Sähkö turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuttava lennokki harrastaja henkeen ja vereen näytti millaisia sähkömoottoreita on tullut alalle ja näissä on manngneetteja jopa yli kymmenen kappaletta,en muista tarkkaan,Eli ulkokehällä ja kestomangneetteja ja sen koko on pieni mutta kauhean tehokas.
No hän on insinööri kanssa ja hän kertoi että jossakin vaiheessa tulee varmasti samanlaisella sähkömoottorilla ,isommalla tieten,ihan autokäyttöön tulevia sähköturboja.
Katsoin youtubesta kun sellanen lennokki lensi niin aivan uskomattoman kierrosherkkä ja kiersi niin perkeleesti ja kierrosten nousu rasituksessa tosi ärhäkkä ja kuitenkin pieni sähkömoottori.
http://www.youtube.com/watch?v=X8bsp4fF ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=YAWu9AiU ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
tossa vähän kuvaa ja ääntä.Oli siihen joitain speksejäkin ja rajuja arvoja,en taas muista mutta max kierrokset tais olla jotain 30000rpm.
Joku lennokki harrastaja voisi täällä osatakin kertoa jotain täyttä tietoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vähän jää kierrokset vajaaksi jos kuvitellaan tuollainen pyörittämään perinteistä pakokaasuahtimen imupuolta.
Turbot kiertää 100000-150000kierrosta/min.

Moottorin hyötysuhdekkaan ei taida näin maalaisjuntin kuvitelmissa parantua.
Nythän pakokaasuahtimet pyörii lähes kokonaan moottorin hukkateholla/lämmöllä

Nyt jos sinne laitetaankin sähkömoottori ahtamaan ilmaa koneeseen niin jostain sen sähkömoottorin tarvitsema sähköteho pitää ottaa... Siis laturista, joka ei ilman polttoaineen kulutusta pyöri.
Tosin eihän se pakokaasuahdinkaan ihan kokonaan puhtaalla hukkateholla pyöri. Kyllä se vähän siellä putkessa ahdistaa ja siten nostaa kulutusta.

Tiiä häntä. kuhan mutuilin.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Lisää mutuilua: eikös se pakokaasuahdin kuitenkin paranna hyötysuhdetta ja täten vähennä polttoaineen kulutusta. Luulis ettei nykydiisselit turhaan olis järestään ahdettuja. Itse vähän epäilen tuota sähköturboa vaikka siitä oli itelläkin kaverien kanssa puhetta joku aika sitten.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei kais sillä mitään kovaa painetta saa aikaiseksi mutta alipaineen saisi pois pienillä kierroksilla ehkä nollaan tai koko skaalalla mutta etuhan sekin on ja virtauksen myötä hyötysuhde parempi.
Huippu suorituksiin tuskin päästään mutta kuitenkin jos tehdään sopivan kokoinen auto käyttöön olisi sen teho aikamoinen.
Kierrokset ei ehkä piisaa mutta herkkyyttä on .
tossa vaan olis ideaa myös että se olisi helposti pois kytkettävissä ja "ahdon " saisi käyttöön jo tyhjäkäynnillä jolloin ilman tarve olisi myös pienimmillään.
Laturi tieten hukkaa tehoa mutta nykyään on kyllä latureissa kapasiteettia.
Viimeksi muokannut atlas, Ke 23.05.2012 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tällaisia sähkötoimisia puhaltimia on mietitty ainakin pakokaasuahtimen lisänä, ks. esim. http://www.3k-warner.de/products/eBooster.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tästä nyt oli tämmönen samanlainen topiikki aikoinaan ja joku matemaatikkofyysikko sitten lopulta laski paljonko sähkötehoa tarvitaan teoriassa ideaalisellakin moottorilla tekemään se ilman siirtämistyö, minkä ahdin tekee pakokaasun energialla. Vastaus taisi olla ison sähkökiukaan luokkaa. No sitten kun se moottori ei ole ideaalinen niin se kuumenee, ja jokainen tietää millainen on esimerkiksi 7,5 kW sähkömoottori ja vaikka se kikkakuutosella pienennettäisiin 1/4 osaan niin silti siellä syntyy liikaa lämpöä.

...niin ja siis auton akulla ja laturilla ei lämmitetä sähkökiuasta, jollei joku hoksannut :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

rotrexin ahtimen hihnavedon tilalle sähkömosa... kuinkahan suuri se moottorin pitäis olla että se kelpais.

tuossahan on normaali moottorin pyörintänopeus modattu välityksien avulla turbon kompuralle sopivaksi
Kuva
Viimeksi muokannut Sergey, Ke 23.05.2012 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mopoautoon saattaisi riittää joku 1 kW sähkömoottori, jos sen vielä ylikellottaisi ja upottaisi nestemäiseen heliumiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja atlas »

No ei toi rotrex kyllä pyöri missään tilanteessa 100000rpm mutta eikös siinä ole aika iso siipi ja voisiko toi planeetta välitys toisinpäin tehdä noin 3-4 kertaisen nopeuden?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Siekkinen kirjoitti:Lisää mutuilua: eikös se pakokaasuahdin kuitenkin paranna hyötysuhdetta ja täten vähennä polttoaineen kulutusta.
Jotain volkkarin bora malleja kattelin kerran ja teknisiä tietoja vertailin niin ainakin joissain moottorimalleissa on niin että ahdettu versio syö polttoainetta pikkasen enemmän :roll: Tehoresrviähän se solmu kyllä antaa kun voi p-ainetta enempi polttaa/työtahti.

En sitte sen enempi vertailuja tehny ja voi se asia toisinkin päin olla mutta se solmu vaatii pyöriäkseen energiaa ja se otetaan polttoaineesta. Mitä enempi ahtaa sen enemmän vaatii energiaa. Omassa on käyny niin että pikku muutosten jälkeen tasakaasulla noin 100:aa ajettaessa ahdot on tippunu 0.4 --> 0.15 ja niin on kulutuskin tippunu jokaisella kerralla kun ahdot on tippunu. Nyt ollaan siis tuossa 0.15 tasolla kun mennään pikkasen vajaa 100km/h. Tuo reipas 700km matka taituu nykyisin selvästi yli litraa vähemmällä /100km verrattuna lähtötilanteeseen.

Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä :wtf:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tasakaasulla ajaessa kyllä ahtopainelaskee ja sen näkee mittarista vaikka moottori olisi teho/vääntökäyrällä parhaalla turbon työskentely alueella.
Ideahan on se että sisäänsyötetty ilma oliko se nyt7-10 kertaistuu palamistapahtuman ansiosta ja se liika palamis kaasusta saadaan pyörintänopeutta jota 1-1 sisään ulos ei saada ikinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jos oikein kaukaa haetaan turbon etuja polttoaineenkulutukseen niin siitä löytyy ainakin kun ohituksissa ja kiihdytyksissä yleensä ei tarvii painaa lappua lattiaan :D voihan se olla ettei se turbo vähennä kulutusta ainakaan mersussa mekaanisen pumpun kanssa kun syöttömäärä kasvaa ahtopaineen kasvaessa :D en ole tuota turbon hyötyä (kulutuksessa) käytännössä testannut enkä hirveästi ole siitä muutenkaan välittänyt joten turha itse mutuilla enempää. Omalla kohdalla turbon tuoma teho ja vääntö vaikuttaa enemmän eikä niinkään polttoaineen kulutus.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Mekaanisen ahtimen tehontarve on merkittävä. Esim. Eaton M62 vie tehoa noin 36hv eli yli 26 kW paine-erolla 0,7 bar, kun se pyörii 14000 kierrosta minuutissa (9000 kierroksella tehontarve on puolet edellisestä). Vertailun vuoksi on tavanomaisen starttimootorin teho luokkaa 1-1,5 kW ja esim. Nissan Leaf-sähköauton moottorin maksimiteho 80 kW. Jatkuvaan käyttöön ei sähkömoottorista ahtimen voimanlähteenä taida olla, mutta hetkellisesti sillä voisi esim. turboa avustaa.

Onko kellään tietoa, kuinka paljon turbon kompressorin pyörittäminen oikeasti tarvitsee tehoa?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Rotrex vaihteistolla saadaan 250000 kierrosta aikaan jos tarve vaatii pienimmässä mallissa. se on speksattu maksimi.

http://www.rotrexsuperchargers.co.uk/Ro ... oFull.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jari Ke kirjoitti:Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä :wtf:
No voihan sen ja ihan helpostikkin :shock:

...mutta onko se sen väärti sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:Jotesakki veikkaan että jos ahtimen voisi ohittaa kokonaan tasakaasulla ajettaessa p-aineen kulutus tippuisi vielä nykyisestä :wtf:
No voihan sen ja ihan helpostikkin :shock:

...mutta onko se sen väärti sitten.

Ei varmaankaan ja kun en ajatellu alkaa väsäämään mitään VNT:tä niin saapi olla tuollaisena. Eihän sitä nyt sentään kokonaan pois viitti kiskaista kun kaikki hauskuus menee samontein :)
J_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2011 20:44
Paikkakunta: Ylöjärvi/Veteli

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja J_H »

Kuorma-auto puolelle ainakin kovaa kyytiä tulossa sähköavusteiset ahtimet. Niissä tosin vain ahtimen herätys tapahtuu sähkömoottorilla ja sen jälkeen muuttuukin ilmeisesti normi pakokaasuahtimeksi. Näistä oli koneviestissä tms. juttua taannoin.. Taisi olla hybridiahdin tms..
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja etrade »

J_H kirjoitti:Kuorma-auto puolelle ainakin kovaa kyytiä tulossa sähköavusteiset ahtimet. Niissä tosin vain ahtimen herätys tapahtuu sähkömoottorilla ja sen jälkeen muuttuukin ilmeisesti normi pakokaasuahtimeksi. Näistä oli koneviestissä tms. juttua taannoin.. Taisi olla hybridiahdin tms..
Mihin ne sellaista tarvii? Aamun ekaan lähtöön vai driftaukseen?
Sen mitä itse ajelin niin kaasupoljin oli aina pohjassa että pysyy ajojärjestelijän suunnittelemas aikataulus.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos vaikka siihen, ettei haise niin pahalle siinä liikennevaloissa kun koittavat mun edestä lähteä liikkeelle, ja keltainen valo jo ehtii syttyä ennen kuin on eka rekka saatu valoista läpi. Aikamoista savuverhoa ne heittävät tuolla kylillä.

Mun puolesta ne voisivat vaikka veivata johonkin holsetin vauhtipyörään kierrokset jo valmiiksi punaisia odotellessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Oliko nyt kyse jostain Venäjän vuosista vai Euro6 raskaista?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kun 24.5.2012 kello 16:10 Valtatien ja Hämeentien risteys/Salo/Finland, ja tietysti ihan muutana muunakin päivänä. En sitten tiedä mimmosilla eurooppakuutosessa ajellaan mutta puolassa ne savuttaa vielä pahemmin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eipä noi 2000 ja uudemmat paljoa savuttele. Toki sieltä vesihöyryä ja hiilidioksidia tulee entiseen malliin mutta ne mikroskooppisen pienet hiilihiukkaset on vähentyny. Toki joku scanian romu nyt lyö mustaa vieläkin :lol:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Paljon niitä vanhempia savuttavia kuorma-autoja vielä liikkuu. En tiiä jostain helsingistä mutta ainakin täällä muualla suomessa. Vähissä on sellaset euro6 luokituksen täyttävät. Mutta mikäpä minä olen tästä puhumaan kun oma auto savuttaa vielä enemmän :D paitsi ei tietenkään joka kiihytyksessä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

kaaniassa on sentään pakosarjat mollemmin puolin :wink: :D
w201 om605
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja etrade »

No, jos palataan aiheeseen, niiiin isäntä varmasti silittää rengin päätä kun joka risteykses otetaan kaikki irti sähköavusteisella turbolla. Laatikot paukkuu ja periä saa ostaa tiuhaan tahtiin.

Epäilisin että renki joutuu johonkin taloudellisen ajon kursseille.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Hyvä työnantaja maksaa boonuksia jos kulutus pysyy pienenä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

etrade kirjoitti:No, jos palataan aiheeseen, niiiin isäntä varmasti silittää rengin päätä kun joka risteykses otetaan kaikki irti sähköavusteisella turbolla. Laatikot paukkuu ja periä saa ostaa tiuhaan tahtiin.

Epäilisin että renki joutuu johonkin taloudellisen ajon kursseille.
Paskaako se isäntä kiinostaa kun joku tumpelo rekkakuski on siellä tientukkeena, ja kukaan ei pääse risteyksestä läpi. Sillon kun keltainen syttyy, niin ne 600 hp pitää olla valmiina, myös siinä kuljetuskalustossa. Säästelyt voi tehdä sitten siellä moottoritiellä vältämällä sitä idiotismia mitä siellä nykyään harrastetaan...joo kuuntelen päivittäin tätä "renkien" taloudellisuusajoa tässä.

Sitäpaitsi 60 tonnin kiihdyttäminen 30km vauhtiin maksaa ihan sen saman, tekeen sen 3 sekunnissa tai 30 sekunnissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Hauska kaveri tuo Veskola.
Kiitos että sait mut nauramaan!

Laskekaas joku, paljonko tarvii hevosia kiihdyttämään 60t kolmeen sekuntiin. Ei oteta huomioon ilmanvastuksia ja kitkoja... maan vetovoima korkeintaan.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hevosvoimia vaaditaan aika paljon, mutta sama energiamäärä siihen periaatteessa kuluu.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Sähkö turbo?

Viesti Kirjoittaja veskola »

etrade taitaa olla rekkamiehiä kun ei osannut itse laskea tuommoista, kiitos sinullekin nauruista.

60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 3 sekuntia: 2083 kJ ja 694 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 166 kN)
60 000 kg 0 -> 30 km/h @ 10 sekuntia: 2083 kJ ja 208 kW (renkaisiin tarvittava vääntövoima: 50 kN)

Koko jutun ydin on juurikin tuossa, että energiaa ei kulu yhtään enempää vaikka kiihdyttää rivakasti loppunopeuteen. Energian kulutukseen vaikuttaa kuskin valinnoista käytännössä lähinnä ajonopeus, tilanteiden ennakointi, moottorin hyötysuhteen optimointi ja muut pilkun nussimiset.

Sitä vastoin energiaa kuluu takana jonottavissa autoissa kun ne odottavat seuraavia vihreitä valoja ja sitä seuraavia. Tämän asian kun saisi kaikki viherpiipertäjät ja varovaisen kaasujalan käyttäjät ymmärtämään niin maailma alkaisi vihertää.

Sitten kun rekat vielä tiputtaisi nopeuden 70 km/h niin niistä pääsisi laillisesti ohikin sekä jälleen energiaa säästyisi kun ei tarvitse voittaa ilmanvastusta, joka rekassa nousee huimaksi.

Niin minua siis ..tuttaa tuolla liikenteessä myös ne helluntailaiset, jotka eivät saa sitä kiia/nissan micraa liikkeelle liikennevaloista kun ne "säästää" polttoainetta :evil:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin