W220 Ilmastointi ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rengasrauta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 01.12.2011 21:54

W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja rengasrauta »

Mikähän voisi olla ilmastoinnissa vikana kun vaihdoin autoon moottorin niin jouduin ottamaan ilmastointi putket ja kompuran irti. Ac off- rupesi palamaan heti uudenmoottorin kanssa eikä lähde pois vaikka on laitettu uudet aineet järjestelmään. Kaikki vikakooditkin on nollattu. Kompura pyörii koko ajan mutta putket eivät viilene juuri ollenkaan. Rupeaa ässä kaipaamaan jo viileetä kabiiniin :D
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kompura ei pyöri jos paksumpi letku eli imulinja ei kylmene. Ohuempi letku kompuralta eli kuumakaasulinja pitäisi polttaa paljasta kättä. Hihnapyörä kyllä pyörii aina.

Tuliko tiivis asennus, niin sen näkee painemittareilla ja pihtiamppeerimittari näyttää tuleeko käsky kompuralle.

Olihan ulkolämpötila tarpeeksi korkea että kompura lähtee toimimaan.
rengasrauta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 01.12.2011 21:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja rengasrauta »

No keli on ollut +5 asteista eli kai kompuran pitäisi lähteä päälle. Kompura siirrettiin vain moottorista toiseen mutta mitään tiivisteitä ei vaihdettu. Järjestelmä pitää kyllä paineet sisällä. Kompuran sähkö liitin on tosin aika öljynen että voisi koittaa putsata öljyt pois siitä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

luinkin väärin.

nollaus auttaa luultavasti.....mutta tulikohan ihan tiivis liitos, varsinkin siihen lauduttimen liitoksiin....ne kun on alumiinia ja kierteet menee melko huonolle hapelle irroitusvaiheessa...?

ja nyt kun muistin, jollainhan oli palstalla prikulleen samanlainen vika...kompura pyöri koko ajan ja oli se vapaakytkimen systeemi rikki...
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

LopenUupunut kirjoitti: jollainhan oli palstalla prikulleen samanlainen vika...kompura pyöri koko ajan ja oli se vapaakytkimen systeemi rikki...
Hyvin yleinen vika, mutta edelleenkään kompura ei pyöri jos kylmäainetta oikea määrä ja kylmää ei synny. Hihnapyörä pyörii kyllä.
Jos satavarma että kompura on ehjä ja kylmäainetta riittävästi niin pihtiampeerimittarit auttaa.

Kysymys:
Käytetäänkö autokylmän mutteriliitoksissa tiivisteitä?
rengasrauta kirjoitti:mitään tiivisteitä ei vaihdettu.
Normaali kylmässä jos joutuu käyttämään mutteriliitoksia, mikä on helvettiä, ei todellakaan käytetä kuin korkeintaan kupariputkessa kuparitiivistettä ja sekin lähinnä pressostaattien letkunliittimissä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti: jollainhan oli palstalla prikulleen samanlainen vika...kompura pyöri koko ajan ja oli se vapaakytkimen systeemi rikki...
Hyvin yleinen vika, mutta edelleenkään kompura ei pyöri jos kylmäainetta oikea määrä ja kylmää ei synny. Hihnapyörä pyörii kyllä.
Jos satavarma että kompura on ehjä ja kylmäainetta riittävästi niin pihtiampeerimittarit auttaa.

Kysymys:
Käytetäänkö autokylmän mutteriliitoksissa tiivisteitä?
rengasrauta kirjoitti:mitään tiivisteitä ei vaihdettu.
Normaali kylmässä jos joutuu käyttämään mutteriliitoksia, mikä on helvettiä, ei todellakaan käytetä kuin korkeintaan kupariputkessa kuparitiivistettä ja sekin lähinnä pressostaattien letkunliittimissä.
Eli jos vapaakytkin (solenoidi,magneettiventtiili?) on jumissa ja kompura vetää kokoajan......ei voi olla vajaatäyttöä?
tuolloinhan käsittääkseni on vika vapaakytkimessä ja sehän ei tottele silloin muita käskyjä, kuten olla pyörimättä vajaatäytöstä...

eli tässä voisi olla kaksi vikaa, vapaakytkin ja vajaatäyttö ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

Niin kompuraahan voi testata syöttömällä sille virtaa ohi varolaitteiden eli esim vajaatäytön. Jännitteestä en tiedä mutta oletan sen olevan normaali 12V.
Viestiketjun aloittaja sanoo että kylmäaineet on sisällä...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

jep.

ja kompura lähtee käyntiin muistaakseni (alle) 400g täytölläkin, ei tosin tuota kovin kylmää kennoille....ja tuolloin kompura pyörii kokoajan mutta flektit ei hörähdä lähes ollenkaan.

niin sanoin minäkin edellisen asennuksen jälkeen....ei ne vaan sielä pysynyt...millä aloittaja tämän on varmistanut ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

LopenUupunut kirjoitti:millä aloittaja tämän on varmistanut ?
.
:angel: ...mittareilla?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:millä aloittaja tämän on varmistanut ?
.
:angel: ...mittareilla?
Meidän sananvaihdon lisäksi on vain epäilys.....joka ei ole luulon arvoinenkaan.... : :D

Aloittaja tietysti voi vahvistaa toteamistavan ?

.
E: nuo "valmispaketti" laitteet muuten saattaa näyttää että alipainetesti ok....silti on pientä vuotoa.
Opel, "weird lieben autos"....
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

LopenUupunut kirjoitti:E: nuo "valmispaketti" laitteet muuten saattaa näyttää että alipainetesti ok....silti on pientä vuotoa.
Tuossa on hyvä keino saada kallis lelu maksettua :D
En halua linkittää koska joku vielä uskoo linkkiä, mutta Atoy kertoo että auton kylmähuolto pitäis tehdä 2 vuoden välein :D Miksei jääkappia pidä huollattaa 2 vuoden välein :shock:
rengasrauta
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: To 01.12.2011 21:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja rengasrauta »

Sillä ilmastointi vehkeellä laitettiin oikea määrä ainetta kun rengas liikkeesä laittoivat liikaa kun luuli että on taka ilmastointi. Mistä sinne kompuraan pitäisi syöttää virtaa että näkisi että toimiiko se vapaa kytkin?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja etrade »

rengasrauta kirjoitti:Sillä ilmastointi vehkeellä laitettiin oikea määrä ainetta kun rengas liikkeesä laittoivat liikaa kun luuli että on taka ilmastointi. Mistä sinne kompuraan pitäisi syöttää virtaa että näkisi että toimiiko se vapaa kytkin?
Oliko ne rengasliikken kylmämiehet selvinpäin?

Nähtävästi sinulla ei ole amppeerimittaria... omalla vastuulla akusta plussaa
Viimeksi muokannut etrade, Pe 13.04.2012 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W220 Ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

etrade kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:E: nuo "valmispaketti" laitteet muuten saattaa näyttää että alipainetesti ok....silti on pientä vuotoa.
Tuossa on hyvä keino saada kallis lelu maksettua :D
En halua linkittää koska joku vielä uskoo linkkiä, mutta Atoy kertoo että auton kylmähuolto pitäis tehdä 2 vuoden välein :D Miksei jääkappia pidä huollattaa 2 vuoden välein :shock:
No, onhan ne aika eri vempaimet (suljettu ja "avoin")...jääkaapin kompressorin käyntikerratkin lasketaan varmaan 1/10 osassa siitä mitä autossa, ja siinä autossa on se kompuran "avoin" akseli kuten palstalla on asiantuntijat kirjoittaneet. ja auton ilmastoinnissa on useampi kierrelliitos jotka eivät ajan saatossa välttämäti pidä, jääkaappi taitaa olla 100% juotettu.?

kuten aloittaja tuohon ylös kirjoitti, on siis liikkeessä laitettu....ne on voineet jo kotimatkalla kadota, aivan kuten itselleni kävi.
laittoivat letkun (huom vain yhden kun ei saaneet toista kiinni) ja ajoivat testin ja aineet sisään, ensin meni vain 600g ja ihmettelelivät että pitäisi ne mennä kyllä sinne....no vitut ne sinne mene vain toiselta puolelta kompuraa...joten kone käyntiin ja loput 400g lorahti sisään....muttamutta, nythän ei sitten toista puolta ollut alipaineistettu joten se siitä...aineet oli jo kodin pihassa kadonneet kun vuoto oli siinä toisen puolen liittimessä sopivasti. :D se alumiininnen liitin lauduttimessa.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin