w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Anssi86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Su 02.11.2008 14:38
Paikkakunta: Oulu

w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Viesti Kirjoittaja Anssi86 »

Eli minkälainen hiukkassuodatin em. autossa tarkalleen on? Onko vastaava kuin uudemmassa BMW:ssä (-08 vm)?
Kaksosainen sisältä. ensin pienempi lyhempi suodatin jonka molemmin puolin anturit ja sitte pitempi. vai minkälainen tässä mesessä on? :roll:
Herjaa nimittäin pakopaineita liian korkeaksi ja taitaa puottaa tehojaki pois. Ainakaan ilmamassamittari ei anna oikeaa tietoa. ei vissiin saa ite enää suoritettua regenerointia? vaikka ajaakin pitempää matkaa, välillä isommilla kierroksilla jne.

Voiko tästä tyhjentää sitä etumpaa suodatinta pois? edellyttäen että tämä on sen mallinen?

Viisaammat neuvokoot ja kiitos jo etukäteen 8)
320CDI -08 (w251)

EX:
220CDI-07 (s211)
320CDI-06 (w164)
320CDI -07 (s211)
220CDI -10 (s204)
320CDI -05 (w211)
240D -83 (w123)
S500 -98 (w220)
300D -90 (w124)
200D -86 (w201)
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Anssi86 kirjoitti:Eli minkälainen hiukkassuodatin em. autossa tarkalleen on? Onko vastaava kuin uudemmassa BMW:ssä (-08 vm)?
Kaksosainen sisältä. ensin pienempi lyhempi suodatin jonka molemmin puolin anturit ja sitte pitempi. vai minkälainen tässä mesessä on? :roll:
Herjaa nimittäin pakopaineita liian korkeaksi ja taitaa puottaa tehojaki pois. Ainakaan ilmamassamittari ei anna oikeaa tietoa. ei vissiin saa ite enää suoritettua regenerointia? vaikka ajaakin pitempää matkaa, välillä isommilla kierroksilla jne.

Voiko tästä tyhjentää sitä etumpaa suodatinta pois? edellyttäen että tämä on sen mallinen?

Viisaammat neuvokoot ja kiitos jo etukäteen 8)
Ettei olisi vaan paine-eroanturi mennyt.

Hiukkasloukun rakenteesta en osaa sanoa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Anssi86 kirjoitti:Eli minkälainen hiukkassuodatin em. autossa tarkalleen on? Onko vastaava kuin uudemmassa BMW:ssä (-08 vm)?
Kaksosainen sisältä. ensin pienempi lyhempi suodatin jonka molemmin puolin anturit ja sitte pitempi. vai minkälainen tässä mesessä on? :roll:
Herjaa nimittäin pakopaineita liian korkeaksi ja taitaa puottaa tehojaki pois. Ainakaan ilmamassamittari ei anna oikeaa tietoa. ei vissiin saa ite enää suoritettua regenerointia? vaikka ajaakin pitempää matkaa, välillä isommilla kierroksilla jne.

Voiko tästä tyhjentää sitä etumpaa suodatinta pois? edellyttäen että tämä on sen mallinen?

Viisaammat neuvokoot ja kiitos jo etukäteen 8)
Mitä näytti kuormitukseksi, paljonko tuhkaa?
Jonnekin *:rin puihan päähän
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Viesti Kirjoittaja Division »

Siihen voi vaihtaa ne paine-eroanturit tai sitten poistaa sisälmykset siitä ja uusi ohjelma autoon samalla, että toimii. Rikkinäinen paine-eroanturi päästää yleensä pöntön liian täydeksi, eikä auto osaa tehdä polttoa. Jos pakosarjat kuluneet niin saattavat tuolloin posahtaa.

Tuhkakertymästä vaikeaa päätellä mitään, ellei satu tarkistamaan sitä juuri silloin, kun pönttö on täysi. Oikeastaan ainoita keinoja havaita tuota vikaa on juurikin se oma aistimus siitä, että tuntuu tukkoiselta ja tuntuu tehoissa sekä äänessä.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: w211 -05 320CDI Hiukkassuodatin?

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Anssi86 kirjoitti:Eli minkälainen hiukkassuodatin em. autossa tarkalleen on? Onko vastaava kuin uudemmassa BMW:ssä (-08 vm)?
Kaksosainen sisältä. ensin pienempi lyhempi suodatin jonka molemmin puolin anturit ja sitte pitempi. vai minkälainen tässä mesessä on? :roll:
Herjaa nimittäin pakopaineita liian korkeaksi ja taitaa puottaa tehojaki pois. Ainakaan ilmamassamittari ei anna oikeaa tietoa. ei vissiin saa ite enää suoritettua regenerointia? vaikka ajaakin pitempää matkaa, välillä isommilla kierroksilla jne.

Voiko tästä tyhjentää sitä etumpaa suodatinta pois? edellyttäen että tämä on sen mallinen?

Viisaammat neuvokoot ja kiitos jo etukäteen 8)
Tämmöinen on joskus mennyt ohi silmien, näköjään.

Suodattimen rakenne selviää sinne auton alle katsomalla.
Kaikissa autoissa taitaa katalysaattorin ja hiukkassuodattimen välinen sijoittelu olla senkaltainen, että pakokaasut virtaa katalysaattorin läpi hiukkassuodattimelle.
Lopullisesti ja varmimmin tämä selviää, kun katsoo auton alle, hiukkassuodatin on se, jota ne anturit "vahtii".
05-mallinen 320cdi on siitä "vaikea" malli, kun otsikosta ei käy ilmi, kummalla moottorilla se on.

Herjaako todellakin pakopainetta, vai jotain muuta, pakokaasujen paineeseen liittyvää juttua ?
Jotta asia kohdentuu oikein, täytyy olla sellainen testeri, joka kertoo vihjeen tarkasti.
Ja sitä täytyy tulkita kirjaimellisesti, juurikin tässä asiassa käsitteet heittää niiiiin helposti häränpyllyä.

Varsinaista pakopainetta pitää olla luokkaa 4bar, ennenkuin siitä tulee varsinainen vikakoodi anturin ylittyneestä lukualueesta.
Mutta eropaineanturin vikatilaraja on aivan pikkuriikkisen baarin yläpuolella.
Myöhäisempi teksti siitä, ettei järjestelmä suostu aloittamaan regenerointia, viittaa mielummin tähän.
Siis, eropaineanturin, tai "regeneraatiolaskurin" antaman informaation perusteella, suodatin on niin tukossa, ettei järjestelmä voi mielestään turvallisesti suodattimen puhdistuspolttoa aloittaa.

Varsinkin lastutetussa autossa, on kuitenkin kohtuullisen helppoa saada aikaiseksi herja eropaineanturilta.
Kun lähtötilanne on sellainen, ettei suodatin ole enää "aivan uusi" - näillä mersuilla kun ajetaan paljon.
Tyypillisesti eropaineen saa kasvamaan liian suureksi tilanteessa, kun autolla on ensin pitkään ajeltu ihan "ihmisiksi" ja sitten hoksataan, että tuossahan onkin mukava kohta kokeilla, että mitä tämä kulkee...
Järjestelmä on viivyttänyt ja viivyttänyt sitä polttoa, kun on ajettu rauhallisesti.
Sitten, kun päästelläänkin nilkka suorana, max rasituksella ja moottori kuumenee kunnolla, aktivoituukin ecu puhdistuspolttoa varten, kun se huomaa moottorin ja suodattimen olevan ikäänkuin "valmiiksi" tulikuuma ja edellisestä poltosta kuluneen riittävästi aikaa - ecun mielestä tilanne on optimaalinen.
Tässä tilanteessa, jos suodatin ei olekkaan enää täydessä iskussaan - siis toimii vielä, eikä aiheuta normaalisti mitään harmia, muttei siis enää uusikaan.
On helposti mahdollista, että regeneraatin vaatimat lisäruiskutukset yhdistettynä siihen nilkka suorana - kokeiluun, saavat aikaan yhteisvaikutuksena tilanteen, että "täynnä" olevassa, ei aivan uudessa suodattimessa, nousee se eropaine liian suureksi ja aiheuttaa vikakoodin.
Vika on siis tietyllä tavalla "itseaiheutettu".
En alkaisi tätä vielä kovasti taivastelemaan, jos on kyse enempi yksittäistapauksista.
Jos ecu ei suosiolla ala polttoa tekemään, voi sen testerillä "pakottaa", mutta silloin täytyy tilannetta vähän vahtia ja auton olla kunnossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin