W124 airbag
W124 airbag
On tuossa pihassa käyttöautona vm -90 300TD Mersu ilman airbägiä. Purkuun ois menossa bägillinen versio, joten vois nostaa turvatasoa asentamalla pussin naaman eteen. Oisko jollain sepällä tietoa miten tuollainen homma tehdään, ja onko ensinkään kohtuullinen projekti työmäärältään? Mitä muuta pitää huomioida?
Re: W124 airbag
hei. Luulisin ettei sellainen homma kannata, pitää katsastaa uudestaan(rekisteröintikatsastus). Ja siinä on paljon hommaa, laittaa kolaritunnistimet, boxi turvatyynylle ym.
Niin minäkin luulen, vaan kun ei ole tietoa niin pitää kysyä jos jollain ois. Mitä kaikkea puuttuu kun jotain on jo valmiina kaikissa vaikka ei airbageja olekaan? Jos pitää muutoskatsastaa niin sitten taitaa mennä kaiken muun ohella liian hankalaksi 

Niin, kyllähän siellä ainakin jonkin sortin kiihtyvyysanturointi ja ohjausboksi on olemassa jo valmiiksi, sillä vanhemmissakin W124- malleissa on kolaritilanteissa toimivat turvavyön esikiristimet. Siitä taas en sitten tiedä, että ovatko ne mitenkään yhteensopivat airbagillä varustetuissa ja niissä malleissa, joissa airbagiä ei ole. (Jos esim. pelkkä boksi pitäisi vaihtaa, niin se ei ole kummoinen homma kaivaa esiin radion takaa ja laittaa siitä purkuautosta uusi tilalle.) Lisäksi ainakin joissakin airbagilla varustetuissa yksilöissä on etuistuimissa tunnistimet, jotka joidenkin kertoman mukaan tunnistavat sen, onko turvavyö auki vai kiinni. Muistelisin jonkun taas olleen sitä mieltä, että itse asiassa ne tunnistaisivatkin sitä, onko istuimella painoa (eli joku istumassa), ja itse en ole niin tarkkaan perehtynyt, että tietäisin, mitkä ne tunnistimet itse asiassa ovat. Omassa kahdella bagilla varustetussa yksilössä menee molempiin etuistuimiin yksi johto, jossa on kaksinapainen liitin istuimen alla. Ja molemmille puolille tulee johto turvavyön lukkoon, joten siitä voisi olettaa, että se tunnistaa nimenomaan sen, onko turvavyö kytketty vai nou. Sitten, ainakin yksi W124E, jossa on kuljettajan puolen airbag pelkästään, oli sellainen, ettei siinä ollut mitään tunnistinta kuskin istuimessa, kun sen otin joskus pois. Ei tainnut kauheasti selventää...
Sitä piti kysyä, että onko muutoskatsastuksen tarve varmaa tietoa? Ihan vaan sillä ajattelin, että ei mulla ainakaan tuon airbagillisen yksilön rekisteriotteesta mitenkään selkeäkielisesti käy ilmi, että siinä olisi airbagit. Katsastuksessa kyllä tarkastetaan, että mittaristossa turvatyynyjärjestelmän merkkivalo toimii normaalisti, ja ratti on sellainen, jossa bagi kuuluisi olla, mutta pitääkö se tosiaan olla jotenkin auton papereissakin mainittu? (Niin, jos asentaa lisävarusteeksi airbagin, niin pitää asentaa myös tuo merkkivalo, mutta sillehän on valmis paikka mittaristossa kyllä.)

Sitä piti kysyä, että onko muutoskatsastuksen tarve varmaa tietoa? Ihan vaan sillä ajattelin, että ei mulla ainakaan tuon airbagillisen yksilön rekisteriotteesta mitenkään selkeäkielisesti käy ilmi, että siinä olisi airbagit. Katsastuksessa kyllä tarkastetaan, että mittaristossa turvatyynyjärjestelmän merkkivalo toimii normaalisti, ja ratti on sellainen, jossa bagi kuuluisi olla, mutta pitääkö se tosiaan olla jotenkin auton papereissakin mainittu? (Niin, jos asentaa lisävarusteeksi airbagin, niin pitää asentaa myös tuo merkkivalo, mutta sillehän on valmis paikka mittaristossa kyllä.)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09