124:n sisäilmanoton koukerot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

124:n sisäilmanoton koukerot

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tässä huhtikuulta peräisin olevassa topicissa poristiin 124:n raitisilmasuodattimien sielunelämästä (niistä pienistä pyyhkijän etupuolella olevista harsohässäköistä). Joku olikin jo puhaltimen ja lämmittimen sielunelämään jo perehtynytkin mutta jotain jäi vaivaamaan. *Meetri rautalankaa olkaatten hyvät* :oops: Oletusautona tässä jorinassa käytetään ei-ilmastoitua pirssiä.

Onko näin:
Eli ilmaa otetaan niiden harsojen läpi -> menee lämppärin kenno(i)lle ja siitä muille suuttimille paitsi keskelle. Keskisuuttimien ilma otetaan siitä suodattimien välissä olevasta ritilästä, josta myös vesi valuu tantereelle, ja puhalletaan kylmänä sisälle.

Jos on, niin kysymys kuuluu:
Onko puhaltimessa omat siivet ja kanavat suodatetulle ilmalle ja suodattamattomalle? Muutenhan suodattimissa ei olisi mitään mieltä.

t.
Nimim "Koivuntöhnää auto täynnä"
E500 – 211.070
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Ei suinkaan. Kyllä se keskiräppänän ilman tulee ihan samaa reittiä kuin kaikki muukin ilma sinne kabiiniin. Ainoastaan sitä ei kierrätetä lämppärinkennon läpi.

Mulla olisi havainnollistava esimerkki tallissa, mutta siitä saisi kuvia vasta ens.vkl jälkeen jos tarvis. :)

-K-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1655
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ja tarkennetaan vielä, vaikka ei sitä pyydettykään

Suodattimia on kahdenlaisia:
1. pienten ritilöiden päälle tulevat jotka voi laittaa helposti ilman kummempaa purkamista

2. lasinpyyhkimen alle uumeniin tulevat "oikeat" suorakulmaiset raitisilmasuodattimet, jotka ovat vakiona ilmastointilaitteen kanssa, ja myös saatavilla lisävarusteena koodilla 305. Suodatinelementtejä saa näihin uusia.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jep. Kyse oli juuri noista kohdan 1. pienistä 'esisuodattimista' (ei ilmastointia).

Jos kaikki ilma tulee niiden pikkusuotimien läpi, niin sitten mulla on niiden kanssa ilmeisesti jotain ongelmaa, koska kaikenlainen pa...(öh) roska tunkee sisään, etenkin keskiventtiilistä. Pitää hutkia.

t.
Risto

Matti R kirjoitti:Ja tarkennetaan vielä, vaikka ei sitä pyydettykään

Suodattimia on kahdenlaisia:
1. pienten ritilöiden päälle tulevat jotka voi laittaa helposti ilman kummempaa purkamista

2. lasinpyyhkimen alle uumeniin tulevat "oikeat" suorakulmaiset raitisilmasuodattimet, jotka ovat vakiona ilmastointilaitteen kanssa, ja myös saatavilla lisävarusteena koodilla 305. Suodatinelementtejä saa näihin uusia.
E500 – 211.070
Avatar
howitzer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 19.07.2004 23:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja howitzer »

Itselläni oli samankaltainen ongelma koivutöhnän kanssa.

KLn jälkiasennus suodattimet paikoilleen pyyhkijän molemmin puolin. Puhallinta huudattamalla ja puhallusasentoja vaihtamalla sain auton imuroitavaan kuntoon ja roskien tulo lakkasi, eli kanavat puhdistuivat ainakin enimmistä roskista.

Seuraavana aamuna sain taas silmilleni ryöpyn koivunsiemeniä. :evil: Illalla nokkapelti huoltoasentoon ja pyyhkimen ympärystä purkuun, samalla sain rasvattua tarvikepuhaltimen inisevät laakerit kunnolla. Tarkastelin keskireiän sadeveden kulkua ja huomasin että vesi valuu puhallinkotelon pohjalle kumitötteröiden kautta ja vasta sieltä kartanolle. Eli sadeveden mukana koteloon pääsee lisää töhnää. Virittelin keskireiän irroitettavaan ritilään lisäsuodatuksen ohuesta suodatinkankaasta ja nyt pari viikkoa ajeltuani ei autoa aamulla käynnistäessä tarvi väistellä suuttimista lentäviä roskia. :)
Yhden tarkistuskohteenhan tässä saa lisää, ettei ritilä tukkeennu kokonaan ja vesi tulvi yli.
Vastaa Viestiin