Syyskuussa 2009 ajelin viimeiset kilsat siihen saakka viimosella MB:llä. Kaikki irtoava käteinen piti saada revittyä taloprojektia varten. Jokin kulkupeli piti hankkia, kun kilometrejä tulee vuodessa noin 80 000. Siihen sopiva peli piti olla ehdotomasti diesel, kun aikaisemmin autot on olleet bensoja.
Passatti siinä sitten kuljetti meikäläistä 17 kuukautta, kunnes kämppäprojekti oli valmiina ja autokuume kesänkorvilla sietämätön. Jostain syystä pihaan ilmestyi kolmesarjan m-sport bemu, kolmelitrasella dieselillä. Viiskymppiä mittarissa ja kolme vuotta ikää. Hyvältähän se kuulostaa ja näyttää, mutta... Näillä kilsoilla hinta tippui 10 kuukaudessa 7000 euroa ja siihen päälle vielä pari euroa vajaat 3000 maksanut turboremppa.
Tajuttava se oli, että eipä sitä arki-/työajoon meikän kannata muutaman tonnin autoa kalliimpaa hankkia. Volkkaria siis kehiin ja tällä kertaa Golf-farkku pikkudieselillä. Jokin kuitenkin jäi kaiveleen, kun ei sitä mersua ole pariin vuoteen ollut. Surffailu vei mobile.de- sivuille ja hakusanoiksi MB, S 500 L, vuosimalli 2000-2003.
Parin päivän päästä alkoi sopivat ehdokit oleen tiedossa. Tiedustelut muutamasta kuljetus-/huolintapuljusta, jotta auto saadaan Suomeen. Oma aikataulu ei antanut siimaa lähteä Saksaan retkelle ennen 1.4 nousevaa autoverotusta. Kyseisessä vehkeessä veronnousu on yli tonnin.
Pikaisella toimituksella pihaan saapui viikko sitten vuoden 2000 S 500 L, joka tuli mulle kahden omistajan jälkeen. Ensimmäinen oli pitänyt sitä vuoden 2010 toukokuuhun saakka. Mittarissa on kilsoja 200 400.
Alkuperäinen osto-/tilauskuitti Duisburgista kertoo, että seuraavat kilkkeet on otettu mukaan:
744 Brilliantsilber met.
261 Leder Anthazit
551 EDW m. Abschleppschutz
882 Innenraumabsich.m.ASS
682 Feuerlöcher montiert
884 Heckdeckel-Zusatzsich.
731 Holzausführung Wurzeinuss
582 Klimaanlage im Fond
289 Holz-/Lederlenkrad
284 Wählhebel in Holz-/Leder
220 Parktronic-System (PTS)
352 System COMAND
819 CD-Wechs. i. Kofferr.
810 Sound-System (Bose)
414 Glas-Schiebe-Hebedach el.
883 Servoschl. f. Türen
404 Multikonturlehne links
405 Multikonturlehne rechts
401 Sitze vorn m.Belüftung
402 Sitze hinten m.Belüftung
612 Xenonscheinwerfer
On sen verran loistava peli, että eipä tuo 15 litran kulutus haittaa yhtään. Tällähän ei tosin ajella kuin lyhyitä viikonloppu-ajeluita

Kuvei tulee, kuhan vanteet kesäkumeineen saapuvat.
**Kuvia 3.4.2012** Kesävanteet oottavat sopivia kelejä. Viimosessa kuvassa alle tuleva vanne, kummit 245/45/18





