Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Ennen Vitoani olen viimeksi ajanut manuaalivaihteista autoa jossa on vakionopeudensäädin joskus 90-luvun puolivälissä. Tuolloin kytkimen painaminen kytki vakkarin pois päältä, ja sitten se oli pois päältä kunnes sen kytki uudestaan päälle (näin ainakin Volvossa ja Opelissa). Vitossa sen sijaan kun kytkimen nostaa, on vakkari taas päällä. Onkos tämä nykyään normaali toiminta, vai onko Mersu tehnyt taas jotain fiksummin kuin muut?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
ei se kyllä saisi jäädä päälle...eli jokin tunnistin on rikki.
vakkarin pitää pompata päältä kaikissa poikkeavissa, jarru,vaihteenvaihto,luistonesto jne.
.
vakkarin pitää pompata päältä kaikissa poikkeavissa, jarru,vaihteenvaihto,luistonesto jne.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Joo noin se toimii. Kytkin ei katkaise cruisea, jotta vaihteita voisi vaihtaa. Kaasuakin voi painaa kiihdyttääkseen ja sitten nopeus palautuu asetettuun. Jarrusta cruise katkeaa tai tökkäämällä vakkarinvipua eteenpäin, taaksepäin vetämällä muistissa on edellinen asetettu nopeus.
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Käyttäytyykö auto noin sen takia että cruise on jälkiasennettu eikä kytkinpolkimelle ole asennettu "anturia" vai käyttäytyykö se auto noin ihan tehtaan jäljiltä?
Viimeisin manuaalivaihteinen vakkariauto jota olen ajanut oli 850 Volvo ja siinä kyllä piti säädin aktivoida uudelleen vaihteen vaihdon jälkeen mutta eihän se tarkoita etteikö Vito voisi toimia toisin.
Viimeisin manuaalivaihteinen vakkariauto jota olen ajanut oli 850 Volvo ja siinä kyllä piti säädin aktivoida uudelleen vaihteen vaihdon jälkeen mutta eihän se tarkoita etteikö Vito voisi toimia toisin.
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Muistaakseni isäukon W211:ssäkin pystyy vaihtamaan vaihdetta, eikä vakkarin tikkuun tarvitse koskea sen jälkeen uudelleen.
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
En tiedä mistä vuosimallista alkaen tuo vaihteiden vaihtamismahdollisuus on tullut mutta ei se kyllä kovin fiksulta suunnittelulta vaikuta. On nimittäin kohtuu helppo saada aikaan tahattomia ryntäyskokeita.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Siis kuulostaa suorastaan uskomattomalta....pitääp soittaa kaverille, sillä on 111cdi vito manuaalina....saa tehdä testin, alkuperäinen cruise siinä on ainakin.
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Kaikki manuaalilootaset vakkarilla olevat autot mitä mä oon ajanu tiputtaa sen pois kaikista muista polkimista paitsi kaasusta. Jopa porukoiden edesmennyt carina johon jälkiasennettiin vakkari, teki niin.... ihan uusienuusien pirssien puikkoihin en oo päässy
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Piti oikein lukea manuaalia. Kyllä siellä lukee, että jarrusta lähtee vakkari pois päältä, kytkimestä ei mainita muuta kuin että vaihteen vaihtoa varten voi antaa valmiiksi kaasua ettei vauhti putoa niin paljon, mistä voi päätellä että kytkimen noston jälkeen vakkari on päällä jos vaihde ei ole vapaalla (se siellä mainitaan myös erikseen, että jos vaihtaa vapaalle, voi hetkeksi jäädä ylimääräisiä kierroksia ennen kuin vakkari huomaa tilanteen).
Ominaisuus oli uskomattoman kätevä, kun piti kiivetä mäkiä ja moottori oli vikatilassa. Ensimmäinen auto minulla missä toimii noin, ja kun keksin tuon ominaisuuden, niin pidän siitä kyllä.
e: omat aiemmat kokemukset ovat siis -88 Volvo 440 ja -94 Opel Vectra, ja niissä kytkin tiputti vakkarin pois päältä. Se mikä kiinnostaisi, on miten muut "nykyaikaiset" manuaalivaihteiset toimivat vakkarin kanssa, onko tämä Mersun oma innovaatio, vai onko yleinen tyyli muuttunut parinkymmenen vuoden takaisesta?
Ominaisuus oli uskomattoman kätevä, kun piti kiivetä mäkiä ja moottori oli vikatilassa. Ensimmäinen auto minulla missä toimii noin, ja kun keksin tuon ominaisuuden, niin pidän siitä kyllä.
e: omat aiemmat kokemukset ovat siis -88 Volvo 440 ja -94 Opel Vectra, ja niissä kytkin tiputti vakkarin pois päältä. Se mikä kiinnostaisi, on miten muut "nykyaikaiset" manuaalivaihteiset toimivat vakkarin kanssa, onko tämä Mersun oma innovaatio, vai onko yleinen tyyli muuttunut parinkymmenen vuoden takaisesta?
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Audi pudottaa pois....tj86430 kirjoitti:Piti oikein lukea manuaalia. Kyllä siellä lukee, että jarrusta lähtee vakkari pois päältä, kytkimestä ei mainita muuta kuin että vaihteen vaihtoa varten voi antaa valmiiksi kaasua ettei vauhti putoa niin paljon, mistä voi päätellä että kytkimen noston jälkeen vakkari on päällä jos vaihde ei ole vapaalla (se siellä mainitaan myös erikseen, että jos vaihtaa vapaalle, voi hetkeksi jäädä ylimääräisiä kierroksia ennen kuin vakkari huomaa tilanteen).
Ominaisuus oli uskomattoman kätevä, kun piti kiivetä mäkiä ja moottori oli vikatilassa. Ensimmäinen auto minulla missä toimii noin, ja kun keksin tuon ominaisuuden, niin pidän siitä kyllä.
e: omat aiemmat kokemukset ovat siis -88 Volvo 440 ja -94 Opel Vectra, ja niissä kytkin tiputti vakkarin pois päältä. Se mikä kiinnostaisi, on miten muut "nykyaikaiset" manuaalivaihteiset toimivat vakkarin kanssa, onko tämä Mersun oma innovaatio, vai onko yleinen tyyli muuttunut parinkymmenen vuoden takaisesta?
Tosin audissa on muitakin innovaatioita kuten kielletty kahden polkimen samanaikainen käyttö
.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Juu Passatillakaan ei voi antaa jarrukaasua....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Isäukon auto ei pudota vakkaria pois jos käyttää kytkintä. Manuaali siis, s211 -07 220cdi. Ihan kätevä ominaisuus, tosin jos heittää vaihteen vapaalle niin ryntäyttää moottoria mutta hoksaa ite lopettaa
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
No kyllä oma mersukin pudottaa heti tehot jos painaa ensin kaasua ja sen päälle jarrua.MiHe kirjoitti:Juu Passatillakaan ei voi antaa jarrukaasua....
Eipä ole tullut edes koeajeltua käsivalintaista mersua aikoihin, mielenkiintoinen se toteutus jossa vakkari palaa päälle kytkimen käytön jälkeen. Käytössä varmaan parempikin noin, näinähän joku sellaisen omistava jo sanoikin eikä kai siinä juuri isompaa riskiä ole kuin resume'n painaminen vahingossa (jotkut väittävät saavansa risteyksessä vakkarin päälle kun vahingossa kääntävät vipua samalla kun kääntävät rattia, aika virtuoosi kylläkin jos tuossa saa muuta kuin +/- suuntaan vipua liikuteltua).
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Toimii niin kuin pitääkin,
(automaatisakin voi tökätä keppistä pientä ja vakkari pysyy päällä)
(automaatisakin voi tökätä keppistä pientä ja vakkari pysyy päällä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
2012 S204 manuaalissa vakkari toimii edelleen kytkinpolkimen painamisen jälkeen. Voin vaihtaa kutoselta vitoselle ja takaisin 80 km/h rajoitusalueella, jos sattuu ylämäki vastaan. Uusi auto on sisäänajovaiheessa enkä viitsi vielä rasittaa moottoria vedättämällä isolla vaihteella ylämäkeen. 180 CDI:ssä kutonen tuntuu muutenkin olevan ylivaihde yli kahdeksankympin nopeuksiin.
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
tulipa tuo todettua tuossa jo, mutta mulla oli sprinter 313 cdi -05 ja se palas nopeuteen kytkimen jälkeen. Asennutin siihen vakkarin veholla. Ottivat 300€ asennuksesta, viiksi mulla oli omasta takaa.
MB C200 cdi STW -09
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14
exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
MB SL 560 -88
Ford Mustang -76 GhiaII 5.7
MB Sprinter 616 cdi -03
MB Sprinter 316 cdi -14
exät:
BMW 525TD e39 -99
MB CLK 270cdi -04
MB E 300 TDT -98
WV Golf V5 4motion
E46 BMW 525d -05
w163 ML 270cdi -04
w208 CLK 430 -99
Sprinter 313cdi -05
w202 220d -96
w124 200d -88
w123 coupe
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 133
- Liittynyt: Su 31.10.2004 17:56
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
-08 vuoden b-sarjalaisessa myös voi painaa kytkintä ja vaihtaa vaihteita, eikä vakkari tipu pois päältä.
Vasurilla jos painaa samaan aikaan jarrua kun kaasuttaa oikurilla, tiputtaa vedot pois.
Vasurilla jos painaa samaan aikaan jarrua kun kaasuttaa oikurilla, tiputtaa vedot pois.
Aufrecht Melcher Grossaspach
Re: Vakkari + manuaali, kysymys toiminnasta
Ei katkaise tuo CLK:kaan vakkaria kytkimestä jälkiasennetulla tempomatilla. Sattumalta löyty tuosta jälkiasennusmahdollisuudesta luettuani alkuperäinen ja käyttämätön tempomat-viiksi 25€ ja puolessa tunnissa tuon jumppasi paikoilleen ja homma oli siinä eli kalliksi tuli taas tämä Mersuilu Tuota kepittämistä vakkariajossa koitan välttää, vaikka se kätevä ominaisuus onkin, ettei tuohon kerkeä liiaksi tottua tai lentelee ärräpäät muilla kulkuneuvoilla ajeltaessa (Mersu kun on ainut laitos minkä uskaltaa ostaa sillä automaatilla ilman jatkuvaa pelkoa persiissä että koska se loota lahoaa).
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89