S124 250D -93 webaston asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ME
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 28.05.2004 13:26

S124 250D -93 webaston asennus

Viesti Kirjoittaja ME »

Apua tarvittaisiin Webaston asennukseen otsikon mukaiseen autoon. Lämmittin on ThermoTopC kauko-ohjaimella, auton keskuslukituksen kauko-ohjaimessa on lisäksi yksi vapaa kanava jolla lämmitintä voisi ohjata.

Hyviä ohjeita ja kuvia siis kaivataan - miksei vaikkapa koko laitteen asennusta. Auto liikkuu välillä Tornio-Oulu-Kuopio-Joensuu-Varkaus viikottain joten jos tältä alueelta löytyy halukas asentaja niin tarjolla olisi työtä korvausta vastaan.

Laite on harmaatuotu ja Webaston merkkkiliikkeet eivät ole innokkaita asentamaan - ainakin haluavat käyttää omia asennussarjojaan joista haluavat hintaa ~700€ (laite maksoi 300€)!
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Asensimme viime jouluna ( ulkona ) itse, tosin eberin ja -92 S124 250D autoon. Joten en tiedä kuinka paljon ne eroaa. Kauko-ohjaimesta en tiedä sen enempää kuin sika satelliitista.

Lämmittimelle pitää löytää paikka. Meidän autossa luonteva paikka oli perästä katsoen konehuoneen oikea etunurkka pesurisäiliön vieressä. Itse laite asennettiin lattaraudasta väännettyjen tukien varaan. ( kumityynyt laitteen ja rautojen väliin, niitä saa ainakin eberikaupasta ). pakoputkellekin löytyi valmis läpivienti, sen takia asento oli tosi tarkka, ja "asennusasentovaihtoehdot" löytyi ainakin eberin kirjasta.

Naftajärjestelmään kytkentä imupuolelta ( ennen polttoaineen suodatinta ) ja pieni siiviläsuodin väliin( eberikaupasta ). polttoaineputken veto on helppoa, kun kupari taipuu hienosti joka paikkaan. Meillä putki tekee ison lenkin ylöspäin, mutta ei siinä mitään ilmausjuttuja ole ollut.

Kytkentä vesijärjestelmään kulutti paljon tupakkaa.. Kierto on kannesta lämppärille ( tietenkin ) eli ainakin meidän autossa lämppärin magneettiventtiilit( akkutilassa ) on lämppärin jälkeen. Eli yritettiin aluksi kierrättää vettä väärään suuntaan ja eihän se..
Eberikauppias suositteli takaiskuventtiiliä ( eberikaupasta ) kytkentäkohtaan. Meillä eberi sijaitsee letkua pitkin mittaamalla noin 1.5 m. päässä auton vesikiertojärjestelmästä. Takaiskuventtiili on samalla liitoskappale joka mahdollistaa vesikierron siten ettei veden ole pakko käydä eberillä kääntymässä. Kytkentäkohta on öljynsuodattimen vieressä missä vesiletku menee lämppärille. ( huhhuh, olipas virke..)

Eli vesi kiertää eberistä lämmittimelle, magneettiventtiileille, pumpulle, kannelle, eberille..

Meillä on normaali päiväkello, joka tuotiin valokytkimen viereen. ( sulakerasian alta pääsi helposti siihen ja meillä on melkein aina joku lapsista etupenkillä joten ajatus keskikonsoolista ei oikein napannut. )
Varsinaisen sähköasennuksen ( kellon kytkentä, puhaltimen kytkentä, maadoitus, virta ) teki autosähkömies. Siihen ei sitten kulunutkaan kuin 10 min.

Aikaa "mekaaniseen" asennukseen kului kaksi päivää. Tosin toisena päivänä oli jo hirveä lentsu päällä, ulkona kun oltiin näpit paljaina.
Onnea yritykselle, toivottavasti tämä valoitti asiaa. Onhan täällä foorumilla oikein asiantuntijoitakin, itse lähinnä kirvesmies-tyyliin näitä puuhailen.

EDIT: Siis periaatteena " savun hälvettyä tarkastamme kytkennät " ja vanha sähköopin kaava " voltti kertaa käämi; on pimeenä koko lääni ".
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Vastaa Viestiin