om603.960 vs om605.960
om603.960 vs om605.960
Hei! en tiedä mihin puolella tämän olisin laittanut mutta kokeillaa ny tätä. Eli kumpi kone olisi parempi jos meinaa superturboa rakentaa? toisessa ois kuus sylinteria toisessa taas viis mutta ois 20v ja tuplanokat teho tavoittet ois siellä +400hv
-s124 300tdt -92
Re: om603.960 vs om605.960
Itse lähtisin 605 tekemään, kestää samaa hevosvoima määrää kuin tuo puoli litraa suurempi 603. Kevyempikin on jne. Jollei kerran 606 ole vaihtoehto 

Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: om603.960 vs om605.960
no ihanneha ois tietenki tuo kuningasmottori... mutta en oo löytäny oikee omaa budjettii sopivaa 606Sultzi kirjoitti:Itse lähtisin 605 tekemään, kestää samaa hevosvoima määrää kuin tuo puoli litraa suurempi 603. Kevyempikin on jne. Jollei kerran 606 ole vaihtoehto

-s124 300tdt -92
Re: om603.960 vs om605.960
Kyllä tuosta om605 koneesta saa helpolla 200hp/litra. Tutulla on ollu sellanen käytössä jo yli 60 000km ja vielä toimii eikä sillä oo tosiaan nätisti ajeltu
603 kone ei ole niin kestävä ja lämpöongelmat vaivaa isoilla tehoilla. Alakerta on myös moniventtiilissä kestävämpi.
603 koneesta saa enemmän vääntöjä samoilla vireillä isompien venttiilien,isomman tilavuuden ja useamman sylinterin ansiosta. 605 koneesta taas saadaan enemmän tehoja. Se on vähän miten tykkää mutta jos alat om603 koneesta rakentamaan niin jossakin vaiheessa haluat sinne pellin alle moniventtiilin
eli laita suoraan om605. om606 on tietenkin paras viritykseen mutta hinta pyörii siinä 2000 euron kieppeillä kun om605 koneen saa jo 1200 eurolla. Kyllä sillä viispyttyselläkin pärjää, on se kuitenkin kevyempi.

603 koneesta saa enemmän vääntöjä samoilla vireillä isompien venttiilien,isomman tilavuuden ja useamman sylinterin ansiosta. 605 koneesta taas saadaan enemmän tehoja. Se on vähän miten tykkää mutta jos alat om603 koneesta rakentamaan niin jossakin vaiheessa haluat sinne pellin alle moniventtiilin

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Minkäslaisilla muutoksilla tämä om605 on?Siekkinen kirjoitti:Kyllä tuosta om605 koneesta saa helpolla 200hp/litra. Tutulla on ollu sellanen käytössä jo yli 60 000km ja vielä toimii eikä sillä oo tosiaan nätisti ajeltu.
Re: om603.960 vs om605.960
Moottoriin ei oo tehty mitään muutoksia. Turbona on holsetin 40 superi ja pumppuna mynäpumppu 7mm elementeillä. Vakiota pitempi peltisarja on myös. Tehot on kyllä tarkemmin 470 heppaa mutta lähelle 500 kuitenkin. Turbo on kerran posahtanu ja perää,vetareita yms. mutta kone on kestänyt.Sami T kirjoitti:Minkäslaisilla muutoksilla tämä om605 on?Siekkinen kirjoitti:Kyllä tuosta om605 koneesta saa helpolla 200hp/litra. Tutulla on ollu sellanen käytössä jo yli 60 000km ja vielä toimii eikä sillä oo tosiaan nätisti ajeltu.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Onneks olkoon, hienot on tullut tehot (vaikka 30hv kerrotusta puuttuikin) tuollaisella ahtimella ja pumpulla.Siekkinen kirjoitti:Moottoriin ei oo tehty mitään muutoksia. Turbona on holsetin 40 superi ja pumppuna mynäpumppu 7mm elementeillä. Vakiota pitempi peltisarja on myös. Tehot on kyllä tarkemmin 470 heppaa mutta lähelle 500 kuitenkin. Turbo on kerran posahtanu ja perää,vetareita yms. mutta kone on kestänyt.Sami T kirjoitti:Minkäslaisilla muutoksilla tämä om605 on?Siekkinen kirjoitti:Kyllä tuosta om605 koneesta saa helpolla 200hp/litra. Tutulla on ollu sellanen käytössä jo yli 60 000km ja vielä toimii eikä sillä oo tosiaan nätisti ajeltu.
Vääntö/Ahtopaine?
Re: om603.960 vs om605.960
Paineet kahen ja kolmen kilon välillä ja väännöistä ei ole hajuakaan
en oo koskaan kysynyt asiaa kun ei sen enempi oo tullu miestä nähtyä.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: om603.960 vs om605.960
hyvin on tullu kyllä tehoa verrattuna noihin muihin 605 motteihin samalla setupilla.
Re: om603.960 vs om605.960
hmmm... minkäslaisia tehoja ja vääntöjä 603 koneesta on revitty irti ? ois se sentää kutonen
mutta kestääkö alakerta esim. 350-400hv tehoja? kadullahan tulis tietenki olemaa aina joku 200hepoa ja jos laittais napin taakse loput ni kerkeis tarvittaessa vähä rivakammin ruokakauppaan.

-s124 300tdt -92
Re: om603.960 vs om605.960
Sitä en tiiä mikä turbo siellä nyt on kun tuosta hx 40 superista meni kuulemma akseli poikki. Taitaa olla isompi kuin entinen. Ainakin sen verran kauan se joutu kierroksia keräämään jarru pohjassa ennen kun meni poikittain
Ennen lumien tuloa siis. Pitää varmistaa tietojen paikkansa pitävyys kun näkee miestä. Tehot ainakin pitää paikkansa mutta setuppi pitää varmistaa.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Jos nyt samasta 190:stä on puhe niin pumpussahan siinä on jo "kauan" ollut 8(.5?) mm elementit... Nykynen puhallin tosiaan 40 super. Kuulopuheiden mukaan pumppu menossa päivitykseen..Siekkinen kirjoitti:Sitä en tiiä mikä turbo siellä nyt on kun tuosta hx 40 superista meni kuulemma akseli poikki. Taitaa olla isompi kuin entinen. Ainakin sen verran kauan se joutu kierroksia keräämään jarru pohjassa ennen kun meni poikittainEnnen lumien tuloa siis. Pitää varmistaa tietojen paikkansa pitävyys kun näkee miestä. Tehot ainakin pitää paikkansa mutta setuppi pitää varmistaa.

190d om605
Re: om603.960 vs om605.960
Onko siihen sitten vaihettu elementit sen jälkeen kun pumppu kävi irti? Ja sanottakoon autosta että väri on vähän kullan tapanen niin tiiät puhutaanko samasta. Nykynen pumppu kuulostaa kierroksilla pitävän aika räklätystä. Ja edellinen räklätti koko ajan ja ilmeisesti sen takia kävi irti.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Olikos se esson varastomyynti mistä sai tilata noita 8,5mm elementtejä 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om603.960 vs om605.960
7.5mm elementeistä oon kuullut ainakin. 8.5 millisistä en mutta ei sitä tiiä onko niitä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
no jos multa kysytään niin aikas maksimissa ollaan 2.5 20v kun tehot on 450/700+nm. enempää ei oikein tahdo saada ilman että kantta avartaa. (itelläni on 420hv/688nm ja kova yritys vielä pikkusen saada puhaltimen vaihdolla lisää. pikku johtopäätelmiä olen huomannut aikojen saatossa että hx superi vaan loppuu tuohon 440hv korville (koskee myös om606). loput on mielestäni lapinlisää/penkki eroja tms. itelläni ei oo superi holsettia
603 vaparista otimma 400hv/600nm ja pirulainen kestikin kohtuu hyvin. eli jos semmonen ois ees turbokoneena niin kai sitä enempi vois ahtaa kun tuota vaparia mutta väittäsin että samalla hetkellä siinäkin se raja tulee vastaan. toki 12v on hiukan halvempi lisäviritellä kuin 20v
itse kallistuin halusin tuon 5-mukisen koska se on kevyempi tuossa 190 kopassa jotenka se on vielä jollain likaisella mielikuvituksella jotenkin ajettava

603 vaparista otimma 400hv/600nm ja pirulainen kestikin kohtuu hyvin. eli jos semmonen ois ees turbokoneena niin kai sitä enempi vois ahtaa kun tuota vaparia mutta väittäsin että samalla hetkellä siinäkin se raja tulee vastaan. toki 12v on hiukan halvempi lisäviritellä kuin 20v

itse kallistuin halusin tuon 5-mukisen koska se on kevyempi tuossa 190 kopassa jotenka se on vielä jollain likaisella mielikuvituksella jotenkin ajettava

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: om603.960 vs om605.960
Jotenkin tuohon yhteen tenavaan on saatu tehot yli 450 hepanTerho P kirjoitti:no jos multa kysytään niin aikas maksimissa ollaan 2.5 20v kun tehot on 450/700+nm. enempää ei oikein tahdo saada ilman että kantta avartaa. (itelläni on 420hv/688nm ja kova yritys vielä pikkusen saada puhaltimen vaihdolla lisää. pikku johtopäätelmiä olen huomannut aikojen saatossa että hx superi vaan loppuu tuohon 440hv korville (koskee myös om606). loput on mielestäni lapinlisää/penkki eroja tms. itelläni ei oo superi holsettia![]()
603 vaparista otimma 400hv/600nm ja pirulainen kestikin kohtuu hyvin. eli jos semmonen ois ees turbokoneena niin kai sitä enempi vois ahtaa kun tuota vaparia mutta väittäsin että samalla hetkellä siinäkin se raja tulee vastaan. toki 12v on hiukan halvempi lisäviritellä kuin 20v
itse kallistuin halusin tuon 5-mukisen koska se on kevyempi tuossa 190 kopassa jotenka se on vielä jollain likaisella mielikuvituksella jotenkin ajettava

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
Huhuja oon kuullu että 470-480hv on penkitetty useallakin 603:lla vakio alakerralla, ja sen on kestäny. Kyllä kait se sen 400-420hv kestää kovemmallakin käytöllä, ainakin näin "arkisto" kertoo. Väännöt nuilla jo yli 700nm pitkästi...Mgo- kirjoitti:hmmm... minkäslaisia tehoja ja vääntöjä 603 koneesta on revitty irti ? ois se sentää kutonenmutta kestääkö alakerta esim. 350-400hv tehoja? kadullahan tulis tietenki olemaa aina joku 200hepoa ja jos laittais napin taakse loput ni kerkeis tarvittaessa vähä rivakammin ruokakauppaan.
Itellä tulee olemaan siinä 400hv paremmalla puolen, kuhan saa sääjettyä kohilleen. Toivottavasti ens kesänä olis sitte enmmän kokemusta sanoa että miten on kestäny ko. tehoa.

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Re: om603.960 vs om605.960
Siihen asti kestää että hajoaa
kannentiiviste on ainakin parempi vaihtaa peltiseen ennen kuin alkaa tehoja ottamaan. Itsellä vuotaa jo mutta ei kyllä tuosta syystä
passaako se om606 tiiviste muuten suoraan tuohon paikolleen?


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
ihan ei mene teräs tiiviste suoraan mutta poraa muutaman reiän lisää niin avot 

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
OF: onko kellään kokemuksia miten tuota 605 mottia kestää kierrättää vakio hiluilla joita ei ole sen kummemmin tasapainotettu?
w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
riippuu pakopaineesta ja ahtopaineesta raja tulee siinä kun venat alkaa "kellua". kestää ainakin 1,7 pakosilla ja 2.3 ahtopaineilla vajaa 6000 kierrosta .
Re: om603.960 vs om605.960
Eikö ne "isot pojat" kierrätä pitkälle yli kuuden tonnin? Taitaa vaan niillä olla jo tehty venttiilikoneisto uusiks.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
noh. meillä mennään köyhien poikien pumpulla eli 120kuutiota per kiekka ja 2bar painetta, se riittää ainakin pers tuntumalla polttamaan kaikki vaikka onkin vanhan liiton ahdin.
pakopaineesta en osaa sanoa kun ei ole tullut mitattua mutta sarja on pitkä ja ahdin on switser s2bg ja taisi olla 58 pako siivellä mutta nuista switserin pakopesistä ota oikein selvää
tosiaan kun tuo syötön määrä tulee vastaan niin pitäisihän sitä jotain keksiä kevään penkitykseen
pakopaineesta en osaa sanoa kun ei ole tullut mitattua mutta sarja on pitkä ja ahdin on switser s2bg ja taisi olla 58 pako siivellä mutta nuista switserin pakopesistä ota oikein selvää

tosiaan kun tuo syötön määrä tulee vastaan niin pitäisihän sitä jotain keksiä kevään penkitykseen

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
Itellä on sama paitsi kapiakantinen kone ja lyhyt sarjajekku90 kirjoitti:noh. meillä mennään köyhien poikien pumpulla eli 120kuutiota per kiekka ja 2bar painetta, se riittää ainakin pers tuntumalla polttamaan kaikki vaikka onkin vanhan liiton ahdin.
pakopaineesta en osaa sanoa kun ei ole tullut mitattua mutta sarja on pitkä ja ahdin on switser s2bg ja taisi olla 58 pako siivellä mutta nuista switserin pakopesistä ota oikein selvää![]()
tosiaan kun tuo syötön määrä tulee vastaan niin pitäisihän sitä jotain keksiä kevään penkitykseen



W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
per. jotenkin muistelinkin että joskus oli jossain puhetta näistä paikkakunnista
kertoile milloin olet tulossa tänneppäin niin tiedä vaikka eksyisi kylille
on tuo monivena niin niin niin paljon parempi ainakin jokapäiväisessä käytössä että ei äkkiä usko!
eli yhteistä on syöttömäärä ja pakosiipi
mutta ei taida käyttiksessä olla asiaa oikein paljoa yli kuudentonnin?

kertoile milloin olet tulossa tänneppäin niin tiedä vaikka eksyisi kylille

on tuo monivena niin niin niin paljon parempi ainakin jokapäiväisessä käytössä että ei äkkiä usko!
eli yhteistä on syöttömäärä ja pakosiipi

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
Ei kai meillä aiemmin oo ollu puhettajekku90 kirjoitti:per. jotenkin muistelinkin että joskus oli jossain puhetta näistä paikkakunnista![]()
kertoile milloin olet tulossa tänneppäin niin tiedä vaikka eksyisi kylille![]()
on tuo monivena niin niin niin paljon parempi ainakin jokapäiväisessä käytössä että ei äkkiä usko!
eli yhteistä on syöttömäärä ja pakosiipimutta ei taida käyttiksessä olla asiaa oikein paljoa yli kuudentonnin?


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: om603.960 vs om605.960
kestää kierrättää aika kovaakin jos poltettava ainemäärä on maltillinen mutta kun sinne lykätää soppaa niin lämmöt ja paineet nousee sen varran herkästi että monivenassa niaa jouset. jarrussa mittasin tällä viikolla 3000 kierroksen kohdalla 750 nm väännöt hiplatusta 606 mosasta 1.8 paineilla ongelmia tuli sopan saannin kanssa jun portti jostain syystä ei antanut painetta että olis morkooli lykännyt lisää
Re: om603.960 vs om605.960
onko jmo2204.llä mainos puhe menossa
käyttis on tosiaan niin ei hirveästi viittis sillä tavalla "kokeilla" että kestääkö vai ei mutta nyt on se 300hp ja 600nm (vetävät 4700rpm) silleen että ei savuta muuten kuin tuossa kilon kohdilla pikku pöllähdys. vääntöä saisi ahtamattomalla syötöllä hivenen lisää ja tehoa maksimi kierroksilla sen 50+hv (edellyttää 6000rpm tai+++) miten tarviiko muita muutoksia tehdä yläkertaan jos jouset vaihtaa jos tämä on tarpeellista vaikka tuohon 6500
?
ei aikaisemmin ole "treffailusta" ollut puhetta mutta jotenkin on semmoinen muistikuva että tunnet kavereita sotkamosta


ei aikaisemmin ole "treffailusta" ollut puhetta mutta jotenkin on semmoinen muistikuva että tunnet kavereita sotkamosta

w201 om605
Re: om603.960 vs om605.960
Ei kai kuitenkaa syötettävällä polttoaine määrällä oo mitää tekemistä ton asian kans.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com