Appiukko päätti ryhtyä eläkepäiviensä ratoksi entisöimään vanhaa mersun kuorma-autoa. Projektin tavoitteena on saada auto entisöityä katsastuskuntoon. Touhu osoittautui kuitenkin vaikeaksi, koska varaosien saanti tuntuu olevan kiven alla.
Mahtaisko täältä löytyä vinkkejä, mistä kannattaa etsiä osia seuraavanlaiseen projektiin
- Mercedes Benz LAK-329
- 4x4
- vm 1962 (tai -60)
- moottoritilavuus 10,8
Hakusessa olisi ainakin 11x20 ristikudosrenkaat, tankki ja ne pienet helposti hajoavat osat, eli peilit, lamput, vilkut jne...
Mercedes Benz LAK 329
Kannattaa ehdottomasti liittyä Suomen Mercedes-Benz Klubiin, Pohjanmaalla on (oli?) jaospäällikkönä Eero Viitala, jolla kova kokemus Mercedes-veteraanikuorma-autoista. Mm. 1999 ajeli samanmoisella 4x4-vehkeellä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MB 329 vs. 327
Rauhallista tuntuu olevan keskustelu tällä foorumilla, samoin kuin Suomi24.fi-foorumissa. Lienevätkö MB-kuorma-autoharrastajat tosiaankin niin vähissä, vai mistä moinen johtuu, tiedä häntä...
Muuan vastaus on kuitenkin tullut, nimittäin Pohjois-Suomesta tuli ilmoitus MB 327:n käsikirjasta. Pikainen (myyjän tekemä) selailu osoittaisi, että ko. malli on takavetoinen. Onkohan kyseessä kokonaan jokin toinen ajopeli kuin 329, vai onko ero pelkästään vetävien pyörien määrässä..?
Ihmettelee edelleenkin Oppipoika
Muuan vastaus on kuitenkin tullut, nimittäin Pohjois-Suomesta tuli ilmoitus MB 327:n käsikirjasta. Pikainen (myyjän tekemä) selailu osoittaisi, että ko. malli on takavetoinen. Onkohan kyseessä kokonaan jokin toinen ajopeli kuin 329, vai onko ero pelkästään vetävien pyörien määrässä..?
Ihmettelee edelleenkin Oppipoika
En pidä minään ihmeenä, että täältä ei löydy yhtään LAK 329 -spesialistia, sillä missäpä tämä ikäluokka olisi sellaisia päässyt harrastamaan. Ne harvat harrastajat Suomessa eivät käytä internetiä, vaan korkeintaan kuuluvat Suomen Mercedes-Benz Klubiin. Kuten Timo sanoikin. Vaikka kyllä tuollaisen huolisi, mutta missä sillä sitten ajaisi?
Mitä tulee LAK 327:n ja 329:n eroihin, niin niitä on jo pelästään ulkonäössä, kuten tällä sivulla olevat kaksi myytävää Vehon käsikirjaa (tai niiden kansikivat siis) kertovat. 327:n valot ovat monien muiden mallien tapaan maskissa, 329:ssä puskurissa.
LAK 327 (1962-63) on kyllä nelivetoinen, mutta ilmeisesti neliveto on kytkettävissä pois tai päälle. Myöhemmin malli oli nimeltään LAK 1413 (1963-69). LAK 329:stä (myös. 1518) löytyy tietoa erikoisen niukasti, mutta moottorit ja alusta ovat erilaiset kuin 327:ssä. Samat pisteosat voivat silti käydä, onhan esimerkiksi hytti suunnilleen sama.
Mutta tosiaan, tuskin kukaan noista meidän W124/201 miehistä yhtäkkiä yllättäisi ja kertoisi kaiken mahdollisen näistä kuorkeista, ja lisäksi myisi omasta henk. koht. varastostaan noita osia, joten suosittelen kääntymään Klubin puoleen.
-Daaz

Mitä tulee LAK 327:n ja 329:n eroihin, niin niitä on jo pelästään ulkonäössä, kuten tällä sivulla olevat kaksi myytävää Vehon käsikirjaa (tai niiden kansikivat siis) kertovat. 327:n valot ovat monien muiden mallien tapaan maskissa, 329:ssä puskurissa.
LAK 327 (1962-63) on kyllä nelivetoinen, mutta ilmeisesti neliveto on kytkettävissä pois tai päälle. Myöhemmin malli oli nimeltään LAK 1413 (1963-69). LAK 329:stä (myös. 1518) löytyy tietoa erikoisen niukasti, mutta moottorit ja alusta ovat erilaiset kuin 327:ssä. Samat pisteosat voivat silti käydä, onhan esimerkiksi hytti suunnilleen sama.
Mutta tosiaan, tuskin kukaan noista meidän W124/201 miehistä yhtäkkiä yllättäisi ja kertoisi kaiken mahdollisen näistä kuorkeista, ja lisäksi myisi omasta henk. koht. varastostaan noita osia, joten suosittelen kääntymään Klubin puoleen.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
MB LAK329
Varaosia hankkiessa kannattaa tehdä selväksi onko kyseessä pitkällä ja kapealla konepeitolla varustettu malli, vaiko ns.puolibuldog, jossa konepeitto hytin levyinen ja lamput puskuriin upotettu. Molempia on valmistettu tyyppinumerolla LAK329. Kapeanokkaista vuosina 1957-1962 (konstruktio numero 329) ja leveämpi nokkaista 1962-1963 (konstruktionumero 339).
Mersun kuorma-autotuotanto jakautui 50- ja 60-luvulla melko selkeästi kahtia, valmistettiin pienillä moottoreilla varustettu terveisten kuljetusautoja ja sitten rajummilla yli 10-litraisilla moottoreilla varustettuja malleja. Tämä kyseinen LAK329 kuuluu siis jälkimmäiseen kategoriaan. Malli LAK327 on joka tapauksessa puolta pienemmällä moottorilla, joten kyllä siinä ainakin tekniikka varmaan on kokonaan eri.
Malliin LAK329 tuli vuonna 1958 10,8-litrainen 172hv:n OM326-moottori, joka oli tuohon aikaan huomattavan suuri ja voimakas. Tätä moottoria käytettiin vuoteen 1964 useissa raskaammissa mersun kuorma-autoissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissakin. 1964 OM326 korvattiin hieman tehokkaammalla OM346 versiolla.
Varaosia saattaisi löytyä myös Vetkun (Veteraanikuorma-autoseura) kautta, sekä aktiivisesti koluamalla romutoreja kesäisin.
Kannattaa tosiaan selvästi ilmoittaa, että kumpaan versioon osia olette etsimässä. Tämä kun on nyt sattumalta tälläinen rajatapaus.
Mersun kuorma-autotuotanto jakautui 50- ja 60-luvulla melko selkeästi kahtia, valmistettiin pienillä moottoreilla varustettu terveisten kuljetusautoja ja sitten rajummilla yli 10-litraisilla moottoreilla varustettuja malleja. Tämä kyseinen LAK329 kuuluu siis jälkimmäiseen kategoriaan. Malli LAK327 on joka tapauksessa puolta pienemmällä moottorilla, joten kyllä siinä ainakin tekniikka varmaan on kokonaan eri.
Malliin LAK329 tuli vuonna 1958 10,8-litrainen 172hv:n OM326-moottori, joka oli tuohon aikaan huomattavan suuri ja voimakas. Tätä moottoria käytettiin vuoteen 1964 useissa raskaammissa mersun kuorma-autoissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissakin. 1964 OM326 korvattiin hieman tehokkaammalla OM346 versiolla.
Varaosia saattaisi löytyä myös Vetkun (Veteraanikuorma-autoseura) kautta, sekä aktiivisesti koluamalla romutoreja kesäisin.
Kannattaa tosiaan selvästi ilmoittaa, että kumpaan versioon osia olette etsimässä. Tämä kun on nyt sattumalta tälläinen rajatapaus.