A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja hharri »

A-sarjalainen 170CDI hermostui ilmeisesti pakkasista ja suht lyhyistä ajoista ja puski todennäköisesti huohottimen jäätymisen vuoksi öljyt imusarjaan. Koneesta hävisi hitaassa ajossa - nopeus n. 30km/h - tehot, eli ei jaksanut enää käydä kunnolla ja pukkasi hirveät savut pakoputkesta. Sammui normaalisti avaimesta. Tuo jäätyminen on ainakin mielestäni se todennäköisin syy. Tosin huohotinsysteemissä on vedenerotin ja yksi putki on lämmitetty, mutta avattuani tuon vedenerottimen oli siellä vettä ja suodatin umpi-p..ska-öljyssä. Vedenerottimeen tulee letku mittatikun juuresta, yksi menee imusarjaan turbon lähelle ja kolmas on vissiin auki toisesta päästään.

Irrotin imusarjan - siinähän on ilmansuodattimen kotelo samassa mutta eri osastona - ja siellä oli jonkin verran öljyä ilmansuodattimen puolella sillä suodatin oli reilusti märkä alaosastaaan - loput huohottimelta tullutta öljyä kun välijäähdytin meni öljystä tukkoon? Varsinaisen imusarjan puolella öljyt olivat päätyneet imukanaviin joista imin sen pois. Suurin osa öljystä löytyi välijäähdyttimestä josta tuli n. 1,5L öljyä pihalle. Hakusessa on vielä paikka, mistä öljyä on tulleet ulkoilmaan kun ei kaikkia pohjalevyjä ole vielä irrotettu.

Mitä sanoo arvon raati? Huohotin jäässä vai jotain muuta? Turbo? Kansi?
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Paljonko on kilometrejä mittarissa? Huohotin jos on tukossa niin ne öljyt tulee väkisin jotakin muuta kautta pihalle. Turbon hajoaminen aiheuttais tuollaset oireet että tehot katoaa ja öljyä menee reilusti ahtoputkiin ja imusarjaan. Ootko kuunnellu pitääkö turbo mitään erilaista ääntä? Vikinää?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja hharri »

170tkm ajettu. Turbo ei ainakaan ennen tätä härdelliä vihellellyt eikä savutellut. Pitäisikö turboon kurkata eli näkeekö / kuuleeko tuosta mitään jos pyöräyttää siipiä vai pitääkö se viedä pajalle?
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kyllä kun otat imuputken turbosta irti ja heilutat sitä akselia akselin suuntasesti niin ei sais olla ollenkaan väljää. Ei myöskään sivuttaissuunnassa sais hirveitä välyksiä olla mutta pieni on aina. En mitenkään jaksais uskoa että turbo olis jo noilla kilometreillä sanonu ihtesä irti mutta voi sekin olla mahollista jos on aina sammutettu kovankin vedätyksen jälkeen ilman jälkikäyttöä. Näkee sen savutuksestakin jos turbo on rikki kun sillon tulee ihan putken täydeltä sinertävää savua ja kuuluu semmonen vikinä tai vihellys :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja hharri »

Tarrasin kiinni tuohon turbon akseliin ja pitkittäisvälystä ei tuntunut ollenkaan, poikittaisvälystä oli jonkin verran. Paljonko tuota pokittaisvälystä saa olla eli pitäisiköhän tuo rempata/vaihtaa? Saksan ebayssä näkyi olevan rempattuja kaupan 400,- euroon.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

hharri kirjoitti:Tarrasin kiinni tuohon turbon akseliin ja pitkittäisvälystä ei tuntunut ollenkaan, poikittaisvälystä oli jonkin verran. Paljonko tuota pokittaisvälystä saa olla eli pitäisiköhän tuo rempata/vaihtaa? Saksan ebayssä näkyi olevan rempattuja kaupan 400,- euroon.
En usko että se sitten rikki on. Mitenkähän tuon määrittelis.. Sen kyllä huomaa jos sitä ihan liikaa on. Pari milliä se akselinpää saa ainakin liikkua.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja hharri »

Kiitoksia vinkeistä, välystä taisi olla puolesta millistä milliin laidasta laitaan eli taidan jättää tuon puhaltimen ainakin vielä paikoilleen ja ottaa savut koneesta kun saan loput öljyt putsattua pois. Katsotaan savun hälvettyä tilannetta uudelleen.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: A-sarjalainen pukkasi öljyt imusarjaan

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

hharri kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä, välystä taisi olla puolesta millistä milliin laidasta laitaan eli taidan jättää tuon puhaltimen ainakin vielä paikoilleen ja ottaa savut koneesta kun saan loput öljyt putsattua pois. Katsotaan savun hälvettyä tilannetta uudelleen.
Vika saattaa tosiaan olla jäätyneessä huohottimessa ja auto toimii todennäkösesti lämpimässä hallissa normaalisti kun vaan otat ylimääräset öljyt pois.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin