W201 turbotus?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
W201 turbotus?
Onkos tuota moni tehnyt ja onko millään tavalla fiksua edes? En nyt lähtisi kovin paljoa rahaa tuohon laittamaan mutta jos siitä moottorista jotain saisi irti kuin sen vakiot 120heposta.
Koneena siis bensa 2litranen, vuoden '89 mallia.
Oliskos jollain esim rakentelu kuvia tuosta niin voisin vähän opiskella asiaa? Minkälaista turboa kannattaa lähteä hakemaan ja kuinka iso cooleria tarvisi?
Koneena siis bensa 2litranen, vuoden '89 mallia.
Oliskos jollain esim rakentelu kuvia tuosta niin voisin vähän opiskella asiaa? Minkälaista turboa kannattaa lähteä hakemaan ja kuinka iso cooleria tarvisi?
Re: W201 turbotus?
Katso esim. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 35&t=38637" onclick="window.open(this.href);return false; tai http://www.tomant.net" onclick="window.open(this.href);return false;. Rahan käytöstä voin sanoa sen verran, että yleensä ruokahalu kasvaa syödessä ,-)
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 turbotus?
Joku pikkugarretti jostai mk4 GTI golffista, tai vastaavasta, teet itse pakosarjan ja imusarjankin rakentelet omin kätösin, väliin motonetin halvin pikkukuuleri ja näin ollaan turbotettu varmaan jossai 4-5h aikana auto. Rahaa kulunut sen 300-400e ja tehoa (toivottavasti) se 150-180hp. Tämän pidemmälle ke-jetti ei taida taipua.
Tämä mosa kun tästä räjähtää, huomaat, että pian sulla on pellinalla joku m104 jossa on remmi ja holsetti kyljessä, on vain harmiton sivuoire, joka vie kaikki rahat ja vapaa-ajan.
Tämä mosa kun tästä räjähtää, huomaat, että pian sulla on pellinalla joku m104 jossa on remmi ja holsetti kyljessä, on vain harmiton sivuoire, joka vie kaikki rahat ja vapaa-ajan.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Okei kiitos, eiköhän sillä n. 180hp:lla jo kerkiä kauppaan...
Tuo alle 500€ kuulostaa kyllä ihan hyvältä.
Katselin nuita tomantin kuvia, pitää kyllä ainakin nyt alkuun ilmanputsari vaihtaa.

Katselin nuita tomantin kuvia, pitää kyllä ainakin nyt alkuun ilmanputsari vaihtaa.
Viimeksi muokannut DeadInside, Ti 29.05.2012 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W201 turbotus?
Budjetti ja aikaraja on kyllä aika alakanttiinnj^ kirjoitti:Joku pikkugarretti jostai mk4 GTI golffista, tai vastaavasta, teet itse pakosarjan ja imusarjankin rakentelet omin kätösin, väliin motonetin halvin pikkukuuleri ja näin ollaan turbotettu varmaan jossai 4-5h aikana auto. Rahaa kulunut sen 300-400e ja tehoa (toivottavasti) se 150-180hp. Tämän pidemmälle ke-jetti ei taida taipua.
Tämä mosa kun tästä räjähtää, huomaat, että pian sulla on pellinalla joku m104 jossa on remmi ja holsetti kyljessä, on vain harmiton sivuoire, joka vie kaikki rahat ja vapaa-ajan.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Vai että öljynkin kanssa pitäisi touhuta, taitaa mennä haaveiluks mun osalta sitten tämä. Kun lähinnä vasta opettelen näitä juttuja niin en taida heti turboa lähteä vääntämään kun menee näin monimutkaiseksi.
Re: W201 turbotus?
Ei se niin monimutkasta ole. Haarotin vaan anturille ja toisesta lähöstä teräspunosletkulla turbolle. Sitten turbon alta suora paluuputki vaan öljypohjan kylkeen josta öljy menee takaisin öljypohjaan.DeadInside kirjoitti:Vai että öljynkin kanssa pitäisi touhuta, taitaa mennä haaveiluks mun osalta sitten tämä. Kun lähinnä vasta opettelen näitä juttuja niin en taida heti turboa lähteä vääntämään kun menee näin monimutkaiseksi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 turbotus?
Juu, aika hätäinen asentaja, jos tekee kylmiltään pakosarjan, downpipen, imusarjan, asentaa kuulerin ja turbon öljylinjat sekä säätää auton 4-5 tuntiin ja 300-400 eurolla. Tuollaisen jätkän ottaisi moni virityspaja hommiin eikä tarvitsisi minimipalkkaan tyytyä ,-)Siekkinen kirjoitti:Budjetti ja aikaraja on kyllä aika alakanttiinnj^ kirjoitti:Joku pikkugarretti jostai mk4 GTI golffista, tai vastaavasta, teet itse pakosarjan ja imusarjankin rakentelet omin kätösin, väliin motonetin halvin pikkukuuleri ja näin ollaan turbotettu varmaan jossai 4-5h aikana auto. Rahaa kulunut sen 300-400e ja tehoa (toivottavasti) se 150-180hp. Tämän pidemmälle ke-jetti ei taida taipua.
Tämä mosa kun tästä räjähtää, huomaat, että pian sulla on pellinalla joku m104 jossa on remmi ja holsetti kyljessä, on vain harmiton sivuoire, joka vie kaikki rahat ja vapaa-ajan.ja harvemmin kaikki kerralla toimii. Mutta nuo mitä sun kannattaa laittaa on aika kohillaan. Öljylinjatkin sun pitää siihen touhuta eli käyttää ö-pohja pois ja porata kylkeen reikä paluuta varten. Sitten haarottaa vaikkapa öljynpaineanturilta öljyt turbolle. Ja tietenkin askarrella pakoputkikin. Ja löytää coolerille hyvä paikka keulilta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Saisin tutulta juuri huolletun, kertaakaan sen jälkeen käytetyn, KKK K04 turbon, onkos se mimmoinenkaan tälle koneelle? Satasta se siitä pyytää huollettuna(hän töissään pystyy hyvin huoltamaan sen)
Re: W201 turbotus?
Enhän mä ollut tekemässä hyvää 
Ei mutta eihän tuo tosiaan niin monimutkaista ole, ainoa vaan (kuten edellä on mainittu) että harvemmin se homma laakista menee kohdilleen. Jos oikeasti hyvää on tekemässä niin kannattaa miettiä tarkkaa mitä tekee, eikä tee hutiloiden.
Noita pikkusia bensakoneiden vakioahtimia saa ihan pikkurahalla romuttamoilta ja merkkifoorumeilta. Kiinacoolereitakin saa tosihalvalla. Pako- ja imusarjat on hieman hankalempia löytää valmiina, koska ainoa valmistaja lienee mosselman?* Mutta semmoiset kun itse rakentaa niin säästetään taas rahaa.
Eikö tosiaan muuten mersuihin saa mitään kiinasarjoja? Niitä tuntuisis saavan joka kippoon

Ei mutta eihän tuo tosiaan niin monimutkaista ole, ainoa vaan (kuten edellä on mainittu) että harvemmin se homma laakista menee kohdilleen. Jos oikeasti hyvää on tekemässä niin kannattaa miettiä tarkkaa mitä tekee, eikä tee hutiloiden.
Noita pikkusia bensakoneiden vakioahtimia saa ihan pikkurahalla romuttamoilta ja merkkifoorumeilta. Kiinacoolereitakin saa tosihalvalla. Pako- ja imusarjat on hieman hankalempia löytää valmiina, koska ainoa valmistaja lienee mosselman?* Mutta semmoiset kun itse rakentaa niin säästetään taas rahaa.
Eikö tosiaan muuten mersuihin saa mitään kiinasarjoja? Niitä tuntuisis saavan joka kippoon

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: W201 turbotus?
K04 toimii hyvin ja herää nopeasti, ainakin M102.962-koneen kanssa. Yläpäässä se on hieman hengetön, mutta eipä tuo ole mikään kierroskone muutenkaan.DeadInside kirjoitti:Saisin tutulta juuri huolletun, kertaakaan sen jälkeen käytetyn, KKK K04 turbon, onkos se mimmoinenkaan tälle koneelle? Satasta se siitä pyytää huollettuna(hän töissään pystyy hyvin huoltamaan sen)
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 30.05.2012 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 turbotus?
Jos on tarkoitus käyttää KE-Jetiä, ei imusarjalle tarvitse eikä oikein kannatakaan tehdä mitään. Jos muuttaa koneen sähköruiskulle, vaatii se taas hieman enemmän työtä ja rahaa (tosin sekin onnistuu alkuperäisellä imusarjalla).nj^ kirjoitti:...Pako- ja imusarjat on hieman hankalempia löytää valmiina, koska ainoa valmistaja lienee mosselman?* Mutta semmoiset kun itse rakentaa niin säästetään taas rahaa...
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 30.05.2012 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Varmaan se satanen on hyvä hinta siitä turbosta kun hän vielä huoltaa sen ettei nyt heti kyrvähdä?
Re: W201 turbotus?
Mitenköhän hän sen huoltaa? Turboja ei oikein huolleta muuten ku vaihtamalla uutta osaa jotka maksaa ja joihin tarvitaan vähän tarkempia tasapainotuslaitteita.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Itsehän en asiasta oikein mitään tiiä mutta hän on vissiin Scanialla töissä.S202 kirjoitti:Mitenköhän hän sen huoltaa? Turboja ei oikein huolleta muuten ku vaihtamalla uutta osaa jotka maksaa ja joihin tarvitaan vähän tarkempia tasapainotuslaitteita.
Re: W201 turbotus?
jos niitä ei muuten huolleta, kun vaihtamalla uusia osia, niin luultavasti "hän" huoltaa sen vaihtamalla sinne uusia osia. jos jonkun kaveri sattuu tekeen pikkasen halvemmalla, kun joku turbohuolto, niin kannattaako sitä nyt ensimmäisenä olla epäilemässä?S202 kirjoitti:Mitenköhän hän sen huoltaa? Turboja ei oikein huolleta muuten ku vaihtamalla uutta osaa jotka maksaa ja joihin tarvitaan vähän tarkempia tasapainotuslaitteita.
ei kait turboja muutenkaan huolleta muuten, kun kunnon tarkistamalla ja lähinnä laakereita ja siipiä vaihtelemalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W201 turbotus?
Niin tai sitten turboista vähemmän tietävälle kertoo kauppamies vielä huoltavansa sen vaikka tosiasiassa ehkä vähän putsaa sitä ja tarkistaa että se suurinpiirtein on kunnossa. Ja kenen kaveri vaihtaa turboon uusia laakereita ja siipiä ja myy sen sadalla eurolla? Satanen on ihan ok hinta vähän väljästä mutta vielä täysin kunnossa olevasta turbosta että ei siinä mitään.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Niin. Pitää nyt katsoa "jaksaako" sitä lähteä turbottamaan. Helpointa olisi jos joku käsistään oikeasti kätevä tekisi sopivalla hinnalla tuon.
Re: W201 turbotus?
Onhan ahtimissa tiivisteitä ja muita kuluvia osia, jotka voi maallikkokin vaihtaa ilman laakeroinnin tai siipien purkamista.S202 kirjoitti:Mitenköhän hän sen huoltaa? Turboja ei oikein huolleta muuten ku vaihtamalla uutta osaa jotka maksaa ja joihin tarvitaan vähän tarkempia tasapainotuslaitteita.
Olet kyllä oikeassa siinä, että kulunutta ja väljää laakerointia ei korjata ilman tasapainotusta tai ilman koko keskiosan vaihtamista siipineen päivineen.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: W201 turbotus?
Ja ne keskiosat maksaa monta satasta ulkomailtakin ostettuna.tomant kirjoitti:Onhan ahtimissa tiivisteitä ja muita kuluvia osia, jotka voi maallikkokin vaihtaa ilman laakeroinnin tai siipien purkamista.S202 kirjoitti:Mitenköhän hän sen huoltaa? Turboja ei oikein huolleta muuten ku vaihtamalla uutta osaa jotka maksaa ja joihin tarvitaan vähän tarkempia tasapainotuslaitteita.
Olet kyllä oikeassa siinä, että kulunutta ja väljää laakerointia ei korjata ilman tasapainotusta tai ilman koko keskiosan vaihtamista siipineen päivineen.
tomant
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: W201 turbotus?
Entä jos osat työpaikalta ilmaiseksi?
Onhan noita tullut purettua ja laakeroitua, eikä ole tasapainoiteltu, hyvin ovat toimineet ja kestäneet. Mutta ihan mielenkiinnosta millainen se laite on millä kasassa oleva turbo/siivet tasapainoitetaan? Tai kuinka sieltä siiven takaa kaivetaan ainetta? Olen aina kuullut juttuja näistä taspainoituksista, mutta kumma kyllä kukaan ei ole osannut enempää asiasta selittää.
Itse olen ollut siinä uskossa..no enpä vielä kerrokaan
Onhan noita tullut purettua ja laakeroitua, eikä ole tasapainoiteltu, hyvin ovat toimineet ja kestäneet. Mutta ihan mielenkiinnosta millainen se laite on millä kasassa oleva turbo/siivet tasapainoitetaan? Tai kuinka sieltä siiven takaa kaivetaan ainetta? Olen aina kuullut juttuja näistä taspainoituksista, mutta kumma kyllä kukaan ei ole osannut enempää asiasta selittää.
Itse olen ollut siinä uskossa..no enpä vielä kerrokaan

Re: W201 turbotus?
onhan se totta, että turbon tarvii olla aika hyvin tasapainossa. sen verran reippaasti osat siellä pyörii, että grammakin pielessä, niin rikki menee. lähinnä tässä vaan sitä hain takaa, että jos kyseinen kaveri on sellasessa duunissa, missä on laitteet, millä tehdä ja mistä saa osat sisäänosto hintaan, taikka muuten vaan ilmaseks tms. ja tekee kaverille kaveri hintaan, niin ei kait se mahdotonta ole? toki sekin on mahdollista, että jos tämä kaveri ei olekkaan ihan niitä parhaita kavereita, niin myykin sitten vanhaa väljää paskaa putsattuna ja täten "huollettuna".
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Ei hän ole niitä jotka myyvät väljää paskaa putsattuna. Mutta jooh, pitää nyt miettiä tätä turbotusta, itse kun tuskin sitä saisin viikonlopun aikana tehtyä. Nyt on toinen kulkine kyllä mutta se on kohta myyty ja Mersu menee leimalle, sitten pitääkin sillä kulkea töihin niin viikonlopun aikana pitäisi saada alusta loppuun saakka tehtyä.
Re: W201 turbotus?
Lukemani perusteella kokemus täys nolla, niin sanoisin että unohda koko homma. Varsinkin jos viis satasella pitäis pärjätä ja viikonlopun aikaan pitäis kasaankin saada. Tuplaat budjetin ja varaat pari viikkoa aikaa, niin ei tule hirveitä yllätyksiä, sittenkin jää vielä kiinni että tuleeko hommasta yhtään mitään jos ei tiedä että turbolle pitää öljykin kierrättää. Jollain pitäis vähän seoksiakin katsella jne jne tietämystä. Älä siis riko hyvää autoaDeadInside kirjoitti:Ei hän ole niitä jotka myyvät väljää paskaa putsattuna. Mutta jooh, pitää nyt miettiä tätä turbotusta, itse kun tuskin sitä saisin viikonlopun aikana tehtyä. Nyt on toinen kulkine kyllä mutta se on kohta myyty ja Mersu menee leimalle, sitten pitääkin sillä kulkea töihin niin viikonlopun aikana pitäisi saada alusta loppuun saakka tehtyä.

Re: W201 turbotus?
No en minä nyt sanonutkaan että myi väljää romua putsattuna mutta kuitenki. Ei ne sinne liikkeeseenkään ilmaisia ole ne uudet osat mitä sinne ostetaan.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Niih, itse lähinnä kori ja sisusta työt vain osaan, voimansiirto onkin sitten ihan eri maailma minullePansu kirjoitti:Lukemani perusteella kokemus täys nolla, niin sanoisin että unohda koko homma. Varsinkin jos viis satasella pitäis pärjätä ja viikonlopun aikaan pitäis kasaankin saada. Tuplaat budjetin ja varaat pari viikkoa aikaa, niin ei tule hirveitä yllätyksiä, sittenkin jää vielä kiinni että tuleeko hommasta yhtään mitään jos ei tiedä että turbolle pitää öljykin kierrättää. Jollain pitäis vähän seoksiakin katsella jne jne tietämystä. Älä siis riko hyvää autoaDeadInside kirjoitti:Ei hän ole niitä jotka myyvät väljää paskaa putsattuna. Mutta jooh, pitää nyt miettiä tätä turbotusta, itse kun tuskin sitä saisin viikonlopun aikana tehtyä. Nyt on toinen kulkine kyllä mutta se on kohta myyty ja Mersu menee leimalle, sitten pitääkin sillä kulkea töihin niin viikonlopun aikana pitäisi saada alusta loppuun saakka tehtyä.

Re: W201 turbotus?
Eipä tuo turbotus mitään ydinfysiikka ole mutta kyllä siinä kaikenlaista nippeliä ja nappelia tarvitaan eikä se sinne ihan parissa tunnissa paikalleen mene. Dieselin turbotus olis todella paljon helpompi operaatio, bensavehkeessä tarttee vähän enemmän paneutua siihen hommaan.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Kertokaan jtn muita tapoja jolla saisi hiukan enemmän potkua tuohon koneeseen?
Re: W201 turbotus?
Saksan eBayssä näkee joskus Dr. Schrickin nokka-akseleita, joilla saa muutaman hevosvoiman lisää ja hinta on muistaakseni pyörinyt hieman päälle 300 euroa. Ehkä joku nokanhioja voisi täällä Suomessakin tehdä virinokan tuohon. Käytä hakutoimintoa, niin voit saada vinkkejä asiasta.DeadInside kirjoitti:Kertokaan jtn muita tapoja jolla saisi hiukan enemmän potkua tuohon koneeseen?
Helpoimmalla pääset, kun vaihdat auton sellaiseen, jossa on valmiina enemmän tehoa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: La 26.05.2012 18:02
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: W201 turbotus?
Eli keskitytään ulkonäköön kuten ennenkin 
Sitten jos tehoja lähden nostamaan niin varmaan fiksuin veto vaihtaa kiisseli kone.

Sitten jos tehoja lähden nostamaan niin varmaan fiksuin veto vaihtaa kiisseli kone.