leimalle on todnäk aika paljon hommaa..), ja saisin kaverilta ostettua pilkkahintaan tommmosen W124 200D:n (vuoden leimalla) joka on sitten taas 601.912 koneella, mutta siinä on kansi kiero, meneekö kannet päittäin, eli käykö tuo tenavatähden kansi w124 200d koneeeseen? 

Re: OM601.911 Ja OM601.912 eroavaisuudet?
http://et.mercedes-benz-clubs.com/media ... 0D-2-Motor" onclick="window.open(this.href);return false;
http://et.mercedes-benz-clubs.com/media ... 0D-2-Motor" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä niiden kannet on aivan vaihtokelpoisia, miltei jopa koko moottorit, tosin öljypohjan eroista en osaa sanoa, kun öljytilavuus näyttää vaihtuvan.
Se mikä pisti silmään kirjoituksessasi oli tuo kannen kierous. Pääperiaate alumiinikannen kanssa on, että se on aina kiero kun se on irroitettu lohkosta, eli se on plaanattava suoraksi. Sitten kansi on hylkytavaraa jos se on niin putkuri, että plaanausvara on loppu. Toisinsanoen otitpa kannen kummasta vain niin se pitää tai ainakin kannattaa plaanata suoraksi.
Kyllä niiden kannet on aivan vaihtokelpoisia, miltei jopa koko moottorit, tosin öljypohjan eroista en osaa sanoa, kun öljytilavuus näyttää vaihtuvan.
Se mikä pisti silmään kirjoituksessasi oli tuo kannen kierous. Pääperiaate alumiinikannen kanssa on, että se on aina kiero kun se on irroitettu lohkosta, eli se on plaanattava suoraksi. Sitten kansi on hylkytavaraa jos se on niin putkuri, että plaanausvara on loppu. Toisinsanoen otitpa kannen kummasta vain niin se pitää tai ainakin kannattaa plaanata suoraksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
mjoo, elikkäs periaatteessa, mitä tässävaiheessa kannattaisi tehdä? kumpi tulisi halvemmaksi/nopeammaksi toimenpiteeksi?
ja joutuuko jakoketjuun koskemaan kun irroittaa kannen?
itse olen semi-tietämätön tästä asiasta, mutta jotkut ovat sanoneet että kyseessä on mahdollisesti "työntötanko-kone" jotta ketjuun ei tarvisi välttämättä koskea.
paljos tommonen plaanaus pulittaa? eli jos se käykin niin, että olisi mahdollista plaanata jo valmiiksi "kierossa" oleva kansi, ja jättäisin tuon 190D:n koneen rauhaan
tietty vissiin yläpään tiivisteet kannattaisi uusia tuossa samalla..?
ja joutuuko jakoketjuun koskemaan kun irroittaa kannen?
itse olen semi-tietämätön tästä asiasta, mutta jotkut ovat sanoneet että kyseessä on mahdollisesti "työntötanko-kone" jotta ketjuun ei tarvisi välttämättä koskea.
paljos tommonen plaanaus pulittaa? eli jos se käykin niin, että olisi mahdollista plaanata jo valmiiksi "kierossa" oleva kansi, ja jättäisin tuon 190D:n koneen rauhaan

Kyllähän dieselin kannen nostossa omat ponnistelut on, mutta toisaalta koko moottorinkin vaihdossa on ihan omiksi tarpeiksi hommaa. Tuolla on periaate kuvattuna miten 2 litraisen dieselin kannentiiviste vaihdetaan. Tärkeintä lienee vääntää moottori YKK kohtaan, nippusiteellä vaikkapa nokan rattaalle ketju kiinni ja koko ratas irti. Joudut ottamaan myös nokka-akselin irti, sekin pitää tehdä oikeassa järjestyksessä (pukit), osa kannen pulteista on siis nokan alla.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskohan plaanaus 40-80€ riippuen miten tiukassa esikammiot ovat jumissa. Jos saat kammiot itse irti verollinen hinta pitäisi jäädä 40€ tuntumaan. Erittäin pieni hinta siis siitä, ettei kansi vuoda hetken päästä taas öljyä lohkon kylkeen. Huom ! hehkutulpat irti ennen esikammion irroitusta.
Uusittavia osia:
- kannentiiviste
- hehkutulpat
- kannen pultit
- suuttimen "tuliprikat"
- imu- ja pakosarjan tiiviste
- venttiilikopan tiiviste
- ketjun ohjurin tapit
- mahdollisesti ketjun kiristäjän alumiiniprikka
Alipainepumppuakaan ei tarvinne irroittaa kunhat ei sössi ajoitusta missään vaiheessa. Öljynsuodatin jalkakin saanee olla paikalleen. Mikäli noihin joutuu kajoamaan niin niille luonnollisesti tiivisteet (ja mustaa moottorisilikonia alipainepumpulle).
Ai niin ja ei ole työntötanko kone
hydraulinostimet voi halutessa vaihtaa helposti samalla vaivalla, jos epäilee niiden kuntoa. Tietysti koneistamolle kannattaa näyttää molemmat kannet jos/kun ne on irrallaan niin tekevät paremmasta kannesta hyvän.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oliskohan plaanaus 40-80€ riippuen miten tiukassa esikammiot ovat jumissa. Jos saat kammiot itse irti verollinen hinta pitäisi jäädä 40€ tuntumaan. Erittäin pieni hinta siis siitä, ettei kansi vuoda hetken päästä taas öljyä lohkon kylkeen. Huom ! hehkutulpat irti ennen esikammion irroitusta.
Uusittavia osia:
- kannentiiviste
- hehkutulpat
- kannen pultit
- suuttimen "tuliprikat"
- imu- ja pakosarjan tiiviste
- venttiilikopan tiiviste
- ketjun ohjurin tapit
- mahdollisesti ketjun kiristäjän alumiiniprikka
Alipainepumppuakaan ei tarvinne irroittaa kunhat ei sössi ajoitusta missään vaiheessa. Öljynsuodatin jalkakin saanee olla paikalleen. Mikäli noihin joutuu kajoamaan niin niille luonnollisesti tiivisteet (ja mustaa moottorisilikonia alipainepumpulle).
Ai niin ja ei ole työntötanko kone

Lisää tietoa: www.skg.fi