Sähköohjatun rivipumpun elementit
Sähköohjatun rivipumpun elementit
Aattelin joutessani vaihella vitosen sähköpumppuun seiskan tapit mutta sellanen tuli mieleen että pystyykö sylinterikohtasia syöttöjä testaamaan tavallisessa pumppupenkissä vai tarviiko se pumppu jotain sähköjä että polttoaine kiertää? Ajonestomötikän voi ohittaa mutta onko muuta mikä sen estää?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Varmaan noi dieselpajan miehet korjaavat mutta mulla on sellainen käsitys tuon väyrysen kanssa pelattuani, että se pumppu ei syötä oikein mitään jollei se saa PWM pulssia "sähköiseltä kaasupolkimelta". Esimerkki: Hoidetaan ajoneston solenoidi siten, että se on auki aina. Annetaan moottorin käydä tyhjäkäyntiä. Otetaan virta-avain pois, jolloin PWM ohjaus häviää pumpulta -> hetken kuluttua auto alkaa käydä hiekosti ja sammuu.
Kuvittelisin että syötöntasauksessa pitäisi saada sinne jokin osakaasuasento, esimerkiksi 50% maksimista ja sitten tarkistetaan syöttömäärät.
Ai että kun tulisi tuo kesä taas niin pääsisi mittailemaan millaista ohjeussignaalia se väyrynen sille pumpulle antaa, niin selviäisi tuokin asia...yritän saada sähköpumpulla olevan motin käyntiin ilman autoa tallissa.
Kuvittelisin että syötöntasauksessa pitäisi saada sinne jokin osakaasuasento, esimerkiksi 50% maksimista ja sitten tarkistetaan syöttömäärät.
Ai että kun tulisi tuo kesä taas niin pääsisi mittailemaan millaista ohjeussignaalia se väyrynen sille pumpulle antaa, niin selviäisi tuokin asia...yritän saada sähköpumpulla olevan motin käyntiin ilman autoa tallissa.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Sekin vois olla mahdollista että pumpun säätötankoa vois saada käsin ohjailtua. Siten sais mitottua syötöt osakaasulla. Tuo on siis vaan teoria en tiiä toimiiko käytännössä.
Ei kiinnosta ostaa elementtejä jos jää sitten säädöt tekemättä niin sen takia olis hyvä tietää etukäteen
eikä tuosta koko hommasta ole hyötyä jos pitää sitten lopulta viiä se pumppupajalle.
Kattelin kuitenkin pajoja läpi niin ainakaan pp-diesel ei laita sähköpumppuja. Holysmokella näky olevan EDC simulaattori jolla pystyy mittomaan noita sähköpumppuja. Noista tiedoista ei vaan ole mitään hyötyä kun periaatteen takia homma pitää tehdä kokonaan itse
pittää laittaa pumppu autoon kiinni, pitkät putket pumpun lähöistä penkkiin ja startilla pyörittää pumppua
ei taida sekään toimia 
Ei kiinnosta ostaa elementtejä jos jää sitten säädöt tekemättä niin sen takia olis hyvä tietää etukäteen

Kattelin kuitenkin pajoja läpi niin ainakaan pp-diesel ei laita sähköpumppuja. Holysmokella näky olevan EDC simulaattori jolla pystyy mittomaan noita sähköpumppuja. Noista tiedoista ei vaan ole mitään hyötyä kun periaatteen takia homma pitää tehdä kokonaan itse



W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
oliko 124:sen om606 vaparin pumppu jo sähköohjattu ? tekeekö mynädiesel noita ?
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Ei taida olla. Sähköpumput tais tulla w202 malliin.epk kirjoitti:oliko 124:sen om606 vaparin pumppu jo sähköohjattu ? tekeekö mynädiesel noita ?
Edit. Ja w210 malliin
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
jukkiskohan se oli joka laitatti elementit pp-dieselillä tai sitten mynällä..sen jälkeen ohjelmamuutos digivirittäjillä 

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Muistin tuossa jälkeenpäin että siinä farkku ceessähän just oli sähköpumpussa nuo elementit. Sitä en vaan tiennyt että ne on pajalla laitettu ja kerkesin jo yv:tä laittaa jukkikselle. PP:n Pasi ainakin sano mulle kun oman sähköpumpun virittelyä kyselin, että siellä ei laiteta sähköpumppuja. Jos ei syöttöjen tasaus ite onnistu niin jää tekemättä koko homma ja pitää tekasta mekaaniseen pumppuun elementitTerho P kirjoitti:jukkiskohan se oli joka laitatti elementit pp-dieselillä tai sitten mynällä..sen jälkeen ohjelmamuutos digivirittäjillä

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Voi kai sitä elementtien säätötankoa liikuttaa käsin siitä sivuluukun alta.
Ei tarvi sähköjä kuin ehkä sammuttimelle.
Ei tarvi sähköjä kuin ehkä sammuttimelle.
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 27&t=96727" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipäs kun tuohonhan tuli mekaaninen pumppu
Eipäs kun tuohonhan tuli mekaaninen pumppu

-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Sen tiesinkin jo että voi liikuttaa. En muista että oliko nuissa sammutin täysin sähkönen vai vanhanmallinen jota ohjataan sähköllä? Että pystyykö sitä mekaanisesti ohjaamaan?Mika.T kirjoitti:Voi kai sitä elementtien säätötankoa liikuttaa käsin siitä sivuluukun alta.
Ei tarvi sähköjä kuin ehkä sammuttimelle.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
moottori sammutettaan sillä ventiilillä pumpun kyljestä eli siirtopaine lasketaan linjaan ja kone sammuu. löytyy sähköpumpun ohjain jos kiinnostaa. Vaatii sähköisen polkimen niin homma toimii .pid säätimenä toteutettu jossa oskilaattori hoitaa säätötangon asennon pysyy pyydetyssä
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Paljonko kustantais tuommonen? En oikein osaa arvoa miettiä sillejmo2204 kirjoitti:moottori sammutettaan sillä ventiilillä pumpun kyljestä eli siirtopaine lasketaan linjaan ja kone sammuu. löytyy sähköpumpun ohjain jos kiinnostaa. Vaatii sähköisen polkimen niin homma toimii .pid säätimenä toteutettu jossa oskilaattori hoitaa säätötangon asennon pysyy pyydetyssä

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Nyt tuli jukkikselta vastaus ja pumppu on kuin onkin pp dieselin tekemä
perus penkissä on kuulemma sääjetty. Ja minä kun sain käsityksen ettei Pasi laita sähköpumppuja. 


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
kuinkas hyvin porukalla on toiminut pumput isommilla tapeilla + ohjelmointi tuskin niitä kovin paljoo on tEhty ja minkä verran kustantaa?
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
Onhan se kallista kun pumpuntapitus maksaa saman kuin mekaanisessakin ja päälle joku 500€ ohjelmointyö. Hyvinhän tuommosen pitää toimia, mitään estettä sille ei pitäisi olla, sen rahan lisäksi.
Mynä/Karala yhteistyöllähän noita on tehty.
Mynä/Karala yhteistyöllähän noita on tehty.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähköohjatun rivipumpun elementit
jmo2204 kirjoitti:moottori sammutettaan sillä ventiilillä pumpun kyljestä eli siirtopaine lasketaan linjaan ja kone sammuu. löytyy sähköpumpun ohjain jos kiinnostaa. Vaatii sähköisen polkimen niin homma toimii .pid säätimenä toteutettu jossa oskilaattori hoitaa säätötangon asennon pysyy pyydetyssä
väärin.
se solenoidi kyllä tukkii linjan mutta sillä sammuttamiseen kestäisi noin 10-20sekuntia. on kokeiltu. eli kone sammuu ihan säätötangon liikkeellä niinkuin kaikki rivipumput. Mutta mutta.... minun vaatimattomien tietojen ja kokeilujen mukaan ohjelmassa on kaksi eri moodia pumpun ohjaukselle. tyhjäkäynti ja sitten kun painaa kaasupoljinta. Tyhjäkäynnillä säätötangon liikkeet kovasti hitaampia kuin toisella moodilla ja se vaatii siirtopaineen katkaisun sammuakseen saman tien. Eli pumpun sisältä paine pois.
Jos poistaa vaan sen solenoidin niin sammuminen kestää tyhjäkäynnillä noin 1-2sekuntia ja joskus nostaa kierroksia ennen sammumistaan. (n400rpm) ---> epc vikatila ja ainoastaan STARilla mäkeen. siihen asti vikatilassa. (Moottorin liian hidas sammuminen)
Tähän olemassa yksinkertainen väliaikainen konsti. ennen kuin kääntää virrat pois niin nostaa kierroksia muutamalla sadalla niin sammuu samantien. ja ei vikatiloja.
Poistin omasta autosta sen "sammuttimen"(ajonesto) kokonaan sen takia että saa jättää ne o-rengas liitokset pois kokonaan. Siinä "sammuttimessa" on myös polttoaineen lämpötila mittaus, vaikka ainakaan minun autoni ohjelma ei sitä kuulemma käytä mihinkään.(w210 300tdt -98) eikä starikaan anna sille mitään arvoja. Mutta jos sen jättää pois niin siitä tulee vikakoodi. Mutta se on helppo hoitaa pois. 5-10kilo-ohmin vastus napojen 1-4väliin niin kaikki toimii. (napa 1.maa, 2.solenoidin virta, 3.maa, 4. 5v jännite jota pitää laskea.)
Ja tosiaan siihen pumpulle menevään linjaan solenoidi (jossa järkevät letkuliitokset).
Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen että ppd:n 7.5mm elementit ja suomen ylivoimainen mersun ohjelman ropeltaja, niin aika tyytyväinen voi olla.

Ehdottomasti suosittelen sähköpumpun tekemistä. saat ainakin samat syötöt ja käytännössä ilman savuja.
Ja ilmamassamittarinkin saa jättää pois kun vaan poistaa oikeasti pakokaasun takaisin kierrätyksen. muuhu ei näytä tarvivan.
