Sähkö turbo?
Sähkö turbo?
Tuttava lennokki harrastaja henkeen ja vereen näytti millaisia sähkömoottoreita on tullut alalle ja näissä on manngneetteja jopa yli kymmenen kappaletta,en muista tarkkaan,Eli ulkokehällä ja kestomangneetteja ja sen koko on pieni mutta kauhean tehokas.
No hän on insinööri kanssa ja hän kertoi että jossakin vaiheessa tulee varmasti samanlaisella sähkömoottorilla ,isommalla tieten,ihan autokäyttöön tulevia sähköturboja.
Katsoin youtubesta kun sellanen lennokki lensi niin aivan uskomattoman kierrosherkkä ja kiersi niin perkeleesti ja kierrosten nousu rasituksessa tosi ärhäkkä ja kuitenkin pieni sähkömoottori.
http://www.youtube.com/watch?v=X8bsp4fF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=YAWu9AiU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
tossa vähän kuvaa ja ääntä.Oli siihen joitain speksejäkin ja rajuja arvoja,en taas muista mutta max kierrokset tais olla jotain 30000rpm.
Joku lennokki harrastaja voisi täällä osatakin kertoa jotain täyttä tietoa.
No hän on insinööri kanssa ja hän kertoi että jossakin vaiheessa tulee varmasti samanlaisella sähkömoottorilla ,isommalla tieten,ihan autokäyttöön tulevia sähköturboja.
Katsoin youtubesta kun sellanen lennokki lensi niin aivan uskomattoman kierrosherkkä ja kiersi niin perkeleesti ja kierrosten nousu rasituksessa tosi ärhäkkä ja kuitenkin pieni sähkömoottori.
http://www.youtube.com/watch?v=X8bsp4fF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=YAWu9AiU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
tossa vähän kuvaa ja ääntä.Oli siihen joitain speksejäkin ja rajuja arvoja,en taas muista mutta max kierrokset tais olla jotain 30000rpm.
Joku lennokki harrastaja voisi täällä osatakin kertoa jotain täyttä tietoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Sähkö turbo?
Vähän jää kierrokset vajaaksi jos kuvitellaan tuollainen pyörittämään perinteistä pakokaasuahtimen imupuolta.
Turbot kiertää 100000-150000kierrosta/min.
Moottorin hyötysuhdekkaan ei taida näin maalaisjuntin kuvitelmissa parantua.
Nythän pakokaasuahtimet pyörii lähes kokonaan moottorin hukkateholla/lämmöllä
Nyt jos sinne laitetaankin sähkömoottori ahtamaan ilmaa koneeseen niin jostain sen sähkömoottorin tarvitsema sähköteho pitää ottaa... Siis laturista, joka ei ilman polttoaineen kulutusta pyöri.
Tosin eihän se pakokaasuahdinkaan ihan kokonaan puhtaalla hukkateholla pyöri. Kyllä se vähän siellä putkessa ahdistaa ja siten nostaa kulutusta.
Tiiä häntä. kuhan mutuilin.
Turbot kiertää 100000-150000kierrosta/min.
Moottorin hyötysuhdekkaan ei taida näin maalaisjuntin kuvitelmissa parantua.
Nythän pakokaasuahtimet pyörii lähes kokonaan moottorin hukkateholla/lämmöllä
Nyt jos sinne laitetaankin sähkömoottori ahtamaan ilmaa koneeseen niin jostain sen sähkömoottorin tarvitsema sähköteho pitää ottaa... Siis laturista, joka ei ilman polttoaineen kulutusta pyöri.
Tosin eihän se pakokaasuahdinkaan ihan kokonaan puhtaalla hukkateholla pyöri. Kyllä se vähän siellä putkessa ahdistaa ja siten nostaa kulutusta.
Tiiä häntä. kuhan mutuilin.
Re: Sähkö turbo?
Lisää mutuilua: eikös se pakokaasuahdin kuitenkin paranna hyötysuhdetta ja täten vähennä polttoaineen kulutusta. Luulis ettei nykydiisselit turhaan olis järestään ahdettuja. Itse vähän epäilen tuota sähköturboa vaikka siitä oli itelläkin kaverien kanssa puhetta joku aika sitten.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähkö turbo?
Ei kais sillä mitään kovaa painetta saa aikaiseksi mutta alipaineen saisi pois pienillä kierroksilla ehkä nollaan tai koko skaalalla mutta etuhan sekin on ja virtauksen myötä hyötysuhde parempi.
Huippu suorituksiin tuskin päästään mutta kuitenkin jos tehdään sopivan kokoinen auto käyttöön olisi sen teho aikamoinen.
Kierrokset ei ehkä piisaa mutta herkkyyttä on .
tossa vaan olis ideaa myös että se olisi helposti pois kytkettävissä ja "ahdon " saisi käyttöön jo tyhjäkäynnillä jolloin ilman tarve olisi myös pienimmillään.
Laturi tieten hukkaa tehoa mutta nykyään on kyllä latureissa kapasiteettia.
Huippu suorituksiin tuskin päästään mutta kuitenkin jos tehdään sopivan kokoinen auto käyttöön olisi sen teho aikamoinen.
Kierrokset ei ehkä piisaa mutta herkkyyttä on .
tossa vaan olis ideaa myös että se olisi helposti pois kytkettävissä ja "ahdon " saisi käyttöön jo tyhjäkäynnillä jolloin ilman tarve olisi myös pienimmillään.
Laturi tieten hukkaa tehoa mutta nykyään on kyllä latureissa kapasiteettia.
Viimeksi muokannut atlas, Ke 23.05.2012 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Sähkö turbo?
Tällaisia sähkötoimisia puhaltimia on mietitty ainakin pakokaasuahtimen lisänä, ks. esim. http://www.3k-warner.de/products/eBooster.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Sähkö turbo?
Tästä nyt oli tämmönen samanlainen topiikki aikoinaan ja joku matemaatikkofyysikko sitten lopulta laski paljonko sähkötehoa tarvitaan teoriassa ideaalisellakin moottorilla tekemään se ilman siirtämistyö, minkä ahdin tekee pakokaasun energialla. Vastaus taisi olla ison sähkökiukaan luokkaa. No sitten kun se moottori ei ole ideaalinen niin se kuumenee, ja jokainen tietää millainen on esimerkiksi 7,5 kW sähkömoottori ja vaikka se kikkakuutosella pienennettäisiin 1/4 osaan niin silti siellä syntyy liikaa lämpöä.
...niin ja siis auton akulla ja laturilla ei lämmitetä sähkökiuasta, jollei joku hoksannut
...niin ja siis auton akulla ja laturilla ei lämmitetä sähkökiuasta, jollei joku hoksannut

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
rotrexin ahtimen hihnavedon tilalle sähkömosa... kuinkahan suuri se moottorin pitäis olla että se kelpais.
tuossahan on normaali moottorin pyörintänopeus modattu välityksien avulla turbon kompuralle sopivaksi

tuossahan on normaali moottorin pyörintänopeus modattu välityksien avulla turbon kompuralle sopivaksi

Viimeksi muokannut Sergey, Ke 23.05.2012 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Sähkö turbo?
Mopoautoon saattaisi riittää joku 1 kW sähkömoottori, jos sen vielä ylikellottaisi ja upottaisi nestemäiseen heliumiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
No ei toi rotrex kyllä pyöri missään tilanteessa 100000rpm mutta eikös siinä ole aika iso siipi ja voisiko toi planeetta välitys toisinpäin tehdä noin 3-4 kertaisen nopeuden?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Sähkö turbo?
Jotain volkkarin bora malleja kattelin kerran ja teknisiä tietoja vertailin niin ainakin joissain moottorimalleissa on niin että ahdettu versio syö polttoainetta pikkasen enemmänSiekkinen kirjoitti:Lisää mutuilua: eikös se pakokaasuahdin kuitenkin paranna hyötysuhdetta ja täten vähennä polttoaineen kulutusta.

En sitte sen enempi vertailuja tehny ja voi se asia toisinkin päin olla mutta se solmu vaatii pyöriäkseen energiaa ja se otetaan polttoaineesta. Mitä enempi ahtaa sen enemmän vaatii energiaa. Omassa on käyny niin että pikku muutosten jälkeen tasakaasulla noin 100:aa ajettaessa ahdot on tippunu 0.4 --> 0.15 ja niin on kulutuskin tippunu jokaisella kerralla kun ahdot on tippunu. Nyt ollaan siis tuossa 0.15 tasolla kun mennään pikkasen vajaa 100km/h. Tuo reipas 700km matka taituu nykyisin selvästi yli litraa vähemmällä /100km verrattuna lähtötilanteeseen.
Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä

Re: Sähkö turbo?
Tasakaasulla ajaessa kyllä ahtopainelaskee ja sen näkee mittarista vaikka moottori olisi teho/vääntökäyrällä parhaalla turbon työskentely alueella.
Ideahan on se että sisäänsyötetty ilma oliko se nyt7-10 kertaistuu palamistapahtuman ansiosta ja se liika palamis kaasusta saadaan pyörintänopeutta jota 1-1 sisään ulos ei saada ikinä.
Ideahan on se että sisäänsyötetty ilma oliko se nyt7-10 kertaistuu palamistapahtuman ansiosta ja se liika palamis kaasusta saadaan pyörintänopeutta jota 1-1 sisään ulos ei saada ikinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Sähkö turbo?
Jos oikein kaukaa haetaan turbon etuja polttoaineenkulutukseen niin siitä löytyy ainakin kun ohituksissa ja kiihdytyksissä yleensä ei tarvii painaa lappua lattiaan
voihan se olla ettei se turbo vähennä kulutusta ainakaan mersussa mekaanisen pumpun kanssa kun syöttömäärä kasvaa ahtopaineen kasvaessa
en ole tuota turbon hyötyä (kulutuksessa) käytännössä testannut enkä hirveästi ole siitä muutenkaan välittänyt joten turha itse mutuilla enempää. Omalla kohdalla turbon tuoma teho ja vääntö vaikuttaa enemmän eikä niinkään polttoaineen kulutus.


W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähkö turbo?
Mekaanisen ahtimen tehontarve on merkittävä. Esim. Eaton M62 vie tehoa noin 36hv eli yli 26 kW paine-erolla 0,7 bar, kun se pyörii 14000 kierrosta minuutissa (9000 kierroksella tehontarve on puolet edellisestä). Vertailun vuoksi on tavanomaisen starttimootorin teho luokkaa 1-1,5 kW ja esim. Nissan Leaf-sähköauton moottorin maksimiteho 80 kW. Jatkuvaan käyttöön ei sähkömoottorista ahtimen voimanlähteenä taida olla, mutta hetkellisesti sillä voisi esim. turboa avustaa.
Onko kellään tietoa, kuinka paljon turbon kompressorin pyörittäminen oikeasti tarvitsee tehoa?
tomant
Onko kellään tietoa, kuinka paljon turbon kompressorin pyörittäminen oikeasti tarvitsee tehoa?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: Sähkö turbo?
Rotrex vaihteistolla saadaan 250000 kierrosta aikaan jos tarve vaatii pienimmässä mallissa. se on speksattu maksimi.
http://www.rotrexsuperchargers.co.uk/Ro ... oFull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rotrexsuperchargers.co.uk/Ro ... oFull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Sähkö turbo?
No voihan sen ja ihan helpostikkinJari Ke kirjoitti:Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä

...mutta onko se sen väärti sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
veskola kirjoitti:No voihan sen ja ihan helpostikkinJari Ke kirjoitti:Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä![]()
...mutta onko se sen väärti sitten.
Ei varmaankaan ja kun en ajatellu alkaa väsäämään mitään VNT:tä niin saapi olla tuollaisena. Eihän sitä nyt sentään kokonaan pois viitti kiskaista kun kaikki hauskuus menee samontein

Re: Sähkö turbo?
Kuorma-auto puolelle ainakin kovaa kyytiä tulossa sähköavusteiset ahtimet. Niissä tosin vain ahtimen herätys tapahtuu sähkömoottorilla ja sen jälkeen muuttuukin ilmeisesti normi pakokaasuahtimeksi. Näistä oli koneviestissä tms. juttua taannoin.. Taisi olla hybridiahdin tms..
Re: Sähkö turbo?
Mihin ne sellaista tarvii? Aamun ekaan lähtöön vai driftaukseen?J_H kirjoitti:Kuorma-auto puolelle ainakin kovaa kyytiä tulossa sähköavusteiset ahtimet. Niissä tosin vain ahtimen herätys tapahtuu sähkömoottorilla ja sen jälkeen muuttuukin ilmeisesti normi pakokaasuahtimeksi. Näistä oli koneviestissä tms. juttua taannoin.. Taisi olla hybridiahdin tms..
Sen mitä itse ajelin niin kaasupoljin oli aina pohjassa että pysyy ajojärjestelijän suunnittelemas aikataulus.
Re: Sähkö turbo?
No jos vaikka siihen, ettei haise niin pahalle siinä liikennevaloissa kun koittavat mun edestä lähteä liikkeelle, ja keltainen valo jo ehtii syttyä ennen kuin on eka rekka saatu valoista läpi. Aikamoista savuverhoa ne heittävät tuolla kylillä.
Mun puolesta ne voisivat vaikka veivata johonkin holsetin vauhtipyörään kierrokset jo valmiiksi punaisia odotellessa.
Mun puolesta ne voisivat vaikka veivata johonkin holsetin vauhtipyörään kierrokset jo valmiiksi punaisia odotellessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
Oliko nyt kyse jostain Venäjän vuosista vai Euro6 raskaista?
Re: Sähkö turbo?
No ei kun 24.5.2012 kello 16:10 Valtatien ja Hämeentien risteys/Salo/Finland, ja tietysti ihan muutana muunakin päivänä. En sitten tiedä mimmosilla eurooppakuutosessa ajellaan mutta puolassa ne savuttaa vielä pahemmin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
Eipä noi 2000 ja uudemmat paljoa savuttele. Toki sieltä vesihöyryä ja hiilidioksidia tulee entiseen malliin mutta ne mikroskooppisen pienet hiilihiukkaset on vähentyny. Toki joku scanian romu nyt lyö mustaa vieläkin 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Sähkö turbo?
Paljon niitä vanhempia savuttavia kuorma-autoja vielä liikkuu. En tiiä jostain helsingistä mutta ainakin täällä muualla suomessa. Vähissä on sellaset euro6 luokituksen täyttävät. Mutta mikäpä minä olen tästä puhumaan kun oma auto savuttaa vielä enemmän
paitsi ei tietenkään joka kiihytyksessä.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähkö turbo?
No, jos palataan aiheeseen, niiiin isäntä varmasti silittää rengin päätä kun joka risteykses otetaan kaikki irti sähköavusteisella turbolla. Laatikot paukkuu ja periä saa ostaa tiuhaan tahtiin.
Epäilisin että renki joutuu johonkin taloudellisen ajon kursseille.
Epäilisin että renki joutuu johonkin taloudellisen ajon kursseille.
Re: Sähkö turbo?
Hyvä työnantaja maksaa boonuksia jos kulutus pysyy pienenä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Sähkö turbo?
Paskaako se isäntä kiinostaa kun joku tumpelo rekkakuski on siellä tientukkeena, ja kukaan ei pääse risteyksestä läpi. Sillon kun keltainen syttyy, niin ne 600 hp pitää olla valmiina, myös siinä kuljetuskalustossa. Säästelyt voi tehdä sitten siellä moottoritiellä vältämällä sitä idiotismia mitä siellä nykyään harrastetaan...joo kuuntelen päivittäin tätä "renkien" taloudellisuusajoa tässä.etrade kirjoitti:No, jos palataan aiheeseen, niiiin isäntä varmasti silittää rengin päätä kun joka risteykses otetaan kaikki irti sähköavusteisella turbolla. Laatikot paukkuu ja periä saa ostaa tiuhaan tahtiin.
Epäilisin että renki joutuu johonkin taloudellisen ajon kursseille.
Sitäpaitsi 60 tonnin kiihdyttäminen 30km vauhtiin maksaa ihan sen saman, tekeen sen 3 sekunnissa tai 30 sekunnissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Sähkö turbo?
Hauska kaveri tuo Veskola.
Kiitos että sait mut nauramaan!
Laskekaas joku, paljonko tarvii hevosia kiihdyttämään 60t kolmeen sekuntiin. Ei oteta huomioon ilmanvastuksia ja kitkoja... maan vetovoima korkeintaan.
Kiitos että sait mut nauramaan!
Laskekaas joku, paljonko tarvii hevosia kiihdyttämään 60t kolmeen sekuntiin. Ei oteta huomioon ilmanvastuksia ja kitkoja... maan vetovoima korkeintaan.
Re: Sähkö turbo?
Hevosvoimia vaaditaan aika paljon, mutta sama energiamäärä siihen periaatteessa kuluu.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Sähkö turbo?
etrade taitaa olla rekkamiehiä kun ei osannut itse laskea tuommoista, kiitos sinullekin nauruista.
60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 3 sekuntia: 2083 kJ ja 694 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 166 kN)
60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 10 sekuntia: 2083 kJ ja 208 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 50 kN)
Koko jutun ydin on juurikin tuossa, että energiaa ei kulu yhtään enempää vaikka kiihdyttää rivakasti loppunopeuteen. Energian kulutukseen vaikuttaa kuskin valinnoista käytännössä lähinnä ajonopeus, tilanteiden ennakointi, moottorin hyötysuhteen optimointi ja muut pilkun nussimiset.
Sitä vastoin energiaa kuluu takana jonottavissa autoissa kun ne odottavat seuraavia vihreitä valoja ja sitä seuraavia. Tämän asian kun saisi kaikki viherpiipertäjät ja varovaisen kaasujalan käyttäjät ymmärtämään niin maailma alkaisi vihertää.
Sitten kun rekat vielä tiputtaisi nopeuden 70 km/h niin niistä pääsisi laillisesti ohikin sekä jälleen energiaa säästyisi kun ei tarvitse voittaa ilmanvastusta, joka rekassa nousee huimaksi.
Niin minua siis ..tuttaa tuolla liikenteessä myös ne helluntailaiset, jotka eivät saa sitä kiia/nissan micraa liikkeelle liikennevaloista kun ne "säästää" polttoainetta
60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 3 sekuntia: 2083 kJ ja 694 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 166 kN)
60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 10 sekuntia: 2083 kJ ja 208 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 50 kN)
Koko jutun ydin on juurikin tuossa, että energiaa ei kulu yhtään enempää vaikka kiihdyttää rivakasti loppunopeuteen. Energian kulutukseen vaikuttaa kuskin valinnoista käytännössä lähinnä ajonopeus, tilanteiden ennakointi, moottorin hyötysuhteen optimointi ja muut pilkun nussimiset.
Sitä vastoin energiaa kuluu takana jonottavissa autoissa kun ne odottavat seuraavia vihreitä valoja ja sitä seuraavia. Tämän asian kun saisi kaikki viherpiipertäjät ja varovaisen kaasujalan käyttäjät ymmärtämään niin maailma alkaisi vihertää.
Sitten kun rekat vielä tiputtaisi nopeuden 70 km/h niin niistä pääsisi laillisesti ohikin sekä jälleen energiaa säästyisi kun ei tarvitse voittaa ilmanvastusta, joka rekassa nousee huimaksi.
Niin minua siis ..tuttaa tuolla liikenteessä myös ne helluntailaiset, jotka eivät saa sitä kiia/nissan micraa liikkeelle liikennevaloista kun ne "säästää" polttoainetta

Lisää tietoa: www.skg.fi