W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
suhoju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 30.01.2012 18:39

W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja suhoju »

Mikähän voisi olla vikana kun 2003 W163 ML400:sta (OM628 kone) on välillä
tehot hukassa maantienopeudella.. eli jos ajelee 60-100 km/h ja polkaisee
tallan lautaan niin kiihtyy _todella_ hitaasti.. näin on nyt käynyt pari kertaa
ja vehokaan ei mitään vikakoodeja löytänyt

Vaihteistolla voi vaihtaa pienemmälle kun on "tilanne päällä" mutta
sekään ei paranna kiihtyvyyttä.. 99% ajasta kuitenkin toimii normaalisti,
eli kiihtyvyys erittäin hyvä???
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

ettei vaan luistonesto "jarruttais" menoo??? :?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Lähes aina nuo viat jotka liittyy moottorin "kummalliseen käytökseen", eivätkä anna vikakoodia, ovat ilmamassamittari tai/ja egr-venttiili.
Kaikissa muissa moottorin, tai tehonohjaukseen liittyvissä tekijöissä on ohjelman saja-arvot sen verran tiukat, että jokin vikatilaraja ylittyy.
Mutta noissa kahdessa tapauksessa vaaditaan kyllä lähes totaalirikkoontumista, ennenkuin kunnollista vikakoodia tulee.
No, vastaus oli epämääräinen, mutta niin oli oireenkuvauskin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

suhoju kirjoitti:Mikähän voisi olla vikana kun 2003 W163 ML400:sta (OM628 kone) on välillä
tehot hukassa maantienopeudella.. eli jos ajelee 60-100 km/h ja polkaisee
tallan lautaan niin kiihtyy _todella_ hitaasti.. näin on nyt käynyt pari kertaa
ja vehokaan ei mitään vikakoodeja löytänyt

Vaihteistolla voi vaihtaa pienemmälle kun on "tilanne päällä" mutta
sekään ei paranna kiihtyvyyttä.. 99% ajasta kuitenkin toimii normaalisti,
eli kiihtyvyys erittäin hyvä???
Jos ajelet etelä suomessa niin kurvaa kuusen alle tutkitaan mikä sitä vaivaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Vastaavanlainen ongelma oli myös itsellä, W211 400CDI. Selvyyttä ei vielä ole. Vikamuistiin ei ollut jäänyt mitään ja koeajolla vikaa ei saatu. Ongelma tuli juuri tuolla pikatiellä reippaasti ohittaessa. Vika poistui kun sammutti, ja käynnisti auton uudelleen. Kiersi normaalisti, loppuun asti, kuitenkin ilman kunnon tehoja. Ainut joka omaankin ongelmaan osasi arvailla, oli Tuikku. Ja samaa, ilmansaantia se epäröi. Autohan oli Tuikun ohjelmalla. Samaan hengenvetoon, vika mitä ilmeisemmin ei ole ohjelmassa, vaan tekniikassa. Joku suodatin tukossa tai vastaavaa.
suhoju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 30.01.2012 18:39

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja suhoju »

CDI203 kirjoitti:
suhoju kirjoitti:Mikähän voisi olla vikana kun 2003 W163 ML400:sta (OM628 kone) on välillä
tehot hukassa maantienopeudella.. eli jos ajelee 60-100 km/h ja polkaisee
tallan lautaan niin kiihtyy _todella_ hitaasti.. näin on nyt käynyt pari kertaa
ja vehokaan ei mitään vikakoodeja löytänyt
Vaihteistolla voi vaihtaa pienemmälle kun on "tilanne päällä" mutta
sekään ei paranna kiihtyvyyttä.. 99% ajasta kuitenkin toimii normaalisti,
eli kiihtyvyys erittäin hyvä???
Jos ajelet etelä suomessa niin kurvaa kuusen alle tutkitaan mikä sitä vaivaa
Ok, minnepäin ajellaan? normaalisti liikun lahti-helsinki akselia päivittäin..
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

suhoju kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
suhoju kirjoitti:Mikähän voisi olla vikana kun 2003 W163 ML400:sta (OM628 kone) on välillä
tehot hukassa maantienopeudella.. eli jos ajelee 60-100 km/h ja polkaisee
tallan lautaan niin kiihtyy _todella_ hitaasti.. näin on nyt käynyt pari kertaa
ja vehokaan ei mitään vikakoodeja löytänyt
Vaihteistolla voi vaihtaa pienemmälle kun on "tilanne päällä" mutta
sekään ei paranna kiihtyvyyttä.. 99% ajasta kuitenkin toimii normaalisti,
eli kiihtyvyys erittäin hyvä???
Jos ajelet etelä suomessa niin kurvaa kuusen alle tutkitaan mikä sitä vaivaa
Ok, minnepäin ajellaan? normaalisti liikun lahti-helsinki akselia päivittäin..
YV laiteltu
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Vastaavanlainen tapaus korjaantui ml:stä ilmamassamittarin vaihdolla, ei vikakoodia, mutta ajon aikana arvot heitteli.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Kumipää kirjoitti:Vastaavanlainen tapaus korjaantui ml:stä ilmamassamittarin vaihdolla, ei vikakoodia, mutta ajon aikana arvot heitteli.
Joo, näissä kasikoneissahan se suurin vaikeus on siinä, että ne on silloin uutena olleet täällä niin kamalan kalliita, ettei niitä ole "tarvinnut" montaa myydä.
Jälkituontikantaa sitten on ilmaantunut, muttei paljoa sitäkään - ei siis oikein kellään ole kokemusta moottorista, ei voikkaan olla, siis kun niitä ei ole ollut täällä.

Ilmamassamittarin "tärkein" hommahan näissä mersuissa, jotka ovat muuten (ahto)paineohjattuja, on pakokaasunkierrätyksen ohjailu ja tarkkailu.
Lisäksi ilmamassamittarin arvosta ja kaasupolkimen asennosta ohjelma pyrkii joitakin asioita moottorin "kohta tulevassa" käyttäytymisessä ennakoimaan.
Muunmuassa VNT-ahtimen kunnollinen toiminta eri tilanteissa vaatii tämän kaltaista ohjailua - Vitosta ilmamassamittairi puuttuu ja siinäpä onkin VNT-ahdin todella vaikea saada toimimaan kunnolla, kun laittaa tosissaan syöttöjä, vaikkapa nyt sen sata milliä.

Jos ilmamassamittari näyttää jostain syystä epäloogisen suurta arvoa suhteessa kierroslukuun ja syöttömäärään - ja kaasupoljin tässä tilanteessa painetaan syvälle, niin saatetaan tulla tilanteeseen, ettei ohjelma oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Kaasupoljin pyytää syöttöjä, mutta ilmamassasta saatu ennakointitieto kertoo niin suuresta virtauksesta, että jos ahtoja/syöttöjä lisätään, niin paineet karkaa taivaisiin -> ei lisätä.
Tämä liittyy hiukan uudempiin moottorinohjauksiin, alkupään systeemeissä, EDC-15 boxeissa syöttöä aina tulee, kun on ahtojakin - vikatilassakin.
Tälle, ennakoinnin valitsemalle "turvaratkaisulle" ei varmaankaan ole mitään vikakoodia tehty - jos kyse edes on tämänkaltaisesta asiasta.
Mutta tavattoman usein, viallinen egr-venttiili, tai ilmamassamittari aiheuttaa juurikin kummallisuuksia moottorin käyttäytymiseen, vaikkei mitää varsinaista vikaa löydy, eikä vikamuistista löydy mitään vihjettä asiasta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuikku kirjoitti:
Kumipää kirjoitti:Vastaavanlainen tapaus korjaantui ml:stä ilmamassamittarin vaihdolla, ei vikakoodia, mutta ajon aikana arvot heitteli.
Joo, näissä kasikoneissahan se suurin vaikeus on siinä, että ne on silloin uutena olleet täällä niin kamalan kalliita, ettei niitä ole "tarvinnut" montaa myydä.
Jälkituontikantaa sitten on ilmaantunut, muttei paljoa sitäkään - ei siis oikein kellään ole kokemusta moottorista, ei voikkaan olla, siis kun niitä ei ole ollut täällä.

Ilmamassamittarin "tärkein" hommahan näissä mersuissa, jotka ovat muuten (ahto)paineohjattuja, on pakokaasunkierrätyksen ohjailu ja tarkkailu.
Lisäksi ilmamassamittarin arvosta ja kaasupolkimen asennosta ohjelma pyrkii joitakin asioita moottorin "kohta tulevassa" käyttäytymisessä ennakoimaan.
Muunmuassa VNT-ahtimen kunnollinen toiminta eri tilanteissa vaatii tämän kaltaista ohjailua - Vitosta ilmamassamittairi puuttuu ja siinäpä onkin VNT-ahdin todella vaikea saada toimimaan kunnolla, kun laittaa tosissaan syöttöjä, vaikkapa nyt sen sata milliä.

Jos ilmamassamittari näyttää jostain syystä epäloogisen suurta arvoa suhteessa kierroslukuun ja syöttömäärään - ja kaasupoljin tässä tilanteessa painetaan syvälle, niin saatetaan tulla tilanteeseen, ettei ohjelma oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.
Kaasupoljin pyytää syöttöjä, mutta ilmamassasta saatu ennakointitieto kertoo niin suuresta virtauksesta, että jos ahtoja/syöttöjä lisätään, niin paineet karkaa taivaisiin -> ei lisätä.
Tämä liittyy hiukan uudempiin moottorinohjauksiin, alkupään systeemeissä, EDC-15 boxeissa syöttöä aina tulee, kun on ahtojakin - vikatilassakin.
Tälle, ennakoinnin valitsemalle "turvaratkaisulle" ei varmaankaan ole mitään vikakoodia tehty - jos kyse edes on tämänkaltaisesta asiasta.
Mutta tavattoman usein, viallinen egr-venttiili, tai ilmamassamittari aiheuttaa juurikin kummallisuuksia moottorin käyttäytymiseen, vaikkei mitää varsinaista vikaa löydy, eikä vikamuistista löydy mitään vihjettä asiasta.
Ja edellä mainitun takia pittä auton arvoja tutkaila ajosa(siinä tilanteessa missä kumalista toimintaa on)
temic boxsila olevisa 8 koeissa on vielä ilma massa mittarin onkelmiin littyen "kummalline" piirre se että toisella niistä on enemän "paino arvo" ohjailun suhteen
jokusen noita vikoja kun joutunt kaivamaan noista v8 koneista niin on tuollainen havainto tullut siinä sivussa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
harripuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 19.08.2009 14:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja harripuu »

Mulla ainakin vaikutti kun vaihdoin kummatkin ilmamassamittarit, ei kyllä ollut tehonpuutetta ennen sitäkään mutta selvästi tarkemmaksi tuli moottorin toiminta. Vetoja tulee alempaa ja tuntuu vetävän myös ylemmällä kierrosalueella. Eli alkavat hiipumaan selvästi käytössä ja vaikuttaa tehoihin pikkuhiljaa. Olikos muuten niin, että ilmamassamittarin vaihto kuuluu C30 AMG CDI moottorin normaaliin huolto-ohjelmaan? Jostain tälläistä olin lukevinani, en tiedä miten kasikoneen virallinen huolto-ohjelma tähän ottaa kantaa.

Noita Om628 ilmamassamittareita sai Englannista "alesta" syksyllä. Tietty punnan kurssi vaikuttaa lopulliseen hintaan, tässä linkki:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-ORIGINAL- ... 380wt_1139" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tarvetta käytetyille, n. 130km ajetuille niin sellaiset löytyy parina. Ne ovat toimivat mutta tosiaankin ovat pientä hiipumista osoittaneet. Veikkaisin kuitenkin, että varsinkin viritetyssä softassa merkitystä on isompi.
E 400 CDI
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

harripuu kirjoitti:Mulla ainakin vaikutti kun vaihdoin kummatkin ilmamassamittarit, ei kyllä ollut tehonpuutetta ennen sitäkään mutta selvästi tarkemmaksi tuli moottorin toiminta. Vetoja tulee alempaa ja tuntuu vetävän myös ylemmällä kierrosalueella. Eli alkavat hiipumaan selvästi käytössä ja vaikuttaa tehoihin pikkuhiljaa. Olikos muuten niin, että ilmamassamittarin vaihto kuuluu C30 AMG CDI moottorin normaaliin huolto-ohjelmaan? Jostain tälläistä olin lukevinani, en tiedä miten kasikoneen virallinen huolto-ohjelma tähän ottaa kantaa.

Noita Om628 ilmamassamittareita sai Englannista "alesta" syksyllä. Tietty punnan kurssi vaikuttaa lopulliseen hintaan, tässä linkki:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-ORIGINAL- ... 380wt_1139" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tarvetta käytetyille, n. 130km ajetuille niin sellaiset löytyy parina. Ne ovat toimivat mutta tosiaankin ovat pientä hiipumista osoittaneet. Veikkaisin kuitenkin, että varsinkin viritetyssä softassa merkitystä on isompi.
70tkm välein on hyvä vaihtaa
C30 mallissa se on vielä tärkempää ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
suhoju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 30.01.2012 18:39

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja suhoju »

CDI203 kirjoitti:
harripuu kirjoitti:Mulla ainakin vaikutti kun vaihdoin kummatkin ilmamassamittarit, ei kyllä ollut tehonpuutetta ennen sitäkään mutta selvästi tarkemmaksi tuli moottorin toiminta. Vetoja tulee alempaa ja tuntuu vetävän myös ylemmällä kierrosalueella. Eli alkavat hiipumaan selvästi käytössä ja vaikuttaa tehoihin pikkuhiljaa. Olikos muuten niin, että ilmamassamittarin vaihto kuuluu C30 AMG CDI moottorin normaaliin huolto-ohjelmaan? Jostain tälläistä olin lukevinani, en tiedä miten kasikoneen virallinen huolto-ohjelma tähän ottaa kantaa.

Noita Om628 ilmamassamittareita sai Englannista "alesta" syksyllä. Tietty punnan kurssi vaikuttaa lopulliseen hintaan, tässä linkki:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-ORIGINAL- ... 380wt_1139" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tarvetta käytetyille, n. 130km ajetuille niin sellaiset löytyy parina. Ne ovat toimivat mutta tosiaankin ovat pientä hiipumista osoittaneet. Veikkaisin kuitenkin, että varsinkin viritetyssä softassa merkitystä on isompi.
70tkm välein on hyvä vaihtaa
C30 mallissa se on vielä tärkempää ;)

Kiitoksia vinkeistä... ja seuraavaksi CDI203:n luokse kummastelemaan!
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

Tosta Harrin koneesta on vaihdettu jakoketju kiristäjineen, joten harrille ei ole tullut ketjusta johtuvaa vikatilaa.
Olen kuullut, että pappat ovat ajaneet kuukausia vikatilassa olleella 500 tai 400CDIllä... Vääntö riittää pappakyytiin ihan kivasti.

203CDI osaa varmasti tarkistaa ketjun venymisestä johtuvat ennakon virheet.
On tullut usein vastaan, että ketju alkaa temppuilla 140tkm tienoilla... pahimmillaan (väkisin) kestäneet 230tkm.

Ketjua on syytä epäillä, jos kylmänä käynnistämisen jälkeen rallattaa hetken aikaa.

Kymmeniä ketjuja 400cdihin vaihtanut asentaja Herra Heino Hki Vartiokylä hoitaa, jos epäilyttää.

Niin ja Harrin auton EGRrät putsattiin ihan puhaltamalla ja voitelemalla kuivavoitelu teflonilla Sähkö EGRrän vivusto... On paskassa paikassa moottorin ja tulipellin välissä ja ihan täynnä nokea.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
suhoju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 30.01.2012 18:39

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja suhoju »

tämä tuli kuntoon... eli kampiakselin asentotunnistimen herja oli päällä,
mutta vika oli oikeasti nokka-akselin rikkoontunut asentotunnistin... kiitokset
kuusen alle vian paikantamisesta ja Pitskun veholle kummankin :-) anturin
vaihdosta, vaikka heidän oma mekaanikkokin sanoi, että jos kampi-
akselin asentotunnistin antaa väärää dataa niin auto sammuu...
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Saako sen egr venan helpommin ylä vai alakautta. Mulla ilmottaa et siinois häiriö.
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: W163/ML400/OM628 automaatti tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Vai onko tämmöisestä mahdollista poistaa niitä kokonaan käytöstä?
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
Vastaa Viestiin