Eli tämmöstä aletaan nyt kovasti 200d:stä tekemään.!
Kuvia tulee ja juttua kun ehitään syventyä.
Mutta heti näin alkuunsa, millaisella railon koollaa kannattaa tehä imusatsi tolle moottorille.??
On tääki esittelyä, yhtenäistä kyselyä vaan.. Noh, tänään sentään pumppu jo ruuvattu koneen kylykeen ja jopa kohillee..
Mutta niin, mahtaako tuohon cossun getrakkiin käydä orkkislootan kytkinhaarukka?
Miten tuo mynän morkooli muuten eroaa tavallisesta? Muuten kuin ulkonäöllisesti onko tapit seiskat vai kasit? Mikä ahdin sinne on tulossa jos tuo kerran on myynnissä pakosarja näyttää melko hyvälle tekeleelle.
Mynällä on ollut useampaa erilaista morkoolia käytössä vuosien varrella. Uusimmissa on billettirunko, ja se istuu siinä alkuperäisen tilalla. On myös pidempää, ikäänkuin työsylinterimäistä, joka rajoittaa stop vivun liikettä ja tämä sijaitsee siinä pumpun kyljessä. On myös Mynän pumppuja, joissa on alkuperäinen morkoolin kello, mutta niistä on luovuttu, koska ne eivät vältämättä toimi oikein suuremmilla ahtopaineilla. On ilmennyt tilanteita, joissa alkuperäinen morkooli antaa täyden syötön vaikkapa ahtopaineella 1,1 Bar mutta paineen noustua 2 Bar tasolla alkaa syöttö pienentyä.
Aivan, pumppun sisältä on säädetty maksimisyötöksi esimerkiksi 80 kuutiocenttilitraa per 1000 työtahtia...vai oliko se millilitraa...no anyway jotain touhutippayksikköä. Mikäli tuo määrä annettaisiin ruiskuttaa kun poljin lämäistään pohjaan, mutta ahtopainetta ei vielä ole, syntyisi vain järkyttävä savutus. Pumpun päällä on jo tehtaan toimesta painekello, joka rajoittaa syöttömäärää siihen saakka kunnes ahtopaine on noussut. Tätä kutsutaankin myös savutuksen estokelloksi.
Nimitys morkooli perustuu aivan superturbojen alkuaikoihin, käsittääkseni pohjanmaalla tai jossain sielläpäin vaikutti legendaarinen turbodieselmersujen virittelijä, jolla oli magneettiventtiilillä kytkettävävissä oleva savutuksenestokello. Täyttä tehoa ei saanut päästämättä sähkökytkimellä ohjatun magneettiventtiiln avulla ahtopainetta kellolle, ideana kaiketi oli helpottaa talviajamista. Morkoolilla tarkoitetaan myös LA radiossa käytettävää jonkinlaista laitonta tehovahvistinta, jolla lähetystehoa saatiin "boostattua" suuremmaksi. Tästä syntyi analogia mersun moottorissa käytettävään tehonnostokytkentään. Ilmassa kuului legendaariset sanat: "Painoin morkoolin päälle ja painoin menemään...", jälkeen jäi suunnaton musta voimasavupilvi.