Anssi86 kirjoitti:Eli minkälainen hiukkassuodatin em. autossa tarkalleen on? Onko vastaava kuin uudemmassa BMW:ssä (-08 vm)?
Kaksosainen sisältä. ensin pienempi lyhempi suodatin jonka molemmin puolin anturit ja sitte pitempi. vai minkälainen tässä mesessä on?
Herjaa nimittäin pakopaineita liian korkeaksi ja taitaa puottaa tehojaki pois. Ainakaan ilmamassamittari ei anna oikeaa tietoa. ei vissiin saa ite enää suoritettua regenerointia? vaikka ajaakin pitempää matkaa, välillä isommilla kierroksilla jne.
Voiko tästä tyhjentää sitä etumpaa suodatinta pois? edellyttäen että tämä on sen mallinen?
Viisaammat neuvokoot ja kiitos jo etukäteen

Tämmöinen on joskus mennyt ohi silmien, näköjään.
Suodattimen rakenne selviää sinne auton alle katsomalla.
Kaikissa autoissa taitaa katalysaattorin ja hiukkassuodattimen välinen sijoittelu olla senkaltainen, että pakokaasut virtaa katalysaattorin läpi hiukkassuodattimelle.
Lopullisesti ja varmimmin tämä selviää, kun katsoo auton alle, hiukkassuodatin on se, jota ne anturit "vahtii".
05-mallinen 320cdi on siitä "vaikea" malli, kun otsikosta ei käy ilmi, kummalla moottorilla se on.
Herjaako todellakin
pakopainetta, vai jotain muuta, pakokaasujen paineeseen liittyvää juttua ?
Jotta asia kohdentuu oikein, täytyy olla sellainen testeri, joka kertoo vihjeen tarkasti.
Ja sitä täytyy tulkita kirjaimellisesti, juurikin tässä asiassa käsitteet heittää niiiiin helposti häränpyllyä.
Varsinaista pakopainetta pitää olla luokkaa 4bar, ennenkuin siitä tulee varsinainen vikakoodi anturin ylittyneestä lukualueesta.
Mutta eropaineanturin vikatilaraja on aivan pikkuriikkisen baarin yläpuolella.
Myöhäisempi teksti siitä, ettei järjestelmä suostu aloittamaan regenerointia, viittaa mielummin tähän.
Siis, eropaineanturin, tai "regeneraatiolaskurin" antaman informaation perusteella, suodatin on niin tukossa, ettei järjestelmä voi mielestään turvallisesti suodattimen puhdistuspolttoa aloittaa.
Varsinkin lastutetussa autossa, on kuitenkin kohtuullisen helppoa saada aikaiseksi herja eropaineanturilta.
Kun lähtötilanne on sellainen, ettei suodatin ole enää "aivan uusi" - näillä mersuilla kun ajetaan paljon.
Tyypillisesti eropaineen saa kasvamaan liian suureksi tilanteessa, kun autolla on ensin pitkään ajeltu ihan "ihmisiksi" ja sitten hoksataan, että tuossahan onkin mukava kohta kokeilla, että mitä tämä kulkee...
Järjestelmä on viivyttänyt ja viivyttänyt sitä polttoa, kun on ajettu rauhallisesti.
Sitten, kun päästelläänkin nilkka suorana, max rasituksella ja moottori kuumenee kunnolla, aktivoituukin ecu puhdistuspolttoa varten, kun se huomaa moottorin ja suodattimen olevan ikäänkuin "valmiiksi" tulikuuma ja edellisestä poltosta kuluneen riittävästi aikaa - ecun mielestä tilanne on optimaalinen.
Tässä tilanteessa, jos suodatin ei olekkaan enää täydessä iskussaan - siis toimii vielä, eikä aiheuta normaalisti mitään harmia, muttei siis enää uusikaan.
On helposti mahdollista, että regeneraatin vaatimat lisäruiskutukset yhdistettynä siihen nilkka suorana - kokeiluun, saavat aikaan yhteisvaikutuksena tilanteen, että "täynnä" olevassa, ei aivan uudessa suodattimessa, nousee se eropaine liian suureksi ja aiheuttaa vikakoodin.
Vika on siis tietyllä tavalla "itseaiheutettu".
En alkaisi tätä vielä kovasti taivastelemaan, jos on kyse enempi yksittäistapauksista.
Jos ecu ei suosiolla ala polttoa tekemään, voi sen testerillä "pakottaa", mutta silloin täytyy tilannetta vähän vahtia ja auton olla kunnossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5