Alumiinivanteiden kiillotus?
Alumiinivanteiden kiillotus?
Olen tässä miettinyt mitä tekisin vanteilleni jotka ovat alkuperäiset 8-reikäalut, jotka tarvitsisivat jo jonkilaista fixausta. Näitä vanteita on ilmeisesti saanut kiillotettunakin koska olen niitä joissain nähnyt ja tummaan autoon mielestäni voisi sopia. Niinpä onkin käynyt mielessä vanteiden kiilloitus ja lakkaus päälle, mutta kun ei ole asiasta kokemusta kysyisinkin jos joku osais kertoa minkälainen homma on ja mitä työkaluja/tarvikeita kiilloitukseen tarvitaan? Vai kannattaako yrittää ollenkaan ryhtyä kokeilemaan moista?
Jep
Kyllähän niitä taitaa saada "kiillotettuna" mutta monesti ne on silloin kromatut. Alumiinivanne vaatii aina oman alumiinille tarkoitetun tartuntavärin pohjalle, muuten siinä ei saa kunnolla pysymään mitään, jos oikein tarkkoja ollaan.
Tokihan niitä on joskus hamassa nuoruudessa tullut itsekkin hiottua teräsvillalla ja sileällä vesihiomapaperilla, ja vannehopea + kirkaslakka spray päälle. Kestää minkä kestää. ( olen nähnyt jossakin myytävänä sellaista hopea sprayta, joka on mainoksen mukaan tarkoitettu juuri alumiinille, mutta, jos hyvän ja kestävän haluaa, niin maaliruiskulla ja kunnon aineilla ) nimim: Kokemusta löytyy, on tullut maalattua. Kyllä kesti, usean talven, ja kesän, sekä painepesurin aiheuttaman "rääkin".
Aluvanteissa on niin ohut lakka pinnassa että kun se alkaa jostakin vähänkin vuotaa, niin alkaa hapettuminen, ilma ja lika pääsee kosketuksiin alumiinin kanssa. Kauan vanteen pinnalla oleva paskakin voi syövyttää suojalakan puhki, siksi niitä kannattaisi säännöllisesti pesaista.
Tokihan niitä on joskus hamassa nuoruudessa tullut itsekkin hiottua teräsvillalla ja sileällä vesihiomapaperilla, ja vannehopea + kirkaslakka spray päälle. Kestää minkä kestää. ( olen nähnyt jossakin myytävänä sellaista hopea sprayta, joka on mainoksen mukaan tarkoitettu juuri alumiinille, mutta, jos hyvän ja kestävän haluaa, niin maaliruiskulla ja kunnon aineilla ) nimim: Kokemusta löytyy, on tullut maalattua. Kyllä kesti, usean talven, ja kesän, sekä painepesurin aiheuttaman "rääkin".
Aluvanteissa on niin ohut lakka pinnassa että kun se alkaa jostakin vähänkin vuotaa, niin alkaa hapettuminen, ilma ja lika pääsee kosketuksiin alumiinin kanssa. Kauan vanteen pinnalla oleva paskakin voi syövyttää suojalakan puhki, siksi niitä kannattaisi säännöllisesti pesaista.
Moro!
Mielestäni ei ainakaan itse kannata mennä tuhraamaan. Kiillottaa voi tietysti hiomavahalla ja rättilaikalla, mutta sen puhdistaminen ja lakkaaminen kannattaa jättää ammattilaiselle. Itse tehtynä voi olla että vuoden päästä et kehtaa niintä auton alle laittaa. Suosittelen että kävelet vannekauppaan, valikoimaa tänä päivänä riittää.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92
" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Hiekkapuhallus
Hiekkapuhallusta ei ikinä alumiinipinnoille (ellei sitten tarkoituksella haeta röpöistä mattapintaa?)
- mulla on hyvännäköiset- ja kuntoiset Lorinserin klassikkovanteet, jotka joku tumpelo on mennyt joskus hiekkapuhaltamaan - ajattelin ne entisöidä (jos en saa myytyä niitä). Luulen, että siinä joutuu jo sorvaamon apua käyttämään, että pinnan saa tasaiseksi ja sileäksi. Käsipelillä voi olla aika hitaanpuoleista touhua...
- mulla on hyvännäköiset- ja kuntoiset Lorinserin klassikkovanteet, jotka joku tumpelo on mennyt joskus hiekkapuhaltamaan - ajattelin ne entisöidä (jos en saa myytyä niitä). Luulen, että siinä joutuu jo sorvaamon apua käyttämään, että pinnan saa tasaiseksi ja sileäksi. Käsipelillä voi olla aika hitaanpuoleista touhua...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Juu
Oletko kokeillut ihan tavallista kleaner-vaha käsittelyä. Rätti käteen ja hinkkaamaan sen jälkeen pintaan tavallinen vaha. Minulla ainakin 8-reikä vanteet saa kiiltämään sillälailla aika hienosti.
Jos noita aluvanteita alkaa kunnostamaan, niin pohjatöiden tarvii tottakai olla mahdollisimman hyvin tehty. Lisäksi tuo alumiini vaatii jonkinmoisen tartuntamaalin ennen varsinaista maalausta ja lakkausta (joka olikin nähtävästi jo todettu tuolla ylempänä).
Järvenpäässä on tämmöinen firma, joka uudelleenpinnoittaa noita aluvalsseja laadukkaasti.
Satsille tulee hintaa tuommoinen ~170€, mutta onpahan ainakin uudenveroiset sen jälkeen.
Edit: Joskus tuon W123:sen alla olleet barokit hiekkapuhallettiin ja lakattiin sen jälkeen. Ei ne oikeastaan olleet ihan kauhean näköiset, vaikka olikin hieman tummanharmaat ja röpeliäiset. Joku mätämuna oli niitä meinaan alunperin maalaillut vannemaalilla todella törkeän näköisesti ja huonosti, jonka seurauksena vanne oli syöpynyt sieltä sun täältä.
Järvenpäässä on tämmöinen firma, joka uudelleenpinnoittaa noita aluvalsseja laadukkaasti.
Satsille tulee hintaa tuommoinen ~170€, mutta onpahan ainakin uudenveroiset sen jälkeen.
Edit: Joskus tuon W123:sen alla olleet barokit hiekkapuhallettiin ja lakattiin sen jälkeen. Ei ne oikeastaan olleet ihan kauhean näköiset, vaikka olikin hieman tummanharmaat ja röpeliäiset. Joku mätämuna oli niitä meinaan alunperin maalaillut vannemaalilla todella törkeän näköisesti ja huonosti, jonka seurauksena vanne oli syöpynyt sieltä sun täältä.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Omista talvivanteista kiilotin reunuksen, ei ollut tosin kovin pahasti vielä hapettunut.Kunnollisella maalinpoisto aineella(ei spraytöhnää vaan purkissa geelimäistä) vanhat lakat pois ja sitten vain armotonta hiomista, uutta lakkaa päälle ja hyvät tuli.Tosin vain vähäksi aikaa, hiekkateitä ajellessa lähtee takavanteista lakat todella nopeasti.Rengaskone on yksi vaihtoehto kiillottaa vanteiden reunat.Vanne vain pyörimään ja hiomapaperilla reuna kiiltäväksi.
Tuollaiset hiekkapuhalletut vanteet on kyllä hankala saada kiiltämään,keskiosathan voisi maalata mutta että reunan saisi kiiltämään... Yksi vaihtoehto voisi olla se että ottaa sorvissa pienen pienen siivun pois.Kaveri teki CNC:lle valmiin ohjelman omille vanteilleen
Tuollaiset 8-reikäalut onkin sitten varmasti tosi työläät kiilloittaa, jos ei sitten maalin alla ole jo valmiiksi kiiltävä pinta, jossain vanteissa on!!Jos ei niin voi varautua muutaman viikon illat viettämään hinkkaamistouhuissa
Tuollaiset hiekkapuhalletut vanteet on kyllä hankala saada kiiltämään,keskiosathan voisi maalata mutta että reunan saisi kiiltämään... Yksi vaihtoehto voisi olla se että ottaa sorvissa pienen pienen siivun pois.Kaveri teki CNC:lle valmiin ohjelman omille vanteilleen
Tuollaiset 8-reikäalut onkin sitten varmasti tosi työläät kiilloittaa, jos ei sitten maalin alla ole jo valmiiksi kiiltävä pinta, jossain vanteissa on!!Jos ei niin voi varautua muutaman viikon illat viettämään hinkkaamistouhuissa
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Terve.
Minua on tässä ruvennut kiinostamaan vahvasti tuon vanteiden kiillottaminen.
Tilasin AMG monoblocit Tarkoituksena olisi ne kiilottaa..
Tosin tuo käsin hionta ei kauheen mielekkäältä tunnu. Tuolla Pajalle.comissa on juttua aiheesta..
Miten tuo onnistuisi lasipuhalluksella? Hiekkapuhallus tekee alumiinipinnan huonoksi, mutta entä tosiaan lasipuhallus? Houkuttelisi vähän saavuttaa vastaava kiilto.
Minua on tässä ruvennut kiinostamaan vahvasti tuon vanteiden kiillottaminen.
Tilasin AMG monoblocit Tarkoituksena olisi ne kiilottaa..
Tosin tuo käsin hionta ei kauheen mielekkäältä tunnu. Tuolla Pajalle.comissa on juttua aiheesta..
Miten tuo onnistuisi lasipuhalluksella? Hiekkapuhallus tekee alumiinipinnan huonoksi, mutta entä tosiaan lasipuhallus? Houkuttelisi vähän saavuttaa vastaava kiilto.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 27.01.2007 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
- linttaracing
- Mersumies
- Viestit: 622
- Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
- Paikkakunta: Kokkola
http://www.a-palojoki.fi/
Tuolta kun tilaa sitten kunnon laikat ja kiillotus takonkoa niin alkaa homma onnistuun eikä ole niin työlästä ....pari iltaa meni kun moottoripyörän vanteet kiillotin.....ihan vaan laikka porakoneessa kiinni ja autosolilla viimeistelin...
Tuolta kun tilaa sitten kunnon laikat ja kiillotus takonkoa niin alkaa homma onnistuun eikä ole niin työlästä ....pari iltaa meni kun moottoripyörän vanteet kiillotin.....ihan vaan laikka porakoneessa kiinni ja autosolilla viimeistelin...
Itse tein ja säästin
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Jos tuollainen kiilto houkuttaa, niin kannattanee suoraan ostaa tuollaiset vanteet, nuo ovat nimittäin kromatut.Kryptonite kirjoitti:Houkuttelisi vähän saavuttaa vastaava kiilto.
Ompa tuota kiilloitusta tullut itsekkin harrastettua... http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=155
Ja jos tosiaan haluaa kiiltävät kiilloitetut vanteet, niin ei siihen mitään lakkaa päälle laiteta Himmentää vaan kiiltoa....tämä tosin vaatii vähän aktiivisempaa puhtaanapitoa.
EDIT: Typoja korjattu...
Viimeksi muokannut Juhis., Pe 26.01.2007 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyllä tuolla pajalle.comissa saatiin ihan riittävä kiilto. Ja tiedän että nuo on chromatut.. Ainoa kuva minkä löysin, mikä antaisi suuntaan viittaavaa ilmettä..
Täytyy sanoa, että hienot sait noista replicoista
Täytyy sanoa, että hienot sait noista replicoista
220.128 Black Mirror
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tässä on tietysti tullut ilmi, että tuo lakkaus syön kiiltoa.
Mutta jos oikein ymmärsin tuon linkin
http://www.customcoating.net/chrome/kromaus.mpg
perusteella niin jotain päällystettä tohon "kromin" päälle laitetaan.
Onko se lakkaa vai ihan jotain muuta tai sit se on viimenen silaus
Sillä mieleen, että miksi ei vois kiillotetun alun päällekin laittaa samaa mitä se sit on loppu pelissä.
Onhan noissa uusissakin vanteissa kohtuu hyvä kiilto ja silti on joku pinnoite päällä.
Mutta jos oikein ymmärsin tuon linkin
http://www.customcoating.net/chrome/kromaus.mpg
perusteella niin jotain päällystettä tohon "kromin" päälle laitetaan.
Onko se lakkaa vai ihan jotain muuta tai sit se on viimenen silaus
Sillä mieleen, että miksi ei vois kiillotetun alun päällekin laittaa samaa mitä se sit on loppu pelissä.
Onhan noissa uusissakin vanteissa kohtuu hyvä kiilto ja silti on joku pinnoite päällä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tänään hain rengasliikkeestä ja vanteet olivat suorat. Nyt vanteet ovat pesty ja tarvisi miettiä mitä niiden kanssa tekisi..
Päivitettyä kuvaa vanteista.
Tarvisiko vain maalauttaa uusiksi?.. Mielipiteitä, sillä vanteet voisivat sopia parhaiten maalattuna (hillittynä). Ovat näillä näkymillä tulossa tuohon harmaaseen cupeseen. Ja harmaan cupeen kesävanteet taas siirtyvät dieseliin..
Päivitettyä kuvaa vanteista.
Tarvisiko vain maalauttaa uusiksi?.. Mielipiteitä, sillä vanteet voisivat sopia parhaiten maalattuna (hillittynä). Ovat näillä näkymillä tulossa tuohon harmaaseen cupeseen. Ja harmaan cupeen kesävanteet taas siirtyvät dieseliin..
220.128 Black Mirror
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Nuo ovat 7.5J R17 ET35.. Aikaisemmin oli ET28 vastaavat ja ne tuli likaa ulos.biglimited kirjoitti:Hyvin sopii nuo sun 124 coupeen Mielestäni pelkkä reunan kiillotus riittäis.. Kaveri osti samanmoiset ja niissä oli reunat valmiiks kiillotetut. Ne on kokoa 7,5x17 et 38 (w201:een) ja nuo sun ovat..?
Ja rikkoivat noi pallonivelet.. (saksassa ei paljon mietitä mitään pistetään alle)
Olen miettiny että maalauttaisiko täysin alkuperäiseksi vai maalauttaisiko auton helman sävyyn taikka korin väriin.
Vai kiilottaisi.. Paha pähkinä..
Tosin en jaksaisi joka viikko vahata vanteita, niin tuo kiillotus voi olla huono ratkaisu. Toinen on jos kiillottaa, niin voi olla liian silmään pistävä tuo auto sen jälkeen. Kerää liikaa utelijaita ihmisiä.. Kaiken lisäksi haluaisin pitää tuon harmaan cupeen kohdalla sellaista hillittyä ja tyylikästä ilmettä yllä.
Viimeksi muokannut Kryptonite, La 27.01.2007 17:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Noh voit kuvitella kun vanne tulee huomattavasti ulommas navasta, niin tottakai palloniveliin kohdistuu huomattavasti suurempi rasitus kun kääntelet sitä rattiaepk kirjoitti:olikos vanhat vanteet neliskulmaiset kun alapallot rikkoi
Toinen oli että oli noilla vanteilla ottanut kiinni noihin lokarinkaariin ja siksi oli
raapinut tuota maalia pois. Noh sitä ongelmaa ei ole noilla ET35 vanteilla ja auto on taas tuoreessa maalissa..
tästä kuvasta näkee ettei ole kauheasti pelivaraa edessä. (225/45R17 ET35) Tilanne tämä suoralla alustalla..
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ei ole isompaa kuvaa. Ja noi oli talvivanteina kun ostin auton. Nykyään nuo ovat kesävanteina, jotka ovat siirtymässä tuohon nokilekan alle enskesänä.
Tällä hetkellä tavivanteina coupessa on tälläiset.
Niistäkään ei ole parempaa kuvaa..
Tällä hetkellä tavivanteina coupessa on tälläiset.
Niistäkään ei ole parempaa kuvaa..
220.128 Black Mirror
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Alumiinin ja alumiinivanteiden kiillotus on sen verran "lähellä sydäntä", että päätin avautua aiheesta kaikkien iloksi tai sitten suruksi.
1) tehtaan alumiinivannemaali on jotakin aivan järkyttävää mönjää. Se on todella tiukassa kiinni vanteessa ja ihan pro - tason puhallusvehkeillä ja hiekan raekoolla 0.1 - 0.6mm menee keskimäärin 120kg heikkaa / vanne. 1mm raekoolla saa maalin nopaesti pois, mutta sitten vanne onkin käytännössä pilalla = tiiliskivillä nakellun näköinen.
2) kunnon maalinpoistoainen (jelly - tyylinen) on paras ja sotkuinen tapa päästä maalista eroon. Loput kolot kannattaa puhdistaa dremelillä.
3) kiillotukseen kannattaa käyttää pinnan kunnosta riippuen hiomapaperia. ensin 1000:ll ja sitten 2000:lla. Lopuksi lähdetään tekemään loputon kiilltous Autosolilla. Pinnasta tulee hieno, mutta mikään lakkaus ei tartu pintaa kiiltävyyden ja Autosolin takia. Kiillotukseen voi käyttää erilaisia tukilaikkoja porassa ja käsin hinkkaamalla. Ihan sama miten tekee, niin älytön homma X 4.
4) höyrypesua kannattaa kokeilla. Puhdistin tällä tavalla yhdet lähes korvaamattomat 1960 - luvun knock - off vanteet maalista.
1) tehtaan alumiinivannemaali on jotakin aivan järkyttävää mönjää. Se on todella tiukassa kiinni vanteessa ja ihan pro - tason puhallusvehkeillä ja hiekan raekoolla 0.1 - 0.6mm menee keskimäärin 120kg heikkaa / vanne. 1mm raekoolla saa maalin nopaesti pois, mutta sitten vanne onkin käytännössä pilalla = tiiliskivillä nakellun näköinen.
2) kunnon maalinpoistoainen (jelly - tyylinen) on paras ja sotkuinen tapa päästä maalista eroon. Loput kolot kannattaa puhdistaa dremelillä.
3) kiillotukseen kannattaa käyttää pinnan kunnosta riippuen hiomapaperia. ensin 1000:ll ja sitten 2000:lla. Lopuksi lähdetään tekemään loputon kiilltous Autosolilla. Pinnasta tulee hieno, mutta mikään lakkaus ei tartu pintaa kiiltävyyden ja Autosolin takia. Kiillotukseen voi käyttää erilaisia tukilaikkoja porassa ja käsin hinkkaamalla. Ihan sama miten tekee, niin älytön homma X 4.
4) höyrypesua kannattaa kokeilla. Puhdistin tällä tavalla yhdet lähes korvaamattomat 1960 - luvun knock - off vanteet maalista.
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- H.Aulakoski
- Vakiokalustoa
- Viestit: 155
- Liittynyt: To 30.03.2006 00:16